MortenMinstelønn Skrevet 20. februar 2021 #1 Skrevet 20. februar 2021 Tittelen sier vel en del av hva jeg lurer på. Det er jo ikke feil å si at kvinner ser mer guttete ut enn på 90-tallet. Sammenlignet med 60-tallet er forskjellen så stor at dette trenger en tråd. Hvorfor blir kvinner mer lik menn? Gjelder det alle kvinner? Klesstil har en egenskap til å også endre hvem vi er, så derfor spør jeg. Kvinner og menn ser ganke like ut. Hvorfor? Er det det sånn vi alltid ønsket at det skulle bli?
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #3 Skrevet 20. februar 2021 Jeg kjenner ingen gutter som går i kjole/skjørt og høyhælte sko like ofte som jeg gjør. Anonymkode: fab13...eaa 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #4 Skrevet 20. februar 2021 De fleste gjør da ikke det. Anonymkode: 55a53...a47
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #5 Skrevet 20. februar 2021 Ja, du svarer jo på det selv - det er praktisk. Og behagelig. I en hektisk hverdag med jobb, unger, vær og alt der som hører til er det et styr å holde på med kjole, høye hæler, smykker o.l. Jeg kler meg ikke som en mann, men likevel som en mann i dine øyne. Jeg har ikke tid eller ork til å legge ned mer innsats i «appearance» enn det jeg gjør, som jeg vil tro heller ikke den gjengse mann har. (Hettegenser og joggebukse er for øvrig det beste jeg kler meg i, men jeg bruker det aldri på jobb). K41 Anonymkode: ae159...b66 6
Meg.no Skrevet 20. februar 2021 #6 Skrevet 20. februar 2021 Praktisk og det har følgende påvirket motebildet, tenker jeg. Pluss kvinnefrigjøring Menn kler seg også mer femi nå enn på 50 tallet feks. Skinny jeans, smykker, ringer, hårbånd, veske, mye farger, blomstrete skjorter, rosa osv osv Vi beveger oss tilsynelatende hen i mot hverandre 11
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #7 Skrevet 20. februar 2021 Fordi det er mote. Ønsker meg mer av feminine kjoler. Når det er sagt, så er det bedre å gå praktisk kledd i kaldt klima. Anonymkode: 18e61...f15 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 Det er da masse feminine klær i motebildet? Anonymkode: 63616...c34
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #9 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er da masse feminine klær i motebildet? Anonymkode: 63616...c34 Nei Anonymkode: 18e61...f15 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #10 Skrevet 20. februar 2021 Behagelig. Prøv å gå en dag i strømpebukse og høye hæler så skal jeg love deg at du heller drar på deg behagelige jeans og en collegegenser etterpå. Jeg elsker moten akkurat nå. Føler meg så vel! Anonymkode: a3389...486 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #11 Skrevet 20. februar 2021 Har ikke sett noen som ser guttete ut i det siste. Alle har sine egne særpreg og feminine former. Klær klarer ikke skjule at det er en kvinne under alt. Anonymkode: d56a3...159 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #12 Skrevet 20. februar 2021 Fra 70-tallet og fram til nå har jo «jeans og genser/t-skjorte» vært standard «uniform» for både kvinner og menn, iallfall på fritiden. Det finnes unntak, som f.eks kvinner som bruker drakt på jobb eller stort sett alltid går i kjole/skjørt. Praktisk, enkelt, klimavennlig. Og hvorfor skal vi ikke kle oss likt? Vi er først og fremst folk, ikke kvinner / menn. Anonymkode: edf30...563 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #13 Skrevet 20. februar 2021 Har som regel på posete jeans og posete ullgenser. Eeeelsker det! Anonymkode: fd785...63b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #14 Skrevet 20. februar 2021 Men det tar jo tre sekunder å slenge på en kjole eller et skjørt og en bluse! I tillegg finnes det da ikke noe mer behagelig enn en koselig sommerkjole. På vinteren bruker jeg ullstrømper og skjørt/kjole med varmere topper over, samt kåpe. Av sko så bruker jeg egentlig aldri høye heler, fordi jeg har litt komplekser for høyde min. Men er jo ikke enten høye heler eller joggesko! Finnes mange lave feminine sko også. Bruker da ikke noe lengre tid på å kle meg enn de som bruker jeans! Og strømpebukser er mye mer behagelig enn jeans? Så merkelig grunner for å ikke kle seg feminint. Anonymkode: 1844b...aac 2
Biloba Skrevet 20. februar 2021 #15 Skrevet 20. februar 2021 Kvinner og menn lever jo ganske mye likere liv enn før. Jeg har lyst til å leve mer feminint i stil og gjøre mer ut av matlaging, baking, håndarbeid, interiør, ting med barnet, gjøre mer ut av hagen og uteplassene. I virkeligheten blir jeg sliten av å jobbe over 100% og være preokkupert med jobbspørsmål store deler av fritiden, og ha ansvaret for barnet. Det er ikke mye overskudd til å stelle kjoler, pusse sko, lakke negler og legge håret. Og alt av overdeler fikk småhull fordi tøyet slites av å bære rundt på barn, å bli sølt på av barn osv. Han hjemme kler seg som en boms i utvakset og uformelig kosetøy, går pent kledd på jobb. 1
CorvusCorax Skrevet 20. februar 2021 #16 Skrevet 20. februar 2021 Fordi vi utvikler oss - og samfunnets tragiske eldgamle holdninger og regler for kjønn begynner å slippe taket. Det er ikke så stor forskjell på mann og kvinne - annet enn kjønnsorganer og testosteron vs estrogen mengde. Samfunnet har bestemt hva som er "guttete". Vi er født nakne. Om man skal tenke praktisk, så vil en bukse være mer behagelig for en kvinne enn for enn mann mtp. hans edle deler, som fritt kunne hengt og dinglet under en kjole. Allerede før toårs alderen blir mange menn møtt med toxic masculinity - de skal ikke vise følelser, for da er dem svake, de skal ikke be om hjelp fra andre, de skal ikke være "kvinner". Bare det siste er sykt. Som om kvinner er mindre verdt. Det er tross alt vi som bærer dere frem. Dere er 97 % kvinne. Da dere var fostre var dere først kvinner. Y kromosomet er såpass lite og utgjør svært lite av ditt DNA. Om noen år kan vi kvinner reprodusere og trenger ikke dere menn. Vi kan reprodusere uten sperm. Så pass på med den der sexistiske holdningen. Den kommer du ikke langt med. Jeg støtter menn like mye som kvinner - men menn med sexistiske holdninger er usmakelig. På tide å våkne opp! Man sier da ikke om andre dyr "det der må være en hann", "det der må være en hunn". En tipse er like lojal, god jeger...etc som en hannhund. 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #17 Skrevet 20. februar 2021 Synes jo collegenser og hettegenser er sexy på jenter jeg da. Gjerne litt baggy så jeg kan fantasere litt. Må ikke ha så feminine klær på kvinner, glimt i øyet er jo mer enn nok. Men jeg vokste jo opp med Missy Elliot etc, så kvinner for meg må ikke ha høye heler og gjennomsiktige strømpebukser for å være sexy. Anonymkode: 5e036...081 1
1312 Skrevet 20. februar 2021 #18 Skrevet 20. februar 2021 Unge jenter 13-21 kler seg hvertfall mer og mer mannlig, det har du rett i! Det er liksom blitt veldig inn for tiden med løsere bukser og hettegensere, løse t-skjorter osv
MortenMinstelønn Skrevet 20. februar 2021 Forfatter #19 Skrevet 20. februar 2021 (endret) Feil tråd. Endret 20. februar 2021 av MortenMinstelønn
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #20 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det tar jo tre sekunder å slenge på en kjole eller et skjørt og en bluse! I tillegg finnes det da ikke noe mer behagelig enn en koselig sommerkjole. På vinteren bruker jeg ullstrømper og skjørt/kjole med varmere topper over, samt kåpe. Av sko så bruker jeg egentlig aldri høye heler, fordi jeg har litt komplekser for høyde min. Men er jo ikke enten høye heler eller joggesko! Finnes mange lave feminine sko også. Bruker da ikke noe lengre tid på å kle meg enn de som bruker jeans! Og strømpebukser er mye mer behagelig enn jeans? Så merkelig grunner for å ikke kle seg feminint. Anonymkode: 1844b...aac Strømpebukse er som tvangstrøye for meg, en vid og myk jeans er mye bedre. Det høres ut som du er veldig pent kledd, og jeg må si jeg misunner dere som er det. Men jeg ser rett og slett ikke ut i kjole heller, har legger som trestammer på grunn av lipødem, de bør være skjult 😅 Anonymkode: a3389...486 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå