AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #1 Skrevet 20. februar 2021 Jeg begynner i en 100 prosent stilling i mai. Følte det var min eneste mulighet for fast jobb, men ønsker egentlig å jobbe 80 prosent pga jeg har barn. Er det dårlig gjort å søke om det med en gang? Når er det innafor å søke? Anonymkode: 0513d...fec
Sinte-my Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 Jeg ville prøvd å jobbe 100% først, før man eventuelt søker om å redusere stillingen. Det kan jo hende det går strålende, selv om en har barn. Jeg har aleneomsorg for et barn, jobber 100% og har et par andre verv i tillegg. Går helt flott! 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg begynner i en 100 prosent stilling i mai. Følte det var min eneste mulighet for fast jobb, men ønsker egentlig å jobbe 80 prosent pga jeg har barn. Er det dårlig gjort å søke om det med en gang? Når er det innafor å søke? Anonymkode: 0513d...fec Det er vel innafor å søke. Snakk med lederen din. Anonymkode: dd2c1...efd
Gjest Thoringen Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 (endret) 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg begynner i en 100 prosent stilling i mai. Følte det var min eneste mulighet for fast jobb, men ønsker egentlig å jobbe 80 prosent pga jeg har barn. Er det dårlig gjort å søke om det med en gang? Når er det innafor å søke? Anonymkode: 0513d...fec Vel, du har rett til å søke om redusert stilling når som helst men samtidig kan din arbeidsgiver sette seg på bakbeina og nekte det spesielt hvis du gjør det i prøvetiden. Jeg kjenner til et tilfelle hvor personen ble "sagt opp"* i prøvetiden nettopp på grunn av de fant ikke ut av dette- arbeidstilsynet ble involvert men hadde ingen innsigelser ut fra det jeg vet om den saken. Dette var for fire år siden så mulig loven har endret seg siden da. En annen aspekt her er hvordan du vil bli oppfattet på arbeidsplassen hvis du får stempel på deg som uærlig. Det vil ha konsekvensene for deg på lang sikt selv hvis arbeidsgiver innvilger deg redusert arbeidstid der og da uten ytterligere kommentarer. Uansett hvis jeg var deg, ville jeg hvertfall prøvd å jobbe 100% inn i prøvetiden og så lagt inn søknaden da. *de ble enige om at dette ikke fungerer, var ikke snakk om oppsigelse i juridisk forstand. Endret 21. februar 2021 av Thoringen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå