AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #41 Del Skrevet 21. februar 2021 Nei ikke egen konto, men har alltid minst 3 månedslønner på brukskontoen. Det er bufferen. Anonymkode: b07a9...aec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #42 Del Skrevet 21. februar 2021 Ja, en felleskonto med samboer om noe ryker i heimen, og en privat for uforutsatte private utgifter. Den felles tømmer vi iblant (oppussing bad ol), såakkurat nå har vi kun 20 000 der. På den private har jeg 50 000. Sparer litt hver måned. Anonymkode: ab839...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 21. februar 2021 #43 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "BufferT" 🤣🤣🤣 Anonymkode: ba287...15b Skrifteksperten på KG- fortsatt oppe å går !😰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #44 Del Skrevet 21. februar 2021 Skybe skrev (2 minutter siden): Skrifteksperten på KG- fortsatt oppe å går !😰 Oppe OG går. Anonymkode: 3a504...390 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #45 Del Skrevet 21. februar 2021 Jeg har ikke en egen bufferkonto, men jeg har en viss sum jeg ikke ville gått under på sparekontoen. Anonymkode: 6d9df...c0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #46 Del Skrevet 21. februar 2021 Skybe skrev (På 20.2.2021 den 17.33): Er du blandt dem som planlegger din økonomi langsiktig eller kortsiktig ? Har du en bufferkonto hvor du har planlagt uforutsette hendelser som el.produkter som går i stykker, høgre strømregninger, permiteringer /oppsigelser. etc. Hvor godt forbredt er du i møte med økonomiske nedgangstider ? Begynn tidleg å planlegg sparing / omstillngen til pensjonstilværelsen, så du ikkje å sitter som en gjeldsslave den dagen ein går ned fra 120% i lønn til 60 %.lønn. For hvert år ein kan få fortsette å jobbe etter fylte 62 år må ein sjå på som ein ekstra bonus, også helsemessig. En eldre profilert industrieiger som bygde opp eit stort konser i nedgangstider hevdet at det er i gode tider ein må planlegge for de dårlege tidene. Er dette ein utradisjonell tankegang som forlengst er utgått på dato ? Njæ, litt begge deler. Kanskje planlagt mest langsiktig, rett og slett fordi jeg vokste opp fattig og visste at jeg ikke kom til å få noe som helst økonomisk hjelp under studier eller til bolig. Eier leilighet i dag(vel, mest banken som eier den), og jeg har en stor buffer(300k+) om noe skulle skje her, med bilen, dødsfall osv. Jeg jobber i helse så skal godt gjøres at jeg bli permitert:P Økt rente skulle jeg også klare fint. Sparer til pensjon også. Jeg synes jevnt over at folk er flinke å ha buffer, men det som jeg har lært under korona pandemien er at det ikke virker som om bedrifter har det? Tenker spesielt på de som går med brautende overskudd. Anonymkode: 68188...3e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 21. februar 2021 #47 Del Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Njæ, litt begge deler. Kanskje planlagt mest langsiktig, rett og slett fordi jeg vokste opp fattig og visste at jeg ikke kom til å få noe som helst økonomisk hjelp under studier eller til bolig. Eier leilighet i dag(vel, mest banken som eier den), og jeg har en stor buffer(300k+) om noe skulle skje her, med bilen, dødsfall osv. Jeg jobber i helse så skal godt gjøres at jeg bli permitert:P Økt rente skulle jeg også klare fint. Sparer til pensjon også. Jeg synes jevnt over at folk er flinke å ha buffer, men det som jeg har lært under korona pandemien er at det ikke virker som om bedrifter har det? Tenker spesielt på de som går med brautende overskudd. Anonymkode: 68188...3e5 Mange bedrifter har buffer, men det er jo ikke nødvendigvis slik at overskudd = likviditet i et foretak. Overskuddet kan være brukt på investeringer, nedbetaling av lån etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #48 Del Skrevet 21. februar 2021 Jeg har flere sparekontoer, en til ferie på 100 000 (som også går som buffer hvis alt går galt), en bufferkonto på 60 000, en sparekonto som skal gå til ekstra nedbetaling på lånet 250 000 (lånet er på 1,9 så vil få det lavere så fort som mulig), en oppussingskonto som går til alt til leiligheten 270 000, og en pensjonskonto på 200 000 (tredje bufferkontoen, den er ikke låst til jeg går av med pensjon hvis jeg trenger pengene), også har jeg egen konto til husleie/lån hvor det står 70 000, så kan spare mest mulig de neste 6 mnd uten å tenke på de utgiftene. Anonymkode: 7888e...684 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #49 Del Skrevet 21. februar 2021 Har veldig lite på buffer, da vi ikke ser nødvendigheten med den. Vi har nytt hus så liten sjanse for at vi "plutselig " må skifte taket. Vi har gode lønner hvor vi setter av 20000-30000 til sparing hver måned, så hvis noe skjer så bruke rvi i verste fall mastercard frem til lønn, eller tar ut av fond da det er der vi har mesteparten av våre penger. Vi har likevel en del på forrskjellige kontoer, og hvis vi samler alt så har vi nok ca 30000 dersom det skulle være nødvendig. Anonymkode: 8eaea...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #50 Del Skrevet 22. februar 2021 Vi har rammelån, så har en buffer på over 1 million tilgjengelig til enhver tid. Da trenger vi ikke ha en sparekonto samtidig siden det er veldig lett å ta ut penger av lånet 😊 Anonymkode: 0bee4...555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #51 Del Skrevet 22. februar 2021 Har spart i ulike fond over mange år, så er en del å ta av om det skal være noe, ja, selv om det i utgangspunktet er øremerket nye biler i fremtiden, pensjon, og de større tingene. Har alltid 60 000 på lønnskontoen i tillegg, og 100 000 på en høyrentekonto, da det tar noen dager å realisere midler fra fond. I tillegg har jeg en del fleksibilitet i mastercard. I tillegg har vi en del kapital i bolig da lånet er lavt, så kan enkelt refinansiere. Anonymkode: 3578e...d7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #52 Del Skrevet 22. februar 2021 Ja, har 100 000 på høyrentekonto. Det er min bufferkonto, som jeg tar av dersom det er krise eller noe høyst nødvendig. Den røres aldri ellers, brukes ikke til fornøyelser og slikt. I 2019 ble badet totalrenovert, og da måtte jeg ta av bufferkontoen til f.eks. tilvalg på badet, som kom på 16 000. I tillegg kjøpte jeg en Miele vaskemaskin til 10 000, da det ble plass til vaskemaskin etter renoveringen (badekaret ble fjernet og erstattet med dusj). Er uføretrygdet. Anonymkode: b73a6...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå