AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #1 Skrevet 20. februar 2021 Vi vurderer å få oss hund, men før vi bestemmer oss så må vi tenke igjennom alt. Også kostnader. Vi tenker på en hund i størrelse medium til stor. Vi ser litt på Eurasier feks. Hvor mye vil en slik hund koste oss i måneden? Fór, utstyr, veterinær og forsikring. Noen som har et anslag på hva det normalt vil koste? Anonymkode: 86f70...17e
Arx Skrevet 20. februar 2021 #2 Skrevet 20. februar 2021 Hund på 20 kg, sånn ca Forsikring 420 For og godbiter 500 Utstyr januar 300 (potesokker) Agility kurs 250 Så kan du eks sette av 200 i mnd til div småting hos dyrlegen. I fjor var min kun inne for vaksine til 650 kr, I år har hun allerede brukt en tusenlapp pga mistenkt urinveisinfeksjon. Jeg er også medlem i Nkk og to hundeklubber, koster meg 7-800 kr i året. 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #3 Skrevet 20. februar 2021 Kommer helt an på hunden dessverre🤪Jeg skulle gjerne fôret min på et litt rimelig (og sunt) fôr, men hun tåler dessverre bare det dyreste i hylla. 1200-1400 kr for 11 kg. Kunne fått et godt fôr for halve prisen, men kunne ikke forutse mageproblemene. Vaksinering er vel en tusenlapp per gang? Utstyr trenger ikke å være så dyrt, hvis du hører med oppdretter hva du trenger. Jeg har hunder med lang pels, og har nok brukt mange tusen på børster og kammer de siste åtte årene. Den dyreste jeg har koster 900 kr og ble bestilt fra utlandet. Den beste jeg har koster 49 kr på Europris😅. Det trenger ikke å gjøres så dyrt tenker jeg da. Jeg har en gammel dyne til mine hunder, som jeg vasker sengetøy jevnlig og legger på. Jeg har hatt flere (dyre!) hundesenger, men ingen av hundene syns det var noe gøy å ligge i dem. Bilbur er dyrt, men nødvendig etter min mening. Jeg kjøpte et Herkulesbur brukt i 2013 til 2000 kr. Plass til en mellomstor hund. De gode bilburene er svindyre kjøpt nye. For et utvokst hund så kan halsbånd (300-600 kr) og sele (500-1000 kr)holde livet ut hvis du tar godt vare på det. Jeg bruker mye fra Hurtta og vasker det i maskinen når det blir møkkete. Jeg har også leiebånd (200-500 kr) i mange år. Skal sy sammen et nå i dag, ettersom sømmen har gått opp😝 Hundekurs koster penger. Men det er verdt det. Jeg har gått mange, men det er like mye for det sosiale. Spørs jo litt hva du skal bruke hunden til. Jeg har vært aktiv i utstillingsmiljøet og det koster jo en formue, men det er min egen dumhet. Ikke noe som er nødvendig for hunden. Hun kunne travet i ring i hagen og fått samme utbytte. Månedlig sum er jeg litt usikker på. Er veldig uforutsigbart å ha hund, så skaff en god forsikringsavtale. Hvis du ikke er veldig konsekvent på at hunden skal ligge i gangen og sånt når dere er hjemme, så kommer du nok etter hvert også til å innse at en hund sliter på hjemmet. Her er vi igang med å bytte gulv nå, ettersom vi la furugulv for 10 år siden. Da hadde vi ikke planlagt å få oss hund, og tenkte ikke over at et mykt furugulv er lite hundevennlig😩 Så ja, det er dyrt med hund, men små grep gjør at du kan spare mye. Ikke la deg rive så mye med på trender og sånn. Går fint å kjøpe brukt til hund også eller lage deg enkle løsninger selv. Det er jo en hund. Hunden bryr seg ikke om halsbåndet matcher leiebåndet. Lykke til! Anonymkode: 85a90...d6d 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #4 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kommer helt an på hunden dessverre🤪Jeg skulle gjerne fôret min på et litt rimelig (og sunt) fôr, men hun tåler dessverre bare det dyreste i hylla. 1200-1400 kr for 11 kg. Kunne fått et godt fôr for halve prisen, men kunne ikke forutse mageproblemene. Vaksinering er vel en tusenlapp per gang? Utstyr trenger ikke å være så dyrt, hvis du hører med oppdretter hva du trenger. Jeg har hunder med lang pels, og har nok brukt mange tusen på børster og kammer de siste åtte årene. Den dyreste jeg har koster 900 kr og ble bestilt fra utlandet. Den beste jeg har koster 49 kr på Europris😅. Det trenger ikke å gjøres så dyrt tenker jeg da. Jeg har en gammel dyne til mine hunder, som jeg vasker sengetøy jevnlig og legger på. Jeg har hatt flere (dyre!) hundesenger, men ingen av hundene syns det var noe gøy å ligge i dem. Bilbur er dyrt, men nødvendig etter min mening. Jeg kjøpte et Herkulesbur brukt i 2013 til 2000 kr. Plass til en mellomstor hund. De gode bilburene er svindyre kjøpt nye. For et utvokst hund så kan halsbånd (300-600 kr) og sele (500-1000 kr)holde livet ut hvis du tar godt vare på det. Jeg bruker mye fra Hurtta og vasker det i maskinen når det blir møkkete. Jeg har også leiebånd (200-500 kr) i mange år. Skal sy sammen et nå i dag, ettersom sømmen har gått opp😝 Hundekurs koster penger. Men det er verdt det. Jeg har gått mange, men det er like mye for det sosiale. Spørs jo litt hva du skal bruke hunden til. Jeg har vært aktiv i utstillingsmiljøet og det koster jo en formue, men det er min egen dumhet. Ikke noe som er nødvendig for hunden. Hun kunne travet i ring i hagen og fått samme utbytte. Månedlig sum er jeg litt usikker på. Er veldig uforutsigbart å ha hund, så skaff en god forsikringsavtale. Hvis du ikke er veldig konsekvent på at hunden skal ligge i gangen og sånt når dere er hjemme, så kommer du nok etter hvert også til å innse at en hund sliter på hjemmet. Her er vi igang med å bytte gulv nå, ettersom vi la furugulv for 10 år siden. Da hadde vi ikke planlagt å få oss hund, og tenkte ikke over at et mykt furugulv er lite hundevennlig😩 Så ja, det er dyrt med hund, men små grep gjør at du kan spare mye. Ikke la deg rive så mye med på trender og sånn. Går fint å kjøpe brukt til hund også eller lage deg enkle løsninger selv. Det er jo en hund. Hunden bryr seg ikke om halsbåndet matcher leiebåndet. Lykke til! Anonymkode: 85a90...d6d Takk for mange gode og nyttige tips. 😄 Vi har tenkt på at slike ting som bur til bilen kan kjøpes brukt. Hører jo om dem som har hunden i bur hjemme om natten og slikt, men det er vel ikke nødvendig... tror jeg. Føles ikke riktig for meg. Vi har parkettgulv i hovedetasje, men jeg ønsker nytt. Da vil jeg få en unnskyldning til å bytte ut 🤪 Vi kommer nok ikke til å få oss en hund i nærmeste framtid, har tenkt å vente litt til vi er helt sikre. Og så er det lang ventetid på rasen vi ønsker. Hvis vi i det hele tatt får satt oss på en venteliste... Krysser fingrene. 😊 Anonymkode: 86f70...17e 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #5 Skrevet 20. februar 2021 Har en blandingshund på 7 år, bruker vel ca 300 kr i mnd på mat, 240 kr på forsikring. Dyrlegeutgifter er ca 2-5000 i året, utsyr kjøper vi veldig lite av, kjøpte kvalitet når vi fikk hunden og det varer i mange år! Man kan bruke veldig mange tusen på en hund i året, men man må ikke! Anonymkode: 95397...173 1
MissPierce Skrevet 20. februar 2021 #6 Skrevet 20. februar 2021 (endret) Jeg har en Staff på 2 år. Fòr 1600,- (allergi fòr for tiden) før 500,- Forsikring 727,- Hundeposer 40ruller med 20poser 180,- Det er de faste utgiftene. Vi tar vaksine i januar, for da er det tilbud. Passer med når han er født på året. 390,- i stede for 590,- Allergi utredning har hittil kostet 2000,- fra i høst. Bilbur 1000,- (kjøpt brukt) Jeg elsker hunde utstyr, og kjøper mer en nødvendig. Så han har flere dekken, vinter dresser, seler og bånd enn nødvendig. Men tar godt vare på tingene, så de varer resten av livet hans. Slites ikke ut så fort når man har fler av en ting syns jeg 😊 Endret 20. februar 2021 av MissPierce 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #7 Skrevet 20. februar 2021 MissPierce skrev (34 minutter siden): Jeg har en Staff på 2 år. Fòr 1600,- (allergi fòr for tiden) før 500,- Forsikring 727,- Hundeposer 40ruller med 20poser 180,- Det er de faste utgiftene. Vi tar vaksine i januar, for da er det tilbud. Passer med når han er født på året. 390,- i stede for 590,- Allergi utredning har hittil kostet 2000,- fra i høst. Bilbur 1000,- (kjøpt brukt) Jeg elsker hunde utstyr, og kjøper mer en nødvendig. Så han har flere dekken, vinter dresser, seler og bånd enn nødvendig. Men tar godt vare på tingene, så de varer resten av livet hans. Slites ikke ut så fort når man har fler av en ting syns jeg 😊 Takk for svar. 😊 Jeg er litt sånn som liker å kjøpe ting til dyrene våre som nok er unødvendig. Vi har to katter fra før som eier mye de ikke trenger. 🤣 Så du skal ikke se bort i fra at jeg også blir en som kjøper mer enn nødvendig. Hvis vi får oss hund så blir han tatt med en del i båt, så redningsvest må han ha. Kanskje noen ekstra matskåler, men det er jo en engangsutgift og ikke så dyrt. Lurt å velge vaksine når det tilbud, ihvertfall hvis det passer med tidspunkt. 👍 🐾🐾🐾 Anonymkode: 86f70...17e 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en blandingshund på 7 år, bruker vel ca 300 kr i mnd på mat, 240 kr på forsikring. Dyrlegeutgifter er ca 2-5000 i året, utsyr kjøper vi veldig lite av, kjøpte kvalitet når vi fikk hunden og det varer i mange år! Man kan bruke veldig mange tusen på en hund i året, men man må ikke! Anonymkode: 95397...173 Takk for svar! 😊 Lurt å kjøpe kvalitet slik at det varer lenge. Har erfart det her når det kommer til katteutstyr. 😄 Anonymkode: 86f70...17e
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #9 Skrevet 20. februar 2021 Har en fem måneder gammel valp, har hatt en del utgifter på henne i nyere tid. Valpekurs - 2000 Vetrinær da hun fikk en infeksjon i magen - 2200 (egenandel, måtte legge ut 4000 men fikk igjen 1800 dagen etter) forsikring - 250kr mnd ny større sele - 600 I tillegg kommer det utgifter til fôr, vi kjøper et merke de har på Musti til rett over 800kr for 12kg, det rekker i to måneder-ish. Tror det lønner seg å ha en «hundekonto» der en har egenandel-summen pluss litt ekstra for utstyr man trenger Lykke til! Hund er gøy Anonymkode: 033d4...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #10 Skrevet 20. februar 2021 Har du/dere ordnet økonomi så er det greit med hund. Men tenk at du kan få en hund som blir syk. Min har allergi: Allergifor:1000 kr mnd Medisiner : 6000 i året Ørebetennelser og behandling ved oppblussing:10 000 i året Forsikring: 500 mnd Div utstyr,godbiter, bæsjeposer etc: 1000 i året ca. Anonymkode: ab4c6...82e 1
MissPierce Skrevet 20. februar 2021 #11 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. 😊 Jeg er litt sånn som liker å kjøpe ting til dyrene våre som nok er unødvendig. Vi har to katter fra før som eier mye de ikke trenger. 🤣 Så du skal ikke se bort i fra at jeg også blir en som kjøper mer enn nødvendig. Hvis vi får oss hund så blir han tatt med en del i båt, så redningsvest må han ha. Kanskje noen ekstra matskåler, men det er jo en engangsutgift og ikke så dyrt. Lurt å velge vaksine når det tilbud, ihvertfall hvis det passer med tidspunkt. 👍 🐾🐾🐾 Anonymkode: 86f70...17e Er det som drar opp summene her i hvertfall. Men jeg impulskjøper ikke noe. Tror jeg tittet på en sele 6 ganger før jeg kjøpte den, og sjekket hvor jeg kunne få den billigst 😅 Når man har valp, så velger de fleste å kjøpe billigere ting fordi de vokser så fort ut av det. Å Biltema har mye som er billig, men også bra. Favoritt båndet mitt for tiden er derfra, og det kostet 36,90,- 😍 Kjøpte kun en justerbar sele, og ett dekken av kvalitet (Hurrta) da han var valp. Kjøpte det litt for stort. Det kan brukes til en annen hund senere 😊 Redningsvesten kjøpte jeg på Finn til 100,- Nypris er 549,- på Musti Har dobbelt av mat/vannskål, også kjøpt på tilbud 50%. Siste vinterdekkenet har jeg hatt lyst på siden i fjor, men det kostet nesten 1100,- så ble ikke noe. Fant det på salg i romjulen med 40% avslag 🤩 Er vel kun to ting jeg har bom kjøpt, og det er flexibånd og furminator børste. Men det solgte jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #12 Skrevet 20. februar 2021 Det er overhode ikke hvert pengene. Det skal jeg love deg! Anonymkode: 9e33a...f02 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #13 Skrevet 20. februar 2021 Har en whippet. Vom ca 600 i måneden Forsikring 500 i måneden tannbehandling 2000 i året (ikke alle trenger dette, men min får tannstein, han gnager ikke på noe samme hva han blir tilbudt. Vaksine 600 i året Og så ting som ikke er jevnlig - vinterdekken, ulldekken og regndekken av god kvalitet Potesokker (de slites ut) Sele - jeg er veldig fornøyd med ruff wear webmaster Halsbånd Reflekser og blinkelys til å feste på dekken i mørketiden Kort kobbel, flexikobbel og langline springer til sykkelen kløv egen jervenduk til fjellturer redningsvest Skåler og underlag seng, bur inne og i bilen, madrass og saueskinn til begge burene. Noen leker Anonymkode: 22707...d2b 2
Summeer Skrevet 20. februar 2021 #14 Skrevet 20. februar 2021 (endret) Vi har en 30 kg hund. Han brukes til trekk, og er så sterk at han drar istykker mye sæler/bånd og annet utstyr. Det må repareres eller byttes ut med jevne mellomrom, og han må ha litt ulike varianter for å ikke få slitasje/belastningsskader. Og ski/sykkel/nye løpesko til menneskene som trener han koster også endel penger 😉 Han spiser for ca 1000 kr/mnd Vi har ikke forsikring på han, så dersom han skader seg eller blir alvorlig syk blir det dyrt. Endret 20. februar 2021 av Summeer 2
Gjest Linny111 Skrevet 20. februar 2021 #15 Skrevet 20. februar 2021 Vi fikk valp i desember og merket at det blir mange uforutsette utgifter! Bor i UK, så kan dessverre ikke si noe om norske priser, men det er mange ting vi plutselig trengte, som en del babygrinder, sele, bånd med ulike lengder, maaange leker. Vi kjøpte også ny bil med hunden i tankene. Vi hadde tenkt på ny bil lenge, men googlet "best car for dogs" 😂 Også endte vi opp med å kjøpe bilbur til 700 pund (8000 kroner?), vi byttet ganske raskt til ganske dyrt kvalitetsfôr og -godbiter. Håndklær, slow feeder, ulike hjernetrimleker, Kong i ulike størrelser, masse håndklær, kamera så vi kan se på henne når vi er ute eller på et annet rom. Så er det dyrlegeutgifter, selvsagt. Vaksinering, forsikring og eventuelt andre ting. Det er ikke kaldt her vi bor, så vi slipper klær, men det er også noe å tenke på når det er kaldt i Norge. Kjøpte ting vi ikke fikk brukt også, spesielt en haug med slike matter på gulvet som den skulle tisse på. De ble ikke brukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå