AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #1 Skrevet 20. februar 2021 Skal om ikke så lenge flytte sammen med kjæresten. H*n kommer til å studere, jeg jobber fulltid. Ble nylig utdannet så vil på det tidspunktet vi flytter sammen ha ca 300k i sparepenger. Vi kommer til å leie mens kjæresten studerer da vi er usikre på hvor vi vil "slå oss ned". Greia er at kjæresten nå vi bruke en god slump av de 300k til å kjøpe bil med for å gjøre det lettere for oss å komme oss rundt. Jeg forstår synspunktet, men samtidig føles det litt surt å bruke disse pengene på bil, spesielt siden vi ikke eier noe og kjæresten kommer til å studere uten deltidsjobb. Har snakket sammen om å kjøpe en billig bil, men kjæresten vil ha bil for mellom 100-150k pga sikkerhet. Hva ville dere gjort? Brukt penger på bil eller spart til egenkapital Anonymkode: d94bd...12c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #2 Skrevet 20. februar 2021 Trenger dere bil ville jeg kjøpt det, om dere fint kan ta buss og gå gjør dere det isteden. Selv ville jeg brukt minst 70.000 for med en billigere bil blir det dyrt med vedlikehold. Anonymkode: b7d99...a65 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #3 Skrevet 20. februar 2021 Om dere virkelig må ha bil fordi det er lange avstander og dere bor på et sted uten tilbud om kollektivtransport slik at dere ikke har andre alternativer som å gå eller sykle, så har dere jo kanskje ikke noe valg. Men i så fall er jo gjerne boligprisene også som regel langt lavere, slik at det å ha bil ikke trenger å være veldig negativt i forhold til å få et stort nok boliglån. Bor dere på et sted som er sentralt nok til å gå eller sykle og/eller med utbygd kollektivtransport så burde dere absolutt ikke prioritere bil nå. Dere er i etableringsfasen og kan strengt tatt ikke koste på dere bil. Det vil sannsynligvis ha innvirkning på hvor stort boliglån dere kan forvente å få. Anonymkode: 78593...e7e 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #4 Skrevet 20. februar 2021 Må dere ha bil? En bil taper seg i verdi så fort den er kjøpt. Altså en mindre gode investering. Jeg ville heller beholdt egenkapital og spart opp til bil ved siden av. Siden din kjæreste er den som ikke eier pengene bestemmer altså ikke kjæresten. Dette er dine penger. Hold på de. Anonymkode: 7c4e1...8e6 22
Gjest Blondie65 Skrevet 20. februar 2021 #5 Skrevet 20. februar 2021 Du kan ikke bestemme hva h*n skal bruke sine penger på. Hvis h*n ønsker bil, så får vedkommende kjøpe den for sine egne penger. Men du kan la være å flytte sammen med noen som har så ulikt syn på økonomi. Jeg spår svært ulike prioriteringer i årevis!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #6 Skrevet 20. februar 2021 Det kommer litt uklart fram om de 300k er dine penger, kjærestens penger eller penger dere har sammen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ble nylig utdannet så vil på det tidspunktet vi flytter sammen ha ca 300k i sparepenger. Det høres ut på denne setningen som at det er du som har disse pengene. Kjæresten din kan jo ikke komme og si at dere skal bruke dine penger på å kjøpe bil. Anonymkode: 96204...974 28
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #7 Skrevet 20. februar 2021 Hvis det er dine penger kjøper du selvsagt ikke bil. Hvis de er felles må dere bli enige. Hvis de er hans, må han få kjøpe seg bil. Anonymkode: b8e05...df8 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 Jeg synes det er utrolig spesielt (og litt rødt flagg) dersom han allerede nå, før dere bor sammen, prøver å legge seg opp i hva du skal bruke dine sparepenger på. Anonymkode: 0df68...0d5 23
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #9 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal om ikke så lenge flytte sammen med kjæresten. H*n kommer til å studere, jeg jobber fulltid. Ble nylig utdannet så vil på det tidspunktet vi flytter sammen ha ca 300k i sparepenger. Vi kommer til å leie mens kjæresten studerer da vi er usikre på hvor vi vil "slå oss ned". Greia er at kjæresten nå vi bruke en god slump av de 300k til å kjøpe bil med for å gjøre det lettere for oss å komme oss rundt. Jeg forstår synspunktet, men samtidig føles det litt surt å bruke disse pengene på bil, spesielt siden vi ikke eier noe og kjæresten kommer til å studere uten deltidsjobb. Har snakket sammen om å kjøpe en billig bil, men kjæresten vil ha bil for mellom 100-150k pga sikkerhet. Hva ville dere gjort? Brukt penger på bil eller spart til egenkapital Anonymkode: d94bd...12c Så dumt valg. Boliglån er vanskelig å få, og vanskelig å skaffe nok egenkapital til. Billån får hvemsomhelst kastet etter seg uten ek. Og det kan bakes inn i boliglånet. Bil nå kan bli = ikke bolig senere. Bolig først har ingenting å si for om dere vil ha bil Anonymkode: 9d3ce...199 13
Celestia Skrevet 20. februar 2021 #10 Skrevet 20. februar 2021 Bolig først, så eventuelt bil hvis dere ser at dere har råd til det. 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #11 Skrevet 20. februar 2021 Ta lån til billig bil. Et lån dere begge betaler for. Ikke rør de 300.000, de MÅ dere ha til EK. Det er mulig banken ber dere kvitte dere med billånet ved søknad om boliglån, da er dere i null på den mens dere fortsatt har egenkapitalen. Anonymkode: c5037...fe0 6
Life is G00D Skrevet 20. februar 2021 #12 Skrevet 20. februar 2021 Dere kan få en super bil til rundt 30k. Altså hvis man vet hva man skal se etter da. Det som definerer om en bil er god, er om den blir problemer med i fremtiden. Det som koster er verksted. Slitasjedeler er noe som man må regne med, men noen biler har billigere og færre deler som må byttes. 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #13 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skal om ikke så lenge flytte sammen med kjæresten. H*n kommer til å studere, jeg jobber fulltid. Ble nylig utdannet så vil på det tidspunktet vi flytter sammen ha ca 300k i sparepenger. Vi kommer til å leie mens kjæresten studerer da vi er usikre på hvor vi vil "slå oss ned". Greia er at kjæresten nå vi bruke en god slump av de 300k til å kjøpe bil med for å gjøre det lettere for oss å komme oss rundt. Jeg forstår synspunktet, men samtidig føles det litt surt å bruke disse pengene på bil, spesielt siden vi ikke eier noe og kjæresten kommer til å studere uten deltidsjobb. Har snakket sammen om å kjøpe en billig bil, men kjæresten vil ha bil for mellom 100-150k pga sikkerhet. Hva ville dere gjort? Brukt penger på bil eller spart til egenkapital Anonymkode: d94bd...12c Han har ikke økonomisk sans. Er du sikker på at du vil bo med en slik? For din del anbefaler jeg delt økonomi, ikke felles. Anonymkode: 68321...824 6
Knirke Skrevet 21. februar 2021 #14 Skrevet 21. februar 2021 Du har ikke flyttet inn engang, og allerede har dere felles økonomi? Høres ikke ut som en god ide spør du meg.... 4
Gjest ti10 Skrevet 21. februar 2021 #15 Skrevet 21. februar 2021 Jeg ville ha spart til egenkapital, men ser du hva du skriver? Kjæresten skal studere uten å jobbe selv, men vil bestemme at dere skal kjøpe bil for dine penger, OG bestemme hvor dyr bilen skal være uten at dere egentlig trenger en bil? Du hadde ikke anbefalt noen andre å gå med på denne ordningen, hadde du?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #16 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ta lån til billig bil. Et lån dere begge betaler for. Ikke rør de 300.000, de MÅ dere ha til EK. Det er mulig banken ber dere kvitte dere med billånet ved søknad om boliglån, da er dere i null på den mens dere fortsatt har egenkapitalen. Anonymkode: c5037...fe0 Å ta opp et lån når man faktisk har penger et i hvert fall idioti. Om man først skal kjøpe bil er det jo mye bedre å bruke kontantene og slippe dyr rente og i tillegg kan man ha billigere forsikring når det ikke er en långiver som har pant i bilen. Anonymkode: fef2f...387 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #17 Skrevet 21. februar 2021 Hvis samboeren din vil ha bil må han skaffe seg deltidsjobb. For det er ikke penger til bil på et studentbudsjett. Du kan spørre han om han er villig til det? Anonymkode: 30997...85f 7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #18 Skrevet 21. februar 2021 Hvem har spart disse pengene, ts? Anonymkode: 782a1...031 2
Summeer Skrevet 21. februar 2021 #19 Skrevet 21. februar 2021 En ting er å kjøpe bil, men det kommer mye utgifter til drift av bilen. Penger man ikke har som student. 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #20 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å ta opp et lån når man faktisk har penger et i hvert fall idioti. Om man først skal kjøpe bil er det jo mye bedre å bruke kontantene og slippe dyr rente og i tillegg kan man ha billigere forsikring når det ikke er en långiver som har pant i bilen. Anonymkode: fef2f...387 Nei, det er ikke idioti. Det er oftere at egenkapitalen er problemet ved boligkjøp enn inntekten. Dvs man kan få 5xinntekt i lån, men egenkapitalen begrenser hvor høyt lånet kan være. Null i egenkapital = null boliglån. Billån + egenkapital = boliglån! Anonymkode: e37e1...37a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå