Gå til innhold

Barnet mitt skader seg når han blir sint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe nytt han er begynt med. Og det smerter meg i mammahjertet! 

Han har alltid hatt et sinne problem kan eksplodere og bli skikkelig SINT. Da kan han rope, brøle, prøve å ødelegge ting, sparke, kalle, banne, osv.. :(

Jeg er alene med han (og broren), og jeg har oppsøkt og får profesjonell veiledning som mor, så jeg prøver å takle disse episodene på "best mulig måte".. 

Sinnet kommer ikke veldig ofte nå, max 1 gang per 2 mnd ca, men i dag når sinnet kom var første gang han skadet seg selv! Han dunket hodet sitt hardt i veggen...! Etter jeg hadde stoppet han fra å sparke i veggen, kaste ting, eller velte sengen sin.. 

Jeg ble helt satt ut!!! Jeg prøver alt jeg kan å forholde meg rolig når han starter slik, men kjenner at pulsen øker og jeg kan bli helt skjelven. Å idag når han skader seg selv så vet jeg ikke hva jeg kan gjøre? Vil det NOEN gang bli bedre? Hva kan isåfall hjelpe? 

Han er en utrolig smart, sosial, sporty og morsom gutt ellers. Han fungere FLOTT i alle andre sammenhenger! 

Foreldreveiledningen jeg nå får er PMTO. Jeg øver meg på å bli mer tydelig, konsekvent, og bestemt (jeg har vel vært for "snill" tidligere).. Men om resultatet skal bli at han skader seg... Ja.. :( :(

Han hadde enda vondt i hodet sitt når han la seg.. (og nei det er ikke hjernerystelse, da hadde han vært på legevakten nå!) 

Anonymkode: 8ffd6...808

Skrevet

De som utagerer har det som regel veldig vondt inni seg.. Han behøver å dra til psykolog det er han som trenger profesjonell hjelp, ikke du.. Misforstå meg riktig.

Sinne er en følelse som kommer pga andre følelser, tristhet f.eks. 

Skrevet

Vi har hatt mye hjelp av å lese og bruke veiledningene til Ross Green. Denne er god: https://www.bokkilden.no/foerskoler-og-barnehager/eksplosive-barn-ross-w-greene/produkt.do?produktId=1582561#rating-list

Han har gitt ut flere bøker og holder også kurs i Norge. Finnes også noen videoer på YouTube. Metoden har snudd opp ned på våre problemer og gjort at vi klarer å nå inn til vår gutt som var eksplosiv. Nå er han 10 år og klarer å stoppe opp i de vanskelige situasjonene og sette ord på det vanskelige som tidligere hadde kokt over ❤️  Kan ikke anbefale det nok. 

Anonymkode: 3fb84...8b2

Skrevet

Jeg kan kun komme med egen historie som barn, om det hjelper noe vet jeg ikke. 

jeg var veldig sint og frustrert som liten. Kastet og knuste ting! Ikke ofte foran mamma. Når de tingene ikke lengre fikk ut frustrasjonen min så begynte jeg med selvskading. Dette er noe jeg fortsatte med inn i voksen alder. Jeg begynte å røyke når jeg var 15-16 og det hjalp meg masse, så avtok en del da. Men når jeg prøvde å slutte så startet det å øke igjen. Så begynte å snuse istedenfor, hjalp ikke like mye, men fikk ikke store skader. Uten at jeg skal gå inn på hva det utløsende var så kom jeg til ett punkt der jeg skadet meg virkelig, med kutting. Når dette skjedde fortalte jeg det til en venn for jeg ble redd for meg, for jeg klarte ikke styre meg selv i sinne og frustrasjon, da tok denne vennen med meg til legevakta i den byen der hun bor og jeg fikk akutt hjelp på dps, spol 3 år frem i tid og jeg fikk diagnosen Aspergers. I barndommen trodde dem jeg hadde adhd uten at jeg noen gang fikk diagnosen!  Det er mange av de samme symptomene på disse diagnosene. Og nå som jeg lærer mer og mer om diagnosen og meg selv så har jeg blitt mye mer rolig. Jeg setter meg ikke i situasjoner som blir for mye for meg, og jeg har fått verktøy for de gangene det ikke er til å unngå! Nå har jeg 32 dager røykfri! 

uten at jeg kan si noe sikkert vil jeg si at barnet ditt har det vanskelig, og behøver noe hjelp. kanskje med å forstå seg selv? Mitt råd er å ta kontakt med fastlege og då en henvisning til bup! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...