Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det kun master som er veien? Jeg studerer historie men har ikke lyst å ta master ettersom jeg har ikke lyst å konte fag (samt master opplegget for historie virker ikke særlig gøy). Er det lurt for meg å kombinere historie bachelor (med 60 stp engelsk) med en annen bachelor eller er det kun master som gjelder hvis jeg skal øke sjansen min til å få jobb?

Anonymkode: f2002...24e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo hva du vil jobbe som og hva du har tenkt å ta som den andre bachelorgraden.

Skrevet

Det kommer helt an på bacheloren. Mange signerer arbeidskontrakt et år før de er ferdige med en bachelor grad :)

Anonymkode: 43760...3dd

Skrevet
Ullvott skrev (5 minutter siden):

Det spørs jo hva du vil jobbe som og hva du har tenkt å ta som den andre bachelorgraden.

Hva ville du anbefalt? Som fungerer sammen med historie 

Skrevet

Om man tar en bachelorgrad som er attraktiv for arbeidsmarkedet (les: tekniske fag), så får du jobb med en gang. Det er svært sjeldent at folk med bachelorgrad med tekniske fag står uten relevant jobb.

Anonymkode: 22642...561

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man tar en bachelorgrad som er attraktiv for arbeidsmarkedet (les: tekniske fag), så får du jobb med en gang. Det er svært sjeldent at folk med bachelorgrad med tekniske fag står uten relevant jobb.

Anonymkode: 22642...561

Hva mener du med teknisk fag? ingeniør, IT osv?

Skrevet

Arkiv og samlingsforvaltning eller arkivvitenskap kombinert med historie vil gi ganske gode muligheter for jobb innenfor arkiv. 

Ett av de mange bachelorstudiene som finnes innenfor statsvitenskap eller administrasjon og ledelse, kombinert med historie, vil gi muligheter for jobb innen offentlig administrasjon og saksbehandling.  Særlig hvis du ser utenfor de aller største byene. 

• Liker 2
Skrevet
Ullvott skrev (2 minutter siden):

Arkiv og samlingsforvaltning eller arkivvitenskap kombinert med historie vil gi ganske gode muligheter for jobb innenfor arkiv. 

Ett av de mange bachelorstudiene som finnes innenfor statsvitenskap eller administrasjon og ledelse, kombinert med historie, vil gi muligheter for jobb innen offentlig administrasjon og saksbehandling.  Særlig hvis du ser utenfor de aller største byene. 

takk så mye 

Skrevet

Selvfølgelig. Jeg har to bachelorgrader, en i samfunnsvitenskap og en i ingeniørfag. Fikk jobb før jeg fullførte ingeniørgraden, og kan nå velge og vrake i jobber med god lønn. Jeg har selvfølgelig jobbet hardt for det. Glad jeg byttet beite, og begynte på ingeniørfag. Jeg er heller ikke kjempeflink i realfag, men jobbet hardt og "knakk koden". Det var gøy med de samfunnsvitenskapelige fagene, men få skikkelige jobber. 

Om ingeniørfag ikke er noe for deg bør du undersøke litt om fagkombinasjoner som gjør deg attraktiv på arbeidsmarkedet, også i en evt mastergrad. Kan du arbeide med en problemstilling som kanskje er relevant for en bedrift?

Vurderer du noe innen arkiv (nevnt over) bør du satse på et studiested som også gir god undervisning innen ikt. Mye arkivjobbing i dag består av ikt og digitalisering. Det er få av de tradisjonelle "arkivdamene"-stillingene. Du kan jo undersøke hva slags arkivjobber som er tilgjengelig på museum/statsarkiv e.l.? Med bakgrunn i historiefag burde det kanskje være relevant. 

Håper du finner ut av det! 

Anonymkode: a2f80...1d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Selvfølgelig. Jeg har to bachelorgrader, en i samfunnsvitenskap og en i ingeniørfag. Fikk jobb før jeg fullførte ingeniørgraden, og kan nå velge og vrake i jobber med god lønn. Jeg har selvfølgelig jobbet hardt for det. Glad jeg byttet beite, og begynte på ingeniørfag. Jeg er heller ikke kjempeflink i realfag, men jobbet hardt og "knakk koden". Det var gøy med de samfunnsvitenskapelige fagene, men få skikkelige jobber. 

Om ingeniørfag ikke er noe for deg bør du undersøke litt om fagkombinasjoner som gjør deg attraktiv på arbeidsmarkedet, også i en evt mastergrad. Kan du arbeide med en problemstilling som kanskje er relevant for en bedrift?

Vurderer du noe innen arkiv (nevnt over) bør du satse på et studiested som også gir god undervisning innen ikt. Mye arkivjobbing i dag består av ikt og digitalisering. Det er få av de tradisjonelle "arkivdamene"-stillingene. Du kan jo undersøke hva slags arkivjobber som er tilgjengelig på museum/statsarkiv e.l.? Med bakgrunn i historiefag burde det kanskje være relevant. 

Håper du finner ut av det! 

Hvilken ingeniører utdanningen har du? 

Anonymkode: c6c4a...1b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvilken ingeniører utdanningen har du? 

Anonymkode: c6c4a...1b7

Byggingeniør. 

Skrevet

Språkfag - kinesisk, tysk etc er attraktivt om du vil inn i museumsbransjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...