Gå til innhold

Vurderer brudd med samboer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er en familie på 4. Samboeren min,meg, eldste jenta på 6 1/2år og minste jenta på 2år.

Vi går mot det 10 året sammen nå,og kjente hverandre godt fra før vi ble sammen. Ettersom årene har gått føler jeg vi vokser mer og mer ifra hverandre.

Føler selv at jeg prøver å kommunisere og løse problemer,men kommunikasjon er blitt så dårlig og vi ender kritisere hverandre og krangle.

Vi har ganske forskjellig syn på ting og det med barn,noe som også gjør ting vanskelig.

Han har problemer med sinnet sitt,og det er dette som nå bekymrer meg aller mest. Hun eldste blir redd han ofte nå,og det skjærer i hjerterota da det skjer.Han har ødelagt flere ting i sinne, tidligere og vært truende mot meg.

Han er en forholdsvis god far,men prioriterer  jobb før familie og hjelpe andre. Noe som fører til at jeg blir veldig sliten,jobber mye selv og holder huset så godt jeg kan i orden,handler,lager mat og rydder. Pluss barna er det mest jeg som da har. Leverer de i bhg og skole hver dag og henter 2 dager i uka,så han henter som regel 3 dager uka om ikke han får hjelp av sin mor.

Men er kun kritikk og klaging jeg får,og nå er grensa litt nådd for min del.

Barna og jeg fortjener å ha det bedre.

Han virker ikke særlig brydd da jeg sier at dette ikke er et sunt forhold,og at jeg ønsker en forandring.

Og hvis ikke det så et brudd.

Hvordan gå fram?
Hvem er det å kontakte eller få hjelp av?

Mvh sliten mamma.

Anonymkode: d7d52...9c4

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Si at du har fått nok. 

Enten prøver dere parterapi hos familiekontoret eller så må dere gå fra hverandre. 

Når det er sagt. Om dere skal ha barna 50/50 ville jeg bekymret meg for han sinneproblem når han har barna alene. Kan føre til traumer og redde barn på et annet nivå når du ikke er der og kan beskytte og trøste dem. 

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Takk for svar!

Ja,jeg vil jo gi det enda et forsøk med tanke på barna.

Men er også bekymret for sinne hans,om barna da blir hos han like mye som de blir hos meg. Men kan ikke se for meg hvordan det skal gå heller,for han begynner på jobb før bhg åpner.
Og hun eldste har kun ettermiddags plass på SFO,pga jeg begynner senere og har tilrettelagt på jobben at jeg følger henne til skolen hver dag.

Men sinne problemet må jo også tas opp uansett om han er villig til parterapi. Noe jeg ikke tror han er..
Så da vet jeg ikke hvordan man skal gå fram.

Skrevet

Vi går på familievernkontoret. De tilbyr sinnemestringskurs og parterapi. 

Anonymkode: a7310...0a4

Skrevet

Prøv å få dokumentert utbruddene! Det kanhjelpe deg masse senere i forhold til barnefordeling, styrke eldstes frykt for far, osv. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ville forsøkt å få det til å fungere! Familievernkontor og veiledning, det hjalp oss veldig. Men dette med å kritise hverandre må dere få bukt på. Begynn med deg selv, tenk over hvordan du svarer han, og om noen ting kan ligge. Så krysser fingrene for at det snur hos han også 🥰

Endret av Skalperud
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi går på familievernkontoret. De tilbyr sinnemestringskurs og parterapi. 

Anonymkode: a7310...0a4

Ok,så utrolig bra.

Håper han er villig til dette🤞
Og lykke til med dere!

Skrevet
Juniper skrev (12 timer siden):

Prøv å få dokumentert utbruddene! Det kanhjelpe deg masse senere i forhold til barnefordeling, styrke eldstes frykt for far, osv. 

Hvordan da?

Hadde jeg begynt å filme han,så er det ikke så greit å vite hvordan det hadde gått.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 23.44):

Han har problemer med sinnet sitt,og det er dette som nå bekymrer meg aller mest. Hun eldste blir redd han ofte nå,og det skjærer i hjerterota da det skjer.Han har ødelagt flere ting i sinne, tidligere og vært truende mot meg.

Han er en forholdsvis god far,

De to avsnittene der henger ikke sammen.

Man er IKKE en forholdsvis eller noenlunde eller bittelitt god forelder dersom man ofte oppfører seg så skremmende at barna blir redde, samt utøver psykisk og materiell vold i hjemmet. Virkelig ikke. Da er man en svært dårligfungerende forelder.

Det er mulig å få hjelp for slik fungering. Familievernkontoret har mange steder et bra tilbud, andre steder er Alternativ til Vold det beste (ja, det du beskriver er vold). I begge tilfeller er det imidlertid et krav at han må ha en viss motivasjon for endring. Han må erkjenne at noe er utfordrende og være villig til å jobbe med seg selv.

Dersom han ikke er der, må du beskytte deg selv og barna dine. Om det betyr brudd for godt, vet ikke jeg, men dere skal da ikke bo sammen med ham og vente på at en voksen mann får lyst på hjelp mens han påfører deg og barna potensielt uopprettelig skade. 

Anonymkode: d55dc...0ea

Skrevet
Skalperud skrev (11 timer siden):

Ville forsøkt å få det til å fungere! Familievernkontor og veiledning, det hjalp oss veldig. Men dette med å kritise hverandre må dere få bukt på. Begynn med deg selv, tenk over hvordan du svarer han, og om noen ting kan ligge. Så krysser fingrene for at det snur hos han også 🥰

Så bra det gjorde det!

Er jo ikke noe mer enn noe annet jeg helst vil! Men ligger mye hos han og hans underbevissthet!

Han er et skillsmissebarn,og levde i et rent helvete i to år før foreldre faktisk skilte lag. 
Og tro meg! Jeg er ganske tykkhudet og tåler mye..Men det går til en viss grense for alle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan da?

Hadde jeg begynt å filme han,så er det ikke så greit å vite hvordan det hadde gått.

Mulig du kan ta opp lyd? Har hørt om apper som starter opptak når det blir «bråk». Du har kanskje en følelse av når det kan smelle? Forstår at det ikke er lett! Lykke til! 

Skrevet

Jeg dro nettopp fra mannen pga. psykisk ustabilitet, aggresjon og alkoholproblem. Han er også en god pappa, når han er stabil. Han har heldigvis oppfølging fra psykiatrien og har vært innlagt osv., så jeg har god dokumentasjon på at han kanskje ikke er den mest stabile personen i barnets liv akkurat nå. Han har heller ikke vært til stede for verken meg eller barnet siden barnet ble født, så jeg vet at han synes det hadde vært tøft å ha barnet mer enn bare av og til. 

Det er ikke så vanskelig. Han måtte finne seg et nytt sted å bo, vi har avtalt mekling og nå skal vi fordele alt. Jeg kjøper ham ut av huset. 

Kontakt familievernkontoret, de kan hjelpe og gi råd når det gjelder det meste :) Lykke til! 

Anonymkode: 2bb59...7d2

Skrevet
Juniper skrev (22 timer siden):

Mulig du kan ta opp lyd? Har hørt om apper som starter opptak når det blir «bråk». Du har kanskje en følelse av når det kan smelle? Forstår at det ikke er lett! Lykke til! 

Takk for tips.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg dro nettopp fra mannen pga. psykisk ustabilitet, aggresjon og alkoholproblem. Han er også en god pappa, når han er stabil. Han har heldigvis oppfølging fra psykiatrien og har vært innlagt osv., så jeg har god dokumentasjon på at han kanskje ikke er den mest stabile personen i barnets liv akkurat nå. Han har heller ikke vært til stede for verken meg eller barnet siden barnet ble født, så jeg vet at han synes det hadde vært tøft å ha barnet mer enn bare av og til. 

Det er ikke så vanskelig. Han måtte finne seg et nytt sted å bo, vi har avtalt mekling og nå skal vi fordele alt. Jeg kjøper ham ut av huset. 

Kontakt familievernkontoret, de kan hjelpe og gi råd når det gjelder det meste :) Lykke til! 

Anonymkode: 2bb59...7d2

Takk for du delte deres historie.

Og bra det løser seg for dere.

Takk,det skal jeg😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De to avsnittene der henger ikke sammen.

Man er IKKE en forholdsvis eller noenlunde eller bittelitt god forelder dersom man ofte oppfører seg så skremmende at barna blir redde, samt utøver psykisk og materiell vold i hjemmet. Virkelig ikke. Da er man en svært dårligfungerende forelder.

Det er mulig å få hjelp for slik fungering. Familievernkontoret har mange steder et bra tilbud, andre steder er Alternativ til Vold det beste (ja, det du beskriver er vold). I begge tilfeller er det imidlertid et krav at han må ha en viss motivasjon for endring. Han må erkjenne at noe er utfordrende og være villig til å jobbe med seg selv.

Dersom han ikke er der, må du beskytte deg selv og barna dine. Om det betyr brudd for godt, vet ikke jeg, men dere skal da ikke bo sammen med ham og vente på at en voksen mann får lyst på hjelp mens han påfører deg og barna potensielt uopprettelig skade. 

Anonymkode: d55dc...0ea

Ja,det er jeg enig med deg i.

Han trenger hjelp,å håper han er villig til å få den hjelpen.

Jeg beskytter og skåner barna så langt det går.
Men er derfor nå jeg spurte her om råd, om hvordan å gå frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...