AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #61 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er helt enig. Det må være lov å trekke frem en enkeltperson når vedkommende er TV-kjendis som i intervju kommer med så tydelige meninger om kropp, vekt og utseende. Stadig vekk blir spesielt kvinnelige kjendiser kritisert i filler for å fremme sykelige skjønnhetsidealer, hvis de er slanke. I noen tilfeller har kritikken vært berettiget, sånn som når det er snakk om klart undervektige modeller. For en del år tilbake var dette et hett tema, siden mange mente ungdom kunne bli påvirket til å sulte seg for å være tynne "nok". I dag vet vi at spiseforstyrrelser og forstyrret kroppsbilde er mer sammensatt, men vi kan heller ikke nekte for påvirkningen fra massemedia og bilder av populære mennesker, og hva som presenteres som normalt. Derfor reagerer jeg på at Sporsem omtaler en vekt på 80 kilo som "sykelig tynn". Det er en svært uheldig ordbruk, for det er ingenting sykelig med vekten eller kroppen hans. "Slankehysteri" og anoreksi har som sagt lenge vært kjent og diskutert, men det finnes også "hysteri" andre veien - megareksi - de som aldri føler de blir store nok. Dette er en lidelse som rammer spesielt gutter og menn. For dem er en normal, slank kropp ikke bra nok i det hele tatt, de strever vettet av seg for å bli større og større: her handler det om å bygge muskler. Og det er mange unge gutter som fortviler over sin slanke kropp, at den ikke er mandig nok. Det er ikke merkelig at mange får slike problemer. Idealet i samfunnet er gjerne at menn skal være så store som mulig, og for mange er det ikke så nøye om det er muskler eller fett, og grensene for hva folk oppfatter som normalvekt flyttes oppover i takt med at flere og flere blir overvektige - og det å være slank omtales som "tynn". Anonymkode: c1d09...efa 1. Han er komiker og har mest sannsynlig sagt det på spøk - dessverre er det færre og færre som skjønner spøk. 2. Avisa har kanskje ikke gjengitt akkurat det han sa, de vrir ofte på det som blir sagt for å få klikk. 3. Det er fullt mulig å diskutere dette tema uten å henge ut enkeltpersoner. Anonymkode: 55c74...11e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #62 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dere forstår at muskler veier mer enn fett right? Tror noen har misforstått hva vekt er. Jeg selv er kvinne, 1.74cm høy og veier 65 kg. Jeg er fortsatt altfor tynn, har modellbein og prøver å legge på meg, for jeg har visst en bra BMI, men jeg er så tynn kroppslig at med høyden min så ser det ikke ut som jeg spiser annet enn et par boller om dagen. Jeg har mye mer fett på kroppen enn samboer, som er 1.75 og veier 75-80kg. Han har så lav fettprosent at det er helt sykt, og musklene synes 24/7 uten å stramme. Likevel veier han 10-15kg mer enn meg. Noen liker lav fettprosent, andre ønsker å ha litt fett på kroppen. Uavhengig av om man er mann eller kvinne, så ønsker man forskjellige ting for seg selv. 97kg for en mann på 1.85 høres ikke dumt ut. Brødrene mine er 1.89, 1.92 og 1.94, og veier rundt 90-100kg, de er syltynne, og da mener jeg syltynne. Dems idealvekt hadde vært mye mer. Terje sporsem var jo overhodet ikke feit eller overvektig tidligere. Om han veide 97kg før, så må det meste ha vært i høyden hans eller i muskler. Og da har han nok gått ned i fettprosent på farmen, for der spiser dem gjerne mindre og «faster» omtrent til tider, med aktivitet/jobbing i tillegg så mister du da mye fettprosent. Ta en tur til treningssenteret så ser dere hva som er normalt for de som driver med fitness eller som vet hvordan kroppen funker. Du trenger ikke være usunn bare fordi du har fett på kroppen. Fitness folk legger på seg massivt med kilo for å trene musklene sine, før de ettehvert går ned igjen før konkurranser. De er ikke usunne i vekt av den grunn, tvert imot. Terje Sporsem er IKKE og har ikke vært feit! Han har blitt ganske tynn, men jeg er enig i at dette ikke er syltynn. Så det var en dum kommentar fra han, for 80-85kg er også bra vekt for en mann på hans høyde og alder. Vekt handler ikke bare om fett, og kroppsfasong, kroppsbygning har også mye å si. Det er helt normal kroppsvekt, både før og etter. Han har nok mistet mest muskler/fettprosent. Anonymkode: 00594...b4a Jeg er 100 % sikker på at du og jeg har et svært forskjellig syn på hva som er å være syltynn. Brødrene dine er ikke syltynne med den høyden og vekten du oppgir. Jeg tror heller ikke du er spesielt tynn, du høres helt normal ut. (jeg aner ikke hvordan en person som bare spiser et par boller om dagen ser ut - usunn og muskelfattig vil jeg tro...) Du høres rett og slett ut som et perfekt eksempel på fenomenet ts snakker om. Hulderen skrev (15 timer siden): Du har helt rett i at det har forandret seg hva samfunnet anser som normalvekt. Kleskjeden Lindex er et godt eksempel. Jeg bruker størrelse 38. Tidligere så tilsvarte det størrelse M. Men nylig har Lindex gjort om på skalaen sin, slik at størrelse 38 tilsvarer en S. Jeg er ikke «Small», jeg er normalvektig. Så at jeg skal bruke Small er bare latterlig. Det er gjort for at overvektige skal føle seg slankere. De som før kjøpte størrelse L og XL, kan nå kjøpe størrelse M og L og føle seg slankere. Verden vil bedras, og lures til et usunt kroppsbilde. Enig. Jeg pleier å bruke 36 og S da jeg var ung, nå svømmer jeg ofte i 34 og xs, og jeg er på ingen måte tynnere som 40-åring enn jeg var som tenåring. Anonymkode: 69748...f08 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #63 Del Skrevet 24. februar 2021 Vil bare si at jeg er veldig overvektig og har det helt fint likevel! Hater ikke meg selv eller kroppen min i det hele tatt. Nå er det vel mange som blir provosert la nå mannen bestemme over egen kropp slik han selv vil. Fyll livet ditt med noe annet enn å klage på hva fremmede sier og gjør med egen kropp! Anonymkode: a0bef...29a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #64 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vil bare si at jeg er veldig overvektig og har det helt fint likevel! Hater ikke meg selv eller kroppen min i det hele tatt. Nå er det vel mange som blir provosert la nå mannen bestemme over egen kropp slik han selv vil. Fyll livet ditt med noe annet enn å klage på hva fremmede sier og gjør med egen kropp! Anonymkode: a0bef...29a Det er ingen som mener at han ikke skal få gjøre hva han vil med egen kropp. Da har du ikke lest hovedinnlegget. Så les det en gang til, sånn at du får med deg hva tråden handler om. Og flott at du liker deg selv, ingenting er bedre enn at folk er fornøyd med seg selv - men det er heller ikke det tråden handler om. Anonymkode: dfe7c...2c9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #65 Del Skrevet 24. februar 2021 herremann skrev (På 20.2.2021 den 23.15): Den tar jeg gjerne en kilde på Ikke jeg som skrev det du siterte, men her er en studie som viser at BMI i overvektsområdet er forbundet med lavere dødelighet: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/1555137 Her er en nyere studie av de samme som viser optimal BMI på 27 (altså innen overvekt området). https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2520627 Her er en studie som viser at det ikke er kritisk at vekten øker med alderen: https://forskning.no/medisin-og-helse-overvekt-sykdommer/folk-levde-like-lenge-selv-om-de-ble-overvektige-med-arene/1810192 BMI er ikke så svart hvitt som en del her later til å tro. Her er en oppsummering som viser det er best med normalvekt mellom 23 og 24, men relativt flat kurve for dødelighet også i overvektdelen: https://forskning.no/overvekt-samfunnsmedisin/hva-er-den-sunneste-vekta/420564 Anonymkode: 1c4ac...20a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #66 Del Skrevet 24. februar 2021 Generelt så har samfunnet endret syn på hva som er undervekt, normalvekt og overvekt ettersom prosentandelen mennesker med fedme har økt. Samtidig har det blitt mer tabu for helsepersonell å si ifra at man bør slanke seg for helsen. Det er flott at vi har større takhøyde for at overvektige skal føle seg vakre, for det bør de, men at helsepersonell kvier seg for å si ifra er en trend jeg ikke liker. Jeg er på grensen til overvektig med for høy fettprosent, men fordi jeg er lav og bruker str S så får jeg alltid kritikk for å ville ned til normalvekt. Jeg vil kun ned for helsegevinst (har vært mindre før med mindre plager) og ikke pga utseendet, men blir alltid møtt med «Nei, du må ikke slanke deg. Du er så fin nå, og da blir du for tynn. Det er fint med kurver.» som om det er et kompliment og utseendet betyr alt. Folk bør generelt være litt forsiktige med å kommentere vekt eller vektnedgang/ oppgang fordi man vet ofte lite om hverandre. Helsepersonell er velkommen til å si ifra, men venner, familie og bekjente bør respektere personens egne valg så lenge de ikke spør om råd eller er helsefarlig i alvorlig grad (da menes ikke «du kan få livsstilssykdommer om 40 år» dette vet de). Mange blir overrasket når de ser hvor den faktiske grensen for overvekt går, og det er mye pga den utbredte fedmen og derfor får normalvektige i nedre akseptable bmi mye mer tyn enn før dessverre. Vi har en lang vei å gå når det gjelder å akseptere alle størrelser, men vi har også et stort overvektsproblem i samfunnet. Anonymkode: 636fa...277 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå