AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #1 Skrevet 20. februar 2021 Jeg begynner snart i jobb igjen og tenker å pumpe på jobb pga. arbeidstiden. Hvordan gjør dere det? Har elektrisk pumpe, men virker litt styr å dra den med seg. Tenker derfor å kjøpe en manuell. Hvilken anbefaler dere? Anonymkode: 8a81f...9af
Thea82 Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Jeg har hjemmekontor, så rimelig enkelt. Bruker elektrisk. Men synes allikevel det er stress merker jeg, så om det ikke er veldig «press» dropper jeg det. Og ammer bare morgen, ettermiddag og natt.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg begynner snart i jobb igjen og tenker å pumpe på jobb pga. arbeidstiden. Hvordan gjør dere det? Har elektrisk pumpe, men virker litt styr å dra den med seg. Tenker derfor å kjøpe en manuell. Hvilken anbefaler dere? Anonymkode: 8a81f...9af Hvorfor ikke heller benytte deg av ammefri? Noen arbeidsplasser/forbund kan du bruke opptil 2 timer hver dag. Personlig tror jeg at jeg kommer til å gjøre dette. Da en time før jobb og en time på slutten av dagen. Da er jeg bare på jobb 5.5 timer, og hvis jeg i tilegg har behov for å pumpe, så gjør jeg dette i pausen min Anonymkode: 40d8a...653 1
Thea82 Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor ikke heller benytte deg av ammefri? Noen arbeidsplasser/forbund kan du bruke opptil 2 timer hver dag. Personlig tror jeg at jeg kommer til å gjøre dette. Da en time før jobb og en time på slutten av dagen. Da er jeg bare på jobb 5.5 timer, og hvis jeg i tilegg har behov for å pumpe, så gjør jeg dette i pausen min Anonymkode: 40d8a...653 Jeg er konsulent. Ikke noe som heter ammefri for meg dessverre. Men smart tips TS! Håper du har mulighet for ammefri:) Endret 21. februar 2021 av Thea82
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 Jeg brukte elektrisk pumpe på jobb. Fortsatte stort sett bare å jobbe mens jeg pumpet. Anonymkode: 3f604...ba4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 Jeg vil absolutt anbefale elektrisk pumpe om du skal pumpe jevnlig på jobb, spesielt om du allerede har en! Jeg hadde selve pumpa (motoren) liggende på jobben, og tok bare med de andre delene (som er helt like til elektrisk og manuell) fram og tilbake. Ellers trenger du tilgang til kjøleskap (eller fryser) til utpumpet melk, og noe til selve transporten (jeg brukte en liten kjølebag). En sånn pose til å sterilisere ting i mikro er også praktisk, i tilfelle du får behov for å sterilisere noe på jobb. Anonymkode: 8dea0...97a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #7 Skrevet 21. februar 2021 Takk for svar! får kanskje bare ta med den elektriske på jobb da😄 Kommer til å ta ammefri på dagvakter og evt før kveldsvakt, men kveldsvaktene er ikke ferdige før kl 22, og er litt lenge å gå fra 14:30-22:30 (med kjøretid) uten å amme/pumpe. Baby er latt når jeg kommer hjem. Anonymkode: 8a81f...9af
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #8 Skrevet 21. februar 2021 Thea82 skrev (50 minutter siden): Jeg er konsulent. Ikke noe som heter ammefri for meg dessverre. Men smart tips TS! Håper du har mulighet for ammefri:) Alle har krav på ammefri så lenge arbeidsdagen er over 7 timer. Anonymkode: 1c2e3...16a 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle har krav på ammefri så lenge arbeidsdagen er over 7 timer. Anonymkode: 1c2e3...16a Og det gjelder lønnet ammefri forresten, alle uansett lengden på arbeidsdagen har rett på ulønnet ammefri. Anonymkode: 1c2e3...16a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Alle har krav på ammefri så lenge arbeidsdagen er over 7 timer. Anonymkode: 1c2e3...16a Alle bor ikke i Norge 😉 Anonymkode: cf1a8...d5f
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 Thea82 skrev (1 time siden): Jeg er konsulent. Ikke noe som heter ammefri for meg dessverre. Men smart tips TS! Håper du har mulighet for ammefri:) Alle har krav på ammefri når babyen er under 1 år uansett hvilken jobb man har. Anonymkode: 40d8a...653 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alle har krav på ammefri når babyen er under 1 år uansett hvilken jobb man har. Anonymkode: 40d8a...653 Sier du det? Har hele verden rett på dette? Anonymkode: cf1a8...d5f
Thea82 Skrevet 21. februar 2021 #13 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alle har krav på ammefri når babyen er under 1 år uansett hvilken jobb man har. Anonymkode: 40d8a...653 Har fleksibel jobb, så kan ta pauser. Men må jobbe det igjen. Skulle skrevet betalt ammefri.
saltvann Skrevet 21. februar 2021 #14 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sier du det? Har hele verden rett på dette? Anonymkode: cf1a8...d5f Nå skriver man på et norsk forum, og da tenker man på norske regler og lover. 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #15 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Sier du det? Har hele verden rett på dette? Anonymkode: cf1a8...d5f Du er på et norsk forum. Her gjelder norske regler. Vil du diskutere rettighetene i Kina får du ta det et annet sted. Anonymkode: 678fd...0fc 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #16 Skrevet 22. februar 2021 saltvann skrev (17 timer siden): Nå skriver man på et norsk forum, og da tenker man på norske regler og lover. AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er på et norsk forum. Her gjelder norske regler. Vil du diskutere rettighetene i Kina får du ta det et annet sted. Anonymkode: 678fd...0fc Vedkommende dere snakker om, bor faktisk ikke i Norge. Tåpelig å komme og påstå at alle har ammefri. Man må ikke bo i Norge for å bruke forumet. Anonymkode: cf1a8...d5f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #17 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Sier du det? Har hele verden rett på dette? Anonymkode: cf1a8...d5f Hvis du ikke bor i norge, så anbefaler jeg deg å sjekke om med den arbeidsplassen du har i utlandet. Dette er ett norskt forum hvor vi har satt oss inn i norske regler... Anonymkode: 40d8a...653 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #18 Skrevet 22. februar 2021 Når ts ikke skriver noe om i starten av innlegget om at hun jobber i utlandet, så går vi andre utifra at hun bor i Norge Anonymkode: 40d8a...653 3
ididi Skrevet 23. februar 2021 #19 Skrevet 23. februar 2021 Thea82 skrev (På 21.2.2021 den 13.43): Jeg er konsulent. Ikke noe som heter ammefri for meg dessverre. Men smart tips TS! Håper du har mulighet for ammefri:) Arbeidsmiljøloven sier at du har krav på ammefri minst én time om dagen: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 «§ 12-8.Ammefri (1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. (2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer. » Hvis du er selvstendig næringsdrivende, blir jo organiseringen av arbeidsdagene opp til deg selv om de arbeidsmulighetene du har, men hvis du er ansatt et sted, så har du krav på ammefri - konsulenttittel eller ikke. 1
ididi Skrevet 23. februar 2021 #20 Skrevet 23. februar 2021 Jeg brukte Avent manuell brystpumpe med førstemann, og syns de funka helt fint. Jeg foretrakk gammel modell framfor ny - de passet bedre til brystformen min. https://www.philips.no/c-p/SCF300_20/avent-manuell-brystpumpe Du finner helt sikkert noen som gir bort eller selger på finn. Eller du kan kjøpe ny modell på apotek. Jeg har elektrisk liggende som jeg fikk av en tremenning, men surra meg aldri til å bruke den, for det var så enkelt og greit med de manuelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå