Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Trenger å høre litt hva andre tenker om dette.

Vi har vært sammen lenge og har 1 gutt på 3 år. Jeg ønsker nå barn nr 2, det gjør også samboer. Men han sier at det ikke får skje før jeg har fått billappen. 

Vi bor på et lite sted og jeg kommer meg til alt ved å gå. Han kjører meg svært sjelden om det kun er for at jeg(!) skal noe sted. Men han kjører jo om vi(!) sammen skal noe. 

Jeg ønsker meg billappen(!), men det skjer ikke over natten og det finnes grunner til at jeg ikke allerede har den. Det sitter langt inne for meg og bare tanken på å kjøre gjør meg uvel. 

Det som frustrerer meg er dog at han altså skal lage «reglene» for når ting skal skje. Det er jeg som skal gå gravid i mange måneder, jeg som blir dårlig, jeg som taper penger (sist var jeg svært dårlig med sterke bekkenplager og gikk derfor mye sykmeldt: derav lite feriepenger året etter igjen). Og ikke mulighet for å jobbe til meg ekstra penger (skift, overtid, UB osv) som jeg vanligvis ville gjort. Dette er ikke faktorer han overhodet anerkjenner. Også dette med når på året å bli gravid velger han å ikke diskutere engang. Avstand i alder mellom gutten vår og nestemann er heller ikke et tema eller argument. Han avviser all diskusjon om temaet med «det skjer når du får lappen». 

min følelse blir da at dette er jo ikke et samarbeid, ikke et felles mål og ønske. Mitt største ønske blir satt opp mot et ultimatum, noe jeg er veldig ubekvem med.. Og jeg begynner å vurdere hele forholdet, hvor bra det egentlig er.. Hverdagen eller er helt fin, han hjelper til masse og er en helt for sønnen vår, men skal det være sånn? En setter reglene? Hva tenker dere?

Anonymkode: bebc0...2ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med mannen din.

Anonymkode: c485c...6b9

• Liker 41
Skrevet

Dersom dere får en nr to så øker risikoen og behovet for både to med lappen og kanskje til og med to biler.

Det er ingen som har fasiten på om det behovet vil gjøre seg gjeldende for deg men det kan dukke opp. Og da er det lurt å ha forberedt seg.

Venter du til etterpå blir det vesentlig vanskeligere å få tatt lappen.

• Liker 17
Skrevet

Også enig med mannen din. Få fingern ut av ræva.

Anonymkode: 13c40...4bd

• Liker 19
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Jeg har også lyst på lappen, men blir både fysisk og psykisk dårlig hver gang jeg prøver å kjøre en bil. Jeg er livredd, rett og slett, og stivner fullstendig til. Så ting tar tid - jeg jobber med saken, men det er nok fortsatt en god stund til at jeg blir trygg nok til å virkelig prøve. 

Jeg har også barn. Jeg har mine to, riktignok, og samboeren min hadde aldri kommet til å stille meg et slikt ultimatum. Skal vi et sted som er et stykke unna, tar vi bussen hvis samboeren min ikke kan kjøre, ellers så går vi. Det er virkelig null problem, og jeg savner sånn sett ikke lappen heller. Jeg er ikke enig med samboeren din, og synes det er synd at han krever det av deg. 

Anonymkode: 52905...36e

• Liker 9
Skrevet

Du vil garantert se behovet når barna begynner på skole og fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 204c0...234

• Liker 18
Skrevet

Man MÅ ikke ha lappen for å ha bil. Jeg klarer meg fint utem, men ser at det kanskje blir enklere om noen år når de vil hit og dit.... så får se etterhvert. Må jeg så må jeg, men venter til behovet er der

Anonymkode: 4c9f5...006

Skrevet

Enig med mannen. 

Anonymkode: f4452...3e7

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Man MÅ ikke ha lappen for å ha bil. Jeg klarer meg fint utem, men ser at det kanskje blir enklere om noen år når de vil hit og dit.... så får se etterhvert. Må jeg så må jeg, men venter til behovet er der

Skal du ha bil er det en fordel å ha lappen, jo. Ellers blir den jo bare stående der. Å kjøre uten lappen er ikke greit. 

Anonymkode: 13c40...4bd

• Liker 40
Skrevet

Jeg er enig med mannen din.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva skal du med bil hvis du ikke har lappen?

Anonymkode: ee50c...675

• Liker 32
Skrevet

Enig med mannen din. Hvis du sliter såpass med tanken på å ta lappen, bør du oppsøke psykolog for å få hjelp. Fikk selv hjelp av psykolog for å komme i gang igjen med kjøring etter noen års opphold. Jeg hadde da hatt lappen i mange år. 

Anonymkode: bb44b...936

• Liker 17
Skrevet

Jeg er først og fremst enig med samboeren din om du du må bare få ut fingeren og ta den lappen asap. Du kan ta lappen kun på automat-gir, da går det veldig fort. 

Samtidig så høres det jo også ut som at dere sliter litt med kommunikasjon i forholdet deres. Du skriver heller ikke så flatterende om samboerem din. Er du sikker på at det skal være dere to og at ett til barn er lurt? 

Anonymkode: de6a9...c08

• Liker 19
Skrevet

Jeg er enig med samboeren din - ikke fordi jeg synes det er så viktig å ta lappen, men jeg tipper han ønsker at du skal utfordre deg selv på dette for å jobbe deg gjennom hva enn slags issues du har. Det høres ut som det er noe mentalt som holder deg tilbake, sliter du mentalt på noen andre områder eller kun på dette med bilkjøring?

Det kan være tungt å være sammen med en partner som sliter mentalt (jeg sliter selv og har tatt mange gjennomganger med meg selv om hvordan det er for min samboer). Dere er ikke på motsatte lag, dere ønsker begge to det samme; en velfungerende og lykkelig familie. Dere har bare ulike tanker om hvordan nå det målet. Personlig tror jeg at han gjør lurt i å ikke ønske flere barn før du har tatt tak i det mentale som holder deg tilbake. Det vil gagne dere som familie langt mer enn det lappen i seg selv vil gjøre. 

Anonymkode: e045c...dd5

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Trenger å høre litt hva andre tenker om dette.

Vi har vært sammen lenge og har 1 gutt på 3 år. Jeg ønsker nå barn nr 2, det gjør også samboer. Men han sier at det ikke får skje før jeg har fått billappen. 

Vi bor på et lite sted og jeg kommer meg til alt ved å gå. Han kjører meg svært sjelden om det kun er for at jeg(!) skal noe sted. Men han kjører jo om vi(!) sammen skal noe. 

Jeg ønsker meg billappen(!), men det skjer ikke over natten og det finnes grunner til at jeg ikke allerede har den. Det sitter langt inne for meg og bare tanken på å kjøre gjør meg uvel. 

Det som frustrerer meg er dog at han altså skal lage «reglene» for når ting skal skje. Det er jeg som skal gå gravid i mange måneder, jeg som blir dårlig, jeg som taper penger (sist var jeg svært dårlig med sterke bekkenplager og gikk derfor mye sykmeldt: derav lite feriepenger året etter igjen). Og ikke mulighet for å jobbe til meg ekstra penger (skift, overtid, UB osv) som jeg vanligvis ville gjort. Dette er ikke faktorer han overhodet anerkjenner. Også dette med når på året å bli gravid velger han å ikke diskutere engang. Avstand i alder mellom gutten vår og nestemann er heller ikke et tema eller argument. Han avviser all diskusjon om temaet med «det skjer når du får lappen». 

min følelse blir da at dette er jo ikke et samarbeid, ikke et felles mål og ønske. Mitt største ønske blir satt opp mot et ultimatum, noe jeg er veldig ubekvem med.. Og jeg begynner å vurdere hele forholdet, hvor bra det egentlig er.. Hverdagen eller er helt fin, han hjelper til masse og er en helt for sønnen vår, men skal det være sånn? En setter reglene? Hva tenker dere?

Anonymkode: bebc0...2ce

Ville selv aldri revurdert forholdet for noe sånt når alt annet er fint og dere har et barn allerede. Syntes også det var skummelt å ta lappen, men du kommer til å være ekstremt glad for det i ettertid. Du læres opp gradvis og det trenger ikke ta så lang tid så forstår samboeren din. 

Det vil også være enklere for deg å ta lappen nå før barn nummer to.

Ts, det kommer til å gå bra, bare kast deg i det. Og benytt teoritentamen.no på nett. Hjalp meg masse med å forstå teorien. Masse lykke til!

Anonymkode: 828e6...d17

• Liker 2
Skrevet

Jeg reagerer på at så mange er enig med samboeren. Om du virkelig trenger den lappen kommer jo helt an på hvor dere bor og hvordan dere velger å organisere hverdagen. 

Det at han stiller et ultimatum uten å høre på din side av saken er ikke greit. Det handler om gjensidig respekt og kommunikasjon. 

Anonymkode: 5906a...a69

• Liker 16
Skrevet

Uttolig snålt av ham å stille ultimatum om noe som tydeligvis ikke er en nødvendighet. Totalt urelevant. Høres mer som en unnskyldning til å ikke få flere barn. Lettere å be deg om å gjøre noe han vet du kanskje ikke klarer enn å si «nei jeg vil ikke ha flere barn». Høres egentlig ut som et dødt opplegg.

Anonymkode: 8d6d4...b9f

• Liker 9
Skrevet

DU kommer deg til alt du vil til ved å gå ja, men hva med barnet/barna? 

Det er ofte en vanskelig logistikk-kabal for familier med en barnehage her, en skole der, egne arbeidsplasser, og så er det fritidsaktiviteter som fotballtrening eller dans eller skøyter, og så skal de til en lege eller tannlege eller en venn langt borte. For ikke å snakke om at han er sjåføren i alle selskaper og hytteturer og turer på IKEA osv. Så skal barna øvelseskjøre, så skal de flytte og trenger hjelp til det osv. 

Man må ikke ha bil og lappen for å være forelder, men om du har anledning så burde du ta den. Jeg forstår mannen din, det blir veldig skjevt når all henting og skyssing for hele familien havner på den ene, dere får et bedre samarbeid om begge kan bidra her. 

Anonymkode: 8714b...66a

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...