upa Skrevet 21. februar 2021 Forfatter #21 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her var det så mye svada at det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne. Men altså, selvfølgelig får man smertestillende under operasjonen! Narkose er en kombinasjon av sterke smertestillende og sovemedisin, uten smertestillende kunne du ikke blitt operert. Narkosen gjør deg heller ikke hjernedød, hjernen fungerer men du sover. Kroppen «forbrenner» narkosemedisiner på lik linje med andre medisiner, dvs de virker kun en viss tid, og når den kontinuerlige tilførselen stoppes fordi operasjonen er over, så våkner du. Det er vanlig å gi smertestillende før du våkner eller rett etterpå, men det husker du ingenting av. Alle pasienter vekkes på operasjonsstuen og skal puste selv før man fjerner tuben i halsen, men det er helt vanlig å ikke huske dette, de fleste husker ikke hva som skjer før det går litt tid og da er de som regel enten i slusen til operasjon eller på post operativ. At en pasient får en type smertestillende betyr ikke at den gis til alle, det er individuell tilpasning og avhengig av type inngrep. Anonymkode: 15ec3...bfc Ingen grunn til å bli ufordragelig. "General anesthesia works by interrupting nerve signals in your brain and body. It prevents your brain from processing pain and from remembering what happened during your surgery." Under selve operasjonen forhindrer altså narkosen at hjernen bearbeider smertesignaler. At det er en bedøvet søvn, slik man gjerne blir forledet til å tro, er ikke korrekt. Så får man heller føye til ytterligere informasjon eller korrigere på en høflig måte om en føler for å legge til flere detaljer. Narkose er som sagt ikke søvn, men kunstig koma, og man mister blant annet all tidsfornemmelse. Hjernedød i denne sammenheng, som ikke var bokstavelig ment i medisinsk betydning, er et fullstendig fravær av bevissthet, inkludert drømmer og annet man forbinder med søvn. Ja, jeg skjønner at alle medisiner har begrenset varighet og vil miste effekten etterhvert. Og saken her handlet om hvorvidt jeg mottok smertestillende etter operasjonen eller ei, så var smertene såpass intense at deres virkning i så fall var meget begrenset. Er også klar over at pasientene må puste selv før man fjerner tuben, noe som ikke er det samme som å vende tilbake til full bevissthet. Og nei, jeg har aldri påstått at samme medisin gis til alle, men antok at det var morfin jeg hadde fått da det var hva jeg hadde mottatt hver gang frem til da, og det var også hva den andre pasienten i rommet fikk. Hva min hukommelse angår, så husker den ørhet fra da narkosemedisinen ble injisert, til ingenting, og plutselig til full våkenhet med total bevissthet om smertene i buken. Fra null til hundre på et øyeblikk.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #22 Skrevet 21. februar 2021 Min siste operasjon var i et kne. Jeg fikk beskjed da jeg våknet at det var satt inn smertestillende i kneet som skulle vare noen timer, det gjorde den ikke så jeg fikk morfin. Jeg fant papirene på Helsenorge fra anestesien hadde gitt men forstod ikke alt. Men der står det hvertfall at jeg fikk kvalmedempende intravenøst i forkant før jeg sovna. Jeg hadde i forkant tatt paracet som det stod i innkallingsbrevet. Man skal ikke gå med store smerter etter operasjon men jeg husker de sa at av og til kan det være vanskelig og være 100% smertefri. De kunne ikke sende meg hjem som planlagt siden jeg var alene + alle morfinen de hadde gitt og ble lagt inn på sykehus for observasjon til dagen etterpå. Jeg fikk jevnlig morfin i løpet av natten pga store smerter. Alt dette står det tillegg i journalen min fra sykehuset som og står på Helsenorge. Jeg fikk med resept på paracet og Tramadol. Det tok de verste toppene de første dagene før det gradvis roet seg. Anonymkode: 5fffc...ce4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #23 Skrevet 21. februar 2021 upa skrev (49 minutter siden): Ingen grunn til å bli ufordragelig. "General anesthesia works by interrupting nerve signals in your brain and body. It prevents your brain from processing pain and from remembering what happened during your surgery." Under selve operasjonen forhindrer altså narkosen at hjernen bearbeider smertesignaler. At det er en bedøvet søvn, slik man gjerne blir forledet til å tro, er ikke korrekt. Så får man heller føye til ytterligere informasjon eller korrigere på en høflig måte om en føler for å legge til flere detaljer. Narkose er som sagt ikke søvn, men kunstig koma, og man mister blant annet all tidsfornemmelse. Hjernedød i denne sammenheng, som ikke var bokstavelig ment i medisinsk betydning, er et fullstendig fravær av bevissthet, inkludert drømmer og annet man forbinder med søvn. Ja, jeg skjønner at alle medisiner har begrenset varighet og vil miste effekten etterhvert. Og saken her handlet om hvorvidt jeg mottok smertestillende etter operasjonen eller ei, så var smertene såpass intense at deres virkning i så fall var meget begrenset. Er også klar over at pasientene må puste selv før man fjerner tuben, noe som ikke er det samme som å vende tilbake til full bevissthet. Og nei, jeg har aldri påstått at samme medisin gis til alle, men antok at det var morfin jeg hadde fått da det var hva jeg hadde mottatt hver gang frem til da, og det var også hva den andre pasienten i rommet fikk. Hva min hukommelse angår, så husker den ørhet fra da narkosemedisinen ble injisert, til ingenting, og plutselig til full våkenhet med total bevissthet om smertene i buken. Fra null til hundre på et øyeblikk. Alle pasienter får smertelindring under generell anestesi. Du kan lese om de ulike opioidene her: https://www.legemiddelhandboka.no/T22.3.2.2/Opioider_i_anestesien Anonymkode: ed841...935 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #24 Skrevet 21. februar 2021 upa skrev (14 timer siden): Ristet litt etter operasjonen, men er usikker på om det kom av kulde eller smerte. Litt kald var jeg i alle fall, og fikk et oppvarmet pledd, men ga beskjed om at det skulle fjernes kort tid etter fordi det ble altfor varmt. Siste operasjon jeg hadde våknet etter, så hakket jeg tenner, noe voldsomt. Jeg ble spurt om jeg frøs og om de skulle hente ekstra dyne, men jeg frøs ikke. Klarte bare ikke å slutte å hakke tenner. Sannsynligvis bivirkning av narkose. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men de fleste husker ikke noe før de plutselig våkner på postop. Hos oss reiser de fleste galleopererte samme dagen eller dagen etter. Anonymkode: 01e9b...e46 Ja, opplevde jeg og. Ble fortalt at tiden rett før man sovner og våkner "forsvinner". Så derfor de alltid forteller, min erfaring ihvertfall, nå er vi ferdig. Siden tiden forsvinner, så vet man ikke alltid om de har begynt en gang. Vet ikke med dere, men min erfaring ihvertfall. Anonymkode: 733c8...9a1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #25 Skrevet 21. februar 2021 upa skrev (1 time siden): Ingen grunn til å bli ufordragelig. "General anesthesia works by interrupting nerve signals in your brain and body. It prevents your brain from processing pain and from remembering what happened during your surgery." Under selve operasjonen forhindrer altså narkosen at hjernen bearbeider smertesignaler. At det er en bedøvet søvn, slik man gjerne blir forledet til å tro, er ikke korrekt. Så får man heller føye til ytterligere informasjon eller korrigere på en høflig måte om en føler for å legge til flere detaljer. Narkose er som sagt ikke søvn, men kunstig koma, og man mister blant annet all tidsfornemmelse. Hjernedød i denne sammenheng, som ikke var bokstavelig ment i medisinsk betydning, er et fullstendig fravær av bevissthet, inkludert drømmer og annet man forbinder med søvn. Ja, jeg skjønner at alle medisiner har begrenset varighet og vil miste effekten etterhvert. Og saken her handlet om hvorvidt jeg mottok smertestillende etter operasjonen eller ei, så var smertene såpass intense at deres virkning i så fall var meget begrenset. Er også klar over at pasientene må puste selv før man fjerner tuben, noe som ikke er det samme som å vende tilbake til full bevissthet. Og nei, jeg har aldri påstått at samme medisin gis til alle, men antok at det var morfin jeg hadde fått da det var hva jeg hadde mottatt hver gang frem til da, og det var også hva den andre pasienten i rommet fikk. Hva min hukommelse angår, så husker den ørhet fra da narkosemedisinen ble injisert, til ingenting, og plutselig til full våkenhet med total bevissthet om smertene i buken. Fra null til hundre på et øyeblikk. Jeg blir ikke ufordragelig, jeg forteller deg at du tar feil, men når du tror det ikke gis smertestillende under operasjon så sier det hvor liten evne du har til å tolke det du leser. Du viser ikke til kilder så umulig å vite hva du siterer, men anbefaler deg å lese om narkose her https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/anestesi/narkose/?page=9 Du roter deg også inn i begreper du ikke helt forstår, f.eks bruk av våken, bevissthet og søvn. Det er faktisk ganske vanlig at pasienter snakker rett etter at tuben er fjernet, men de husker ikke samtalene etterpå. Slutt å fable rundt, innse at du tok feil, og vær glad du fikk smertestillende underveis i operasjonen eller hadde det ikke blitt noen operasjon. Anonymkode: 15ec3...bfc 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #26 Skrevet 21. februar 2021 Istedet for å Google så kan du gå rett til kilden, som er din journal. Der står det hva du fikk av medisiner. Anestesiskjema skal også ligge i journalen. Anonymkode: f384f...d59
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #27 Skrevet 21. februar 2021 upa skrev (3 timer siden): Ingen grunn til å bli ufordragelig. "General anesthesia works by interrupting nerve signals in your brain and body. It prevents your brain from processing pain and from remembering what happened during your surgery." Under selve operasjonen forhindrer altså narkosen at hjernen bearbeider smertesignaler. At det er en bedøvet søvn, slik man gjerne blir forledet til å tro, er ikke korrekt. Så får man heller føye til ytterligere informasjon eller korrigere på en høflig måte om en føler for å legge til flere detaljer. Narkose er som sagt ikke søvn, men kunstig koma, og man mister blant annet all tidsfornemmelse. Hjernedød i denne sammenheng, som ikke var bokstavelig ment i medisinsk betydning, er et fullstendig fravær av bevissthet, inkludert drømmer og annet man forbinder med søvn. Ja, jeg skjønner at alle medisiner har begrenset varighet og vil miste effekten etterhvert. Og saken her handlet om hvorvidt jeg mottok smertestillende etter operasjonen eller ei, så var smertene såpass intense at deres virkning i så fall var meget begrenset. Er også klar over at pasientene må puste selv før man fjerner tuben, noe som ikke er det samme som å vende tilbake til full bevissthet. Og nei, jeg har aldri påstått at samme medisin gis til alle, men antok at det var morfin jeg hadde fått da det var hva jeg hadde mottatt hver gang frem til da, og det var også hva den andre pasienten i rommet fikk. Hva min hukommelse angår, så husker den ørhet fra da narkosemedisinen ble injisert, til ingenting, og plutselig til full våkenhet med total bevissthet om smertene i buken. Fra null til hundre på et øyeblikk. Ufordragelig? Innlegget du kommenterer var da bare informativt. Anonymkode: 801d3...452 4
upa Skrevet 21. februar 2021 Forfatter #28 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg blir ikke ufordragelig, jeg forteller deg at du tar feil, men når du tror det ikke gis smertestillende under operasjon så sier det hvor liten evne du har til å tolke det du leser. Du viser ikke til kilder så umulig å vite hva du siterer, men anbefaler deg å lese om narkose her https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/anestesi/narkose/?page=9 Du roter deg også inn i begreper du ikke helt forstår, f.eks bruk av våken, bevissthet og søvn. Det er faktisk ganske vanlig at pasienter snakker rett etter at tuben er fjernet, men de husker ikke samtalene etterpå. Slutt å fable rundt, innse at du tok feil, og vær glad du fikk smertestillende underveis i operasjonen eller hadde det ikke blitt noen operasjon. Anonymkode: 15ec3...bfc Det er å være svært, svært ufordragelig, og i tillegg benytter du deg av stråmenn og en arrogant og nedlatende tiltaleform. Og løgner, da det fremstilles som om jeg ikke har annet enn vissvass å komme med, i en tråd med et helt annet utgangspunkt. Så jeg skjønner godt at du velger å være anonym. Som en påminnelse kan det nevnes at jeg ikke har kommet med bastante påstander i denne forbindelse da jeg skrev: "Så vidt jeg har forstått får man ikke smertestillende under operasjonen, da narkosen i seg selv forhindrer at man føler noe", under antagelse av at narkosen i seg selv eliminerte smerteopplevelsen, bl.a. som følge av uttalelser som "the anesthetized brain doesn't respond to pain signals or reflexes" og en relativt nylig dokumentar om hjernen og hva som skjer under narkose Det ville da vært såre enkelt å tilføye i form av en kort setning at av smertestillende inngikk inngikk i prosedyren, og være ferdig med det. I stedet oppfattes det som en invitasjon for bøllete oppførsel. Det var ikke meningen sider du? Vel, i så fall vet du det nå, og bør ta det til etterretning for fremtiden. Det samme gjelder din lille fanskare som gir deg tommelen opp og forsvarer dine innlegg med at de er "informative". Og det er også er en drøy påstand og ufordragelig påstand at jeg "roter meg inn i begreper jeg ikke forstår". Jo, jeg forstår absolutt begreper som søvn, våkenhet og bevissthet. Ei heller har jeg påstått at ingen noengang snakker etter å ha fått tuben fjernet. Når det gjelder kilden til sitatet er det såre lett å finne på egenhånd om man virkelig er interessert, hvilket tydeligvis ikke er tilfellet her.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #29 Skrevet 21. februar 2021 Jeg har vær i narkose et par ganger. Den ene ganger er jeg sikker på at jeg våknet mens de trillet meg av gårde, men kan være at jeg kun først var bevist på ting rundt meg da. Jeg var veldig i ørska men husker det. Etter den siste operasjonen jeg hadde, kikkehullsoperasjon, utforsking av abdomen. Mener jeg at jeg våkent på «oppvåkning», jeg hadde store smerter. Husker jeg lå å rister. Fikk noe... morfin kanskje, inn i veneflon, det fungerte litt, men hadde enda sterke smerter. Kirurgen kom å snakket med meg her, og det var heilt feil, for jeg var enda grusomt langt borte fra virkeligheten. Husker turen jeg hadde til toalettet. Kom tilbake til stolen min (som jeg ble flyttet til når jeg var skikkelig våkent), etterpå og var helt totalt utkjørt! 🥵 grusomme smerter fra mageområdet. De roet seg når jeg bare fikk sitte/ligge i ro litt. Men informasjonen jeg fikk på forhånd stemte ikke. Ble operert en tirsdag. Fikk sykemelding ut uken, det burde være mer enn nok, burde nesten kunne gå tilbake på jobb etter 1-2 dager. Jeg måtte sykemelde meg enda en uke på toppen, for jeg var så langt fra å være i god form på søndagen på slutten av uken, at jeg hadde lyst til å gråte. De malte kanskje best case senarioet og ikke worst case 🥵 skulle ønske de hadde gitt meg mer realistiske forhåpninger ... Jeg har alltid tatt Paracet eller andre piller på forhånd selv, har alltid hatt veneflon i hånda tilgjengelig slik at de kan sette smertestillende underveis og evt. etter operasjonen om man trenger det. Men uavhengig av hva man får av medikamenter vil man nok merke uansett at de har skåret i mage og være inne der og rotet rundt. Anonymkode: a8cc8...213
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #30 Skrevet 21. februar 2021 upa skrev (33 minutter siden): "Så vidt jeg har forstått får man ikke smertestillende under operasjonen, da narkosen i seg selv forhindrer at man føler noe", under antagelse av at narkosen i seg selv eliminerte smerteopplevelsen, bl.a. som følge av uttalelser som "the anesthetized brain doesn't respond to pain signals or reflexes" Det du har lest gjelder generell anestesi. Som i seg selv betyr en kombinasjon av sovemedisin og smertestillende. Når det gjelder sitatet så betyr det at en i generell anestesi (altså narkose) ikke responderer på smertestimuli (feks ved å avverge) og refleksene er midlertidig slått ut. Det dette egentlig viser er hvor lite hensiktmssig det er å google når en ikke har forutsetning for å forstå det en leser. Det er ikke ment som kritikk, men mer som en observasjon. Det er ikke uten grunn at pasienter blir frarådet å google. Anonymkode: f384f...d59 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå