Gå til innhold

Msm har begynt med sin kampanje mot Listhaug.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Msm har begynt med sin kampanje mot Listhaug. Flere i msm følger nok etter når det nærmer seg mai når Frp skal velge partileder. De har vært glade for at Frp har mistet velgere og blitt ett litt mer *kjedelig* parti de siste årene . Man så jo hvordan msm mobbet henne rett og slett før. Men jeg tror at hvis de kjører på sånn igjen så vil flere velgere strømme til Frp og de vil gjøre ett bedre valg enn ventet.  Jeg tror også at Frp vil få langt flere stemmer til valget med Sylvi som partileder enn Solvik Olsen. 

Msm klarer ikke å skjule sin frykt for ett nytt og sterkt Frp..

Endret av NorthernLight
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg merker også at MSM er raske på banen for å sverte Listhaug. Wow, mer tydelig venstrevridning av norsk MSM kan man ikke se.

Men kanskje er det akkurat det som er poenget - at Listhaug får så mye negativ omtale at Frp får mer støtte i befolkningen som underdog? 

Likevel må MSM skjerpe seg og legge til side sine venstrevridde preferanser og iallefall prøve å være objektive og nøytrale.

• Liker 8
Skrevet
Drizzt skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg merker også at MSM er raske på banen for å sverte Listhaug. Wow, mer tydelig venstrevridning av norsk MSM kan man ikke se.

Men kanskje er det akkurat det som er poenget - at Listhaug får så mye negativ omtale at Frp får mer støtte i befolkningen som underdog? 

Likevel må MSM skjerpe seg og legge til side sine venstrevridde preferanser og iallefall prøve å være objektive og nøytrale.

Du sier noe der. Man så jo hvor mye støtte Sylvi fikk av mange når msm skrev masse dritt. Msm liker å henge ut folk i øst og vest hvis man har en annen oppfatning enn de på innvandring, hvis man kritiserer en viss religion osv, så jeg tror ikke de skjerper seg. 

• Liker 6
Skrevet

MSM - altså faktabasert journalistikk er vel å foretrekke foran konspirasjons-journalistikken. 

At politiske journalister er venstrevridde er bare en myte...eller en konspirasjonsteori om du vil....

• Liker 18
Skrevet
Cervus skrev (8 minutter siden):

At politiske journalister er venstrevridde er bare en myte...eller en konspirasjonsteori om du vil....

Det er din mening. Sikkert en drøss av journalister som stemmer på Frp og demokratene feks.. Yeah right..

• Liker 5
Skrevet
NorthernLight skrev (5 minutter siden):

Det er din mening. Sikkert en drøss av journalister som stemmer på Frp og demokratene feks.. Yeah right..

Nei, kanskje ikke. Journalister i de store mediehusene pleier å ha ganske mye utdanning i bagasjen, og 

Sitat

Lavest andel med høy utdanning finner vi i Frp og Senterpartiet, der henholdsvis 10 og 17 prosent har universitets- eller høyskoleutdanning på høyere nivå.

Frp-velgerne har en høyere andel lavt utdannede enn andre partier. 7 prosent oppgir at de bare har folkeskoleutdanning, og 45 prosent har ikke utdanning utover videregående skole. Sp og Ap følger på plassene bak, med henholdsvis 39 og 37 prosent.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/slik-er-inntekts--og-utdanningsniva-til-velgerne/68648153

Skrevet
Guile skrev (1 minutt siden):

Nei, kanskje ikke. Journalister i de store mediehusene pleier å ha ganske mye utdanning i bagasjen

Hva skal du frem til ? At de vet best og er så smarte? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror Listhaug sitt sterkeste kort har vært å gå inn på kontroversielle tema, si noenlunde ukontroversielle ting på en spisset måte og se motparten overreagere og dermed spille henne god. Sånn sett har hun nok mye å tjene på politikere, aktivister og journalister som tidvis fremstår hysteriske, og en viss irritasjon over slikt i befolkningen. Når hun debatterer eller intervjues virker hun ikke særlig sterk og av det jeg har hørt har hun det med å lekse opp med "økseskaft" svar som virker tydelig planlagte så jeg er ikke overbevist om at hun vil stå seg like godt som leder for FrP som hun gjorde som minister og på lavere nivå. 

• Liker 8
Skrevet

Men kanskje nettopp dette er til fordel for Listhaug? Tror folk flest er møkk lei av MSM.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Bie-damen skrev (33 minutter siden):

Men kanskje nettopp dette er til fordel for Listhaug? Tror folk flest er møkk lei av MSM.

At enkelte media er MS betyr ikke at Listhaug ikke har forbedringspotensiale i hvordan hun formulerer seg. 

Tipper Frp bruker hele helgen på å ringe inn medierådgivere. 

Endret av Gjest McGjest
Gjest Minesveiper
Skrevet

Jeg lurer på hva folk tenker om retorikken til Frp etter det vi så i Usa.

Vingle-Jonas

Ulve-Audun

Kommunist - Bjørnar

BompengeLam?

Listhaug er mer eller mindre ekspert på enkel høyre populistisk retorikk. Hvis vi ønsker et mindre polarisert Norge er det best om hun ikke blir leder.

Skrevet
Cervus skrev (3 timer siden):

Myte?

https://journalisten.no/arbeiderpartiet-bergen-erik-knudsen/slik-stemmer-norske-journalister--forsvinner-fra-hoyresiden/362728

La oss gjøre litt regning:

12+21+22+13 = 68% venstrevridde. Tallenes klar tale. 

Merk hvor mange oppgir at de stemmer Frp - under 2%. 

Rødt 12 % (+0,2)
SV 21,1 % (+0,1)
Ap 22.3 % (+1,5)
Senterpartiet 7,1 % (-0,1)
Venstre 5,7 % (-2,8)
KrF 2,5 % (-0,5)
Høyre 13,3 % (-3,3)
Fremskrittspartiet 1,8 % (-1)
Miljøpartiet De Grønne 13,3 % (+5,4)

Og her: https://journalisten.no/anders-lie-brenna-civita-enerwe/miljopartiene-har-nesten-flertall-blant-norske-journalister/418470

Det blir helt feil å kalle alt du ikke liker for myte. Med mindre du blander myte og fakta og kaller alt du ikke liker for konspirasjonsteori. 

• Liker 5
Skrevet
Drizzt skrev (5 minutter siden):

Myte?

https://journalisten.no/arbeiderpartiet-bergen-erik-knudsen/slik-stemmer-norske-journalister--forsvinner-fra-hoyresiden/362728

La oss gjøre litt regning:

12+21+22+13 = 68% venstrevridde. Tallenes klar tale. 

Merk hvor mange oppgir at de stemmer Frp - under 2%. 

Rødt 12 % (+0,2)
SV 21,1 % (+0,1)
Ap 22.3 % (+1,5)
Senterpartiet 7,1 % (-0,1)
Venstre 5,7 % (-2,8)
KrF 2,5 % (-0,5)
Høyre 13,3 % (-3,3)
Fremskrittspartiet 1,8 % (-1)
Miljøpartiet De Grønne 13,3 % (+5,4)

Og her: https://journalisten.no/anders-lie-brenna-civita-enerwe/miljopartiene-har-nesten-flertall-blant-norske-journalister/418470

Det blir helt feil å kalle alt du ikke liker for myte. Med mindre du blander myte og fakta og kaller alt du ikke liker for konspirasjonsteori. 

Men her ser jeg ikke helt sammenhengen..mener du at man burde kvotere FrP velgere inn som journalister..? Det er ingen hemmelighet eller myte at FrP velgerne er minst utdannet..det krever ganske lang utdanning for å bli journalist. Og ingen FrP velgere er tydeligvis interessert i å bli journalister? 

• Liker 7
Skrevet
Minesveiper skrev (29 minutter siden):

Jeg lurer på hva folk tenker om retorikken til Frp etter det vi så i Usa.

Vingle-Jonas

Ulve-Audun

Kommunist - Bjørnar

BompengeLam?

Listhaug er mer eller mindre ekspert på enkel høyre populistisk retorikk. Hvis vi ønsker et mindre polarisert Norge er det best om hun ikke blir leder.

Msm og de fleste andre partier har slengt så mye dritt om Frp og velgerne deres i MANGE år, så du må lenger ut på landet at det er Frp som kommer med dårlig retorikk. Dessuten så mener jeg heller at det er venstresiden som skaper splittelse i Norge sånn som de har holdt på de siste årene. Hvorfor tror du foresten kommentarfeltene har blitt stengt en etter en i avisene? Jo fordi de ikke vil ha andre sine meninger enn deres der. Flere og flere har skjønt at msm dysser ned saker om vold, gjenger,innvandring, osv osv. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Vera skrev (14 minutter siden):

Men her ser jeg ikke helt sammenhengen..mener du at man burde kvotere FrP velgere inn som journalister..? Det er ingen hemmelighet eller myte at FrP velgerne er minst utdannet..det krever ganske lang utdanning for å bli journalist. Og ingen FrP velgere er tydeligvis interessert i å bli journalister? 

Tror du en person hadde fått en stjerne i boka hvis man sa man stemte Frp på ett jobbintervju med en av de største avisene feks? 

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Skrevet
Vera skrev (10 minutter siden):

Poenget er vel ikke at en skal kvotere  men at mediedekningen farges av journalistenes overbevisning og at det er noe en blør være bevisst på. 

Eller tror jeg ikke det krever spesielt lang utdannelse for å bli journalist. Det er jo ingen beskyttet tittel og jeg tror det er en del som ikke har fullført noen utdannelse som jobber som journalister?

• Liker 5
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)
17 minutter siden, NorthernLight said:

Msm og de fleste andre partier har slengt så mye dritt om Frp og velgerne deres i MANGE år, så du må lenger ut på landet at det er Frp som kommer med dårlig retorikk. Dessuten så mener jeg heller at det er venstresiden som skaper splittelse i Norge sånn som de har holdt på de siste årene. Hvorfor tror du foresten kommentarfeltene har blitt stengt en etter en i avisene? Jo fordi de ikke vil ha andre sine meninger enn deres der. Flere og flere har skjønt at msm dysser ned saker om vold, gjenger,innvandring, osv osv. 

Du har i alle fall har riktig i er at venstresiden også scorer billige poeng med populistiske utsagn. Historisk sett har også venstresiden ofte gjort klassekamp ut av mange saker. Selv om jeg er på venstresiden i norsk politikk himler jeg med øynene av enkelte sakene til rødt, og til tider retorikken deres. 

Endret av Minesveiper
Skrevet (endret)
Cervus skrev (3 timer siden):

MSM - altså faktabasert journalistikk er vel å foretrekke foran konspirasjons-journalistikken. 

Verden er der ute og ting skjer, men det er ikke verden vi får presentert. Vi får en mediert gjengivelse av hvordan verden kan forstås. Det er jo selvinnlysende at linsen og lupen rettes bestemte steder, i tråd med en bestemt agenda. Altså, slik har det jo alltid vært. Mediene har selvsagt ikke anledning til å fokusere på absolutt alt - derav begrepet fokusere. 

Når diskursen blir smal og motstemene få legger mediene seg på en folkelig linje. Hvis folket liker bilder av "Biden med glorie" og "Trump med horn" er det det vi blir servert. Alt handler jo i bunn og grunn om salgstall, klikk og abonnementer. Media har aldri vært sannhetens høyborg- og jeg synes oppriktig synd på alle de som tenker slik. 

Verden er svært fragmentert og heterogen, men avisene er enstemmige. Hva blir da konklusjonen? Ensidig mediering av kun en potensiell sannhet.

Les bare Aftenpostens nyhetsoppslag fra 1930-tallet om jøder og sigøynere om du betviler mitt ressonoment. Man skal lete lenge i de utgavene før man finner alternative sannheter - sannheter vi i ettertid vet eksisterte. 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 2
Skrevet
herzeleid skrev (5 minutter siden):

Poenget er vel ikke at en skal kvotere  men at mediedekningen farges av journalistenes overbevisning og at det er noe en blør være bevisst på. 

Eller tror jeg ikke det krever spesielt lang utdannelse for å bli journalist. Det er jo ingen beskyttet tittel og jeg tror det er en del som ikke har fullført noen utdannelse som jobber som journalister?

Mulig dere ser noe jeg ikke ser..men jeg ser ikke annet enn at politikere fra ALLE partier får juling så det suser etter i media med jevne mellomrom...

Det jeg reagerer mest på er alle buhuene fra FrP velgere, når politikerne deres har driti så jævlig på draget at det er flaut å være tilskuer - men velgerne (og politikerne selv) takler ikke at det kommer motsvar og reaksjoner..det er vel en kjent sak at FrP har noen mildt sagt kontroversielle uttalelser som krever gjennomgang og motsvar til tider..? De har over snittet kontroversielle uttalelser - og er dermed mer fremme i media og får juling (takk og lov!). Litt mer profesjonalitet i partiet så blir det litt mindre kontroversielt og diskutertbart i media.

Siste avsnittet ditt; Og på tross av at det ikke er en beskyttet tittel så er det svært få FrPere som gidder å engasjere seg som journalister..

• Liker 7
Skrevet
Vera skrev (28 minutter siden):

Hm? Hvordan kom du fram til alt dette? Leste du utsagnet jeg har sitert før jeg publiserte statistikken? Det burde vært tydelig hva jeg reagerer på.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...