Gå til innhold

Hvor langt går skolens ansvar i mobbesaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste akkurat et langt innlegg på Face om mobbing, ei mor som fortalte hvordan hennes sønn har blitt mobbet i oppveksten og hvordan han har hatt det. Hun forteller at det har vært møter i regi av skolen hvor man gang på gang har forsøkt å rydde opp mellom elever og deres foresatte. Det er satt inn ekstra lærerkrefter i noen timer. Likevel kaller moren det ansvarsfraskrivelse av skolen. Men jeg lurer på; hvor langt går skolens ansvar i slike saker? Mobbingen skjer fra andre elever, ikke skolen.. Er det ressurser i skolen til stadig møtevirksomhet i mobbesaker? Hvorfor skal egentlig skolen ta hovedansvaret? Det er mennesker/unger som mobber. Jeg forstår veldig godt at den som blir mobbet må ha hjelp, men så lenge lærere gjør det de kan for å slå ned på mobbing, erting, sier og tull i timene og friminuttene,  skjønner jeg ikke helt hvorfor skolen blir den ansvarlige parten. Jeg fatter ikke at noen orker å være lærer når man gjør så godt man kan og egentlig bare ønsker å undervise og så får man "skylda" for at noen drittunger mobber og må bruke masse tid på å ordne opp i andres dritt.

Synes kanskje vi forventer litt mye av skolen. Det er mobberne og foreldrene til mobberne som må stilles til ansvar.

Jeg mener ikke at jeg har noen quickfiks på mobbing, men jeg synes nok skolene litt vel ofte får for mye pes. Og jeg er ikke lærer.

Anonymkode: 3e674...9c3

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skolen er medskyldige i mobbing så lenger de ikke stopper den og bør straffes deretter. Rektorer bør holdes personlig ansvarlig og kastes i fengsel dersom de ikke stopper det.

Anonymkode: 122d1...3d6

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skolen er medskyldige i mobbing så lenger de ikke stopper den og bør straffes deretter. Rektorer bør holdes personlig ansvarlig og kastes i fengsel dersom de ikke stopper det.

Anonymkode: 122d1...3d6

Så du tror at mobbing bare stopper selv om skolen jobber forebyggende i tillegg til å forsøke å løse opp i mobbesaker når de allikevel oppstår? Tror du mobbere bare stopper å mobbe selv om rektor, lærere, foreldre, alle sier at de skal stoppe? Du har et svært naivt syn på dette.

Anonymkode: 74027...9f5

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg leste akkurat et langt innlegg på Face om mobbing, ei mor som fortalte hvordan hennes sønn har blitt mobbet i oppveksten og hvordan han har hatt det. Hun forteller at det har vært møter i regi av skolen hvor man gang på gang har forsøkt å rydde opp mellom elever og deres foresatte. Det er satt inn ekstra lærerkrefter i noen timer. Likevel kaller moren det ansvarsfraskrivelse av skolen. Men jeg lurer på; hvor langt går skolens ansvar i slike saker? Mobbingen skjer fra andre elever, ikke skolen.. Er det ressurser i skolen til stadig møtevirksomhet i mobbesaker? Hvorfor skal egentlig skolen ta hovedansvaret? Det er mennesker/unger som mobber. Jeg forstår veldig godt at den som blir mobbet må ha hjelp, men så lenge lærere gjør det de kan for å slå ned på mobbing, erting, sier og tull i timene og friminuttene,  skjønner jeg ikke helt hvorfor skolen blir den ansvarlige parten. Jeg fatter ikke at noen orker å være lærer når man gjør så godt man kan og egentlig bare ønsker å undervise og så får man "skylda" for at noen drittunger mobber og må bruke masse tid på å ordne opp i andres dritt.

Synes kanskje vi forventer litt mye av skolen. Det er mobberne og foreldrene til mobberne som må stilles til ansvar.

Jeg mener ikke at jeg har noen quickfiks på mobbing, men jeg synes nok skolene litt vel ofte får for mye pes. Og jeg er ikke lærer.

Anonymkode: 3e674...9c3

Helt enig i at mennesker mobber, ikke skolen som ett organ eller de ansatte på skolen. Men likevel holdes skolen ansvarlig fordi det er skolens ansvar å sørge for at elevene har ett trygt læringsmiljø.  Det er nedfelt i norsk lov, og det er også en rettighet en elev har. 

De fleste skoler i dag har fastsatte rutiner og prosedyrer for å bekjempe mobbing. Hver gang det dukker opp en mobbesak, jobbes det systematisk etter disse prosedyrene. Dette dokumenteres skriftlig og signeres av foresatte, lærere og andre involverte. Disse legges frem som dokumentasjon, hvis fortsette eller elever melder saken til fylkesmannen. Disse dokumentene gjør ofte at skolen har "ryggen fri" i de fleste tilfeller.  

Jeg er personlig uenig i din påstand. Jeg mener oppriktig at skolen er og bør holdes ansvarlig i mobbesaker. Synes dessverre at noen skoleledere er mer opptatt av dokumentasjon enn å faktisk hjelpe mobbeofferet. 

Anonymkode: 3ddcf...e80

• Liker 10
Skrevet

Så klart ønsker skolen å ha dokumentasjon og "ryggen fri", det forstår jeg så godt! Etter min mening er skolens hovedoppgave å drive med utdanning/undervisning. Alle elever skal ha et trygt og mobbefritt miljø, men alle som jobber med mennesker vet at å få til dette dette 100% er en utopi! Det er bare å slå på tv'en og høre våre kjære politikere eller såkalte "komikere" åpne munnen; det har ikke funket der hvertfall! Selvsagt skal skolen gjøre sitt beste, men hovedansvaret er, og bør være, foreldrenes! Jeg har inntrykk av at mange foreldre ønsker å plassere skylda hos skolen når de føler seg maktesløse selv! Og det er det mange som ikke gjør! Barn og ungdommer er ikke roboter som kan programmeres til å gjøre som de får beskjed om, og mobbing foregår ytterst sjelden bare i skolesammenheng. De fleste mobbesaker har dessuten minst to sider, og det kan være umulig å gjøre alle fornøyde. Det er meg en gåte at det fremdeles er søkere til lærerutdanningen. Hva har man IKKE hovedansvar for og skal fikse liksom🙄

Anonymkode: a761c...105

• Liker 1
Skrevet

på Vgs gadd ikke skolen å gjøre noe.

lærere trumfet igjennom at klassene skulle på tur isammen.

Utrolig

Anonymkode: 0f501...07d

• Liker 1
Skrevet

Forstår hva du mener TS, samtidig så er de fleste barn på skolen store deler av alle hverdager - foreldrene er ikke der. Foreldrene vet ikke nødvendigvis hva som skjer på samme måte som skolen kan vite. Barn har både rett og plikt til opplæring, og da må nesten skolen ha et ansvar for å ordne opp i ting. Det betyr ikke at det nødvendigvis er skolens feil at ting skjer - noen ganger kan saker handle om ting som for det meste skjer på fritiden. Men skolen er i en god posisjon for å gjøre noe med det, og det er kommunens ansvar å sørge for at skolen har både nok personell og kunnskapene de trenger. 

Vil også nevne at skolen har ikke nødvendigvis "ryggen fri" kun fordi de skriver ned det de gjør. Aktivitetsplikten handler om mye mer enn dokumentasjon. Om det skolen faktisk gjør ikke er godt nok, f.eks. tiltakene de setter inn, så vil de likevel få brudd på aktivitetsplikten dersom saken blir meldt til statsforvalteren (tidligere fylkesmannen). 

Mobbing er også komplekst, fordi det er mange grunner til at barn er slemme mot andre. Ofte trenger eleven som plager like mye, om ikke mer, hjelp enn den eleven som utsettes for det. Skolen har ansvaret for at begge disse elevene får det bra. 

Anonymkode: d28ec...3ac

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig ofte at det blir gjort mye på papiret sånn at det skal se ut som skolen har gjort noe. Men det følges ikke like godt opp i praksis. Ressurser som skal brukes på elever som trenger hjelp blir flyttet på i det stille for å spare penger. Feks kan assistenter bli satt til å passe alle elevene. Om ledelsen hadde blitt holdt personlig ansvarlig ville de nok ikke ha sluntret unna like mye.

• Liker 1
Skrevet

I de fleste tilfeller er det foreldre til mobberen som har feilet når mobberen for fortsette. Jeg er forsovidt enig i poenget ditt TS, det kommer til en grense for hvor mye en skole kan gjøre. Hvis en skole virkelig stiller opp og prøver alt de kan for å hindre mobbing så kan man ikke klandre skolen. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er alternativet? Skal foreldrene til mobberne straffeforfølges hvis ungen(e) ikke slutter? Skal barna selv bli dømt hvis de driver med mobbing over kriminell lavalder? 

Mobbing som skjer i skoletiden er selvsagt skolens ansvar å gjøre noe med. Jobben din er jo ansvarlig for din HMS, på samme måte skal skolen være det for barna(om barn har god HMS på skoler hva gjelder feks bygg er vel kommunens ansvar).

Anonymkode: 3ba98...4f1

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er alternativet? Skal foreldrene til mobberne straffeforfølges hvis ungen(e) ikke slutter? Skal barna selv bli dømt hvis de driver med mobbing over kriminell lavalder? 

Mobbing som skjer i skoletiden er selvsagt skolens ansvar å gjøre noe med. Jobben din er jo ansvarlig for din HMS, på samme måte skal skolen være det for barna(om barn har god HMS på skoler hva gjelder feks bygg er vel kommunens ansvar).

Til syvende og sist er det kommunens (skoleeieres) ansvar ja, men også for det fysiske miljøet kan skolen ha en plikt til å gjøre noe - sjekk opplæringsloven § 9 A-7. Skolen skal selvsagt også være godkjent av kommunen, se forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler. 

Anonymkode: d28ec...3ac

Skrevet

Det er som noen skriver her nedfelt i lov at dette er skolens ansvar. Det er ikke riktig at det forventes for mye av skolen. 
Alternativet hadde jo vært at det ikke er noens ansvar, da et annet barn kan ikke være ansvarlig og foreldrene ikke er tilstede. 

Anonymkode: 10398...d15

• Liker 1
Skrevet

Mobbing er et samfunnsproblem, ikke et skoleproblem. Klart, elevene møtes på skolen, og mobbing kan skje der, men holdningene til mobberne forsvinner ikke når de har gått ut av skolegården. 

Jeg er lærer, og har tenkt mye på dette. Jeg husker en gang det var noen elever som kranglet på skolen. Dette var ikke mobbing, men likevel noe som måtte ordnes opp i. Grunnen til krangelen var at den ene eleven hadde kommet hjem til den andre, ringt på, og gjort noe tull. Dette hadde skjedd flere ganger, og eleven som bodde der følte seg plaget. Dette måtte jeg som lærer ta meg av, og jeg måtte lage regler med eleven for hvordan man skal oppføre seg i et nabolag. Så måtte jeg ringe hjem til begge foreldre og be dem snakke sammen. Jeg ble egentlig litt irritert, for det er ikke mitt ansvar hva elevene driver med på fritida. Mora til eleven som følte seg plaget sa at de visste hva som foregikk, og hvem som gjorde det, men de hadde ikke tatt kontakt med foreldrene til eleven som drev og ringte på. Ikke før jeg ringte og sa at dere må ta kontakt med foreldrene og fortelle hva som skjer. Det er ikke første gang jeg har følt meg som en foreldreveileder. 

Jeg jobbet også i en klasse med aktivitetsplan (mobbesak) en gang. Der sto det mye om hva skolen skulle gjøre, men det var det. Når eleven ble utestengt i fritida, var det ingen som hadde ansvar, selv om dette også var en del av mobbingen. Typisk sånn, alle jentene ble invitert til noe bortsett fra én. Da var jeg ikke kontaktlærer, så jeg hadde ingen kontakt med foreldre. Men hadde jeg vært det, hadde jeg ringt hjem til foreldrene til de som arrangerte sammenkomsten. Noe som også skal være unødvendig. En lærer skal ikke måtte fortelle foreldre hvordan de skal "gjøre  jobben sin". 

Så er det jo alt dette med tv, sosiale medier osv. Realityshow hvor folk slenger drit og skaper allianser. Stemmer hverandre ut og blir åpenlyst glade når noen forsvinner. Man skal vinne og bli best. Reklamer og filmer med kroppspress, tik tok og snapchat. Vi har jo alle hørt hvor mye rart som kan skje der. Og dette har vi også snakket mye om på skolen. En dag hadde jeg bare en helt kort prat om tik tok med klassen min. Hvordan fungerer tik tok egentlig? Hva kan man se der? Hvem kan man møte? Hva er viktig her i livet? Mobilen eller venner? Så kommer det fra en elev: "når jeg kommer hjem skal jeg slette tik tok!". Vet ikke om eleven gjorde det, men eleven hadde jo fått en del ny forståelse og innsikt om hvordan sosiale medier faktisk fungerer. Igjen, dette måtte skolen lære barna... Er det skolens jobb? Selvfølgelig, mange elever hadde et sunt forhold til sosiale medier fra før, fordi foreldr hadde tatt tak i det hjemme. Men ikke alle. Og når ikke alle foreldre følger med og tar tak hjemme, hvem sitt ansvar er det da? De sosiale mediene tar hvert fall ikke ansvar. De er bare opptatt av å ha flest mulig brukere. 

Helt ærlig syns jeg media bør ta ansvar. Lag programmer og reklame som fremmer gode holdninger. Dropp programmer som farmen og ex on the beach hvor alle bare krangler, lager intriger og baksnakker hverandre.

Jeg syns også at når skolene lager aktivitetsplaner ved mobbesaker, så skal det være et punkt om hva som skal gjøres av foreldrene, og evt hvordan de og barna skal forholde seg til sosiale medier. (Hvis mobbingen også foregår der) Foreldre bør også få veiledning og det bør bli satt inn tiltak på den fronten også. 

https://utdanningsforskning.no/artikler/mobbing-og-krenkelser-er-et-samfunnsproblem/

Anonymkode: 58169...760

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enig med hun over at foreldrene i større grad må involveres og ansvarliggjøres, samtidig syns jeg skolen har et stort ansvar de ofte forsøker å vri seg unna. Det virker som om mange skoler mener at så lenge de kan krysse ut på at de har igangsatt en plan så er problemet løst, selv om ikke det hjelper en dritt for den som rammes av mobbing. Jeg syns også det er rart hva mange mener barn skal stå i mens de venter på at (vage) tiltak skal hjelpe og ting skal bli bedre, hvis man sammenligner med hva voksne skal tåle i en jobbsituasjon så er det faktisk helt absurd hvilke forventinger som er til barn. Ingen voksne hadde gått på jobb om de ble slått, sparket etter, lugget, dyttet, fikk klærene stjålet, bøker/skrivesaker kastet i bakken, fikk tusjet ned vesken sin eller maten ble spyttet på, men barn skal tåle det. Ingen voksne hadde i det lange løp orket å bli utestengt fra det sosiale som arrangeres på jobb, nektet å sitte med andre i lunsjen, blitt oversett når de forsøker å si noe, latterliggjort for det de sier eller klær de går med, eller høylytt fått slengt i seg hvor stygg og dum de er. Voksne hadde blitt sykemeldt og/eller byttet jobb, barn skal stå i det i årevis mens skolen "jobber med saken". Jeg forstår for øvrig heller ikke hvordan foreldre kan la barn gå hele barneskolen i et slikt skrekkregime, at de ikke bytter skole er for meg aldeles uforståelig. 

Anonymkode: 1a6dd...1d4

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig med hun over at foreldrene i større grad må involveres og ansvarliggjøres, samtidig syns jeg skolen har et stort ansvar de ofte forsøker å vri seg unna. Det virker som om mange skoler mener at så lenge de kan krysse ut på at de har igangsatt en plan så er problemet løst, selv om ikke det hjelper en dritt for den som rammes av mobbing. Jeg syns også det er rart hva mange mener barn skal stå i mens de venter på at (vage) tiltak skal hjelpe og ting skal bli bedre, hvis man sammenligner med hva voksne skal tåle i en jobbsituasjon så er det faktisk helt absurd hvilke forventinger som er til barn. Ingen voksne hadde gått på jobb om de ble slått, sparket etter, lugget, dyttet, fikk klærene stjålet, bøker/skrivesaker kastet i bakken, fikk tusjet ned vesken sin eller maten ble spyttet på, men barn skal tåle det. Ingen voksne hadde i det lange løp orket å bli utestengt fra det sosiale som arrangeres på jobb, nektet å sitte med andre i lunsjen, blitt oversett når de forsøker å si noe, latterliggjort for det de sier eller klær de går med, eller høylytt fått slengt i seg hvor stygg og dum de er. Voksne hadde blitt sykemeldt og/eller byttet jobb, barn skal stå i det i årevis mens skolen "jobber med saken". Jeg forstår for øvrig heller ikke hvordan foreldre kan la barn gå hele barneskolen i et slikt skrekkregime, at de ikke bytter skole er for meg aldeles uforståelig. 

Anonymkode: 1a6dd...1d4

Skolen må få flere ressurser. Om det har skjedd noe som jeg må ta tak i i klassen, så må jeg gå fra klassen og ordne opp med de involverte. Jeg har også måtte fotfølge enkeltelever i friminutt for å passe på at de ikke finner på noe tull. Alt dette samtidig som jeg skal passe på de andre barna. Går jeg fra klassen for å ha samtale med noen elever pga noe som har skjedd, kan du banne på at det blir rabalder når klassen er uten lærer. Eller så får de bare gjøre noe jeg vet de holder seg rolige av, som å spille på ipaden eller se en film. Da gikk den undervisningen i vasken. 

Jeg prater MASSE med elevene mine om hvordan oppføre seg mot andre, fordi jeg ser behovet. Men vi har mistet mye undervisning av det. Jeg har ikke noe imot å følge opp elevsaker, ordne opp i konflikter, forebygge mobbing og bruke tid på å skape et godt klassemiljø. Men vi skal også gjennom så mye annet, og jeg er bare en person. Jeg kunne tenkt meg flere vernepleiere og miljøterapeuter i skolen. Hvis det "brenner" i en klasse, burde det bli satt inn slik ressurser en periode i hvert fall. Jeg kjenner jo selv at jeg blir sliten og stressa de periodene det er mye blant elevene. Jeg vet hva jeg bør gjøre, men jeg har ikke tid. Jeg burde tatt meg en ordentlig prat med de og de elevene, hvor jeg har undersøkt hva som skjer og planlagt tiltak. Men når skal jeg gjøre det? Jeg har kontaktlærertime en gang i uka, men jeg kan ikke vente en uke med å ta de samtalene. 

Vi har heldigvis en miljøterapeut der jeg jobber, som har tatt seg av en sak i klassen min. Denne saken kunne godt blitt en mobbesak om det ikke hadde vært for hjelpen fra miljøterapeuten. Hn har også veiledet meg som kontaktlærer om tiltak, og kontakt med foreldre. Men hn skal da inn i saker på en skole med mange, mange elever, så hn har heller ikke tid til å rekke over alt. 

Barn må tåle mye, ja. Dette er pga alle barn skal inkluderes og har rett til å gå i normalskolen. Selv om noen barn strever og utagerer. Igjen, hvor er ressursene? Når spesialskolene ble lagt ned og alle elever skulle inn i normalskolen (70-tallet? Husker ikke helt når det var), fulgte ikke ressursene med, de ble bare plassert i vanlige klasser, ingen visste hva mobbing var, i hvertfall tok ingen ansvar, og sånn har det vært siden. Nå har folk skjønt hvor skadelig og ille mobbing er, men arbeidet mot det kommer oppå alt annet. Skal du legge til nye arbeidsoppgaver, må du jo fjerne noe. Noe må "ofres" i arbeidet mot mobbing. Enten at lærerne får mer tid til det, eller at kommunen får innvilget flere midler til det, som fks flere ressurser i skolen som kan avlaste og hjelpe lærerne. 

Vi lærte LITE om mobbing og sånt i lærerutdanningen. Jeg har selv tatt opp studielån for å ta videreutdanning og lære mer om klassemiljø, psykososiale vansker, mobbing og lærevansker. Jeg har også lest mye om det på fritiden. Fordi jeg så at jeg er nødt til å lære mer av dette for å kunne gjøre en god jobb som lærer. Men dette måtte jeg altså finne ut av selv. Noe som burde vært obligatorisk i lærerutdanningen. 

Anonymkode: 58169...760

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så du tror at mobbing bare stopper selv om skolen jobber forebyggende i tillegg til å forsøke å løse opp i mobbesaker når de allikevel oppstår? Tror du mobbere bare stopper å mobbe selv om rektor, lærere, foreldre, alle sier at de skal stoppe? Du har et svært naivt syn på dette.

Anonymkode: 74027...9f5

Foreldre med barn som mobber må for faen ta et skikkelig tak i drittungene sine. Greier de ikke å oppdra barna sine selv er det på sin plass at barnevernet griper inn. Mobbere bør flyttes langt vekk fra nærmiljøene de mobber i, og så kan man gi foreldrene svære bøter - folk reagerer alltid når det svir i lommebøkene deres. 

Anonymkode: 6b471...3ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis dette er det eneste som ka få slutt på mobbingen, så ja. Alternativene du presenterer bør tas i bruk. 

Anonymkode: 6b471...3ed

Skrevet

Lærerne gidder vanligvis ikke å gjøre noe som helst. 

Det blir jo selvfølgelig langt enklere for dem å bare la ting gå og surre. Før eller seinere blir studentene ferdig med den skolen, og problemet er "ute av veien" for lærerne.     

Anonymkode: 2701d...139

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lærerne gidder vanligvis ikke å gjøre noe som helst. 

Det blir jo selvfølgelig langt enklere for dem å bare la ting gå og surre. Før eller seinere blir studentene ferdig med den skolen, og problemet er "ute av veien" for lærerne.     

Anonymkode: 2701d...139

Lærere får sparken hvis de tar tak i det selv.

Anonymkode: cac89...055

Skrevet

Løsningen bør være at mobberen må begynne på skole i en annen landsdel. Da hadde nok mobberens foresatte tatt tak i problemet i større grad for å slippe å flytte.

Anonymkode: df2f9...e3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...