Gå til innhold

Kontakte nød-etat som døv / stum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan kan egentlig døve og / eller stumme mennesker kontakte for eksempel politiet eller ambulanse.

Eller hvis noen må gjemme seg i ett skap, på grunn av innbruddstyv eller noe? Da er det jo selvfølgelig veldig viktig å være så stille som overhodet mulig. Kan man sende for eksempel tekstmeldinger til dem?    

Anonymkode: 226e5...1d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

113-appen. Der tror jeg man både kan skrive - samt at sentralen kan se posisjonen din. Alle bør ha denne på første side på telefonen sin. 

Skrevet

De bruker tekstformidlingtjeneste. De tekster til en person som sier det de skriver til f.eks nødetaten. 

Anonymkode: e0c09...5bf

Skrevet

jeg mener nødtjenesten innførte muligheten til kamera løsning når du ringer inn men er litt usikker hvor jeg hørte det og om det er riktig

Skrevet

Det skal være ett tlf nr på Tips Politiet nettsiden som man skal kunne sende sms til.

På samme siden kan man også sende inn tips om veldig mye forskjellig. Og det er valgfritt om man vil føre inn navn og andre opplysninger om seg selv, tlf og adresse bla.

Veldig greit å ha denne nettsiden. Eneste minuset er at det ofte er kluss med siden så man ikke alltid får sendt tips.

Nød-sms sendes til 112, 110, 113 og man må registrere seg for å kunne benytte det.

Anonymkode: bc0a2...6f3

• Liker 1
Skrevet

Registrering er kun for de som er døve, hørselshemmet eller talehemmet.

https://www.nodsms.no/

• Liker 1
Skrevet

Men jeg syns det burde vært tilgjengelig for alle andre også, da det kan oppstå situasjoner hvor man ikke kan eller burde snakke i tlf da andre kan høre det og du kan være i fare.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De bruker tekstformidlingtjeneste. De tekster til en person som sier det de skriver til f.eks nødetaten. 

Anonymkode: e0c09...5bf

Teksttelefonen 149 finnes ikke lenger.  Eller dvs, man kan benytte seg av det fra en pc. Om man har det programmet. Det går ikke fra Mob tlf. Og teksttelefoner som i «gamle dager» finnes ikke lenger. 

Anonymkode: 130a6...ad0

Skrevet
Sprinkle skrev (På 20.2.2021 den 20.15):

113-appen. Der tror jeg man både kan skrive - samt at sentralen kan se posisjonen din. Alle bør ha denne på første side på telefonen sin. 

Nei, kan ikke skrive i den. Burde i så fall vert opplyst. Var og leste i appstore nå

Anonymkode: ce9fb...9d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...