Gå til innhold

Hverdagsaktiviteter for eldre barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør barna deres på fritiden? 

10 åringen vår vil bare se på youtube og spille 😣 Mange dager blir det ikke så mye tid til det heldigvis. For hen har lekser og organiserte fritidsaktiviteter hen er med på.

Det blir så mye styr og dårlig stemning når hen ikke får lov til å spille eller se på noe. Finner ikke på noe å gjøre, og legger seg stort sett ned et sted og surmuler i stedet for å finne på noe. Blir helt gal av dette. 

Hva bruker deres barn tiden på? Noen som har noen råd? 

Anonymkode: a2a19...483

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet stort sett ikke har tid til å bare sitte på YouTube, hvorfor lar du ikke barnet se på det når det kan? Barnet har skole 5 dager i uka, pluss lekser og fritidsaktiviteter. Da er det veldig deilig å kunne bare slappe av litt også.

Men hvis du absolutt ikke vil at barnet skal slappe av så mye, er du den voksne, og kan ta fra barnet elektroniske duppeditter. Du kan sette deg ned å spille brettspill med barnet, eller kanskje dere kan lese en bok sammen? Legge puslespill sammen. Det er mye du kan gjøre for å få barnet av internett. Her har det fungert bra å spille brettspill for 11-åringen.

Eller du kan avtale med foreldrene til vennene til sønnen din at de skal bli med hverandre hjem. De kommer sikkert til å se på YouTube, men da gjør de det sammen i det minste.

Anonymkode: 1cc49...214

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er kanskje ikke så farlig? Jeg blir bekymra ofte når det blir hele dager som i helger og ferier. Har ikke alltid tid og overskudd til å dra i gang noe selv. Trenger også å slappe av 😅 Føler meg som en skikkelig dårlig mor.

Går i spilling og youtube på besøk og når hen har besøk også, hvis jeg ikke setter i gang noe annet og er med selv.

Leser stadig vekk om at det ikke er bra med noe særlig mer en et par timer skjermtid. Her tar det jo helt av 😬

Skrevet

Lego, barbie, tegning, ute i snøen, familiesvømming, baking og matlaging, lage ting (male på lerret o.l), spille kort, leke i badekaret, være med venninner...(11 år)

Verre med 14 og 17 åringen... 😕 mye gaming, må måkke snø, liker fisking, gressklipping, liker også å spille kort og sjakk av og til, "mekke mat", kan av og til spille forball, badmington eller krokket ute. Men enormt mye netflix og mobil og ps4 :(

Anonymkode: bde1c...fce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, det er kanskje ikke så farlig? Jeg blir bekymra ofte når det blir hele dager som i helger og ferier. Har ikke alltid tid og overskudd til å dra i gang noe selv. Trenger også å slappe av 😅 Føler meg som en skikkelig dårlig mor.

Går i spilling og youtube på besøk og når hen har besøk også, hvis jeg ikke setter i gang noe annet og er med selv.

Leser stadig vekk om at det ikke er bra med noe særlig mer en et par timer skjermtid. Her tar det jo helt av 😬

Det blir mye skjermtid her også, selv om vi klarer å lokke henne vekk med brettspill. Men jeg tror vi bare må innfinne oss med at sånn er det blitt. Med alle elektroniske ting som er nå, så er det nesten umulig å få de til å henge ute lenger. Går de ut med venner så står de der med mobilene sine.

På den alderen så lekte jeg selv, og forventet aldri å bli vartet opp med lek av foreldrene mine. 11-åringene nå (ikke alle, men mange) forventer å bli vartet opp med lek hele tiden. Jeg får ofte spørsmål av datteren om «hva skal jeg gjøre?». Da forventer hun at jeg skal fortelle henne hva hun skal finne på.

Det er det som er negativt med internett også, at det er noe å se på der hele tiden, så du trenger ikke tenke selv, og bruke fantasien.

Men nå får barn pc på skolen, mobil har blitt et must og det er både tv og nettbrett. Tror du bare kan slappe av og tenke at det er sånn ting har blitt nå. Vanskelig å snu trenden dessverre.

Anonymkode: 1cc49...214

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva gjør barna deres på fritiden? 

10 åringen vår vil bare se på youtube og spille 😣 Mange dager blir det ikke så mye tid til det heldigvis. For hen har lekser og organiserte fritidsaktiviteter hen er med på.

Det blir så mye styr og dårlig stemning når hen ikke får lov til å spille eller se på noe. Finner ikke på noe å gjøre, og legger seg stort sett ned et sted og surmuler i stedet for å finne på noe. Blir helt gal av dette. 

Hva bruker deres barn tiden på? Noen som har noen råd? 

Drev med idrett 3- 6 dager i uken. Så hjemme roet jeg meg med pc.  Så lenge barna ellers er aktive så ser jeg ikke et problem med spill. 

Anonymkode: 0b121...ac0

• Liker 1
Skrevet

10-åringen her spiller to dager i uka. Ellers er det tegning, maling, puslespill, leser bøker, baker, leker også litt med yngre søsken. Ute på tur med familien på fridager, er med og lager middag, gjør småjobber hjemme: ut med søppel, rydde sko, o.l. Vi ser på enkelte TV-program sammen, litt sport o.l. 

Anonymkode: d8878...909

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...