Gå til innhold

Nabo med utkjørsel over vår tomt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er regelverket rundt dette? Han har bare tatt seg til rette. Hva kan vi gjøre? Vi har spurt om han vil kjøpe, for naboskapets skyld, men det var visst uaktuelt. 

Anonymkode: 79e46...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det godkjent av kommunen er det nok ikke mye dere kan gjøre....

Anonymkode: fdfba...5f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært igjennom et helvete pga det så har jeg en regel i livet. Jeg skal aldri ha veirett over noen andres tomt eller min egen. 

det bør lages en tinglysning om veirett hvis det er naboens eneste mulighet for å komme til sin eiendom. 

Anonymkode: 0af2c...eb6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at vi nå vil bygge garasje med utleieleilighet selv (som han også har), og han klager og klager. Nå har akkurat klagen på kommunens byggetillatelse kommet inn, som utsetter prosjektet enda mer. Dette når han i årevis har fått bruke vår tomt/hage som innkjørsel i flere år uten tinglysing/avtale eller noe. Føles så urettferdig bare. 
TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har han vel veirett, kontakt kartverket.

Dette ble vel opplyst da dere kjøpte der?

https://advokatmatch.no/kan-man-nekte-veirett

Anonymkode: d2d92...baa

Takk! Det ble opplyst at det ikke var noen servitutter eller tinglysninger på eiendommen da vi kjøpte huset.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk! Det ble opplyst at det ikke var noen servitutter eller tinglysninger på eiendommen da vi kjøpte huset.

TS

Ville dobbeltsjekket i kommunens register. Du finner all eiendomsinfo på nett, der vil du finne oversikt over om det er tinglyst veirett.

Det beste er kanskje å få hjelp av advokat hvis du vurderer å be naboen om å ikke kjøre over din tomt lenger.

Anonymkode: 18243...eed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville dobbeltsjekket i kommunens register. Du finner all eiendomsinfo på nett, der vil du finne oversikt over om det er tinglyst veirett.

Det beste er kanskje å få hjelp av advokat hvis du vurderer å be naboen om å ikke kjøre over din tomt lenger.

I en ideell verden hadde jeg ikke brydd meg, men når han på pur stikker kjepper i alle hjulene våre så skulle jeg i hvert fall likt å vite mulighetene. Men blir vel ikke bedre naboforhold da, akkurat.

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette.  Han har gjort det i åresvis, så har dere kjøpt og flyttet inn nylig.  

Anonymkode: 9fddc...b44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I en ideell verden hadde jeg ikke brydd meg, men når han på pur stikker kjepper i alle hjulene våre så skulle jeg i hvert fall likt å vite mulighetene. Men blir vel ikke bedre naboforhold da, akkurat.

ts

Det er han som ødelegger naboforholdet ved å klage på den nye garasjen deres.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

La meg gjette.  Han har gjort det i åresvis, så har dere kjøpt og flyttet inn nylig.  

Anonymkode: 9fddc...b44

Flyttet inn for vel fire år siden, men ja, han har bodd her lenger. Og som sagt, hadde aldri planer om å gjøre noe med det, men når han er så urimelig vanskelig som dette vet jeg ikke hva vi skal gjøre..

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er han som ødelegger naboforholdet ved å klage på den nye garasjen deres.

Ja, men vi må jo leve med det..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel mulighet til å lage vei over sin egen eiendom? Han får fjerne et tre eller hva som måtte være i veien. At han bare har tatt seg til rette hadde jeg ikke akseptert.

Anonymkode: d2f34...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han har vel mulighet til å lage vei over sin egen eiendom? Han får fjerne et tre eller hva som måtte være i veien. At han bare har tatt seg til rette hadde jeg ikke akseptert.

Anonymkode: d2f34...ee5

Nei, for han har lagt garsjen helt i grensen (hvordan det ble godkjent må gudene vite). Slik at idet han er 1 cm utenfor garasjeporten sin er han på vår tomt..

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, for han har lagt garsjen helt i grensen (hvordan det ble godkjent må gudene vite). Slik at idet han er 1 cm utenfor garasjeporten sin er han på vår tomt..

ts

Høres rart ut at han fikk bygge helt på grensa, er du sikker på han søkte om byggetillatelse ?

Anonymkode: 16e6c...0c6

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er at vi nå vil bygge garasje med utleieleilighet selv (som han også har), og han klager og klager. Nå har akkurat klagen på kommunens byggetillatelse kommet inn, som utsetter prosjektet enda mer. Dette når han i årevis har fått bruke vår tomt/hage som innkjørsel i flere år uten tinglysing/avtale eller noe. Føles så urettferdig bare. 
TS

Hvor lang tid har vedkommende gjort dette? Hvis det kun har foregått noen år og det ikke er noen form for avtale så kan naboen gi f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk grunnboka hos deg og naboen og se om det er noen heftelser. Sjekk også reguleringsplanen hos kommunen. De kan svare på hvor han har utkjørsel. Kommunen kan ikke godkjenne utkjørsel via deres tomt uten at dere gir samtykke. Naboen din kan «dessverre» trenere deres utbyggingsak, men kun i tid. Han kommer ikke noe vei med klager dersom tiltaket følger alle regler. 

Eventuelt får du ta kontakt med en nabo som har peiling på naboloven og plan- og bygningsloven. 

Naboen får ordne seg utkjøring på vanlig vis fra sin egen tomt direkte ut på kommunal vei. 

Anonymkode: fd106...302

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...