AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #1 Skrevet 20. februar 2021 Hei. Leier ut en veldig trivelig leilighet sentralt i sentrum. Kom en mann å så på leiligheten og han likte den veldig godt. Forklarte at leiligheten ble leid ut med kun hvitevarer, det var ok. Betalt halve depositumet nå og sier han betalte leia for februar i går, forventet inn på mandag. Han fikk nøklene i dag og skjønner ikke hvorfor leiligheten er tom. Forklarer han igjen at vi leier ut umøblert, noe som også er presisert i kontrakten vi skrev. Mye fram og tilbake her, vært mye på tilbudssiden for å hjelpe han med å finne møbler brukt, enten gratis eller billig. Vanskelig for han tydeligvis, pga henting da han ikke har bil. Nå ønsker han å ikke betale leie før han har kommet seg på plass? Blir forvirret og ønsker egentlig å få han ut. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 4bc04...1aa
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #2 Skrevet 20. februar 2021 Vis ham annonsen? Om dere har skrevet det så må dere nesten bare vise det og si at han får bestemme seg om det blir noe eller ikke med premissene som var lagt. Anonymkode: 21551...997 12
Juniper Skrevet 20. februar 2021 #3 Skrevet 20. februar 2021 Ikke vær på tilbudssiden, i hvert fall! Høres ut som om han vil utnytte det. Be han forholde seg til kontrakten eller komme seg ut. Han bør ikke få nøkkel før depositum og første husleia er innbetalt! 36
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #4 Skrevet 20. februar 2021 Høres ut som at dette blir en trøblete leietaker... Anonymkode: 77f7f...757 16
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #5 Skrevet 20. februar 2021 Dere har nok rett i det. Skal jeg bare si at vi forholder oss til kontrakten og gi han tilbudet til å flytte ut? Ønsker i såfall å beholde halve dep som er betalt inn, pga manglende leie da. Må jo få inn noen andre da, tar tid i disse koronadagene.. blir så oppgitt! ts Anonymkode: 4bc04...1aa 11
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #6 Skrevet 20. februar 2021 Misforståelser kan skje den beste. Skjønner din fortvilelse, men la han få helgen på seg før du evt hiver han ut. Håper dere får et godt leieforhold videre! Anonymkode: cac11...627
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #7 Skrevet 20. februar 2021 Dere skulle vel hatt fult depositum og husleie fra han. Send en epost om at dette skal være på plass i løpet mandag, om ikke må han ut. Anonymkode: 36faa...d8b 7
Gjest Blondie65 Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 Her slutter du øyeblikkelig med å være på tilbudssiden og så foregår all kommunikasjon SKRIFTLIG fra nå av. Men dette med depositum skjønner jeg ikke, TS. Jeg håper ikke du er en av disse husvertene som ikke vil opprette depositumkonto og likevel krever depositum eller forskuddsleie for mer enn en måned betalt til deg? Utover det: gjør leietaker skriftlig oppmerksom på frist for å betale fullt depositum (hvis skikkelig konto er opprettet) og husleie. Om 7 dager kan dere sende ut purring og varsel om oppsigelse hvis dette ikke er på plass.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #9 Skrevet 20. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Misforståelser kan skje den beste. Skjønner din fortvilelse, men la han få helgen på seg før du evt hiver han ut. Håper dere får et godt leieforhold videre! Anonymkode: cac11...627 Misforstå? Han har jo signert på det. Anonymkode: 36faa...d8b 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #10 Skrevet 20. februar 2021 Har du tatt depositum på egen konto, TS? Anonymkode: 0d28e...670 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #11 Skrevet 20. februar 2021 Han snakker engelsk, så det er mulig det er noe kommunikasjonstrøbbel. Ønsker å gi han en sjans, men skal sende han en melding hvor jeg henviser til kontrakten. Er sikkelig konfliktsky kjenner jeg, men orker ikke trøbbel. ts Anonymkode: 4bc04...1aa 1
Gjest Blondie65 Skrevet 20. februar 2021 #12 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han snakker engelsk, så det er mulig det er noe kommunikasjonstrøbbel. Ønsker å gi han en sjans, men skal sende han en melding hvor jeg henviser til kontrakten. Er sikkelig konfliktsky kjenner jeg, men orker ikke trøbbel. ts Anonymkode: 4bc04...1aa Du må lære deg å være barsk og mindre konfliktsky når du skal leie ut. Noe annet vil ikke fungere.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #13 Skrevet 20. februar 2021 Svaret forutsetter at du har gjort ting riktig selv, som at depositumskonto er opprettet osv. og at du har kommunisert godt hvilke vilkår som gjelder og hva slags standard leiligheten er i, og hva den leies ut med (umøblert med hvitevarer). Det virker som en dårlig start. Skiftende meninger om når husleie skal betales og kun betaling av halve depositumet er ikke et godt utgangspunkt, heller ikke at han reagerer på at leiligheten er tom hvis det står i kontrakten at den leies ut umøblert. Jeg ville krevd at fullt depositum skulle vært innbetalt før overtakelse kan finne sted, og at han innfinner seg med vilkårene i kontrakten han underskrev. Ellers ville jeg ansett avtalen som ufullstendig der leietaker ikke har møtt forpliktelsene, og kansellert avtalen på grunn av det. Anonymkode: 4ce35...4d6 9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #14 Skrevet 20. februar 2021 Velkommen til leieboerhelvete Anonymkode: 46aaf...3b6 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #15 Skrevet 20. februar 2021 Å drive utleie og være konfliktsky må være en dårlig kombo, ikke ser det ut som du har satt deg inn i lovverket heller. Husk det du som skal være den profesjonelle parten her. Og hvor gjorde du av depositumbeløpet? Du skal ikke ha det i cash. Anonymkode: 10ef9...182 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #16 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hei. Leier ut en veldig trivelig leilighet sentralt i sentrum. Kom en mann å så på leiligheten og han likte den veldig godt. Forklarte at leiligheten ble leid ut med kun hvitevarer, det var ok. Betalt halve depositumet nå og sier han betalte leia for februar i går, forventet inn på mandag. Han fikk nøklene i dag og skjønner ikke hvorfor leiligheten er tom. Forklarer han igjen at vi leier ut umøblert, noe som også er presisert i kontrakten vi skrev. Mye fram og tilbake her, vært mye på tilbudssiden for å hjelpe han med å finne møbler brukt, enten gratis eller billig. Vanskelig for han tydeligvis, pga henting da han ikke har bil. Nå ønsker han å ikke betale leie før han har kommet seg på plass? Blir forvirret og ønsker egentlig å få han ut. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 4bc04...1aa 1. Så dere har opprettet depositumskonto med kun halve beløpet? (Jeg går selvfølgelig utifra at depositumskonto er opprettet, noe annet er både ulovlig og galskap) 2. Han sier at leia er betalt? Har du sett kvittering? 3. Så depositumet er ikke fullt betalt, og husleia har du ikke (før mandag, i beste fall). Likevel fikk han nøkler? Du virker ganske uproff og naiv som utleier? Siden du påberoper deg å være "konfliktsky" er det desto viktigere å ha alt det juridiske og økonomiske i orden. Da er det nemlig mye, mye større sjanse for å unngå konflikter. Anonymkode: af646...441 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #17 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Velkommen til leieboerhelvete Anonymkode: 46aaf...3b6 Det er ikke alltid like gøy å være den som leier heller. Anonymkode: 6677a...807 4
Firfisla Skrevet 20. februar 2021 #18 Skrevet 20. februar 2021 Du kan ikke være konfliktsky når du skal leie ut. Da fungerer det dårlig. Ja. dette er en dårlig start, men det kan også virke som at du ikke har satt deg så godt inn i ting i forkant. Vis til kontrakten han selv har skrevet under på. Der står det sikkert at leiligheten leies ut umøblert. Har han overført bare halve depositumet på en depositumskonto? Eller har han overført halve beløpet rett på din konto? Hvorfor er ikke første måneds husleie og depositum betalt inn i sin helhet når han flytter inn? Jeg hadde ikke gitt fra meg nøkler før pengene var på konto. 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #19 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han snakker engelsk, så det er mulig det er noe kommunikasjonstrøbbel. Ønsker å gi han en sjans, men skal sende han en melding hvor jeg henviser til kontrakten. Er sikkelig konfliktsky kjenner jeg, men orker ikke trøbbel. ts Anonymkode: 4bc04...1aa Da bør du kanskje vurdere en utleiemeglertjeneste ellers er nok ikke dette siste gangen du havner i en kjip situasjon. Anonymkode: b8068...b96 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #20 Skrevet 20. februar 2021 Mange som konkluderer med at vi ikke har en dep konto, det har vi; ro ned. jeg har nå snakket med han og sa at kontrakten er brutt, han får tilbake halv dep sitt og vi beholder leia som han hevder han betalte i går. Dette pga at vi må finne ny leietaker og regner med det går lengere tid enn en mnd. Han er grei, men har vanskelig med å innfinne seg i regler og har bedt han lese gjennom kontrakten hvis han ikke forstår hvorfor ting ble som det gjorde. Han får tilbake leia for februar som er forventet på mandag, hvis vi får inn ny leietaker kjapt. Skal aldri (!) ta første og beste som melder interesse neste gang, for et kaos. ts Anonymkode: 4bc04...1aa 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå