Gå til innhold

Kjæresten vil ha bil når vi ikke engang har egenkapital for bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, TS. Ikke gjør det. 

Med litt kunnskap om biler, og noen uker på Finn.no, går det fint an å få seg en billig bil som kan rusle pent i et par år uten å koste skjorta. Jeg kjøpte en 10 år gammel bil for halvannet år siden. Betalte 30.000. Den har hittil kostet meg kr. 600 i verksted (EU-kontroll), og ble da akkurat godkjent for 2 nye år. 

Bil i den prisklassen han ønsker seg, bør dere vente med til han er ferdig utdannet og har fått seg inntekt. 

Dine sparepenger, ditt valg. 

Anonymkode: 90bb9...301

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å ta opp et lån når man faktisk har penger et i hvert fall idioti. Om man først skal kjøpe bil er det jo mye bedre å bruke kontantene og slippe dyr rente og i tillegg kan man ha billigere forsikring når det ikke er en långiver som har pant i bilen.

Anonymkode: fef2f...387

Man får ikke avslag på lån pga et billån man kan kvitte seg med. Man får avslag på manglende EK / sikkerhet. 

Man kan også få boliglån selv om man har billån. Men sjeldent om man ikke har billån og ikke har EK. 

Det beste er å ikke kjøpe bil, men om man må, kjøp noe billig som han kan betale ned selv. Dine penger er dine og vil ha betydning for oppgjøret dersom det skjærer seg. Ikke at det er hyggelig å tenke slikt, men ved brudd skal du ha verdistigning av EK før dere deler overskuddet etter salget. 

Anonymkode: c5037...fe0

• Liker 3
Skrevet

Ikke lurt! Du har ingen garanti for at dere er sammen etter endt studietid eller at han i det hele tatt fullfører. Be han skaffe seg en jobb som andre studenter så han kan kjøpe bil for egne penger.

Anonymkode: e2112...38f

• Liker 9
Skrevet

Du kan bo nermere og ha høyere husleie og fortsatt gå i pluss i forhold til å ha bil. Å bruke sparepengene på bil er iallefall dumt, da er det bedre å ta opp lån om du trenger en i jobben. Trenger du den ikke så la være. Pengene du bruker på bilen ser du aldri igjen så  bruk bare penger du er villig til å tape på bil.

Om han skal studere i 3 år så må du legge av 4200 i sparing i mnd bare for å "betale" ned bilen til 150000. Så koster den etter det rund 4-5 kr km å drifte med dekk, forsikring etc etc etc. 

5-7000 i mnd der og. Rundt 10000 i mnd er ikke en urealistisk kostnad for bilen. 

Ser du det andre veien kan du ha  250-300' mer i egenkapital istedenfor om 3 år. 

Anonymkode: a412e...191

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det var jo det som var poenget mitt da... man har ikke egenkapital når man har like mye i lån.

Anonymkode: 513b0...229

Jo det har man. Om man må ha f.eks. 20 % egendel og har 300 k i lån og 300 k på konto så kan man låne 1,2 millioner, dvs 300 000 mindre enn om man ikke hadde hatt det billånet. Det er altså mye bedre å ta opp billån enn å bruke av egenandelen til det. 

(sånn hvis man trenger bil)

Anonymkode: b8e05...df8

• Liker 2
Skrevet

Har selv regnet på dette da jeg bodde i en større by og var uten bil. Kunne ta en del taxi for de pengene som det koster å ha bil inkld.årsavgidt, EU-kontroll, omregistrering og drivstoff.

Var uten bil en stund, synes det var tungvindt, men det gikk. Kunne ta buss, tog, taxi, syklet eller gikk. Jeg ville ha prøvd å klare meg uten bil en stund til, som det sies kan billån innbakes i boliglån i fremtiden og dermed gi billigere rente, men har man ikke egenkapital til boliglån er det selvsagt ikke mulig.

Hva er det som gjør at kjæresten din vil ha bil? Slippe kollektivtransport pga corona, kunne dra til fjells, besøke familie, kjøre til studiested etc. Prøv å tenk nøye igjennom behov i sammen. Er det snakk om å komme seg bort fra byen ei helg kan leiebil være et alternativ. Fagforbund, Obos eller tilsvarende har ofte gode rabatter på leibiler. 

Kan dere eventuelt invistere i en rimelig elsykkel dersom det er snakk om å komme seg til/fra studiested?

Dersom dere ender opp med å kjøpe bil- er det mulig å inngå et kompromiss hvor dere sparer til bil 6-8 mnd først, setter av alt dere klarer? Prøve å finne en rimelig bil til under 60.000? Om du googler på nett finner du info om ulike merker og årsmodeller som viser hvor mye feil de ulike modellene har. 

Anonymkode: 81454...d37

• Liker 2
Skrevet

Hvem sine penger er det? Kun dine? Hvorfor har ikke kjæresten deltidsjobb? Jeg har mann, 3 barn, fulltidsstudier og jobber 60%, oppnår gode resultater på studiet. Ser ikke grunnen til at vedkommende ikke kan ha en liten jobb ved siden av. synes det er veldig dårlig prioritering å bruke pengene på bil. Dere kan kjøpe dere en billigere bil til dere har alt det andre på plass. Evt låne men passe på renten og jeg ville krevd at kjæresten betaler like mye for bilen. Dere kommer til å ha bruk for pengene til egenkapital og jeg ville nok hatt en slags kontrakt på de pengene du setter inn som egenkapital, som bekreftelse at de er dine ved evt brudd.

Anonymkode: 4e828...794

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man får ikke avslag på lån pga et billån man kan kvitte seg med. Man får avslag på manglende EK / sikkerhet. 

Man kan også få boliglån selv om man har billån. Men sjeldent om man ikke har billån og ikke har EK. 

Det beste er å ikke kjøpe bil, men om man må, kjøp noe billig som han kan betale ned selv. Dine penger er dine og vil ha betydning for oppgjøret dersom det skjærer seg. Ikke at det er hyggelig å tenke slikt, men ved brudd skal du ha verdistigning av EK før dere deler overskuddet etter salget. 

Anonymkode: c5037...fe0

Nei, men det å ha bil vil kunne ha innvirkning på vurdering av løpende betalingsevne, som også er noe bankene vurderer når de gir lån. 

Anonymkode: 78593...e7e

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 14.40):

Skal om ikke så lenge flytte sammen med kjæresten. H*n kommer til å studere, jeg jobber fulltid. Ble nylig utdannet så vil på det tidspunktet vi flytter sammen ha ca 300k i sparepenger. Vi kommer til å leie mens kjæresten studerer da vi er usikre på hvor vi vil "slå oss ned". 

Greia er at kjæresten nå vi bruke en god slump av de 300k til å kjøpe bil med for å gjøre det lettere for oss å komme oss rundt. Jeg forstår synspunktet, men samtidig føles det litt surt å bruke disse pengene på bil, spesielt siden vi ikke eier noe og kjæresten kommer til å studere uten deltidsjobb. 

Har snakket sammen om å kjøpe en billig bil, men kjæresten vil ha bil for mellom 100-150k pga sikkerhet. 

Hva ville dere gjort? Brukt penger på bil eller spart til egenkapital

Anonymkode: d94bd...12c

Det finnes gode økonomiske avgjørelser og dårlige. Å kjøpe seg bil er en dårlig økonomisk avgjørelse. Det koster mye mye mer enn det bilen koster. Det er helt ufornuftig når dere trenger egenkapital til bolig. Bli medlem i en bildelering. Det vil koste nesten ingenting i forhold til å eie egen bil. Så kan dere bruke bil de få gangene det er veldig nødvendig. Sykle, gå og bruk kollektiv er en god økonomisk avgjørelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, men det å ha bil vil kunne ha innvirkning på vurdering av løpende betalingsevne, som også er noe bankene vurderer når de gir lån. 

Men det er da så godt som ingen voksne mennesker som ikke har bil, så tviler på det er noe bankene ser særlig negativt på. Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste person som er ferdig å studere som ikke  har egen bil (evt egen på deling med samboer/ektefelle).

Å ha bil som student høres derimot ganske råflott ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men det er da så godt som ingen voksne mennesker som ikke har bil, så tviler på det er noe bankene ser særlig negativt på. Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste person som er ferdig å studere som ikke  har egen bil (evt egen på deling med samboer/ektefelle).

Voksne med inntekt, kjøpt bolig og noenlunde etablert har som oftest bil ja, men her er det snakk om et yngre par, der den ene skal studere på fulltid uten deltidsjobb ved siden av. Da blir løpende utgifter til bil fort et tema når man evt. får rammene for et boliglån, siden løpende betalingsevne vil være noe lavere når man har bil. 

Når det er sagt, finnes det faktisk en del voksne som ikke har bil, som bor i byer med god kolletivtransport blant de med god nok helse til å ikke ha bil. Vi er noen av dem. Bilen ble solgt, ingen barn hjemme lenger og så leier man ved behov. 

Da er det litt vanskelig å forstå hvorfor man må ha bil når en eller begge i paret er studenter, med mindre man har absolutt behov for det fordi det ikke finnes noen annen mulighet overhodet. 

• Liker 2
Skrevet

Hvem er det som har spart? Har dere spart likt?

Anonymkode: 5e763...17b

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er et faktum at bankene minsker lånebeløp dersom du eier bil og dersom du har billån. Det har ingenting å si om du tviler på det eller ei - slik er det. Med god grunn. Biler koster penger og det er aldri en økende investering. 

Anonymkode: f6b21...eb7

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg og mine nærmeste venninner har ikke bil. Vi er godt voksne. Vi har bosatt oss slik at dette ikke er nødvendig. I storbyene er det ikke så veldig uvanlig at folk ikke har bil.

Jeg tenker at det å vende seg til å ha bil for deretter å slutte å ha bil er verre enn å aldri ha hatt bil.

Skrevet

Sikkerhet er IKKE et argument for å kjøpe bil til 100-150 000. Man får gode, sikre biler til en brøkdel. Det er bare noe han sier fordi han vil ha en finere bil. 

Og det er bra frekt å ville bruke halvparten av DINE sparepenger på en fancy bil dere ikke trenger, men som han ønsker seg fordi det er lettvint. 

Og hvorfor i alle dager skal han ikke jobbe ved siden av studiene? Alle gjør det. 

Dette høres ikke bra ut. 

Anonymkode: bc4b4...a18

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Voksne med inntekt, kjøpt bolig og noenlunde etablert har som oftest bil ja, men her er det snakk om et yngre par, der den ene skal studere på fulltid uten deltidsjobb ved siden av. Da blir løpende utgifter til bil fort et tema når man evt. får rammene for et boliglån, siden løpende betalingsevne vil være noe lavere når man har bil. 

Når det er sagt, finnes det faktisk en del voksne som ikke har bil, som bor i byer med god kolletivtransport blant de med god nok helse til å ikke ha bil. Vi er noen av dem. Bilen ble solgt, ingen barn hjemme lenger og så leier man ved behov. 

Da er det litt vanskelig å forstå hvorfor man må ha bil når en eller begge i paret er studenter, med mindre man har absolutt behov for det fordi det ikke finnes noen annen mulighet overhodet. 

Jeg presiserte også at jeg synes det er råflott å skulle ha bil som student. Råflott som i en ekstragavant, dårlig prioritering, ikke råflott som i «dødsbra, fantastisk».

Blondie65 skrev (4 minutter siden):

Jeg og mine nærmeste venninner har ikke bil. Vi er godt voksne. Vi har bosatt oss slik at dette ikke er nødvendig. I storbyene er det ikke så veldig uvanlig at folk ikke har bil.

Jeg tenker at det å vende seg til å ha bil for deretter å slutte å ha bil er verre enn å aldri ha hatt bil.

jeg tviler ikke på at det stemmer, men alle jeg kjenner også i Oslo, Bergen etc har nå likevel minst en bil per husstand - stort sett en per voksen i husstanden. Vi følte oss som freaks da vi for noen år siden solgte ene bilen og valgte å ha kun en bil. Det koster oss veldig mye tid og planlegging, men fungerer greit nok til at det ikke er verdt utgiftene med å ha en hver.

Skrevet

Kommer an på. Hvor nødvendig er det at dere har bil? Jeg jobbet turnus før jeg var ferdig utdannet og var helt avhengig av å ha bil selv om jeg var student enda. Dog kjøpte vi en til 75 000, og delt på to var det jo ikke allverden. Helt fin som bybil, litt mindre fin til landeveiskjøring, så kommer litt an på hva den skal brukes til også. Det ble slutt mellom kjæresten og meg, og jeg beholdt bilen, og den har spart meg for enormt med penger i etterkant for jeg kunne kjøpe alle møbler brukt. Utrolig hva jeg klarte å få inn i den lille bilen, og jeg møblerte hele stua for under 2500kr. Så det er også noe å tenke på.

Anonymkode: 394cc...924

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Da kjenner du iallefall andre personer enn hva jeg gjør. 

I min omgangskrets har kanskje en av fem bil. Nesten halvparten har ikke lappen heller, og vi er alle over 30 år. 

Vi som har bil er 100% avhengig av bil for å komme oss til/fra jobb. 

Anonymkode: 344d6...324

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg presiserte også at jeg synes det er råflott å skulle ha bil som student. Råflott som i en ekstragavant, dårlig prioritering, ikke råflott som i «dødsbra, fantastisk».

jeg tviler ikke på at det stemmer, men alle jeg kjenner også i Oslo, Bergen etc har nå likevel minst en bil per husstand - stort sett en per voksen i husstanden. Vi følte oss som freaks da vi for noen år siden solgte ene bilen og valgte å ha kun en bil. Det koster oss veldig mye tid og planlegging, men fungerer greit nok til at det ikke er verdt utgiftene med å ha en hver.

Ja, det blir litt råflott som student for de fleste, med mindre behovet er absolutt fordi det ikke finnes kollektivtransport og avstandene er alt for lange til å gå/sykle. Men da vil som regel boligprisene også reflektere at man bor veldig usentralt, og det å ha en bil vil ikke nødvendigvis være et problem ettersom man normalt sett greier seg med mye mindre i boliglån i veldig lite sentrale strøk. 

For de fleste andre blir det veldig råflott og unødvendig. 

Skrevet

Først og fremst vil jeg råde deg til å IKKE bli med på å kjøpe bil med dine sparepenger/egenkapital. Det er så dumt som det kan bli at han foreslår noe sånt, og han tenker ikke langt framover, kun på at det skal bli lettere for dere (han?) å komme seg rundt omkring akkurat NÅ.

Hvordan bilkjøp innvirker på mulighet til å kjøpe bolig, tenker han visst ikke på. Det er sant det andre sier, det trekker veldig ned å ha bil, og det å ha lav egenkapital. Å ha billån trekker også ned på muligheten til å få et ok boliglån. Så vær litt streng nå, og tenk framover! Unngå dette!

Å være med i en bildelering, eller bilabonnement, som en annen foreslo er jo en god løsning. Da bruker dere bil når dere har behov, og slipper lån og at eierskap drar ned på betalingsevne. Hadde jeg bodd i by, ville jeg valgt en slik løsning!

Men er ikke det en mulighet, kan dere kjøpe en billig og sikker bil, med billige reparasjoner og deler. Vi er et par i 50-årene, bor i nord, og har to biler, en nyere og en gammel og billig.

Den billige er en Volvo 940 stasjonsvogn 98-mod, og den har vi hatt i 12 år nå. Den er stygg, men den har vært en trofast sliter. Den er i daglig drift, og vi anser den som sikker nok. Vil ikke bytte den ut før den er helt ferdig, for den er så praktisk. Det er en av de største stasjonsvognene som finnes, og vi opplever at "alt" får plass i den. Det har vært utrolig nyttig mange ganger.

Den har kostet oss minimalt! Billige deler og billige reparasjoner fordi det ikke er så mye elektronikk. Stort sett går den gjennom EU-kontroll uten anmerkninger, men det er fordi vi passer på å skifte slitedeler selv. Vi har den ikke på service, ettersom vi skifter olje og går over bilen selv. Mannen kan det der, og ingen forventer at en bil fra -98 har vært på service til dags dato. Samtidig har den airbager og et godt karosseri, så den er trygg nok. Og mye tryggere enn mange mindre og nyere biler. Dessuten er den god på vinterføre. 

Så har du Toyota. Mange gode, slitesterke og billige biler der!

Uansett, ikke bruk egenkapitalen din på en bil som faller i verdi fra det øyeblikket du får den, og som du samtidig må betale mye for å ha!

Anonymkode: 52c72...41e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...