Gå til innhold

Dere med vaskehjelp, hva er vitsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er inne på tanken å skaffe vaskehjelp. Jeg er kronisk syk, og kan ikke støvsuge eller vaske gulv. Ting som å vaske dusjen er også for tungt. Jeg kan tørke litt støv og holde kjøkkenet ryddig, men de tyngre oppgave faller dessverre på mannen. Så har lyst å ha en som tar en grundig rengjøring en gang i mnd for å avlaste han. Han er foreløpig i mot, men jeg jobber med å overtale så han får det litt enklere.

All denne ryddingen dere må gjøre i forkant, hva mener dere? Er det snakk om å flytte på møbler, eller er det å ha et ryddig gulv og flater? Vi har det alltid ryddig her, rydder det vi har brukt før vi legger oss hver kveld, så det er ikke et problem :) 

Anonymkode: 34dea...891

Skrevet

Du har nok vært uheldig. Vår vaskedame er helt super. Hun flytter på møbler og vasker under de, hun rer opp senger. Er det noe rot som ungene har glemt å rydde vekk, rydder hun det. Hun vasker badene, badekar og dusj, WC, tørker støv. Vasker kjøkkenbenker og alle overflater og vaskene på både bad og kjøkken. Har hatt samme dame i 10 år. Du burde prøve ut flere, ikke ansette noen uten en prøvevask først. Pris avtales på forhånd, det samme om du ønsker noe ekstra gjort. Du får gi dem en skriftlig klage og prøve et annet vaskebyrå.

Anonymkode: d68eb...293

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er inne på tanken å skaffe vaskehjelp. Jeg er kronisk syk, og kan ikke støvsuge eller vaske gulv. Ting som å vaske dusjen er også for tungt. Jeg kan tørke litt støv og holde kjøkkenet ryddig, men de tyngre oppgave faller dessverre på mannen. Så har lyst å ha en som tar en grundig rengjøring en gang i mnd for å avlaste han. Han er foreløpig i mot, men jeg jobber med å overtale så han får det litt enklere.

All denne ryddingen dere må gjøre i forkant, hva mener dere? Er det snakk om å flytte på møbler, eller er det å ha et ryddig gulv og flater? Vi har det alltid ryddig her, rydder det vi har brukt før vi legger oss hver kveld, så det er ikke et problem :) 

Vi har barn, så ryddingen består i å sette på plass alle leker, fjerne ting og tang fra bord og benker, alle løse deler på plass i sine skuffer osv. 

Anonymkode: 05968...b82

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har barn, så ryddingen består i å sette på plass alle leker, fjerne ting og tang fra bord og benker, alle løse deler på plass i sine skuffer osv. 

Anonymkode: 05968...b82

Takk for svar! Da høres det svært overkommelig ut for oss. Vi har det ganske minimalistisk, så det er bare å gå rett på vaskingen når vi går i gang :)  Veldig greit at alt har sin plass i huset, og lett å frakte med seg noe hver gang man går fra et rom til et annet. Får sjekke litt priser etterhvert.

Skrevet

Det kommer vel an på hvor god vaskehjelpen er, samt dine behov.

Jeg har hatt vaskehjelp noen ganger, ikke regelmessig, men har syntes det var veldig fint. Rydding er ikke noe problem for meg, det gjør jeg jevnlig ila. dagen. Vaskehjelpen støvsuger hele leiligheten, samt sofaen og vasker alle gulv. Det tar meg langt mer enn 45 minutter å gjøre ordentlig. I tillegg tok hun en skikkelig runde på badet i kriker og kroker. 

Anonymkode: 1d987...b44

• Liker 1
Skrevet

Vi gikk gjennom en sjekkliste på forhånd med vår vaskehjelp om hva vi ønsket utført. Har ikke behøvd å klage en eneste gang. Hele huset skinner når hun er ferdig. 

Rydde gjør vi hver eneste dag, så trengs ingen skippertak før hun kommer.

• Liker 1
Skrevet

Min vaskehjelp rydder også. Hatt henne i snart 15 år. Håper hun aldri slutter. 

Anonymkode: 760ce...077

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde før korona, nå som vi begge jobber så vil vi ikke "forstyrres ", og dessuten sparer vi så mye tid på kjøring til/fra jobb at vi har bedre tid til å vaske.

Vi hadde hver 14. dag, og jeg var veldig glad vi måtte rydde først,  da måtte mannen alltid fjerne evt rot som ellers irriterer meg 😉

Hun støvsuget, vasket gulv, vasket overflater på kjøkken, vasket bad og wc og tørket støv. På nivå med meg, over mannens nivå;-)

Anonymkode: 198f3...377

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Helt klart. Men man lar jo ikke tørketrommel, ladere osv stå på når man er på jobb...

Panelovner er jo på da. Og ventilasjonsanlegget. Så støvsugerenen er kanskje ok 🤔

Anonymkode: 9db04...926

Men man gjør det når man sover. Lader telefoner og vasker/tørker klær. 

Med andre ord er det større sannsynlighet for brann/overoppheting med en robotstøvsuger som står til lading enn en som går rundt og jobber samtidig som du. 

Anonymkode: f84bb...b7f

Skrevet

Vi har også dyktig vaskehjelp! Hun bruker 4 timer annenhver uke på to bad, vaskerom, overflater på kjøkken og søppelskuffen, tørker støv og vasker dører, lister, stikkontaketer og slik ved behov. Pluss støvsuging og vask av alle gulv og to trapper. Kunne ikke rukket det selv på dobbelt av den tiden hun bruker! 

Vi har 3 små barn så det sier seg selv at vi både roter, støver, skitner til og smuler! Nok jobb å rydde egentlig, når man har en 1-åring løpende etter seg som rydde ut alt igjen med en gang...

Anonymkode: 9d059...74b

• Liker 1
Skrevet

Jeg og mannen fikser selv.

Vi har våre standarder og krav,  vi synes det er ganske raskt gjort å ta over huset, har et ganske lettstelt og nyoppusset hus. Så har aldri sett vitsen. 

Leier imidlertid inn folk hver gang noe skal males, fikses, endres i hagen, med mer. 

Anonymkode: 1beb6...e92

Skrevet
SS skrev (2 timer siden):
  Vis skjult innhold

Jeg har en fantastisk vaskehjelp, men betaler da det dobbelte av mange andre (siden hun er bra, og jeg vil ha det hvitt).  Huset er gullende rent, annenhver torsdag når jeg kommer fra jobb. Hun bruker da 4,5 timer, men så har jeg relativt god plass i enebolig. Det blir en vane å rydde til hun kommer. Og for min del redder hun hele hverdagen.

Hadde en før, som var litt mer som din. Da blir det litt bortkastet.

Sånn er det hos oss også. Vaskehjelpen får både julegave og sommergave for å si det sånn, vasker gullende rent kjapt og er til å stole på. Har brukt henne i åtte år nå. Kommer hver 14 dag, og da er huset ryddet i forkant. Feirer livet annenhver torsdag med take- away og friske blomster. En av mange små ting som gir meg høy livskvalitet. :) 

Anonymkode: 6c4aa...c2a

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobbet slik før. 

Tok: alle flater, flekker på pynt, speil, glassdører. 

Støvsugde sofa og stoler, evt vasket over kjøkkenstoler. 

Vasket bad, dusj, servant, fliser, toalett, grundig! 

Støvsugde og vasket alle gulv nøye. Under møbler hver gang. 

Kjøkkeninnredning vasket etter behov. 

Skiftet på senger.

800-1000,- per gang, hvitt så klart. 

Anonymkode: 9b893...e49

• Liker 1
Skrevet

Vaskehjelp OG robotstøvsuger! Gull! Selvfølgelig en flink vaskehjelp, har vært spesifikk når det gjelder instrukser og hva som skal vaskes og gjøres, samt gir tilbakemeldinger! Utrolig deilig å ikke gjøre annet enn å rydde unna litt!

• Liker 2
Skrevet

Dere som er fornøyd med vaskehjelpen, hvilket firma bruker dere? 

Anonymkode: e1b23...0ff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som er fornøyd med vaskehjelpen, hvilket firma bruker dere? 

Anonymkode: e1b23...0ff

Citymaid 😊

Anonymkode: 220ae...1c3

Skrevet

Vi er uendelig glad for vår vaskehjelp. 
Vi er 5 rotehoder i vår familier og har det definitivt ikke alltid ryddig. Men hver 14 dag tar vi oss skikkelig i nakken slik at det er ryddig før hun kommer (vi rydder selvsagt oftere enn det, men da blir det helt ordentlig i hele huset). Vaskehjelpen vasker og tørker støv- og det blir veldig fint. Vi merker hun er flink og effektiv. Om hun har tid kan hun også rydde i garderobeskapet i gangen f.eks. 
Vi har ansatt hun i ca 5% stilling- og rapportere inn lønnen til Skatteetaten. Vi betaler også feriepenger til hun, og om hun er syk så betaler vi lønn i arbeidsgiverperioden. Det er likevel billigere enn f.eks Freska. 

Anonymkode: 17b28...bea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men man gjør det når man sover. Lader telefoner og vasker/tørker klær. 

Med andre ord er det større sannsynlighet for brann/overoppheting med en robotstøvsuger som står til lading enn en som går rundt og jobber samtidig som du. 

Anonymkode: f84bb...b7f

Jeg hadde ikkje turt å vaske klær eller lade elektronikk nattestid. Men er vel litt nevrotisk av meg. 🙂  Sover lett så ville sannsynligvis ha våknet av røykvarsleren. Søsteren min, derimot, sov seg gjennom brannøving på følkehøyskolen  

Anonymkode: 9db04...926

Skrevet

Har heller aldri skjønt vitsen med det. Jeg trenger rydde hjelp, ikke vaskehjelp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

vis du må rydde så mye før en vaskehjelp kommer er det kanskje greit å få litt andre rutiner i hverdagen. 

Anonymkode: 66894...a67

Jeg har gode rutiner, kjøkkenet er alltid strøkent før jeg legger meg.  Men jeg har en hyperaktiv unge som roter, lekene hans er overalt, han åpner skuffer og skap. Selv hvis jeg rydder på kvelden, så rekker han å rote ganske mye på morgenen før barnehage. Han er alltid klissete og tar på alle overflater, spesielt der han ikke skal ;)

Anonymkode: 6fb49...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...