AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #21 Del Skrevet 22. februar 2021 miaw skrev (3 timer siden): Du anbefaler altså at en normalvektig,slank kvinne skal slutte å spise knekkebrød og brød samtidig øke treningsmengden for å nå 50 kg, som ikke er så langt unna undervekt. Bra tips. Virkelig. Ts: Hvilket liv ønsker du egentlig å leve? Ønsker du en hverdag hvor du fokuserer på de tingene som betyr noe og som faktisk gir deg glede i livet? Eller ønsker du det evige jaget ved å gå ned "bare noen kilo til" og få dårlig samvittighet fordi du spiser noen knekkebrød og ikke tok intervaller på mølla? Nei, jeg anbefaler en normalvektig kvinne som føler seg lubben og som ønsker å gå ned 10 kilo, som også vil være en normal vekt, å kutte ut sukker og å redusere, ikke slutte med, korn. Les en gang til. (og jeg anbefaler de fleste mennesker å kutte kraftig ned på korn, nordmenn spiser alt for mye korn). Jeg er 162 og hadde absolutt ikke vært slank på 60 kilo, selv med en god del muskelmasse. Normalvektig ja, men veldig tung. Jeg synes det blir tyngre å puste og tyngre å bevege meg når jeg kommer opp i 54. 10 kilo dødvekt hadde gjort det svært vanskelig å få trent skikkelig - jeg klarer f.eks. ikke pull ups med 10 kilo hengende i beltet. Alle bindinger i yoga blir også vanskelige med mer polstring. Mulig du kun koser deg med usunn mat og sofa livet, og at det er det som betyr noe for deg. For meg er trening det som gir livet glede og mening, og den treningen som gir meg glede er det vanskeligere å utføre om jeg skulle veid 60 kilo. (Noe jeg aldri har gjort uten å være gravid). Trening og god sunn mat (og dyr). Anonymkode: 7612a...30f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #22 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er fint at du er fornøyd osv, men 70kg på 164cm er overvekt. Anonymkode: 5451b...230 Slutt å kall folk overvektig når de ikke er det Anonymkode: 1f0be...e36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #23 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Slutt å kall folk overvektig når de ikke er det Anonymkode: 1f0be...e36 Hæ? 164 cm og 70 kg er overvekt! Du kan være fin og flott og sunn og frisk, men du er likevel overvektig. Anonymkode: fea9c...2ac 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 22. februar 2021 #24 Del Skrevet 22. februar 2021 Anbefaler løping ute, ikke på mølle -det er gørrkjedelig. Da har du lang etterforbrenning også. Jeg er 2 cm lavere enn deg, veier 48 kg. Har ikke vært over 60 kg annet enn når jeg var gravid, ikke hør på de som sier du ikke kan gå ned - de glemmer "pygme-høyden" vår 😂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 22. februar 2021 #25 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, jeg anbefaler en normalvektig kvinne som føler seg lubben og som ønsker å gå ned 10 kilo, som også vil være en normal vekt, å kutte ut sukker og å redusere, ikke slutte med, korn. Les en gang til. (og jeg anbefaler de fleste mennesker å kutte kraftig ned på korn, nordmenn spiser alt for mye korn). Jeg er 162 og hadde absolutt ikke vært slank på 60 kilo, selv med en god del muskelmasse. Normalvektig ja, men veldig tung. Jeg synes det blir tyngre å puste og tyngre å bevege meg når jeg kommer opp i 54. 10 kilo dødvekt hadde gjort det svært vanskelig å få trent skikkelig - jeg klarer f.eks. ikke pull ups med 10 kilo hengende i beltet. Alle bindinger i yoga blir også vanskelige med mer polstring. Mulig du kun koser deg med usunn mat og sofa livet, og at det er det som betyr noe for deg. For meg er trening det som gir livet glede og mening, og den treningen som gir meg glede er det vanskeligere å utføre om jeg skulle veid 60 kilo. (Noe jeg aldri har gjort uten å være gravid). Trening og god sunn mat (og dyr). Anonymkode: 7612a...30f Måten du svarer på, får det til å høres ut at det beste for ts er å veie 50 kg. Du avfeier det som at 19 er en helt fin bmi. Kanskje det er det for noen, men det kan faktisk være helseskadelig å sette seg mål om å ned 10 kg, særlig raskt når du er slank fra før av! (og ja, jeg mener 60 kg er slank, du eier ikke det begrepet og har ingen rett til å avfeie med å si det ikke stemmer.) Om ts raser ned i vekt nå og lander på 50 tallet, kanskje hun fortsatt har en sunn og sterk kropp. Eller så har hun blitt slappere, dårligere humør, sover dårligere og dårligere blodsirkulasjon som er vanlige bivirkninger når du går ned i vekt veldig kjapt, og nærmer deg undervekt. Dette kan vi ikke vite. Så ha heller respekt for at vi ikke vet situasjonen til folk, og råd heller til å være sunn og ta så gode valg for seg selv som mulig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #26 Del Skrevet 22. februar 2021 Er ikke 60 greit da? Ville heller gått inn for en sterk og sunn kropp fremfor hvilket tall som vises på vekta. Anonymkode: e06c9...97a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #27 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Slutt å kall folk overvektig når de ikke er det Anonymkode: 1f0be...e36 Nå vet jo ikke vi hva din fordeling av fett/muskler er, men kun basert på bmi så regnes man som overvektig om man veier 70 kg og er 164 høy. Det kan selvfølgelig hende du er super trent med høy andel muskelmasse slik at bmi er veldig villedende i ditt tilfellet. Men ellers så er det ingenting galt med å kalle en spade for en spade. Til ts. 60 kg er verken mye eller lite for en med din høyde så du kan helt fint gå ned noen kg uten at det er et problem. Personlig ville jeg nok ikke fokusert så mye på å nå akkurat 50 kg. Dette fordi jeg ville anbefalt deg å starte med en kombinasjon av styrketrening og kondisjonstrening. Hvis du ikke har erfaring med styrketrening fra før vil du antagelig legge på deg noen kg med muskler, som gjør at vekten ikke går like mye ned som den ellers ville gjort, selv om du går det i fettprosent. Anonymkode: defcd...d0a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #28 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 21.07): Jeg har vært 70 for et par år siden, det var lett å gå ned til 60 men mye måtte kuttes ut og begrenses, men jeg kunne og kan leve med det selv om det krever mye viljestyrke. Har holdt meg lenge på 60 men nå tenker jeg 50 kg ville gitt meg drømmekroppen. Jeg er 160 høy. Hvordan kan jeg gå ned uten å leve strengere mtp mat? Anonymkode: 2b913...b14 Det er umulig. Skjønner meg ikke på folk som ikke forstår hvorfor de ikke går ned. Det er enkel matematikk. Inntaket må være mindre enn forbrenningen. Uansett trening eller ikke, Må inntaket være såpass lavere enn forbrenningen, at man merker vektreduksjonen ukentlig. Hvis ikke, ja, da blir det vel ikke så mye resultater?? Jeg slanker meg nå. Spiser minst mulig, men er såpass glad i mat, og fornuftig at det ikke er farlig lite. Må få vekk magefett og dobbelthake. Føler meg ikke bra med ekstra kilo på kroppen, trives best slank. Anonymkode: 2b9d6...e68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #29 Del Skrevet 22. februar 2021 Jeg er 160, veier 53 kg, men har veldig lite fett på kroppen, bruker xs/34, typisk timeglass... er fornøyd, men kunne godt hatt et pr kilo til uten at det gjør noe som helst. Men jeg trener! Muskler gir fin og stram fasong. Om du bare slanker/ sulter deg til 50kg, er det slett ikke sikkert at du blir fornøyd med kroppen likevel! Mye bedre med noen flere kilo som kommer fra ordentlig trening. Anonymkode: 41551...d5d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nejve Skrevet 22. februar 2021 #30 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) Hvis målet ditt er å se "fit" ut så burde ikke tallet på vekta bety noe. Du kan veie 60 kg og være trent og se slankere ut enn en person på 50 kg som aldri trener. Tren styrke, gjør kardio 2-3 ganger i uken og spis rent og balansert, så vil du se resultater. Endret 22. februar 2021 av nejve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #31 Del Skrevet 22. februar 2021 nejve skrev (7 timer siden): Hvis målet ditt er å se "fit" ut så burde ikke tallet på vekta bety noe. Du kan veie 60 kg og være trent og se slankere ut enn en person på 50 kg som aldri trener. Tren styrke, gjør kardio 2-3 ganger i uken og spis rent og balansert, så vil du se resultater. Dette. Skjønner ikke hvorfor normalvektige mennesker er så opptatt av tall på en vekt? Å se bra ut og å føle seg bra, det skjønner jeg. Men det handler mer om trening enn om kg. Anonymkode: 6d48f...27b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #32 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): 60 kilo er slettes ikke lite når man er bare 160. 50 er ganske passe for de fleste på den høyden. Nå vet ikke jeg hva du legger i «utrolig godt trent» da... Men man kan definitivt ha en sunn og ikke for lav fettprosent med BMI på 19,5. Du er faktisk direkte overvektig, og har et svært forvridd syn på kropp og vekt. Man er ikke slank når man er 160 og 60 kilo, med mindre man er kroppsbygger. Det er slettes ikke ekstremt å gå ned til 50 kilo når man er 160, da har man en helt normal og sunn BMI på 19,5. Jeg er imidlertid enig i at trening er lurt. Anbefaler deg styrketrening heller enn kondisjonstrening ts. Men det skal godt gjøres å gå ned fra 23 til 19,5 i BMI kun med trening, da må du trene svært mye. Anbefaler deg å fortsette å jobbe med kostholdet i tillegg til treningen. Nå aner jeg ikke hva du spiser per nå, men kutt nesten alt sukker og reduser korn (brød, pasta, knekkebrød, frokostblandinger, mais...), så kommer du langt. Anonymkode: 7612a...30f Nå må du passe deg. Er man 160 cm og 60 kg er man helt normalvektig. Det er jo du som har et forvridd syn på kropp og vekt! Slik tankegang er potensielt farlig og bør ikke spres. Anonymkode: 4dcaa...235 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #33 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Slutt å kall folk overvektig når de ikke er det Anonymkode: 1f0be...e36 Men 70 kilo på 164 ER overvektig. Man kan være flott, vakker, sterk, sprek, verdifull og alt mulig likevel, men man er da per definisjon medisinsk overvektig. miaw skrev (8 timer siden): Måten du svarer på, får det til å høres ut at det beste for ts er å veie 50 kg. Du avfeier det som at 19 er en helt fin bmi. Kanskje det er det for noen, men det kan faktisk være helseskadelig å sette seg mål om å ned 10 kg, særlig raskt når du er slank fra før av! (og ja, jeg mener 60 kg er slank, du eier ikke det begrepet og har ingen rett til å avfeie med å si det ikke stemmer.) Om ts raser ned i vekt nå og lander på 50 tallet, kanskje hun fortsatt har en sunn og sterk kropp. Eller så har hun blitt slappere, dårligere humør, sover dårligere og dårligere blodsirkulasjon som er vanlige bivirkninger når du går ned i vekt veldig kjapt, og nærmer deg undervekt. Dette kan vi ikke vite. Så ha heller respekt for at vi ikke vet situasjonen til folk, og råd heller til å være sunn og ta så gode valg for seg selv som mulig. Jeg forholder meg til at hun ønsker å være 50 kilo, og siden det er innenfor normalvekt ser jeg ingen grunn til å fraråde det. Hvorfor drar du inn det med å «gå ned i vekt veldig kjapt», og «rase ned i vekt»? Jeg har kun sagt tren styrke, og kutt ned på sukker og korn. Det er ikke en rask eller farlig slankekur, det betyr at man spiser sunn næringsrik mat i stedet for tomme kalorier, og bygger muskler (mer muskelmasse brenner mer fett). Jeg anser det som å være sunn og ta gode valg for seg selv. Anonymkode: 7612a...30f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #34 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå må du passe deg. Er man 160 cm og 60 kg er man helt normalvektig. Det er jo du som har et forvridd syn på kropp og vekt! Slik tankegang er potensielt farlig og bør ikke spres. Anonymkode: 4dcaa...235 Ja, er man 160 og 60 kilo er man normalvektig, men ikke slank (med mindre man driver med fitness eller bodybuilding kanskje). Det var 70 kilo på 164 jeg sa at var overvektig, og det er helt udiskutabelt. Det som er farlig for folkehelsen er å skulle normalisere overvekt og kalle normale kropper undervektig og farlig tynne. Anonymkode: 7612a...30f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #35 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja, er man 160 og 60 kilo er man normalvektig, men ikke slank (med mindre man driver med fitness eller bodybuilding kanskje). Det var 70 kilo på 164 jeg sa at var overvektig, og det er helt udiskutabelt. Det som er farlig for folkehelsen er å skulle normalisere overvekt og kalle normale kropper undervektig og farlig tynne. Anonymkode: 7612a...30f Det har dessverre blitt sånn. Jeg husker for 10-20 år tilbake at det var mye fokus og alarm på at befolkningen stadig ble tyngre, men nå er det som om vi har resignert og bare akseptert at dette er veien det går. 70% av befolkningen er overvektige, og i stedet for å ta tak i holdninger rundt det så jobbes det heller for å normalisere overvekt. Meanwhile så er fedmekirurgikapasiteten sprengt, og det blir alt for sensitivt å ta opp overvekt som et samfunnsproblem før en har sykelig overvekt og tilstanden er kritisk. Anonymkode: b3946...379 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 22. februar 2021 #36 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg forholder meg til at hun ønsker å være 50 kilo, og siden det er innenfor normalvekt ser jeg ingen grunn til å fraråde det. Hvorfor drar du inn det med å «gå ned i vekt veldig kjapt», og «rase ned i vekt»? Jeg har kun sagt tren styrke, og kutt ned på sukker og korn. Det er ikke en rask eller farlig slankekur, det betyr at man spiser sunn næringsrik mat i stedet for tomme kalorier, og bygger muskler (mer muskelmasse brenner mer fett). Jeg anser det som å være sunn og ta gode valg for seg selv. Anonymkode: 7612a...30f Jeg synes man skal være forsiktig å råde en normalvektig person man ikke vet noenting om å kutte korn, redusere sukker og øke på med kardio for å komme i grenseland til undervekt. Selv om 19,5 er innafor normalen betyr ikke det at det er sunt å veie 50 kg. Det er veldig lite. For noen er det en sunn vekt, men det betyr ikke at det er idealvekten for alle, uansett hva BMIEN viser. Og man kan gå ned veldig kjapt med å kutte enkelte råvarer samtidig som man øker treninga. Skal man komme med sånne råd, bør det være i et mer helhetlig perspektiv mener jeg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #37 Del Skrevet 22. februar 2021 Det jeg har gjort for å gå ned i vekt er å gå 30-60 min tur hver dag. Ellers er det bare å være bevisst i hverdagen når det kommer til aktivitet og matinntak. Hverdagsaktivitet er flott (10k skritt, trapp fremfor heis, gå små avstander i steden for å kjøre). Spiser også smart ved å spare inn kalorier ved lettprodukter (kesam, drømmelett, kyllingpostei, karbonadedeig, pepsi max osv). Jeg velger ofte det magreste produktet selv om det koster et par kr mer. Husk mengdekontroll så ikke vinningen går opp i spinningen ved å ta på mer av lettproduktet enn du ville ha gjort ellers. Kan være smart å holde oversikt i appen lifesum og prøve en BMR kalkulator, husk å sjekke denne ved jevne mellomrom og justere etterhvert som du går ned. Lykke til! Anonymkode: 7ea84...3b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #38 Del Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 22.05): Det jeg har gjort for å gå ned i vekt er å gå 30-60 min tur hver dag. Ellers er det bare å være bevisst i hverdagen når det kommer til aktivitet og matinntak. Hverdagsaktivitet er flott (10k skritt, trapp fremfor heis, gå små avstander i steden for å kjøre). Spiser også smart ved å spare inn kalorier ved lettprodukter (kesam, drømmelett, kyllingpostei, karbonadedeig, pepsi max osv). Jeg velger ofte det magreste produktet selv om det koster et par kr mer. Husk mengdekontroll så ikke vinningen går opp i spinningen ved å ta på mer av lettproduktet enn du ville ha gjort ellers. Kan være smart å holde oversikt i appen lifesum og prøve en BMR kalkulator, husk å sjekke denne ved jevne mellomrom og justere etterhvert som du går ned. Lykke til! Anonymkode: 7ea84...3b5 Men dette er jo råd for en svært overvektig person som skal mye ned i vekt. Normale mennesker går jo allerede mer enn 60 minutter per dag, det er neppe noe som vil få ts til å gå fra 60 til 50 kilo... Anonymkode: 7612a...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #39 Del Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 22.05): Det jeg har gjort for å gå ned i vekt er å gå 30-60 min tur hver dag. Ellers er det bare å være bevisst i hverdagen når det kommer til aktivitet og matinntak. Hverdagsaktivitet er flott (10k skritt, trapp fremfor heis, gå små avstander i steden for å kjøre). Spiser også smart ved å spare inn kalorier ved lettprodukter (kesam, drømmelett, kyllingpostei, karbonadedeig, pepsi max osv). Jeg velger ofte det magreste produktet selv om det koster et par kr mer. Husk mengdekontroll så ikke vinningen går opp i spinningen ved å ta på mer av lettproduktet enn du ville ha gjort ellers. Kan være smart å holde oversikt i appen lifesum og prøve en BMR kalkulator, husk å sjekke denne ved jevne mellomrom og justere etterhvert som du går ned. Lykke til! Anonymkode: 7ea84...3b5 Bortsett fra det siste der, med apper, for jeg bruker bare en vekt, er jeg enig i resten av slankemetoden. Jeg er 168, veide 68, og er nå nede i 60 med denne metoden. 60 kilo er helt fint for én på 168, men jeg trives best når kroppen min er 57 -58 kilo, så jeg skal ned det. Min kropp er ikke skraptynn på 57, men slank. Kropper er ikke like, så en høyde/vekt som er fin på meg trenger ikke være det på andre. Og det finnes heller ikke én diett som er riktig for alle (https://forskning.no/mat-og-helse/folk-reagerte-helt-ulikt-pa-den-samme-maten/1704485), så vi må alle eksperimentere oss fram til vår egen. Anonymkode: ec82c...13c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #40 Del Skrevet 23. februar 2021 Jeg anbefaler kaloritelling kombinert med lavkarbo for sultkontroll. Personlig liker jeg å ligge på -700 kcal per dag. Da kan jeg se på vekten at jeg går ned ca. 0,1 kg hver dag. Anonymkode: ff522...1ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå