Snipa Skrevet 21. februar 2021 #21 Skrevet 21. februar 2021 Hvis dere skal kjøpe bil så bør dere betale halvparten hver av kjøpesummen (har han 75' å bruke til dette?) og dele på utgiftene ved å ha bilen. Har han råd til det? Er dere klar over kostnadene som kommer? Forsikring, vedlikehold, verkstedutgifter, reparasjoner, eu-kontroll, parkering.... Tipper det er billigere å leie bil de (få) gangene dere har bruk for det. 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #22 Skrevet 21. februar 2021 Hvem sine penger er de 300 000? Rart å felles sparepenger før dere flytter sammen. Er de dine? I såfall blankt nei men jeg. Han har ikke råda til så dyre bil som student uten jobb. Er det hans har han tydeligvis råda så 🤷🏼♀️ Anonymkode: ae8fd...074 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #23 Skrevet 21. februar 2021 Lett for han å stemme for en dyr bil når det ikke er hans penger! Egenkapital bør alltid prioriteres, særlig nå til dags. Anonymkode: f6b21...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #24 Skrevet 21. februar 2021 Man kan jo ikke si kategorisk nei, ts gir jo minimal med informasjon i innlegget sitt. Ut fra hvor man skal bo, leiepriser, avstander til jobb/skole så kan en bil være en fornuftig investering. Man sparer tid, man blir mer fleksibel og det åpner flere muligheter i forhold til deltidsjobber og arbeidstider. Mer jobbmuligheter = mer penger = mer egenkapital på kortere tid.... Anonymkode: 139e0...681 1
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2021 #25 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er ikke idioti. Det er oftere at egenkapitalen er problemet ved boligkjøp enn inntekten. Dvs man kan få 5xinntekt i lån, men egenkapitalen begrenser hvor høyt lånet kan være. Null i egenkapital = null boliglån. Billån + egenkapital = boliglån! Anonymkode: e37e1...37a Jeg kan ikke understreke poenget i dette innlegget nok. Man får aldri "for mye" egenkapital til bolig. Forskjellen på 300.000 og 400.000 i egenkapital kan være nesten helt soverom (her i Bergen er forskjellen her 10 m2 i størrelse på nybygg)! Eller om man i det hele tatt får kjøpt bolig (300.000 er 15 % av 2 mill. mens 400.000 er 15 % av 2.6 mill.).
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #26 Skrevet 21. februar 2021 Blondie65 skrev (1 time siden): Jeg kan ikke understreke poenget i dette innlegget nok. Man får aldri "for mye" egenkapital til bolig. Forskjellen på 300.000 og 400.000 i egenkapital kan være nesten helt soverom (her i Bergen er forskjellen her 10 m2 i størrelse på nybygg)! Eller om man i det hele tatt får kjøpt bolig (300.000 er 15 % av 2 mill. mens 400.000 er 15 % av 2.6 mill.). Men banken ser jo på totalen, har man 300’ på konto men 300’ i lån så har man jo 0 totalt. Anonymkode: 513b0...229 4
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2021 #27 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men banken ser jo på totalen, har man 300’ på konto men 300’ i lån så har man jo 0 totalt. Anonymkode: 513b0...229 Og hvor mye boliglån får du når du har 0 i egenkapital? Egenkapital er de mest verdifulle pengene man har fordi de er hardt opptjente over lang tid. Jeg kan bare skrive under på at det er vanvittig vanskelig å få låne til bolig selv om betjeningsevnen er der hvis man ikke har tilstrekkelig egenkapital. Skal du oppnå den berømte 5 gangen i lån må du også være forberedt på at det hele kan falle fullstendig i grus fordi du ikke har den nødvendige sikkerheten. Sikkerhet i minst 15 % egenkapital kan i noen tilfeller erstattes av kausjonist.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #28 Skrevet 21. februar 2021 TS her Jeg kan se det er litt forvirring rundt de 300k. Det er altså mine 300k som jeg har tjent opp. Kjæresten har ikke i nærheten av like mange kroner på sin konto, rundt ca. 30k. Disse 30k kommer til å bli brukt opp på fag for å komme inn på et tungt studie. På grunn av dette vil ikke kjæresten ha noen oppsparte midler og kjæresten vil "bøte" dette med å være den som betaler for husleia med stipendet sitt. Vi kommer derfor til å ha felles økonomi når vi flytter sammen. Kjæresten vil også tjene en del mer enn meg når h*n er ferdig utdannet. Anonymkode: d94bd...12c
Summeer Skrevet 21. februar 2021 #29 Skrevet 21. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det er ikke idioti. Det er oftere at egenkapitalen er problemet ved boligkjøp enn inntekten. Dvs man kan få 5xinntekt i lån, men egenkapitalen begrenser hvor høyt lånet kan være. Null i egenkapital = null boliglån. Billån + egenkapital = boliglån! Anonymkode: e37e1...37a Nei, nå sjekker man gjeld, og da trekkes du mye for å ha bil... Du får minus på beløpet du får låne pga gjeld på bil (og studielånet som tas opp nå) pluss at kostnadene ved å ha bil legges til på ditt "livsbudsjett" og gjør at du har lavere betjeningsevne. Det er idiotisk å kjøpe bil om man kan klare seg uten. Ihvertfall i den livsfasen ts beskriver. Endret 21. februar 2021 av Summeer 7
Gjest ti10 Skrevet 21. februar 2021 #30 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her Jeg kan se det er litt forvirring rundt de 300k. Det er altså mine 300k som jeg har tjent opp. Kjæresten har ikke i nærheten av like mange kroner på sin konto, rundt ca. 30k. Disse 30k kommer til å bli brukt opp på fag for å komme inn på et tungt studie. På grunn av dette vil ikke kjæresten ha noen oppsparte midler og kjæresten vil "bøte" dette med å være den som betaler for husleia med stipendet sitt. Vi kommer derfor til å ha felles økonomi når vi flytter sammen. Kjæresten vil også tjene en del mer enn meg når h*n er ferdig utdannet. Anonymkode: d94bd...12c Men synes du ikke det er risikabelt at å bruke sparepengene dine på noe dere egentlig ikke trenger? Hvis kjæresten din må ta opp fag før hun eller han faktisk får begynt på utdanningen, virker det som at det er ganske lenge til hun/han er ferdig utdannet og kommer til å tjene penger. Og hvis det er snakk om et "tungt" studie, antar jeg det er snakk om en eller annen master, altså kanskje 6-7 (inkl. tiden det tar å ta opp fag) år til det er aktuelt, er det lenge, og veldig mye kan skje på den tiden. Jeg tror du gjør en stor feil hvis du bruker sparepengene på dette og så forventer at du får igjen for det om så mange år. Flytt gjerne sammen, men ikke ta på deg rollen som "bank" når det er så lenge til kjæresten din kan yte sin del. Det er alt for usikkert.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #31 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 16.58): Det kommer litt uklart fram om de 300k er dine penger, kjærestens penger eller penger dere har sammen. Det høres ut på denne setningen som at det er du som har disse pengene. Kjæresten din kan jo ikke komme og si at dere skal bruke dine penger på å kjøpe bil. Anonymkode: 96204...974 Mannfolk har vetorett i slike saker. Anonymkode: cff25...937
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #32 Skrevet 21. februar 2021 Nei, bare, NEI. Her er altså tanken at DU skal bruke DINE sparepenger, på en bil som er dyrerere enn DU vil, og det da også vil være DU som står for driftskostnadene? Hvordan mener han at han skal betale forsirkinger, bensin, service og lignende på en dyr bil uten å jobbe ved siden av studiene? Han skal betale husleia med stipendet sitt, hvor mye har han igjen hver måned for å bidra til forsikring og bensin? Om du nå svir av halve egenkapitalen din på en bil, som jeg forstår du selv mener ikke er nødvendig... For å få boliglån må dere ha egenkapital. Uten egenkapital, ingen lån. Med lite egenkapital, og eie bil, lavere låneevne. Så om du nå bruker 150 000 på bil, Da har du igjen 150 000 i ek til bolig, dere skal leie iallefall tre år. For å få en rimelig 2roms leilighet i trondheim/tromsø/jessheim/lillestrøm/drammen så bør dere ha minst 450 000,- i ek (gitt at prisene ikke stiger). Det vil si dere må spare minst 5000,- pr måned i hele hans studietid, i tillegg til å betale for bilen. Anonymkode: 344d6...324 11
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #33 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her Jeg kan se det er litt forvirring rundt de 300k. Det er altså mine 300k som jeg har tjent opp. Kjæresten har ikke i nærheten av like mange kroner på sin konto, rundt ca. 30k. Disse 30k kommer til å bli brukt opp på fag for å komme inn på et tungt studie. På grunn av dette vil ikke kjæresten ha noen oppsparte midler og kjæresten vil "bøte" dette med å være den som betaler for husleia med stipendet sitt. Vi kommer derfor til å ha felles økonomi når vi flytter sammen. Kjæresten vil også tjene en del mer enn meg når h*n er ferdig utdannet. Anonymkode: d94bd...12c Han vil ha bil, han får da selv betale for det. Du klarer deg uten slik jeg forstår det. Ikke ha felles økonomi med han der! Han har ikke pengene til en bil, da får han ta konsekvensene av det. Dere kan ha en felles konto, hvor dere setter hver av deres andel inn for å dekke fellesutgifter som husleie, strøm, internett. Jeg tror ikke dere kommer til å vare til han er ferdig utdannet. Anonymkode: 68321...824 9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #34 Skrevet 21. februar 2021 Blondie65 skrev (3 timer siden): Og hvor mye boliglån får du når du har 0 i egenkapital? Egenkapital er de mest verdifulle pengene man har fordi de er hardt opptjente over lang tid. Jeg kan bare skrive under på at det er vanvittig vanskelig å få låne til bolig selv om betjeningsevnen er der hvis man ikke har tilstrekkelig egenkapital. Skal du oppnå den berømte 5 gangen i lån må du også være forberedt på at det hele kan falle fullstendig i grus fordi du ikke har den nødvendige sikkerheten. Sikkerhet i minst 15 % egenkapital kan i noen tilfeller erstattes av kausjonist. Det var jo det som var poenget mitt da... man har ikke egenkapital når man har like mye i lån. Anonymkode: 513b0...229 1
Parv Skrevet 21. februar 2021 #35 Skrevet 21. februar 2021 Nei, nei, nei! Ikke bruk sparepengene til bil. Da taper dere pengene på noen få år, og dere kjøper dere i tillegg en stor utgift. Om dere ikke greier dere uten bil bør dere spare til dette utenom. Egenkapitalen til bolig må dere ikke røre. 8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #36 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var jo det som var poenget mitt da... man har ikke egenkapital når man har like mye i lån. Anonymkode: 513b0...229 Banken ser ikke helt sånn på det. Det å ha egenkapital på konto er krav for å få lån, det å ha gjeld senken låneevne. Boliglån blir beregnet først på at man har nok EK til ønsket lån, deretter selve inntekten. De ser da hvor mye man kan låne med tanke på inntekt, og trekker fra eksisterende gjeld. Anonymkode: 344d6...324 4
teknosilje Skrevet 21. februar 2021 #37 Skrevet 21. februar 2021 For guds skyld, skriv kontrakt på at de 300 k er DINE penger når dere kjøper iallefall. Og at dette er permittert går DU skal ha med deg videre om forholdet tar slutt itillegg til prisøkning av bolig selvfølgelig. Har han behov for bil, bør han kjøpe det selv for sine penger. Uansett, dere bor ikke sammen engang og har allerede veldig forskjellig syn på økonomi. Det høres skummelt ut spør du meg... 6
Summeer Skrevet 21. februar 2021 #38 Skrevet 21. februar 2021 Har han ikke klart å legge opp noe å tære på av midler før han skal studere, ikke skal jobbe på siden, og så mener at du skal tømme din konto for å kjøpe bil??? Nei. Han har ikke råd til bil. Punktum. At han sannsynligvis kommer til å tjene bedre enn deg om 6år er et syltynt argument for at du skal kjøpe bil til han. Du kan dra lasset med å betale skjevdelt mer enn han og spandere litt når dere tar dere råd til å spise ute mens han studerer, mot at han tar mer husarbeid. Han skal ikke jobbe ved siden av, da har han sannsynligvis mulighet til å ta ansvaret hjemme. Jeg har vært studenten i forholdet i mange år selv. Det gjorde at mannen hadde mer EK enn meg da vi kjøpte bolig, og jeg har jobbet beinhardt for å kjøpe meg opp til en jevnere eierbrøk, og er fremdeles ikke helt der (42/58, det nærmer seg 13 år etter at jeg var ferdig med å studere). Han sponset noen ferier og øl ute, Men jeg kunne ikke drømt om å be han tømme sparekontoen sin! 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #39 Skrevet 21. februar 2021 Eh dere skal ikke bare prøve å bo sammen og se åssen det går før dere blir tungt økonomisk involvert i hverandre på denne måten? Hva hvis det ikke går, mot all formodning, hva da? Da sitter du med en bil du ga 150.000 for, som bare etter et par måneder er verdt mindre enn det + all forsikring og alt det andre den trenger. Ts tenk jævlig gjennom dette og bo sammen litt først, hva? Anonymkode: 691de...e95 13
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #40 Skrevet 21. februar 2021 Syns det høres litt risky ut at du skal bruke dine oppsparte midler på noe han vil ha. Og at du regner med at det jevner seg ut når han begynner å tjene penger etter utdannelse. Han må vel først komme inn på studier, så fullføre studiene, og det tar noen år. Tenk om dere feks ikke er sammen etter disse årene? Anonymkode: f1e5a...032 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå