AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #1 Skrevet 20. februar 2021 Tok med sønnen min til frisøren i dag, og der møtte vi en klassekamerat av han og moren. Det var hyggelig, og vi dro på kafé etterpå. Det jeg reagerte på var at han hadde på veldig mye og varme klær. Allerede da vi møtte dem hadde han knytt armene på dressen rundt magen, og mens vi var på kafé ble han varm og tok han av seg genseren slik at han satt i ulltrøye. Turte ikke å spørre direkte hvorfor han var så godt kledd, men spurte hva de hadde gjort tidligere og hva planene var videre for dagen. Svaret var at de hadde dratt rett fra frokosten til senteret, og at planen kun var å kjøpe noen dagligvarer før de dro hjem. De kjørte også bil, så det var ikke det at han skulle være mye ute. Å kle ungen slik for å være ute hadde vært helt naturlig, men jeg synes det er rart å kle såpass godt på han når de kun skulle være på et kjøpesenter. Ikke virker det som han er en som fryser mye heller. Min gutt hadde kun vanlige klær og en jakke. Det var tross alt kun snakk om en liten kjøretur, og vi skulle bare være inne på senteret, så hadde ikke engang på stillongs. Ble litt nervøs for at han kanskje hadde på for mye klær da jeg så kompisen hans, men han forsikret meg om at han ikke hadde frosset. Jeg har iblant reagert på at jeg synes barn noen ganger er litt godt påkledd på senter, men som regel vet jeg ikke om det er en grunn for det. Her derimot vet jeg at det ikke fantes noe grunn. Er det jeg som undervurderer hvor lett (større) barn fryser, eller er det andre foreldre som er for dårlig til å vurdere når barna ikke trenger å ha på så mye klær? Anonymkode: b3393...528
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #2 Skrevet 20. februar 2021 Jeg aner ikke, og har ofte lurt på det samme. Man ser ofte varme og tydelig ukomfortable barn på busser, uten at foreldrene reagerer. Jeg mistenker at noen rett og slett ikke tenker over at barn også kan bli for varme. Anonymkode: 29930...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #3 Skrevet 20. februar 2021 Det hørtes jo helt rart ut. Var på kjøpesenteret med barna i ste, en på 3 og en på 8, ingen av de hadde noe annet en jakke og lue og vanlig bukse, og her er det snø. Vi skulle jo bare være innendørs akkurat da. Men det jeg reagerer mest på, er når små barn i vogn er fullt påkledd oppi en vogbpise, herregud de koker jo hjæl stakkars. Med lue og alt på. Første jeg gjorde når jeg ajdde baby, var å ta av en god del klær når vi kom inn på kjøpesenter. En skolegutt klarer jo å kle av seg værtfall. Anonymkode: 47e83...a92 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #4 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg aner ikke, og har ofte lurt på det samme. Man ser ofte varme og tydelig ukomfortable barn på busser, uten at foreldrene reagerer. Jeg mistenker at noen rett og slett ikke tenker over at barn også kan bli for varme. Anonymkode: 29930...a2a Ja, reagerer på det andre steder også. Ikke sjelden man ser foreldre sitte på en benk og se på barna leke, og at de tar av jakken fordi det er varmt. Men de tenker ikke på at barnet, som for det første allerede hadde på varmere klær, i tillegg til å være i bevegelse, sannsynligvis er minst like varm. Anonymkode: b3393...528 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #5 Skrevet 20. februar 2021 Er dette virkelig en ting du funderer så mye over at du skriver et langt innlegg på kvinneguiden om det? Anonymkode: cf697...55d 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #6 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det hørtes jo helt rart ut. Var på kjøpesenteret med barna i ste, en på 3 og en på 8, ingen av de hadde noe annet en jakke og lue og vanlig bukse, og her er det snø. Vi skulle jo bare være innendørs akkurat da. Men det jeg reagerer mest på, er når små barn i vogn er fullt påkledd oppi en vogbpise, herregud de koker jo hjæl stakkars. Med lue og alt på. Første jeg gjorde når jeg ajdde baby, var å ta av en god del klær når vi kom inn på kjøpesenter. En skolegutt klarer jo å kle av seg værtfall. Anonymkode: 47e83...a92 Jeg tenker det er slik som er naturlig å kle barna. Er grenser hvor mye de fryser på veien fra bilen og inn. Det kan selvsagt være at det var et eksempel på at han fikk bestemme selv hva han skulle ha på seg, men min erfaring er at det isåfall hadde gått andre veien. Altså at han ikke ville hatt på varme nok klær. Selv lar jeg stort sett min bestemme hva klær han skal ha på, men det er av typen hvilken genser og bukse, og jeg passer selvsagt på at bekledningen passer til formålet. Anonymkode: b3393...528
Arkana Skrevet 20. februar 2021 #7 Skrevet 20. februar 2021 Jeg tenker dette er en ikkesak. Du observerer et barn som er kledd i mer klær enn du selv ville likt og antar at foreldrene til barnet ikke evner å vurdere klær i forhold til temperatur. Har du en gang tenkt tanken på at barnet selv faktisk ønsket å kle seg slik og ikke ville kle av seg? Eller at barn er forskjellige i forhold til hva de synes er varmt/kaldt akkurat som voksne? Barn klarer fint å gi uttrykk for det hvis de er for varme eller kalde, det er ikke nødvendig å automatisk anta at andre foreldre ikke aner hva de driver med. 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 Herregud, bry deg om noe annet istedet! Anonymkode: 7db11...d96 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #9 Skrevet 20. februar 2021 Skal du ha creds nå da som ikke kledde din unge for mye? 🙄🙄 Kler man seg er varmt er det bare å ta av noen plagg. For en bedreviter du er. Du er ikke en bedre mor. Æsj! Du gjør meg kvalm. Anonymkode: 1546e...630 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #10 Skrevet 20. februar 2021 Hvorfor bry seg om dette?! Kanskje de skulle gå en tur etterpå? Eller kanskje de hadde vært ute en tur tidligere og ikke ville skifte klær bare for å gå på kjøpesenter. (Hvis du må ha en grunn for bekledning....) Jeg forstår ikke hvorfor enkelte mennesker skal legge seg oppi ALT! Kjenner jeg blir irritert. Anonymkode: e69f9...249 1
Nnilm Skrevet 20. februar 2021 #11 Skrevet 20. februar 2021 Altså so what? Hun er nok e god mor selv om han hadde mye klær på seg. Lurer du helt ærlig på om noen foreldre er for dårlige til å vurdere hvor mye klær barnet skal ha på? Da er svaret ja, det er vi alle innimellom. Virker jo også som om barnet er stort non til å kle seg selv så kanskje det var en diskusjon mor ikke gadd å ta? Kanskje barnet er en som hopper i snøhauger så fort sjansen byr seg? Å drive på med masse spørsmål for å komme til bunns i hvorfor barnet hadde mye klær på seg synes jeg er veldig rart. Ville du gi henne råd?
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #12 Skrevet 20. februar 2021 Arkana skrev (10 minutter siden): Jeg tenker dette er en ikkesak. Du observerer et barn som er kledd i mer klær enn du selv ville likt og antar at foreldrene til barnet ikke evner å vurdere klær i forhold til temperatur. Har du en gang tenkt tanken på at barnet selv faktisk ønsket å kle seg slik og ikke ville kle av seg? Eller at barn er forskjellige i forhold til hva de synes er varmt/kaldt akkurat som voksne? Barn klarer fint å gi uttrykk for det hvis de er for varme eller kalde, det er ikke nødvendig å automatisk anta at andre foreldre ikke aner hva de driver med. Ja, der er en mulighet for at barnet har valgt klær selv, og det har jeg også skrevet. Jeg har ikke sagt at hun ikke vet hva hun driver med, men det var jo tydelig at han ble varm. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud, bry deg om noe annet istedet! Anonymkode: 7db11...d96 Som mig bryr jeg meg allerede om mye 😉 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skal du ha creds nå da som ikke kledde din unge for mye? 🙄🙄 Kler man seg er varmt er det bare å ta av noen plagg. For en bedreviter du er. Du er ikke en bedre mor. Æsj! Du gjør meg kvalm. Anonymkode: 1546e...630 Det hadde vært fint, men nei. Jeg synes bare det var veldig mye klær å ha på inne. Anonymkode: b3393...528
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #13 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor bry seg om dette?! Kanskje de skulle gå en tur etterpå? Eller kanskje de hadde vært ute en tur tidligere og ikke ville skifte klær bare for å gå på kjøpesenter. (Hvis du må ha en grunn for bekledning....) Jeg forstår ikke hvorfor enkelte mennesker skal legge seg oppi ALT! Kjenner jeg blir irritert. Anonymkode: e69f9...249 Det var derfor jeg spurte som jeg gjorde. Om de hadde vært på eller skulle på tur hadde jeg ikke syntes det var rart, men det virket ikke som de skulle. Selv om det var et konkretisert eksempel var det heller ikke det denne tråden handlet om. Det var en generell betraktning om at det virker som en del har "utetøy" og det har de på uansett hvor de skal og hva de skal gjøre. Nnilm skrev (13 minutter siden): Altså so what? Hun er nok e god mor selv om han hadde mye klær på seg. Lurer du helt ærlig på om noen foreldre er for dårlige til å vurdere hvor mye klær barnet skal ha på? Da er svaret ja, det er vi alle innimellom. Virker jo også som om barnet er stort non til å kle seg selv så kanskje det var en diskusjon mor ikke gadd å ta? Kanskje barnet er en som hopper i snøhauger så fort sjansen byr seg? Å drive på med masse spørsmål for å komme til bunns i hvorfor barnet hadde mye klær på seg synes jeg er veldig rart. Ville du gi henne råd? Det er hun. Det kan være ungen min som er "rar", men her må jeg som regel be han om å ta på seg mer klær enn han egentlig vil. Tror nesten aldri jeg har måttet be han ha på mindre. Er derfor jeg tviler på at det var ungen som valgte å ha på så mye klær. Anonymkode: b3393...528
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #14 Skrevet 20. februar 2021 Her kjører vi alltid vanlige klær (dvs bomull), en fin strikket jakke og utejakke. Da kan vi bare ta av utejakken og lua når vi er inne på senteret. En ullgenser er fint inne på et senter som ikke alltid er så varmt 😊 Anonymkode: 3d6c5...973 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #15 Skrevet 20. februar 2021 Kanskje jakka var våt, kanskje de glemte ta av dressen i bilen, kanskje ungen absolutt skulle ha på dress, kanskje moren lot han bestemme så han skulle lære til en annen gang eller kanskje moren faktisk feilberegnet. Spiller det noen rolle for deg? Hva er det du lurer på annet enn å skulle få frem hvor flink du selv er? Anonymkode: 6f253...443 3
Nina84 Skrevet 20. februar 2021 #16 Skrevet 20. februar 2021 Vil ikke gå så langt som at ungen din er rar, men det finnes mange barn som heller har på for mye enn for lite. Jeg har alltid vært nøye på at barna ikke skal fryse eller bli våte, og det har de tatt lærdom av. Derfor har de nesten alltid hatt på litt for mye klær, og dressen har vært foretrukket fremfor jakke. Man vet aldri når det åpner seg en mulighet for utelek, og da er det kjedelig om man ikke er kledd for det. Kan skjønne at det kan se litt rart ut med barn med utedress der det opplagt ikke er behov for det, men for alt folk vet skal de leke senere. Kan også nevne at det er mye lettere å ta av et plagg enn å ha på et plagg man ikke har med. I tillegg er det mer akseptert å ha på en litt slitt og skitten utedress enn en slitt og skitten bukse og genser.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #17 Skrevet 20. februar 2021 Skjønner ikke helt hva problemet er så lenge han fikk kle av seg når han ble varm...? Du virker litt sær som skriver et så langt og gjennomtenkt innlegg om en veldig liten sak? Når du attpåtil poengterer hvor utrolig dyktig du er til å kle din egen sønn korrekt, så stusser jeg litt. Anonymkode: 1ca25...5ca
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #18 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tok med sønnen min til frisøren i dag, og der møtte vi en klassekamerat av han og moren. Det var hyggelig, og vi dro på kafé etterpå. Det jeg reagerte på var at han hadde på veldig mye og varme klær. Allerede da vi møtte dem hadde han knytt armene på dressen rundt magen, og mens vi var på kafé ble han varm og tok han av seg genseren slik at han satt i ulltrøye. Turte ikke å spørre direkte hvorfor han var så godt kledd, men spurte hva de hadde gjort tidligere og hva planene var videre for dagen. Svaret var at de hadde dratt rett fra frokosten til senteret, og at planen kun var å kjøpe noen dagligvarer før de dro hjem. De kjørte også bil, så det var ikke det at han skulle være mye ute. Å kle ungen slik for å være ute hadde vært helt naturlig, men jeg synes det er rart å kle såpass godt på han når de kun skulle være på et kjøpesenter. Ikke virker det som han er en som fryser mye heller. Min gutt hadde kun vanlige klær og en jakke. Det var tross alt kun snakk om en liten kjøretur, og vi skulle bare være inne på senteret, så hadde ikke engang på stillongs. Ble litt nervøs for at han kanskje hadde på for mye klær da jeg så kompisen hans, men han forsikret meg om at han ikke hadde frosset. Jeg har iblant reagert på at jeg synes barn noen ganger er litt godt påkledd på senter, men som regel vet jeg ikke om det er en grunn for det. Her derimot vet jeg at det ikke fantes noe grunn. Er det jeg som undervurderer hvor lett (større) barn fryser, eller er det andre foreldre som er for dårlig til å vurdere når barna ikke trenger å ha på så mye klær? Anonymkode: b3393...528 Det som høres rart ut er at du blander deg. Kanskje din gutt hadde for lite klær??Alt folk skal blande seg i og bry seg om! Anonymkode: 0aa4d...a1b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #19 Skrevet 20. februar 2021 Man har altfor lite å bry seg om og bruke tiden sin på om man skal lage en tråd om dette. Ungen er åpenbart gammel nok til å kle av seg om det ble for varmt, så dette var en veldig spesiell ting å legge seg oppi. Men det er flott at du er perfekt! Anonymkode: 1861c...c5c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #20 Skrevet 20. februar 2021 Nina84 skrev (1 time siden): Vil ikke gå så langt som at ungen din er rar, men det finnes mange barn som heller har på for mye enn for lite. Jeg har alltid vært nøye på at barna ikke skal fryse eller bli våte, og det har de tatt lærdom av. Derfor har de nesten alltid hatt på litt for mye klær, og dressen har vært foretrukket fremfor jakke. Man vet aldri når det åpner seg en mulighet for utelek, og da er det kjedelig om man ikke er kledd for det. Kan skjønne at det kan se litt rart ut med barn med utedress der det opplagt ikke er behov for det, men for alt folk vet skal de leke senere. Kan også nevne at det er mye lettere å ta av et plagg enn å ha på et plagg man ikke har med. I tillegg er det mer akseptert å ha på en litt slitt og skitten utedress enn en slitt og skitten bukse og genser. Ikke TS, men takk for ordentelig svar! Jeg har faktisk oppriktig lurt på om det var en tankegang bak, eller om folk bare kler på barna på autopilot. Det høres ut som det er i deres tilfelle, da. For oss hadde dette ikke funka, da for varm unge = sur og grinete unge. Å ta med en dress i tilfelle vi skulle gjøre noe annet på veien ville absolutt vært å foretrekke. Men det er klart det er forskjell på unger som på voksne. Anonymkode: 29930...a2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå