AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 Svigermor er beredskapshjem til en gutt på 5 år. Han har opplevd heftige traumer, har blitt utsatt for det mest utenkelige og sliter med sinne. Har møtt han noen ganger og han er veldig krevende men veldig søt på sin måte. Hans ADHD gjør meg ingenting da jeg har en bror med ADHD så jeg har god kunnskap og jeg synes svigermor er flink med han da han kan være voldelig. Svigermor vet at han har blitt utsatt for vold hjemme, og mer vet vi dessverre ikke. Svigermor er veldig flink med datteren vår på 1 år og hun passer henne gjerne på overnatting. Nå venter vi barn nummer to, og siden min mor har kreft er det bare svigermor som kan passe, unntak søsknene til samboer av meg eller andre i slekta men svigermor har sagt at hun ønsker. Jeg har termin når hun har fostersønn/beredskaps sønn på overnatting og jeg synes ikke det er ok at hun kan passe datteren vår på overnatting pluss han. Jeg sa ifra at jeg ikke følte meg trygg på dette, og at jeg ikke godtok at datteren min lå over hos henne når beredskapsønn var der fordi jeg kjenner ikke han og føler meg ikke trygg nok på å la hun var sammen med han når ikke jeg er der da jeg vet at svigermor kan fint være distre og la de være alene sammen. På den andre siden er jeg teit som mener dette mener jeg, fordi jeg vil jo ikke være slem mot svigermor eller fostersønn men jeg mener hun bør skille jobb og privat, spesielt når barnet er så små. Hun ble nok tatt litt på sengen fordi hun hadde ikke sett for seg at dette var et problem men jeg kjenner at jeg som mor må sette grenser fordi svigermor har en tendens til å trumfe gjennom overnattingsbesøk og annet uten å høre med meg, og hun passer barnet vårt hver andre uke selv om jeg ønsker å ha henne hjemme selv da sønnen hennes sier ja til henne hele tiden. (Samboer er veldig etterdilter til moren) Har jobbet lenge med å lære meg å sette grenser fordi jeg føler svigermor og samtlige ofte overkjører meg. Har endelig klart å si ifra om mine grenser og jeg ser at hun ble litt «snurt» igår, men det får hun bare bli tenker jeg. Hun får ikke tut og kjøre som hun vil med vært barn og så lenge jeg er mor må jeg kjenne meg trygg på å la henne overnatte sammen med folk jeg kjenner. Og jeg mener oppriktig at svigermor ikke kan passe barnet om hun har gutten på overnatting. Overreagerer jeg eller? Føler jeg må sette ned foten til henne fordi hun kjører på! Jeg har sagt at hvis hun har gutten denne helgen kan jeg spørre noen andre, fordi det er uaktuelt å la hun passe de to samtidig fordi hun kommer til å bli utslitt og jeg føler meg ikke trygg på det! Kjør debatt og hva tenker dere oppriktig? Er jeg kjærring eller.. Anonymkode: dee45...4ea 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Det er ikke en menneskerett å ha familie som stiller opp som barnepass. Far får være hjemme med barnet når du skal på føden. Det er jo ikke bra for fostersønnen og hans utfordringer at deres barn skal være der når han er der. Anonymkode: 3ea12...43d 44
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 Vet ikke hvor lenge svigermoren din har hatt gutten i beredskapshjem,men forstår at du er usikker på å la henne være alene ned en gutt som bl.a har traumer og utageringsproblematikk i sammen med et lite barn. Hadde de vært to voksne ville jeg trolig tenkr det var greit. Da kunne en ha passet på gutten og en på jenta, ved behov. Vet vel heller ingenting om gutten kan bli sjalu på jenta? I beredskapshjem anbefales det ofte at barnet er yngst blandt søsken. Har selv jobbet med barn med ulike utfordringer ved ulike instanser, å tenker at de trenger mye trygghet og omsorg. Uten at det handler om at de skal stigmatiseres. Så stå på ditt, si at du tenker på begge barnas beste. Anonymkode: 0ff9f...c85 18
Curlyme Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 Skaff en annen barnevakt. Som hun over sier så er det ikke bra for fosterbarnet som din svigermor har ansvaret for at den lille ungen på 1 år som krever all oppmerksomhet er der i det hele tatt når han er der. Det er en grunn til at fosterforeldre ikke skal ha barn under en viss alder. 27
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 Klart du ikke overreagerer.. Så lenge du sa fra på en ok måte. Hadde gjort og tenkt som deg. Anonymkode: e4fca...d7c 6
Sandie Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 Hadde fått noen andre til å være barnevakt. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #7 Skrevet 21. februar 2021 1. Beredskapshjem og fosterhjem er helt forskjellige ting 2. Ved begge tilfeller er barna boende hos familiene over tid Så det burde ikke være et sjokk for deg at gutten er der den helgen du trenger barnevakt. Anonymkode: 8ffa8...1c7 16
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 Mine foreldre er beredskapshjem for et barn som minner meg veldig om gutten du beskriver. Her har det ikke vært noe problem når mine foreldre passer barnet mitt (under ett år) og har dette barnet samtidig, men nå er jo alle barn forskjellige. Hva med å teste litt på forhånd hvordan han oppfører seg og reagerer, slik at du forhåpentligvis ikke synes det er noe problem når fødselen starter. La gutten bli litt kjent med barnet ditt. Jeg er også gravid og har aldri tenkt over at mine foreldre muligens har besøk av dette barnet når fødselen min starter. Men som sagt, barn er forskjellige Anonymkode: 4c886...a04 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 Hadde funnet noen andre som barnevakt. Her får ikke svigermor passe barna våres etter at jeg fant ut at hun kjørte med sønnen vår usikra i bilen og kunne ikke brydd meg mindre om hun blir sur. Stå på ditt og finn noen som kan ha 100% fokus på barnet ditt, det er tøft nok å bli storesøsken. Anonymkode: cbf53...d22 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 Jeg synes det er helt ok at du tenker slik, så lenge du ikke forventer at svigermor skal doppe å ha 5 åringen for å være barnevakt for 1 åringen. Finn en annen løsning som ikke involverer svigermor. Anonymkode: 67b4c...b7f 15
MollyJones Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 Avlastningshjem? Slik at din svigermor har han x antall helger i måneden? Krever du at svigermor ikke har denne gutten rundt termin tilfelle dere trenger barnevakt? Eller har du bare gjort det klart at om det er den helgen denne gutten er der, så vil dere finne en annen barnevakt? Kanskje du/svigermor kanskje kan snakke med barnevernstjenesten om hvordan dere bør løse det? Har de noen tanken om at gutten ikke bør være sammen med mindre barn? (regner med at det er gjennom barnevernstjenesten denne gutten har kontakt med din svigermor) Det jeg ikke synes er greit, ovenfor en gutt som har vært utsatt for omsorgssvikt er å dytte han vekk fra noe han kanskje opplever som trygt, fordi du skal ha barn. Så om det er tilfelle her så synes jeg du opptrer feil. Men om du bare sier at du i tilfelle han er der, kommer til å finne en annen barnevakt, så tenker jeg det er greit. 12
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 Det er mer enn nok ansvar og krever masse fokus å ha et barn i beredskapshjem om en så også skal passe barnebarnet på 1 år. Anonymkode: f167e...708 7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #13 Skrevet 21. februar 2021 Jeg tenker at gutten har godt av å forholde seg til et annet barn, og at dette helt sikkert går kjempefint! Men svigermor bør være oppegående nok til å ha de i øyesyn konstant og veilede underveis. han er 5 år, og trenger asap å lære seg å forholde seg til mindre OG større barn. Han går vel i bhg ellers også. Så det bør vel ikke komme som et sjokk om hvordan en ettåring fungerer for han heller. Gi gutten en sjangse! Kansje er det begynnelsen på et godt og langvarig selskap. hilsen: beredskapsmor med 4 barn sjøl i alder over og under beredskapsbarnet. Anonymkode: 54b03...5e2 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #14 Skrevet 21. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Svigermor er beredskapshjem til en gutt på 5 år. Han har opplevd heftige traumer, har blitt utsatt for det mest utenkelige og sliter med sinne. Har møtt han noen ganger og han er veldig krevende men veldig søt på sin måte. Hans ADHD gjør meg ingenting da jeg har en bror med ADHD så jeg har god kunnskap og jeg synes svigermor er flink med han da han kan være voldelig. Svigermor vet at han har blitt utsatt for vold hjemme, og mer vet vi dessverre ikke. Svigermor er veldig flink med datteren vår på 1 år og hun passer henne gjerne på overnatting. Nå venter vi barn nummer to, og siden min mor har kreft er det bare svigermor som kan passe, unntak søsknene til samboer av meg eller andre i slekta men svigermor har sagt at hun ønsker. Jeg har termin når hun har fostersønn/beredskaps sønn på overnatting og jeg synes ikke det er ok at hun kan passe datteren vår på overnatting pluss han. Jeg sa ifra at jeg ikke følte meg trygg på dette, og at jeg ikke godtok at datteren min lå over hos henne når beredskapsønn var der fordi jeg kjenner ikke han og føler meg ikke trygg nok på å la hun var sammen med han når ikke jeg er der da jeg vet at svigermor kan fint være distre og la de være alene sammen. På den andre siden er jeg teit som mener dette mener jeg, fordi jeg vil jo ikke være slem mot svigermor eller fostersønn men jeg mener hun bør skille jobb og privat, spesielt når barnet er så små. Hun ble nok tatt litt på sengen fordi hun hadde ikke sett for seg at dette var et problem men jeg kjenner at jeg som mor må sette grenser fordi svigermor har en tendens til å trumfe gjennom overnattingsbesøk og annet uten å høre med meg, og hun passer barnet vårt hver andre uke selv om jeg ønsker å ha henne hjemme selv da sønnen hennes sier ja til henne hele tiden. (Samboer er veldig etterdilter til moren) Har jobbet lenge med å lære meg å sette grenser fordi jeg føler svigermor og samtlige ofte overkjører meg. Har endelig klart å si ifra om mine grenser og jeg ser at hun ble litt «snurt» igår, men det får hun bare bli tenker jeg. Hun får ikke tut og kjøre som hun vil med vært barn og så lenge jeg er mor må jeg kjenne meg trygg på å la henne overnatte sammen med folk jeg kjenner. Og jeg mener oppriktig at svigermor ikke kan passe barnet om hun har gutten på overnatting. Overreagerer jeg eller? Føler jeg må sette ned foten til henne fordi hun kjører på! Jeg har sagt at hvis hun har gutten denne helgen kan jeg spørre noen andre, fordi det er uaktuelt å la hun passe de to samtidig fordi hun kommer til å bli utslitt og jeg føler meg ikke trygg på det! Kjør debatt og hva tenker dere oppriktig? Er jeg kjærring eller.. Anonymkode: dee45...4ea Så kronglete skrevet for å få frem et veldig enkelt budskap. du har jo tatt avgjørelsen. Da er neste steg en annen løsning. Eller føde hjemme. det er igrunnen de alt du har. Anonymkode: 9c9be...68f 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #15 Skrevet 21. februar 2021 Tenker at far er hjemme med barn 1..? Anonymkode: d8643...db3 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #16 Skrevet 21. februar 2021 Du er rar, må jo bare være vinn vinn å ha barn som leker hos bestemor Anonymkode: 0d7b6...546 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #17 Skrevet 21. februar 2021 Jeg lurer på om du blander begreper her. Beredskapshjem er akutt og relativt kortvarig. Avlastningshjem kanskje? Det er godt mulig at barnevernet vil ha en mening om dette. Hun burde spørre dem Anonymkode: aa345...655 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #18 Skrevet 21. februar 2021 Siden du sa "Kjør debatt" ts, hva er ditt synspunkt nå som flere har sagt sitt? Anonymkode: 3ea12...43d 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #19 Skrevet 21. februar 2021 Du må gjøre det som magefølelsen sier er rett. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Hvor aktiv er svigerfar i barnepass? Anonymkode: 346fa...5be 2
minister-mio Skrevet 21. februar 2021 #20 Skrevet 21. februar 2021 Jeg forstår ikke om det er fosterhjem, beredskapshjem eller besøkshjem svigermoren din er, men mest sannsynlig vil 5-åringen kreve hennes fulle oppmerksomhet. Så noen andre bør være barnevakt for deres barn. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå