Gå til innhold

Vekt når man ligger i ro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha en stor operasjon og blir sengeliggende ei stund. Mulig jeg går ned i vekt? Er det vanlig å få mindre matlyst av å ligge neddopet på ei seng i et par uker?🤪 Er redd det blir motsattttttt

Anonymkode: 94ead...375

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer til å miste muskler i alle fall, og det går du ned i vekt av. Men det er ikke vekt du vil miste. 

Ellers er det vel gjerne slik at man føler seg dårlig og har liten matlyst etter store operasjoner. Moren min gikk ned masse i vekt etter en operasjon nylig.

Anonymkode: 740d7...0df

Skrevet

Jeg lå på sykehus i 2 uker. Spiste litt hver dag, men gikk ned 8kg. Bevegde meg ikke. Var i sjokk over vekttapet

Anonymkode: 8bb2e...928

Skrevet

Jeg er veldig aktiv og har mye muskler, er redd jeg blir veldig svak etter dette. Jeg spiser mye mat og mye godis, men jeg er i mye aktivitet. Regner med jeg ikke vil ha like stor matlyst når jeg ikke bruker så mye energi:) takk for svarene:) ts

Anonymkode: 94ead...375

Skrevet

Nja. Jeg var inaktiv (sengeliggende) i to måneder etter en stor operasjon. Jeg veide meg ikke i perioden, men jeg slet litt med kvalme, og da var det salte ting som gjaldt for å spise. 

Du må egentlig bare passe på å spise litt mindre enn du pleier hvis du blir liggende en stund. En uke og to har lite å si, men snakker vi måneder, som meg, så må du passe på :) Husk å spise mye sunn og næringsrik mat, kroppen din kommer til å trenge det for å reparere seg selv. Følg matlysten din, men pass på å holde deg på et fornuftig sted. Du trenger ikke samme mengde mat som når du trener aktivt.

Muskelsvinn (atrofi) skjer etter en uke i senga uten å bruke muskler, så om det er to uker kommer du til å miste muskler ja. Derfor vil gjerne sykepleiere og fysio på sykehus at du tar en liten tur ut av senga om dagen, om medisinsk mulig. Om du kan starte å trene igjen raskt er det flott, hvis ikke må du jobbe litt lengre for det. 

Anonymkode: d557d...60e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...