Gå til innhold

Har du bufferkonto til uforutsette utgifter ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Er du blandt dem som planlegger din økonomi langsiktig eller kortsiktig ?   Har du en bufferkonto hvor du har planlagt uforutsette hendelser som el.produkter som går i stykker,  høgre strømregninger, permiteringer /oppsigelser. etc.  Hvor  godt forbredt er du i møte med økonomiske nedgangstider  ?        

Begynn  tidleg å  planlegg  sparing  / omstillngen til  pensjonstilværelsen, så du   ikkje å sitter som en  gjeldsslave den dagen ein  går ned fra 120% i lønn til 60 %.lønn.  For hvert år ein kan  få fortsette å jobbe etter fylte 62 år må ein sjå på som   ein ekstra bonus, også helsemessig.      

En eldre  profilert industrieiger som bygde opp eit stort konser i nedgangstider  hevdet at det er i gode tider ein må planlegge for de dårlege  tidene.     Er dette ein utradisjonell tankegang som forlengst er utgått på dato ?     

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, er uføretrygda på minstesats og ikke mulighet til å legge av penger. Går f.eks kjøleskap i stykker må jeg enten klare meg uten eller få av noen som gir bort. 

Anonymkode: be50b...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la av en god del penger som lærling. Det har kommet godt med nå under studietiden, for å si det sånn. Kommer til å fortsette å legge av penger etter studietiden igjen så godt det lar seg gjøre, liker ikke å ikke ha en god bufferkonto i bakhånd.

Anonymkode: 02c67...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparte masse penger før jeg ble ufør på nyåret. Har aksjer og fond. 

Anonymkode: 6f44e...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har 100 000,- på bufferkonto. Sparte opp mens jeg gikk på AAP da jeg var kreftsyk.

Anonymkode: e8dec...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde, så kjøpte vi hus i desember 2019 - med alt det medfører av utgifter og møbler osv. Så kom korona og jeg har vært permittert siden, så nå er det heelt tomt👎🏻

Anonymkode: b8eff...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvsagt en buffer, men ikke en egen konto til det. En hvite- eller brunevare som går heden koster ikke så veldig mye å erstatte om man har en OK inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bufferkonto : 490 000,-

Jeg er en planlegger og pessimist når det kommer til økonomi. Så jeg legger av til sparing og pensjon så mye som mulig. Mannen minner meg på at vi må leve litt også. 

Anonymkode: db33e...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker ikke bruke opp lønna som kommer inn hver måned, så hoper seg stille og rolig opp. Men jeg burde vært mer strategisk, ja... ligger på 1 mill i sparing, 160000 i fond. Studielån på 100000. Intet bolig lån. Leier pt. Stupid, I know

Anonymkode: 585e2...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har ca 100 000 i buffer. I tillegg sparer vi 5000 hver til pensjon (i fond) i måneden.

Anonymkode: 965be...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ca. 120 000,- på sparekonto.

Har trygg jobb, relativt ny leilighet og bil som begge er uten lån. 

Anonymkode: 3a504...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg suger med økonomi. Heldigvis har er mannen min flink med slikt.

500 000 i buffer/sparing. 

Anonymkode: ba4fa...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten buffer (typ 10 000) og så har vi rammelån. Gir ingen mening for oss å sitte med masse sparepenger på en «høy» rentekonto som ikke gir oss noen avkastning. 

Anonymkode: 91311...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, har 100 000,- på bufferkonto. Sparte opp mens jeg gikk på AAP da jeg var kreftsyk.

Anonymkode: e8dec...94a

Fantastisk !    Ønsker deg lykke til, og står stor respekt av det !👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 50 000, men det meste ryker nå som jeg skal flytte. Trenger nye møbler og må pusse opp noe småtterier. Jeg har dårlig råd, men det er dyrere å leie. Det kommer til å ta lang tid å spare på nytt.

Anonymkode: 2b43a...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, er uføretrygda på minstesats og ikke mulighet til å legge av penger. Går f.eks kjøleskap i stykker må jeg enten klare meg uten eller få av noen som gir bort. 

Anonymkode: be50b...68a

Kan du ikke spare 100-500 i mnd? Er det ingen mulighet for det? Er uføretrygdet selv. Sparte buffer på 30.000 på tre år. Droppet unødvendig ting som koster mye penger som jeg ikke MÅ ha (avokado, sjokolade, potetgull, kunne droppe rømme til noen middager og spare litt der f eks, alkohol og tobakk) 

Anonymkode: a7e12...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har 50 000, men det meste ryker nå som jeg skal flytte. Trenger nye møbler og må pusse opp noe småtterier. Jeg har dårlig råd, men det er dyrere å leie. Det kommer til å ta lang tid å spare på nytt.

Anonymkode: 2b43a...3aa

Bedre med litt eller ingenting !   Ja, det er idag blitt slik at det er dyrere å leieen å eie, og slik burde det ikkje vera.    Huseiere kan idag nyte godt av en rekke avskrivinger, og historisk lave renter.    Ja, faktisk så er det mange leieboere som idag leiekostnader til huseiere + at leieinntektene også kan vera skattefrie inntekter.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...