Gå til innhold

Burde det være et tak på hvor mye formue folk kan ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mindre og mindre tro på ren kapitalisme ettersom årene går. I norge er det enklest på kloden å faktisk jobbe seg oppover, det sier litt om hvor dårlig systemet er. Dette med kapitalisme virker å være for en elite som er født inn i systemet. Noen få klarer å karre seg i posisjon men det er jaggu få. 

Altså svært svært svært få jobber seg opp fra 0 - milliarder. Faktisk større sjans for å bli lottomillionær en å bli styrtrik ved å jobbe hardt. Så jeg vil si at dette her er det samme som med monarki. Du blir født inn i det og resten lures til å tro at de kan komme seg dit. Hva er argumentene for å ikke sette et tak for hvor mye noen kan ha?

Jeg mener at alt over 100millioner i året burde gå til skatt eller arbeidsplasser. Klarer du ikke leve på 100 millioner i året, er det ikke synd i deg. Er heller ikke slik at formuen drysser nedover, løgn og propaganda. Det hordes. 

Anonymkode: 9c6a6...d0d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt bør det ikke være det. Formue betyr ikke penger i banken vet du. Skal man måtte kvitte seg med eiendeler, f.eks bedrifter og folks arbeidsplasser for ikke å ha for høy formue? 

Anonymkode: 247c0...b67

• Liker 18
Skrevet

Ja, definitivt. Ingen trenger hundrevis av millioner.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal man måtte kvitte seg med eiendeler, f.eks bedrifter og folks arbeidsplasser for ikke å ha for høy formue? 

Anonymkode: 247c0...b67

Kan enkelt løses ved at bedrifter over en viss størrelse må eies felles av dem som arbeider der.

Anonymkode: 7031f...664

• Liker 4
Skrevet

Herregud nei! La folks penger være i fred og slutt å vær så bitter

• Liker 11
Skrevet

Dette må virkelig være det dummeste jeg har lest her inne, hele måneden.... 

Ikke en gang kommunistiske land overlever med slike regler. 

Anonymkode: 80626...e8b

• Liker 13
Skrevet

Nei. Burde det være et tak på hvor mange barn man kan ha? Hvor mange dyr? Hvor mange sykler? Biler? 

Misunnelige sosialister, som tenker slik. Folk som ikke gidder å jobbe for sine egne penger

Anonymkode: 8230b...0c0

• Liker 8
Skrevet

NEI!!

Anonymkode: 28a44...afc

• Liker 2
Skrevet
Spicymami skrev (9 minutter siden):

Herregud nei! La folks penger være i fred og slutt å vær så bitter

Jeg driter i meg selv og jeg har det økonomisk greit. Men det er jo fremtiden jeg er bekymret for og befolkningen. Det er ikke stor forskjell på dette vi lever i nå og slik det var i Roma for 2000 år siden. Forskjellen er bare at de rikeste ikke kan drepe deg når de vil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Burde det være et tak på hvor mange barn man kan ha? Hvor mange dyr? Hvor mange sykler? Biler? 

Misunnelige sosialister, som tenker slik. Folk som ikke gidder å jobbe for sine egne penger

Det er bare tull. Du kan jobbe deg blå og vil du ikke bli en av eliten. Tror du virkelig at alle de aller rikeste har jobbet hardere en vanlige folk? 

Hvor mange sykler og dyr noen har går ikke utover befolkningen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg driter i meg selv og jeg har det økonomisk greit. Men det er jo fremtiden jeg er bekymret for og befolkningen. Det er ikke stor forskjell på dette vi lever i nå og slik det var i Roma for 2000 år siden. Forskjellen er bare at de rikeste ikke kan drepe deg når de vil. 

😂😂😂 slapp nå av, er ikke flertallet i Norge som har millioner i formue. 

• Liker 1
Skrevet
Spicymami skrev (1 minutt siden):

😂😂😂 slapp nå av, er ikke flertallet i Norge som har millioner i formue. 

Om det har vært så, hadde det ikke vært noe problem. Problemet nå er at høy formue betyr politisk innflytelse og elitestyre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, definitivt. Ingen trenger hundrevis av millioner.

Kan enkelt løses ved at bedrifter over en viss størrelse må eies felles av dem som arbeider der.

Er ingen eier som hadde godtatt det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det har vært så, hadde det ikke vært noe problem. Problemet nå er at høy formue betyr politisk innflytelse og elitestyre. 

Ja, sånn er faktisk verden. Noen har mer makt enn andre. Så du kan bare begynne å innse det og at det aldri vi forandre seg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har over 1,5 mill i inntekt og føler jeg har mye, mye mer enn jeg trenger.

Ikke jobber jeg så mye hardere eller lengre enn de ansatte som er dårligst betalt i firmaet mitt heller.

Jeg gir bort mange tusen til gode formål, men det er bare en dråpe i havet.

• Liker 6
Skrevet
Spicymami skrev (1 minutt siden):

Ja, sånn er faktisk verden. Noen har mer makt enn andre. Så du kan bare begynne å innse det og at det aldri vi forandre seg

Nei det er jo folk som bestemmer om det skal være sånn eller ikke da. Men det er og blir feil når noen blir født inn i slike posisjoner. Og kapital har ingenting å si på hvor god noen er å forvalte eller ta avgjørelser ovenfor andre folk på en etisk måte. 

• Liker 1
Skrevet

Har selv større formue, da ikke milliarder. Og jeg er enig i at man kunne hatt 90-100% skatt på alt over 100 000 000. Men nå er folk så egoistiske at det hadde ført til at alle som hadde slik formue flyttet ut av landet. De må ha sine private jetfly vettu

Anonymkode: 12baf...9ac

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er bare tull. Du kan jobbe deg blå og vil du ikke bli en av eliten. Tror du virkelig at alle de aller rikeste har jobbet hardere en vanlige folk? 

Hvor mange sykler og dyr noen har går ikke utover befolkningen. 

Gustav Witzøe er vel et godt eksempel på at det er mulig. Samme med Røkke.

Anonymkode: e0c6a...a20

• Liker 1
Skrevet

Nei det er jo folk som bestemmer om det skal være sånn eller ikke da. Men det er og blir feil når noen blir født inn i slike posisjoner. Og kapital har ingenting å si på hvor god noen er å forvalte eller ta avgjørelser ovenfor andre folk på en etisk måte. 

Du tror virkelig at politikere, som selv er styrtrike kommer til å gjøre det strengere for folk med høy formue? 

Skrevet

Nei, synes ikke at man skal kunne bestemme hvor mye folk har. Men, jeg var litt enig da Sveits prøvde seg på et lovforslag om hvor mye man kunne tjene. 

Anonymkode: ca7c6...5c7

Skrevet

Gustav Witzøe er vel et godt eksempel på at det er mulig. Samme med Røkke.

Anonymkode: e0c6a...a20

Ja men det er mulig å vinne i lotto også. Sjansen er så liten at det realistisk sett er en illusjon. 

Ikke å klare å karre seg til noen millioner, det er kan være mulig for mange. Men å bli styrt rik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...