Gå til innhold

Barnet nekter å dra til far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg når sønnen min nekter å dra til far? Barnet har protestert nå over en lengre periode etter vi øket samværet. Kjenner jeg er ganske fortvilt over hele situasjonen. 
Ungen er 4 år og begynt å si «nei jeg vil ikke til pappa, det er nok nå.» «Jeg vil bare være med deg mamma.» «Jeg hater pappa». 

Snakker kun positivt om far rundt barnet. Far har vært veldig ukritisk der og snakker mye stygt om meg rundt ungen. Har også oppstått ekle konfrontasjoner med meg når jeg skal hente barnet etter samvær. Vært en del ekle situasjoner hvor far har revet ungen ut av armene mine skrikende. 

Føler barnet tar mer og mer avstand fra pappaen sin. Har fortalt far og han ignorerer problemet «han er ikke sånn her». 

Har nå tatt overlevering til barnehagen nå. Men føler at problemet bare flytter seg. Da nekter han å dra i barnehagen. Vil ikke han skal ha en dårlig relasjon til barnehagen heller. 

Hva gjør jeg? Har spurt far om vi kan prøve for en periode å kutte ned litt samvær for å se om det bedrer seg. Far har 10 dager samvær i mnd. 

Anonymkode: 65564...a56

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far nekter å kutte ned på samvær og vil heller ha 50/50. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far nekter å kutte ned på samvær og vil heller ha 50/50. 

ts

Har du misstanke om at far gjør noe me barnet? Isåfall synes jeg du skal dra det videre. Dette høres helt absurd ut å er ikke bra for barnet. Jeg er redd det gir store konsekvenser senere i livet. Prøv å ring familievernkontoret å forklar situasjon? Et barn vil jo ikke ut av det blå nekte å være hos mor eller far.. 

Anonymkode: 3d3f8...0e2

• Liker 5
Skrevet

Du og faren skal på familievernkontoret. Det var der mine skilte foreldre gikk for å snakke om meg under min oppvekst. Ex min far ga blanke om hvor ofte jeg dro på fest og sovnet i grøfta etter konfirmasjonsalder mens min mor ville ha mer kontroll over festesituasjonen min (heldigvis). Endte opp med at pappa ikke ville ha noe med festingen min å gjøre, mamma tok kontroll (men hun hadde meg 90% av tiden, pappa hadde meg annenhver helg).

Anonymkode: 86739...3c9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du misstanke om at far gjør noe me barnet? Isåfall synes jeg du skal dra det videre. Dette høres helt absurd ut å er ikke bra for barnet. Jeg er redd det gir store konsekvenser senere i livet. Prøv å ring familievernkontoret å forklar situasjon? Et barn vil jo ikke ut av det blå nekte å være hos mor eller far.. 

Anonymkode: 3d3f8...0e2

Har engasjert en advokat. Var i kontakt med barnevernet tidligere, men saken ble droppet etter de tok en undersøkelse. 
Har kontakt med BUP nå og fortalt mine bekymringer til de. Barnet sliter veldig med sinne og frustrasjon. 
Går jevnlig til familievernkontoret for å løse foreldresamarbeidet, men til ingen nytte føler jeg. 

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du og faren skal på familievernkontoret. Det var der mine skilte foreldre gikk for å snakke om meg under min oppvekst. Ex min far ga blanke om hvor ofte jeg dro på fest og sovnet i grøfta etter konfirmasjonsalder mens min mor ville ha mer kontroll over festesituasjonen min (heldigvis). Endte opp med at pappa ikke ville ha noe med festingen min å gjøre, mamma tok kontroll (men hun hadde meg 90% av tiden, pappa hadde meg annenhver helg).

Anonymkode: 86739...3c9

Vi går ofte til familievernkontoret. Far lyver mye og nekter å snakke om problemene. Skaper mye stress og frustrasjon til meg føler jeg. 
Skiftet terapeuter og meklere flere ganger. Han nektet tilslutt å gå til vårt lokale familievernkontor da han mente de tok min side. 

ts

Skrevet

Ikke finn på å gi far mer samvær enn det han allerede har. Hvis ungen har det vanskelig der, så kan han føle seg sviket av deg - den eneste trygge i livet sitt, om du går med på mer samvær.

Husk å ikke snakke dårlig om far på samtaler, pakk det pent inn det du har observert. Uansett om det er sant eller ikke, så slår de hardt ned på foreldre som prøver å sverte hverandre. Snakker av erfaring.

• Liker 1
Skrevet

Husk å dokumenter så mye du kan, smser og lydopptak om nødvendig. Det er lov sålenge du er med på opptaket. Om han snakker stygt til deg med ungen til stede, burde det iallefall dokumenteres, så kan du jo spille det av til advokat/bup/barnevern.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ny tråd om dette? 🤔 Du fikk mange svar i den andre tråden, inklusiv fra meg. 

Anonymkode: 6ea7e...835

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...