Gå til innhold

Farmen kjendis: Hva i all verden har skjedd med befolkningens forståelse av hva som er overvekt og hva som er normal vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste nettopp en artikkel i Dagbladet hvor Terje Sporsem fortalte at han hadde gått voldsomt ned i vekt under oppholdet på Farmen.

Ifølge artikkelen veide han 97 kg da han kom inn, og 80 kg da han kom ut derfra.

Og han kjører på om hvor sykelig tynn han var på 80 kg og at det var viktig å komme seg opp på matchvekt igjen.

Really???

97 kg for en mann på hans høyde er overvekt, mens 80 kg er en sunn vekt, og altså LANGT fra det å være sykelig tynn.

Nå legger jeg meg ikke bort i hva hans trivselsvekt er, og jeg synes heller ikke at han er hverken finere eller mindre fin med den ene eller den andre vekten, men faktum er altså at 97 kilo betyr overvektig, mens 80 kilo betyr sunn vekt for en mann på hans høyde. Det er helt ubestridelig.

Dette sier alt om hvor forvrengt vi har blitt i samfunnet om hva som er normalt når det gjelder kroppsvekt. For det som egentlig er normalt, er å være det som nå om dagen oppfattes som "tynn" - altså at man ikke har voldsomt mange overskuddskilo.

Anonymkode: dfe7c...2c9

• Liker 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Terje S er ikke overvektig. 97 kilo for en mann på hans høyde er helt innafor. Nå mårru gi deg. 

Anonymkode: fb9b2...7ec

• Liker 37
Skrevet

Han var i hvert fall IKKE overvektig da han kom inn på Farmen. 

• Liker 27
Skrevet

Hvor høy er han? Noen som har før og etter bilder? 

• Liker 2
Skrevet

Eh. La oss si at han er 185 cm høy. Og i så fall er hans BMI på over 27 når han har en vekt på 97 kg. Og det er overvektig, enten du vil det eller ikke.

• Liker 18
Skrevet

Med mindre han trener styrke så bør han veie rundt 80-85 kg når man er 185 cm. 

97 kg, da er du feit. 

• Liker 15
Skrevet

Det sier seg jo selv. Når man er en mann som hverken er kjempehøy eller uvanlig muskuløs (jf. Lasse), så er en vekt på nærmere 100 kg usunt og en indikasjon på at man er overvektig.

• Liker 18
Skrevet

Det er svært vanlig å være overvektig i dag, så folk har jo ikke peiling. Jeg som er drøyt 190 og 75 kg går sikkert som syltynn i dag, selv med en BMI på drøyt 20. På 70-tallet hadde jeg nok vært ansett som helt vanlig. Jeg har hverken tynne bein eller pipestilkarmer, men er ikke spesielt bred.

Anonymkode: 1b88f...d43

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det sier seg jo selv. Når man er en mann som hverken er kjempehøy eller uvanlig muskuløs (jf. Lasse), så er en vekt på nærmere 100 kg usunt og en indikasjon på at man er overvektig.

Synes du seriøst Terje SER overvektig ut?🤔 

Anonymkode: 12744...77b

• Liker 27
Skrevet

Overvekt er sett på som normalt ja. Det er trist at det er sånn. Coronapandemiem tar alt fokuset nå, men overvektsproblemet må tas tak i.

Anonymkode: e2c2d...e5a

• Liker 13
Skrevet

Det er tydelig at mange tror overvektige er de som i realiteten er sykelig overvekt. 

Anonymkode: 78bc8...16c

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes du seriøst Terje SER overvektig ut?🤔 

Anonymkode: 12744...77b

Det er ikke interessant hvorvidt jeg eller andre ser på Terje som overvektig. (Og det gjorde jeg vel også klart i hovedinnlegget.)

Det som er interessant, er hvordan en overvektig person (Terje på 97 kg, som altså da objektivt sett er overvektig) fremstiller vekten som normal, og at den helt normale og sunne vekten etter Farmen, fremstilles som usunn og sykelig.

• Liker 14
Skrevet

Hvem bryr seg?  Hvorfor er du og andre så opptatt av hva andre veier? 

Anonymkode: 114d4...b2d

• Liker 7
Skrevet
herremann skrev (24 minutter siden):

Hvor høy er han? Noen som har før og etter bilder? 

20210220_222143.jpg

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overvekt er sett på som normalt ja. Det er trist at det er sånn. Coronapandemiem tar alt fokuset nå, men overvektsproblemet må tas tak i.

Anonymkode: e2c2d...e5a

Ja, hvis det er snakk om sykelig overvekt som hemmer folk fra hverdagslige gjøremål så er det et problem. Det er også et problem med overvekt som kan føre til en rekke sykdommer/plager. Men nå snakker vi om Terje Sporsem som har litt ekstra "kosefett" her og der, og det tenker jeg er helt ok og faktisk en del av livet. At det å legge på seg litt er en del av livet, og det kan være mange årsaker til det. Overvekt er et problem, det er det ingen tvil om, men vi må også slutte å rope overvekt bare noen har litt fett på kroppen. Dessuten må man ta høyde for at mennesker er forskjellige og det samme gjelder deres prioriteringer. 

Anonymkode: fb9b2...7ec

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem bryr seg?  Hvorfor er du og andre så opptatt av hva andre veier? 

Anonymkode: 114d4...b2d

Jeg er ikke opptatt av hva andre veier. Men jeg er opptatt av at folk fremstiller overvekt som normalt, og normal vekt som sykelig.

Og hvis du leser hovedinnlegget mitt om igjen, vil du forhåpentligvis se det.

• Liker 14
Skrevet

Ut fra før og etter bildet vil jeg si at han ikke ser ut som om han er overvektig, men at han kanskje har litt mage. Etterbilder er han tynn. Liker ikke når man ser at det går innover på den måten med ribbeina 😬 

Anonymkode: 51362...aaa

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke interessant hvorvidt jeg eller andre ser på Terje som overvektig. (Og det gjorde jeg vel også klart i hovedinnlegget.)

Det som er interessant, er hvordan en overvektig person (Terje på 97 kg, som altså da objektivt sett er overvektig) fremstiller vekten som normal, og at den helt normale og sunne vekten etter Farmen, fremstilles som usunn og sykelig.

Ikke godt å vite hva som er mest sykelig. At du er såpass opptatt av dette at du lager en tråd om dette, får meg til å tenke at det er du og dine likemenn som er sykelig... Ganske sykt at noen kan få seg til å mene at han var overvektig før Farmen. Tenker at det er normen for normalvektig og overvektig som er sykelig. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg leste nettopp en artikkel i Dagbladet hvor Terje Sporsem fortalte at han hadde gått voldsomt ned i vekt under oppholdet på Farmen.

Ifølge artikkelen veide han 97 kg da han kom inn, og 80 kg da han kom ut derfra.

Og han kjører på om hvor sykelig tynn han var på 80 kg og at det var viktig å komme seg opp på matchvekt igjen.

Really???

97 kg for en mann på hans høyde er overvekt, mens 80 kg er en sunn vekt, og altså LANGT fra det å være sykelig tynn.

Nå legger jeg meg ikke bort i hva hans trivselsvekt er, og jeg synes heller ikke at han er hverken finere eller mindre fin med den ene eller den andre vekten, men faktum er altså at 97 kilo betyr overvektig, mens 80 kilo betyr sunn vekt for en mann på hans høyde. Det er helt ubestridelig.

Dette sier alt om hvor forvrengt vi har blitt i samfunnet om hva som er normalt når det gjelder kroppsvekt. For det som egentlig er normalt, er å være det som nå om dagen oppfattes som "tynn" - altså at man ikke har voldsomt mange overskuddskilo.

Med dine beregninger er Marit Bjørgen og Johaug også overvektige. 

Anonymkode: 93c8b...6a4

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ut fra før og etter bildet vil jeg si at han ikke ser ut som om han er overvektig, men at han kanskje har litt mage. Etterbilder er han tynn. Liker ikke når man ser at det går innover på den måten med ribbeina 😬 

Anonymkode: 51362...aaa

Jeg snakker altså ikke om utseende eller om personlige preferanser her, men om objektive kriterier for helse. Og i henhold til det, burde han veie litt mindre.

Kålfrid skrev (1 minutt siden):

Ikke godt å vite hva som er mest sykelig. At du er såpass opptatt av dette at du lager en tråd om dette, får meg til å tenke at det er du og dine likemenn som er sykelig... Ganske sykt at noen kan få seg til å mene at han var overvektig før Farmen. Tenker at det er normen for normalvektig og overvektig som er sykelig. 

Grunnen til at jeg opprettet tråden, var bekymringer for at oppfatningen om hva som er sunt og bra har forflyttet seg ganske grundig.

Og det er ikke min oppfatning at han var overvektig - det var helt objektive data som tilsa det.

Usaklig innlegg.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...