AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #1 Skrevet 20. februar 2021 Jeg har en master fra 2015 og har jobbet i snart 6 år. Trives veldig godt i jobben jeg har og har i utgangspunktet ingen planer om å søke meg til noe annet. Men tanken på at jeg etterhvert kanskje kan tenke meg mer ansvar i form av en lederstilling har begynt å melde seg. Jeg tenker 5+ år frem i tid. Jeg har lyst til å være forberedt hvis det etterhvert dukker opp en interessant mulighet i bedriften jeg jobber nå og skal derfor begynne å studere ledelse fra høsten av ved siden av jobb. Lurer litt på om jeg skal fortelle om det til arbeidsgiver eller ikke? Jeg vil ikke at det skal oppfattes som at jeg forsøker å «utkonkurrere» noen som har vært der lengre enn meg eller at jeg ikke trives i den stillingen jeg har nå. Takknemmelig for alle innspill. Anonymkode: 20b69...b16
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #2 Skrevet 20. februar 2021 Jeg ville vært så frekk at jeg spurte om arbeidsgiver ville gitt økonomisk støtte til videreutdanningen, jeg. 😊 Anonymkode: ca630...9f8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #3 Skrevet 20. februar 2021 Jeg studerer ved siden av jobb nå og har ikke sagt noe til arbeidsgiver. Føler ikke at det er noe å hente på det, så ser ikke hvorfor han skal vite. Anonymkode: 70232...607
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #4 Skrevet 20. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg studerer ved siden av jobb nå og har ikke sagt noe til arbeidsgiver. Føler ikke at det er noe å hente på det, så ser ikke hvorfor han skal vite. Anonymkode: 70232...607 Er studiet relevant for jobben du har sånn at høyere lønn eller en bedre stilling er målet med studiet, eller studerer du fordi du ønsker deg til noe annet? Hvis det etterhvert dukker opp en lederstilling jeg kan søke på vil det jo komme frem at jeg har studert ved siden av og da er det kanskje ikke så positivt hvis det ser ut som jeg har forsøkt å skjule det heller. Vi er en relativt lite team på jobben så har et nært forhold til sjefen og de andre kollegene. Anonymkode: 20b69...b16
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #5 Skrevet 20. februar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville vært så frekk at jeg spurte om arbeidsgiver ville gitt økonomisk støtte til videreutdanningen, jeg. 😊 Anonymkode: ca630...9f8 Ja det er selvfølgelig fristende 😅 men er en jobb i det offentlige så budsjettet til kurs/videreutdanning er ikke veldig stort i utgangspunktet (egentlig mikroskopisk). En lederutdanning er heller ikke direkte relevant for stillingen jeg har nå da jeg ikke har mye ansvar så tviler sterkt på at jeg vil få noe. Anonymkode: 20b69...b16
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #6 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er studiet relevant for jobben du har sånn at høyere lønn eller en bedre stilling er målet med studiet, eller studerer du fordi du ønsker deg til noe annet? Hvis det etterhvert dukker opp en lederstilling jeg kan søke på vil det jo komme frem at jeg har studert ved siden av og da er det kanskje ikke så positivt hvis det ser ut som jeg har forsøkt å skjule det heller. Vi er en relativt lite team på jobben så har et nært forhold til sjefen og de andre kollegene. Anonymkode: 20b69...b16 Jeg vil gjerne ha muligheten til å flytte over til en annen avdeling. Vi er en relativt stor bedrift med en del avdelinger og underliggende team. Avdelingen som ligger tett på oss har mye mer spennende oppgaver synes jeg, og lyser ut stillinger nå og da. Med dette faget i ballasten tror jeg at jeg kunne stilt litt sterkere i en søknad der. Jeg har ikke sagt noe til sjefen fordi jeg ikke vil plante noen tanker i hodet hans. Studiet tilfører ikke noe jeg direkte trenger i min nåværende jobb, og sannsynligvis ville han tenkt at jeg vil øke mine sjanser for å bytte jobb. Jeg er allerede litt overkvalifisert for stillingen jeg har, så det er mulig han tenker dette allerede. Men jeg er tror han ville blitt stresset ved tanken på at jeg skulle dra, da jeg har ansvaret for en del oppgaver alene, som få andre kan. Det stresset vil jeg slippe å forholde meg til, da jeg har nok med å stake ut min egen fremtid. Folk har ulike holdninger til dette, men jeg tenker de fleste sjefer ikke har noe med de ansattes fritid. Når bedriften er av størrelsen vår er på, så er det gitt at folk legger planer her og der. Vi har hatt mange som plutselig har levert oppsigelse og gått til en konkurrent. Å øke kompetansen sin i det "skjulte" er ikke det verste man gjør. Anonymkode: 70232...607
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #7 Skrevet 20. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil gjerne ha muligheten til å flytte over til en annen avdeling. Vi er en relativt stor bedrift med en del avdelinger og underliggende team. Avdelingen som ligger tett på oss har mye mer spennende oppgaver synes jeg, og lyser ut stillinger nå og da. Med dette faget i ballasten tror jeg at jeg kunne stilt litt sterkere i en søknad der. Jeg har ikke sagt noe til sjefen fordi jeg ikke vil plante noen tanker i hodet hans. Studiet tilfører ikke noe jeg direkte trenger i min nåværende jobb, og sannsynligvis ville han tenkt at jeg vil øke mine sjanser for å bytte jobb. Jeg er allerede litt overkvalifisert for stillingen jeg har, så det er mulig han tenker dette allerede. Men jeg er tror han ville blitt stresset ved tanken på at jeg skulle dra, da jeg har ansvaret for en del oppgaver alene, som få andre kan. Det stresset vil jeg slippe å forholde meg til, da jeg har nok med å stake ut min egen fremtid. Folk har ulike holdninger til dette, men jeg tenker de fleste sjefer ikke har noe med de ansattes fritid. Når bedriften er av størrelsen vår er på, så er det gitt at folk legger planer her og der. Vi har hatt mange som plutselig har levert oppsigelse og gått til en konkurrent. Å øke kompetansen sin i det "skjulte" er ikke det verste man gjør. Anonymkode: 70232...607 Takk for svar. Det er vel egentlig litt det samme jeg har kommet frem til. Vil ikke at hverken sjefen eller kollegaene skal tro at jeg ønsker meg bort eller at stillingen jeg har nå ikke er nok for meg. Tror det vil skape litt usikkerhet og styr. Anonymkode: 20b69...b16
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 Jeg har vært åpen om at jeg utdanner meg, og det har vært veldig nyttig. Jeg får fri rundt eksamen, og mye forståelse dersom jeg trenger lesedager eller tilpasset ferie. Fikk også tilbud om å ta permisjon for å fokusere mer på studiene i en periode. Så for min del har det bare vært positivt å være åpen om det, men det kommer jo også helt an på hva slags type sjef man har. Anonymkode: d2280...26a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #9 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært åpen om at jeg utdanner meg, og det har vært veldig nyttig. Jeg får fri rundt eksamen, og mye forståelse dersom jeg trenger lesedager eller tilpasset ferie. Fikk også tilbud om å ta permisjon for å fokusere mer på studiene i en periode. Så for min del har det bare vært positivt å være åpen om det, men det kommer jo også helt an på hva slags type sjef man har. Anonymkode: d2280...26a Dette er helt sant. Man har vel faktisk rett på fri både til eksamen og eksamenslesing. Som sagt; jeg har ikke sagt noe til min sjef, men jeg har også i utgangspunktet en ganske selvstendig stilling med fleksibel arbeidstid. Nå under korona har dette fungert kjempefint, da jeg både har hjemmekontor og digital eksamen hjemmefra, og styrer helt selv hva jeg gjør når. En av de få fordelene ved alt dette korona-styret, faktisk... Anonymkode: 70232...607
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #10 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja det er selvfølgelig fristende 😅 men er en jobb i det offentlige så budsjettet til kurs/videreutdanning er ikke veldig stort i utgangspunktet (egentlig mikroskopisk). En lederutdanning er heller ikke direkte relevant for stillingen jeg har nå da jeg ikke har mye ansvar så tviler sterkt på at jeg vil få noe. Anonymkode: 20b69...b16 Vi har hatt mange ansatte som har tatt videreutdanning etter å ha jobbet flere år hos oss i kommunen. Når du studerer og er ansatt i det offentlige har du krav på studiedager, og arbeidsgiver kan også, i noe n tilfeller dekke materielle utgifter og reise til fra seminarer/samlinger. Når du videreutdanner deg viser det at du har ambisjoner, du viser også at du takler studier ved siden av jobb som betyr høy arbeidskapasitet. Hos oss har personer som har studert ledelse fra tid til annen fått være med på møter som er relevant for utdanningen og etterhvert fått mer ansvar dersom de har vist seg tilliten verdig. Jeg synes absolutt du skal fortelle arbeidsgiver dette. Anonymkode: 21b5d...b74 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå