Morten1 Skrevet 20. februar 2021 #21 Del Skrevet 20. februar 2021 Han/hun kan ha hevd, men det lyder som følgende: Veirett oppstått gjennom hevd Vilkårene for oppfylt hevd er: Man må ha vært i god tro om at man har hatt veiretten. Man kan ikke hevde dersom man har fått aksept for bruken. Man må ha opptrådt som eier av veien i en sammenhengende periode på 20 år , forutsatt at det er nødvendig vei til eiendommen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkon92 Skrevet 20. februar 2021 #22 Del Skrevet 20. februar 2021 Kan du sette opp gjerde og port med lås for at naboen ikke skal kunne kjøre på deres tomt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #23 Del Skrevet 20. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er naboens eneste vei inn i garasjen.. Ts Anonymkode: 79e46...bcb Grenser ikke tomten hans mot veien? Anonymkode: dd904...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #24 Del Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grenser ikke tomten hans mot veien? Anonymkode: dd904...da7 Nei, ikke der han har garasjeporten. Han har en utkjørsel på andre siden av huset som går til vei, men garasjen er laget helt i grensen til hans tomt, med ingen vei på hans tomt, kun garasje. ts Anonymkode: 79e46...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 20. februar 2021 #25 Del Skrevet 20. februar 2021 Klager naboen på at han ikke får brukt "innkjørselen"? Man kan vel normalt sett ha kun én innkjøring til en eiendom, og han har allerede innkjøring fra andre siden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #26 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, ikke der han har garasjeporten. Han har en utkjørsel på andre siden av huset som går til vei, men garasjen er laget helt i grensen til hans tomt, med ingen vei på hans tomt, kun garasje. ts Anonymkode: 79e46...bcb Da får han flytte garasjen. Hadde aldri i verden gitt naboen tillatelse til å kjøre igjennom hagen min om han har innkjørselen en annen plass. Hvorfor i alle dager er garasjen hans ikke plassert der innkjøringen er? Han får vel demontere og flytte den da - etter søknad til kommunen! Anonymkode: cb2e6...01b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #27 Del Skrevet 21. februar 2021 TS, ta kontakt med kommunen first thing i morgen. Eventuelt kan du sjekke www.kommunekart.com og se der om det står noe i reguleringsplanen om utkjørsel fra naboens tomt. Anonymkode: fd106...302 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #28 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): TS, ta kontakt med kommunen first thing i morgen. Eventuelt kan du sjekke www.kommunekart.com og se der om det står noe i reguleringsplanen om utkjørsel fra naboens tomt. Anonymkode: fd106...302 Det skal jeg absolutt gjøre! Og snakke med de vi kjøpte av og høre om det ble inngått en avtale. Tror nok de ville nevnt det, for eneste de sa var at «det er jo litt rart at han kjører over tomten, men» Naboen er en bølle, så de har vel ikke tatt opp kampen når han har tatt seg til rette. Men god tro kan ikke naboen påberope seg uten avtale, for det er jo helt klart ikke hans eiendom. ts Anonymkode: 79e46...bcb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 21. februar 2021 #29 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, for han har lagt garsjen helt i grensen (hvordan det ble godkjent må gudene vite). Slik at idet han er 1 cm utenfor garasjeporten sin er han på vår tomt.. ts Anonymkode: 79e46...bcb Innebærer det at han har porten sin vendt ut mot deres eiendom? Hvordan har han i så fall fått godkjent det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #30 Del Skrevet 21. februar 2021 Dette må du ta med kommunen asap før han kan få hevd på det. Så får bare naboforholdet ryke, høres ikke ut som noe tap uansett når han gjør seg så vanskelig for deres garasjeplaner. Anonymkode: b7cc5...e6b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #31 Del Skrevet 21. februar 2021 Så naboen har bygget garasje 1 cm fra tomtegrensa, med garasjeport og utkjørsel fra deres eiendom ? 🤔 Hvordan i alle dager har han fått tillatelse til det ? Nå vet jeg ikke hvordan tomta hans ser ut, men da får han jo enten lage garasjeport fra den andre siden av garasjen og kjøre gjennom egen tomt da, eller flytte hele garasjen. Uansett må dere få ryddet opp i dette NÅ, før det går så lang tid at han får hevd. Anonymkode: a50e9...041 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #32 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så naboen har bygget garasje 1 cm fra tomtegrensa, med garasjeport og utkjørsel fra deres eiendom ? 🤔 Hvordan i alle dager har han fått tillatelse til det ? Nå vet jeg ikke hvordan tomta hans ser ut, men da får han jo enten lage garasjeport fra den andre siden av garasjen og kjøre gjennom egen tomt da, eller flytte hele garasjen. Uansett må dere få ryddet opp i dette NÅ, før det går så lang tid at han får hevd. Anonymkode: a50e9...041 Tidligere eier har sikkert godkjent det da det ble søkt om byggetillatelse. Anonymkode: 268c3...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #33 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tidligere eier har sikkert godkjent det da det ble søkt om byggetillatelse. Anonymkode: 268c3...09a Da har jo TS en sak mot tidligere eier dersom vedkommende ikke har opplyst om heftelser på eiendommen. Anonymkode: a50e9...041 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #34 Del Skrevet 21. februar 2021 Ja, hvordan han har fått det godkjent er for meg en gåte. Er jo i tillegg to fulle etasjer pluss tak med bebodd areal over hele garasjen. Denne er liksom bygget som en forlengelse av huset hans, så garasjen er på en måte direkte påbygd huset. ts Anonymkode: 79e46...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #35 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Da har jo TS en sak mot tidligere eier dersom vedkommende ikke har opplyst om heftelser på eiendommen. Anonymkode: a50e9...041 Godt poeng! ts Anonymkode: 79e46...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #36 Del Skrevet 21. februar 2021 Sjekk grunnboka også om det er heftelser som bekrefter både tilbygget til naboen og veirett. Du kan gå inn på norgeskart.no og logge inn med bankid (dette får ikke naboen beskjed om, jeg sniker stadig vekk i grunnboka 😅) Jeg har jobbet med byggesak tidligere og det ligger ofte en god del info på kommunekart dersom området er regulert. Da kan du se hvilke eiendommer som har fått disp og tillatelser blant annet. Anonymkode: fd106...302 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2021 #37 Del Skrevet 21. februar 2021 Jeg ser at det er mange som foreslår at TS skal gjøre omfattende undersøkelser. Gjør det heller omvendt: Send naboen et brev der dere ber han bevise at han har veirett til innkjørselen. Hvis han ikke kan det får han kjøpe seg inn i veien eller så får han slutte å bruke innkjørselen. Her er det han som har bydd opp til vals, og da får han vær så god ta konsekvensen! TS kan selvsagt gjøre undersøkelser, men det er nå en gang slik at det er naboen som har bevisbyrden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #38 Del Skrevet 21. februar 2021 20 hours ago, AnonymBruker said: Etter å ha vært igjennom et helvete pga det så har jeg en regel i livet. Jeg skal aldri ha veirett over noen andres tomt eller min egen. det bør lages en tinglysning om veirett hvis det er naboens eneste mulighet for å komme til sin eiendom. Anonymkode: 0af2c...eb6 Har selv bodd på eiendom der naboen hadde veirett. Det gikk helt fint. Veien lå i grensen av tomten og tomten var ganske stor. Flyttet da jeg giftet meg med mannen, men det var aldri noe problem med veiretten. Kan se at oflk syntes det er irriterende, men det trenger ikke være et problem om man har stor tomt og veien ikke er til plage. Anonymkode: 90b0a...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Firfisla Skrevet 21. februar 2021 #39 Del Skrevet 21. februar 2021 (endret) Hehe ja, det er noen som tror de bare kan ta seg til rette fordi "det alltid har vært slik". Når fyren i tillegg oppfører seg ufint, så ville jeg jo absolutt sjekket om han har papirene i orden. En av våre naboer hadde tatt seg til rette på tomta til en annen nabo, ble ufin og mente at det var vel ikke så nøye, også fordi de som bodde der før hadde sagt at det var greit. Ingen papirer fantes selvsagt. Det endte med at på grunn av naboens ufine oppførsel, så ville ikke denne andre naboen finne seg i dette lenger. Forståelig nok. De som tok seg til rette måtte pent ordne opp, betale fordi de hadde bygget et bygg delvis på naboens eiendom, og de måtte rive et gjerde de hadde bygget på naboens eiendom. Endret 21. februar 2021 av Firfisla 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #40 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har selv bodd på eiendom der naboen hadde veirett. Det gikk helt fint. Veien lå i grensen av tomten og tomten var ganske stor. Flyttet da jeg giftet meg med mannen, men det var aldri noe problem med veiretten. Kan se at oflk syntes det er irriterende, men det trenger ikke være et problem om man har stor tomt og veien ikke er til plage. Anonymkode: 90b0a...38d Nei, men når nabo krangler og spenner ben for ham som lar ham kjøre over tomta er det klart man får lyst til å spenne ben tilbake. Har han ikke veirett kan han jo faktisk ikke fortsette å kjøre der. Anonymkode: cb2e6...01b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå