Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid for første gang! Elsker å lese om gravid «ting» på nettet, og lurer på som tittelen sier om jeg burde se på Fødeavdelingen på tv? Er ca. 14 uker på vei og ikke spesielt engstelig for å føde.

Vil denne serien potensielt gi meg fødselsangst, eller er det god forberedelse?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig og si. Les kanskje heller på positive historier? Kan skje komplikasjoner i noen av episodene og er av og til myyye skriking. Så hvis du er påvirkelig kan kanskje det være dumt. 

Anonymkode: 61018...d3b

Skrevet

Du burde se, jeg elsker det! Skikkelig spennende og rørende, og viser alle forskjellige fødsler :) 

Anonymkode: 6c405...571

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du burde se, jeg elsker det! Skikkelig spennende og rørende, og viser alle forskjellige fødsler :) 

Synes det er en god forberedelse, og føler overhodet ikke det gir noen form for fødeangst :) 

Skrevet

Jeg har så langt bare sett noen episoder av Jordmødrene på nrk. Jeg så det sammen med samboeren min, og det var litt fint å se det sammen. Det skapte gode samtaler hvor vi fikk snakket om fødsel, det som skjer, hva jeg ønsker, hva jeg ønsker at han skal gjøre og hva jeg ønsker at han skal si fra om hvis jeg ikke klarer det selv. Det var veldig fint! Jeg vet ikke om Fødeavdelingen er veldig annerledes enn jordmødrene da. Jeg ble advart mot å se episoden av Helene sjekker inn hvor hun besøkte nyfødtintensiven da, så den holder jeg meg unna.

Anonymkode: be52e...326

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det er en god forberedelse, og føler overhodet ikke det gir noen form for fødeangst :) 

Enig. Greit å også se i praksis at man må innstille seg på å ha et åpent sinn, en fødsel kan ikke planlegges. Uventede ting skjer, og du ser flere av damene der har sett for seg at sånn og sånn skal fødselen være, men når det ikke blir sånn så blir de så lei seg. Så jeg var veldig bevisst på å ikke låse meg til en forventing om hvordan fødselen kom til å skje, men være forberedt på at alt kan dukke opp og det viktigste er at baby tas vare på. Så hvis legen sier nå må det bli KS, så raser ikke verden sammen fordi jeg vil føde i badekar. Selvfølgelig kan man fortelle at man håper å føde i badekar, men greit å si til seg selv på forhånd at det ikke er  sikkert det skjer. Kanskje blir det helt annerledes enn man så for seg. 

Anonymkode: 20c52...10a

• Liker 3
Skrevet

Jeg så alt jeg kom over de siste 3 ukene av svangerskap nr 2 😬 for meg, etter en...spesiell første fødsel, var det uvurderlig å se x antall unike fødsler. Se hele spennet. Anbefales!

Men, det har vel hendt at det er noen tragiske episoder? De ville jeg i tilfelle sterkt fraråde!

Morsomt å se forskjell fra norsk, til britisk til amerikansk 🤪

Anonymkode: e9921...179

Skrevet

Jeg så faktisk én episode, og det holdt for meg. Den ene damen fikk litt komplikasjoner, mens hun andre var andregangsfødende, noe jeg er nå, og hun hadde en drømmefødsel 😍 ingen skriking, fort og ryddig. Det tok jeg som motivasjon og lot det vræe med det 😂😂

Anonymkode: 54182...180

Skrevet

Det er veeeldig klippet og sensurert, så det er alt annet enn skadelig for en gravid å se på. Jeg elsket å se på slike serier når jeg var gravid, så etter å ha rundet alle sesongene av Fødeavdelingen som var å finne på Sumo + den gamle serien Jordmødre eller noe så begynte jeg å titte på Instagram. Likte et par videoer om fødsler, og for å si det slik, de tvseriene Norge sender er mer sensurert enn en barnefilm 😅 Snakker videoer fra rett inn i "hovedattraksjonen" under hele forløpet. Sykt. Men også sykt spennende å se på på den tiden 🙈 Ser ikke på det nå, for å si det sånn. 

Anonymkode: 5bd03...c48

• Liker 1
Skrevet

Se @evarosebirth på Instagram, der er det mange stemningsfulle bilder :)

Anonymkode: 9f5dd...a05

Skrevet

Syns jordmødrene på nrk nett tv er veldig bra. Ser alle type fødsler.. også folk som føder med fødselsangst , kompliserte fødsler etc

Anonymkode: 5f0e9...552

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...