Furstina Skrevet 20. februar 2021 #21 Del Skrevet 20. februar 2021 Ja! Det är en självklarhet och nödvändighet när vi har hus och inte familj som kan hjälpa till ekonomiskt. Har fler olika bufferkonton; semester och löpande dyrare månader, bil&hus (till reparationer, ombyggnader och när det blir dags att köpa ny bil), lånebuffer (ifall räntan blir skyhög), och fondsparande för STORA kostnader på hus eller en lyxigare semester. Jag har varit sparsam sedan jag började tjäna egna pengar och jag ser de olika bufferkontona som ett sätt att få frihet och trygghet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #22 Del Skrevet 20. februar 2021 Ja, har bufferkonto, men småting som kjøleskap og litt dyrere strømregning tar vi på lønninga, så det er ekstremt sjeldent bufferkontoen blir rørt. Anonymkode: 872c8...904 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #23 Del Skrevet 20. februar 2021 Jeg har flere bufferkontoer som jeg har fast trekk til hver mnd. Mange små beløp da jeg har svært lav lønn. Strøm (Altså som spares til høyere strømregninger om vinteren) Tannlege/brille buffer Klær/sko - hater å shoppe, så sparer heller opp til en skikkelig shopping når det er nødvendig. Hjem/hvitevarer etc. Og en vanlig sparekonto til alt mulig annet som jeg ønsker meg. Anonymkode: 59926...64e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 20. februar 2021 #24 Del Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har 50 000, men det meste ryker nå som jeg skal flytte. Trenger nye møbler og må pusse opp noe småtterier. Jeg har dårlig råd, men det er dyrere å leie. Det kommer til å ta lang tid å spare på nytt. Anonymkode: 2b43a...3aa Har man dårleg råd kan det vera ein god ide å sjå seg rundt på bruktmarkede, og ein miljøgevinst med å kjøpe brukt. Sjølv måtte vi ofte sjå oss rundt på bruktmarkedet når vi hadde dårleg råd. Utroleg kva folk kaster, og vitner om overflod hos mange. Mye bra ein idag kan få kjøpt rimleg på bruktmarkede, også elektriske artikler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 20. februar 2021 #25 Del Skrevet 20. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg hadde, så kjøpte vi hus i desember 2019 - med alt det medfører av utgifter og møbler osv. Så kom korona og jeg har vært permittert siden, så nå er det heelt tomt👎🏻 Anonymkode: b8eff...246 Trist og føler med deg ! Sitter nok mange rundt om i landet som på eit eller annet vis er blitt råket økonomisk på grunn av koronaen, og deler dine bekymringer. Så føyk strømutgiftene i veret, og kan vel ikkje skulde på koronaen, men vinterkulden. Fryktet sjølv økte strømregninger, og byttet strømlevrandør rett etter nyttår til lav fastpris. Endret 20. februar 2021 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #26 Del Skrevet 20. februar 2021 Skybe skrev (22 minutter siden): Bedre med litt eller ingenting ! Ja, det er idag blitt slik at det er dyrere å leieen å eie, og slik burde det ikkje vera. Huseiere kan idag nyte godt av en rekke avskrivinger, og historisk lave renter. Ja, faktisk så er det mange leieboere som idag leiekostnader til huseiere + at leieinntektene også kan vera skattefrie inntekter. Hvilke avskrivninger? Anonymkode: 3a504...390 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 20. februar 2021 #27 Del Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvilke avskrivninger? Anonymkode: 3a504...390 Avskrivninger / renteutgifter. Avkastning / boligprisveksten. Skattefrie inntekter / utleiedel av boligen. https://www.nrk.no/norge/utleiere-med-tomme-boliger-far-koronastotte-1.15379329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #28 Del Skrevet 20. februar 2021 Skybe skrev (4 minutter siden): Avskrivninger / renteutgifter. Avkastning / boligprisveksten. Skattefrie inntekter / utleiedel av boligen. https://www.nrk.no/norge/utleiere-med-tomme-boliger-far-koronastotte-1.15379329 1. Renteutgifter og avskrivninger er to forskjellige ting 2. Boligprisveksten har veldig lite å si så lenge man ikke skal selge boligen eller selge og kjøpe i samme marked 3. Det er mange (kanskje de fleste) boligeiere som ikke har en utleiedel 4. Coronastøtte er til næringsdrivende, ikke til vanlige boligeiere Anonymkode: 3a504...390 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 20. februar 2021 #29 Del Skrevet 20. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): 1. Renteutgifter og avskrivninger er to forskjellige ting 2. Boligprisveksten har veldig lite å si så lenge man ikke skal selge boligen eller selge og kjøpe i samme marked 3. Det er mange (kanskje de fleste) boligeiere som ikke har en utleiedel 4. Coronastøtte er til næringsdrivende, ikke til vanlige boligeiere Anonymkode: 3a504...390 Mange forsøker å legge seg opp en buffertkonto med det mål for øye - Boligkjøp, og fornuftig tanke. Nå er det slik at bankene setter noen vilkår 15% egenkapital til kjøp av boliger. Desv er avkastningen til sparing av egenkapital jevnt over lavere en prisstign. på boliger idag, og det er boligerene som selvsagt får nyte godt av det. Mange betaler idag leieutgifter hvor de like gjerne kunne betjent eit huslån, og bankene har m.a. satt som vilkår aat tilsagn på nye lån må betjenes med rentekostnader på 5%. Idag er det ingen huseiere som betaler 50% rentekostnader , og blir det heller ikkje i overskueleg framtid. Endret 20. februar 2021 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #30 Del Skrevet 20. februar 2021 Prøver å spare 50% av lønn hver måned Anonymkode: 1806e...51d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #31 Del Skrevet 20. februar 2021 Skybe skrev (15 minutter siden): Mange forsøker å legge seg opp en buffertkonto med det mål for øye - Boligkjøp, og fornuftig tanke. Nå er det slik at bankene setter noen vilkår 15% egenkapital til kjøp av boliger. Desv er avkastningen til sparing av egenkapital jevnt over lavere en prisstign. på boliger idag, og det er boligerene som selvsagt får nyte godt av det. Mange betaler idag leieutgifter hvor de like gjerne kunne betjent eit huslån, og bankene har m.a. satt som vilkår aat tilsagn på nye lån må betjenes med rentekostnader på 5%. Idag er det ingen huseiere som betaler 50% rentekostnader , og blir det heller ikkje i overskueleg framtid. God dag,mann. Økseskaft. Anonymkode: 3a504...390 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #32 Del Skrevet 20. februar 2021 Skybe skrev (1 time siden): Trist og føler med deg ! Sitter nok mange rundt om i landet som på eit eller annet vis er blitt råket økonomisk på grunn av koronaen, og deler dine bekymringer. Så føyk strømutgiftene i veret, og kan vel ikkje skulde på koronaen, men vinterkulden. Fryktet sjølv økte strømregninger, og byttet strømlevrandør rett etter nyttår til lav fastpris. Takk! Det er ikke akkurat mye til overs om dagen. Eller rettere sagt ingenting til overs. Har vel så vidt det går rundt. Var glad for at foreldrene på skolen ble enig om kun 50kr til bursdagsgaver. Spesielt nå etter jul, med høye strømpriser, ingen frikort (har en kronisk sykdom) osv. Nei, jeg gleder meg til ting roer seg og jobben min begynner igjen, jobber i reiselivsbransjen.. Anonymkode: b8eff...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #33 Del Skrevet 20. februar 2021 Jeg har 20-30.000,- ekstra på regningskonto. Ellers har jeg for første gang i mitt liv en ekstra trygghet med penger i fond, ca 400.000,- Men jeg har nok av utgifter, så det samler seg ikke opp av seg selv. Det må være fantastisk å ha nedbetalt bolig, det er maaange år til for min den. Har igjen 4,4 mill (boligens verdi ca 8 mill). Man blir ikke akkurat rik av å skille seg og dele alle verdier & så starte med ny bolig igjen 😉 Anonymkode: c3265...0ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #34 Del Skrevet 20. februar 2021 Har egen bufferkonto som brukes til større ting som må byttes ut eller uforutsette regninger utover det jeg har regnet med. Den er alltid på 15.000,- fyller opp så fort jeg har brukt av den. Har ellers sparekonto og fond som kun skal brukes om det er helt krise feks permitteringer eller man mister jobben. Der står det pr o dag 250 000,-. Har ellers hus som nesten er nedbetalt -så der er det mye å gå på om vi evt må låne utover det vi har på sparekonto. Prioriterer nå å spare mer til pensjon siden vi har sikret oss ganske bra mot uforutsette økonomiske kriser om de skulle dukke opp. Vi er i 40 åra, men når vi var yngre levde vi mer fra hånd til munn. Blitt mye mer fornuftig siste 10 årene. Anonymkode: f3bc8...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 21. februar 2021 #35 Del Skrevet 21. februar 2021 (endret) Ja, har egen bufferkonto. Sparer ved å sette penger av på sparekonto, ved å sette noe i fond og har også egen privat pensjonssparing. Endret 21. februar 2021 av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hollie Skrevet 21. februar 2021 #36 Del Skrevet 21. februar 2021 Jeg har nylig opprettet en bufferkonto. Akkurat nå har jeg 15.000kr på den, men mer skal det bli. Målet er 100.000kr på bufferkontoen. Jeg eier hverken bolig eller bil, så hva jeg skal bruke bufferkontoen på er ikke helt avklart, men det dukker jo alltids opp noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #37 Del Skrevet 21. februar 2021 Jeg har tatt litt grep om økonomien det siste året. Har hatt økende forbruk etter hvert som inntekten har økt, og kjente på «like dårlig råd» rett før lønn nå som da jeg var student. Har kvittet meg med kredittkortgjeld, det var bare 10.000, men det var 10.000 for mye. Så nå har jeg flere sparekontoer, samt at jeg sparer et mindre beløp i fond. Skal spare opp en bufferkonto på etpar månedslønner, når det er i havn blir det å starte å spare til pensjon. Går betydelig opp i lønn straks og da øker jeg sparebeløpene. Anonymkode: 3c1eb...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 21. februar 2021 #38 Del Skrevet 21. februar 2021 Ja, har bufferkonto på rundt 50000NOK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #39 Del Skrevet 21. februar 2021 Ja. Men akkurat nå er det bare 12.000 der da bilen måtte på verksted, nye møbler til huset osv. Glad jeg hadde spart opp på forhånd. Har for øvrig ca. 150k på BSU og slapp å bruke dette da jeg kjøpte bolig (slapp både kausjonist og EK i fjor). Sparer ca. 4-5000kr i mnd. Tjener ok og er alenemor. Så må si meg fornøyd med det Anonymkode: 372cd...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #40 Del Skrevet 21. februar 2021 "BufferT" 🤣🤣🤣 Anonymkode: ba287...15b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå