Gå til innhold

Har ikke råd til å gå til lege

Ivar J

Anbefalte innlegg

Fattige og unge risikerer å bli alvorlig syke, fordi de ikke kan betale egenandelene på legetimene, advarer Legeforeningen, ved president Hans Kristian Bakke. Egenandelene hos fastlegen har fordoblet seg de siste ti årene, noe som har ført til at enkelte føler at de ikke har råd til å gå til legen.

- Jeg opplever at unge som opplever sin helse truet, og som ikke tør å snakke med foreldrene sine om dette, føler at de ikke har råd til å kontakte fastlegen på grunn av de høye egenandelene. Ofte kan dette være de aller sykeste, for eksempel unge som sliter med angst og depresjon, sier førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo, Ole Rikard Haavet til NRK.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4944536.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/05/439328.html

Jeg synes dette er særs bekymringsfullt, og krever tiltak.

Det er mye fokus på skattelettelser, men det ser faktisk ut som deler av skattelettelsene finansieres ved at de sykeste må betale relativt sett mer.

Hvordan ser folk her på dette?

med hilsen

Ivar

http://ivarjohansen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser svært alvorlig på dette. Politikerne misbruker ordet "valgfrihet" og lar de fattigste betale for at de rike skal ha valgfrihet.

Vi kan ikke snakke om valgfrihet før de primære behov er tilstede for alle. Dette gjelder helse, bolig, klær, mat og ikke minst verdighet. Det er ikke verdighet å måtte gå på sosialen for å få dekket sine behov for legehjelp.

Jeg har selv måttet velge helsetjenester som jeg ikke har fått dekket av trygdesystemet fordi jeg ønsker å få hjelp. Men det er ikke alle som har ressurspersoner rundt seg som kan hjelpe.

Den sittende regering prater så fint om det de har fått til, men de har tatt fra de svakeste og kaller dette for fremskritt.

Endret av ADHDmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker fornuftig at personer under 20 får helt eller delvis fritak for egenandeler ved legebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandel ved legebesøk er vel rundt 125 kr for en ordinær konsultasjon. Ingen problemer for meg, men trolig ikke en pri-kostnad for en narkoman eller en person med tilsvarende problemer og utgifter.

Selv bidrar jeg gjerne over skatteseddelen til at folk som har lite kan få ekstra bidrag til utgifter som ikke alle får dekket. Men hele sosialdemokratiet bygger jo på universelle ordninger, slik at ingen skal behøve å oppleve stigma ved å søke særskilt støtte og derved avsløre seg som særlig hjelpetrengende. Jeg er prinsipielt enig i denne tankegangen også, men det gjør jo at fryktelig mange som greier seg utmerket alene får støtte mens de som er helt ute ikke får så mye hjelp som de trenger fordi de totale kostnadene lir så store.

Jeg vet sannelig ikke, men jeg tror nok den legen som uttalte seg i de nevnte radioinnslagene var inne på noe: Gå til legen, la være å betale fakturaen, og be sosialkontoret dekke den. Ifølge helseministeren har de plikt til det. Setter de seg på bakbeina har likevel pasienten fått legehjelp og legen lider sikkert ingen overlast av et tap på 125 kr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandel ved legebesøk er vel rundt 125 kr for en ordinær konsultasjon. Ingen problemer for meg, men trolig ikke en pri-kostnad for en narkoman eller en person med tilsvarende problemer og utgifter.

Hadde det bare dreid seg om 125 kroner hadde dette ikke vært noe problem, men for svært mange i dette land dreier det seg om betydelige høyere kostnader. Er du kronisk syk og/eller funksjonshemmet treier du ikke bare lege, men også medisiner (som ofte ikke er på blå resept), tekniske hjelpemidler, spesialtransport/TT m.v.

En rapport utarbeidet av ECON (Senter for økonomisk analyse), viser at funksjonshemmede og kronisk syke gjennomsnittlig har utgifter til helse- og omsorgstjenester på rundt 9.000 kroner i året. I undersøkelsen går det fram at over 6% har utgifter på over 20.000 kroner i året, mens hele 8% i løpet av 2001 har måtte avstå fra bruk av helse- og omsorgstjenester fordi det ble for dyrt.

http://www.ffo.no/?dokId=195

Dette er for mange et betydelig økonomisk belastning for mange, og som de ganske enkelt ikke har råd til. Med de konsekvenser det har for helse og livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har vert et problem i mange år. legen blir dyrere og dyrere for hvert år. Mange har ikke råd til lege, og iallefall ikke medisiner.

Ekstra ille er det at folk som bor i disdriktene som ikke har apotek og som får ssendt de fra apoteket må betale halve frakten også. Før betalte staten hele frakten.

Men bestiller du brennevin fra samme plassen , så er det fraktfritt.

gale,gale verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i går og da kostet det 150 kr!!!! Helt utrolig! Gikk opp nå i sommer. Politikerene burde skamme seg! Nå koster det snart det samme hos allmennlege som hos en spesialist. :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i går og da kostet det 150 kr!!!! Helt utrolig! Gikk opp nå i sommer. Politikerene burde skamme seg! Nå koster det snart det samme hos allmennlege som hos en spesialist.  :fy_fy:

Du er klar over hvor dyrt det ville vært om det ikke ble subsidiert? Tenk selv på hva tannlege og private spesialister koster....

Synes prisene er helt ok jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen er 1 ting, det meste blir jo dekket hvis du blir alvorlig syk? Men noe jeg er VIRKELIG frustrert over, er TANNLEGEREGNINGA, at det er så dyrt!! Jeg har for eksempel ca 10-15 hull i skrivende stund, jeg har IKKE råd til å fikse dette (vil vel koste drøyt 10 000 kr å fikse det vel? kanskje mer??). Ble ferdig med videregående i fjor, har ikke fått meg jobb ennå, får hverken hjelp fra aetat eller sosialen, jeg lever på mine foreldres godvilje.

HVORFOR kan ikke tenner sees som en del av kroppen?? Og dermed få tannlegeregningene dekket av staten???? Kanskje når alle mine tenner er råtne og har ramlet ut at jeg får dekket GEBISS? Please?

Med vennlig hilsen snart TANNLØS NORDMANN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen er 1 ting, det meste blir jo dekket hvis du blir alvorlig syk? Men noe jeg er VIRKELIG frustrert over, er TANNLEGEREGNINGA, at det er så dyrt!! Jeg har for eksempel ca 10-15 hull i skrivende stund, jeg har IKKE råd til å fikse dette (vil vel koste drøyt 10 000 kr å fikse det vel? kanskje mer??). Ble ferdig med videregående i fjor, har ikke fått meg jobb ennå, får hverken hjelp fra aetat eller sosialen, jeg lever på mine foreldres godvilje.

HVORFOR kan ikke tenner sees som en del av kroppen?? Og dermed få tannlegeregningene dekket av staten???? Kanskje når alle mine tenner er råtne og har ramlet ut at jeg får dekket GEBISS? Please?

Sier du det ja? du hverden hvor opplyst du er. Det meste blir dekket? Ups....gi meg oppskriften på swt du.....Om du fikser det for meg, så skal jeg betale regningen på tannlegen for deg.

Hvor lenge har ungdommer redusert pris hos tennlegehelsetjenesten? Er det lenge siden du var hos tannlegen?

Oppfordrer alle til å gå hvert år å ta tannsten og se om det er noe. Blir billigere enn å samle opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vert et problem i mange år. legen blir dyrere og dyrere for hvert år. Mange har ikke råd til lege, og iallefall ikke medisiner.

Ekstra ille er det at folk som bor i disdriktene som ikke har apotek og som får ssendt de fra apoteket må betale halve frakten også. Før betalte staten hele frakten.

Men bestiller du brennevin fra samme plassen , så er det fraktfritt.

gale,gale verden.

Ingen som reagerer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dummeste jeg har lest.

Hvor mye koster en legetur i egenandel? Et par hundrelapper?

Sikkert en grei pris for deg og andre som sjelden er til lege. Prisen er vel på kr 125.

De aller fleste av oss har råd til å gå til lege når det trengs,men det er så veldig mange grupper i Norge som må stryke slike ting.

Ser du har 0 forståelse for det, men da regner jeg med at du har liten forståelse for andre ting her i verden også.

Siste lege time hadde jeg på fredag. Kan du tenke deg hva det kostet? antagelig ikke.

Lege kr.125,- egenandel blå resept 289,- medisin hvit resept 76,50

buss t/r Totalt 476.- Så går jeg til fysoterapi 2-3 g pr uke. Hver time koster kr.250.

Så forige uke var jeg ut med over 1200 kr.

Om du tror at dette stopper,nei jeg har det slik kronisk.

Takket være at jeg er i jobb, så kan jeg betale det jeg trenger,men det går på bekostning av andre ting.

tror du trygdede, eldre og andre i en vanskelig situasjon kan klare dette.

Antagelig vet du ikke hva det vil si å være kroniker. skal til legen igjen neste uke+at jeg skal på røntgen før jeg skal inn til en spesialsist. tror neppe den dagen kommer under 500 kr.

Mange mnd bruker jeg mer på helse enn hva andre har i boutgifter.

Har en fordel da, den må nevnes. Jeg får skattefradrag om jeg overskrider 8000 i året.

Kan opplyse deg om at ifjor brukte jeg 33765 kr. på egen helse.

jeg håper for din del at du aldri får bruk for lege med den innstillingen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du vel kanskje stemme Venstre, da. Siden du er så opptatt av tenna dine mener jeg. ;)

Tatt fra venstres partiprogram:

"Norge er det eneste landet i Vest-Europa som ikke har offentlig finansiert

tannhelsetjeneste. Det er et problem at mange fattige i Norge unnlater

å oppsøke tannlege på grunn av høye kostnader. Venstre mener

det er på tide at Norge innfører offentlig finansiert tannhelsetjeneste.

Venstre vil derfor utrede spørsmålet om offentlig dekning av nødvendige

utgifter til tannhelsebehandling."

Kilden finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kronisk syk

Jeg har ca 6500kr utbetalt i måneden i rehabiliteringspenger.

På grunn av tre ulike kroniske sykdommer har jeg følgende faste medisinske utgifter pr måned:

Fastlege, ca 4 ganger, 172kr x 4 =688kr

Fysioterapaut, ca 4 ganger, 180kr x 4 =720kr

Diverse spesialister og undersøkelser, 1-2= ganger =ca 600kr

Taxi t/r leger, fysio og undersøkelser, ca 110kr x 18=ca 1980kr

Faste medisiner på hvit resept, 122kr + 64kr +1744kr + 231kr =2161kr

Reseptfrie, men nødvendige medisiner, salver og kosttilskudd =ca 400kr

Tilsammen pr måned =ca 6549kr

Når dette er betalt, har jeg allerede oversteget den summen jeg får utbetalt med ca en 50-lapp.

Da står følgende utgifter igjen å betale:

Annen bruk av lege og medisiner (feks legevakt og pencilin ved halsbetennelse ol.)

Hjelpemidler til matlaging, husarbeid og personlig hygiene som ikke dekkes av Hjelpemiddelsentralen.

Hjelp i huset (eh.. hybelen. Kan ikke gjøre alt selv).

Briller og tannhelse.

Mat (fordyret diett).

Taxi dersom jeg skal noe viktig eller "bare" noe sosialt.

Klær.

Bolig, strøm og telefon.

Lån.

Alt dette finansierer jeg med FORBRUKSLÅN med skyhøye renter. Tør ikke tenke på hvordan det vil gå på sikt... Men må man, så må man.

Det skal sies at fastlegeutgiftene på 688kr forsvinner når egenandelskortet er fylt opp. Dessuten får jeg forhåpentligvis litt fradrag på skatten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg tar feil, men får man ikke medisiner for kronisk sykdom (varighet over 3 mnd) på blå resept??

Du kan se på dette her

Endret av Lilypie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kronisk syk

Joda, dersom den bestemte medisinen står på lista over medisiner som kan på blå resept, og dersom akkurat den kroniske sykdommen det gjelder står på trygdekontorets liste over sykdommer som kvalifiserer for medisiner på blå resept. Det er mange som faller utenom da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett. Og reglene har vel blitt strengere også, dessverre.

Men hva med reise til og fra behandler? Får du ikke dekket noe?

Og skattefradag etter å ha overskredet 8000 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kronisk syk

Jeg får nok litt fradrag på skatten, ja. Men vet ikke hvor mye.

Når det gjelder taxi t/r behandler, så får jeg dekket det som overstiger 115kr hver vei. Regninga ender alltid på ca 110kr hver vei, så da blir det bare egenandelen som jeg må betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...