Gå til innhold

Hvilke deltidsjobber/sommerjobber er best for medisinstudenter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går førsteåret på medisin og har lyst å få meg en sommerjobb/deltidsjobb. Er det noen som vet hvilke jobber vil gi best erfaring og se bra ut på CVen? Er det bra å jobbe på eldrehjem/sykehjem eller bør man få jobb på sykehus? Hvilke arbeidsoppgaver får man i så fall? Har hørt det er vanskelig å få jobb på sykehus når man kun har gått 1 år på studiet... 

Anonymkode: c1c92...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange medisinstudenter får jobb som assistent på sykehus :) Der har man oppgaver som en helsefagarbeider. 

Anonymkode: 84440...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det lettest å få jobb i kommune først, ofte krav om x antall timer i pleie før du kan jobbe på sykehus. Mange sykehus har ansatt årets sommervikarer allerede, så mulig du er litt sent ute for det (alltids verd å ringe å høre da). Men i kommune er det nok gode muligheter enda 🙂

Og tar du en sommer i kommune nå, så bør det være null stress å få jobb på sykehus neste år.

når det er sagt, det er ikke nødvendigvis noe dårligere på CV med jobb i kommune 🌟

hilsen annen med.stud

Anonymkode: 410ea...9ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som gjør seg fra eller til på CV’en som førsteårsstudent. Det er jobb som medisinstudent med lisens som teller. For å få det må du som regel ha arbeid tilsvarende sykepleier etter 4. året, og før det ha sykehuserfaring som pleieassistent. Du kan jobbe både innenfor psykiatri eller somatikk. Jeg har erfaring fra begge deler, og går inn i tilsvarende en sykepleiestilling på sykehuset fra sommeren. 

Så lenge du får relevant jobb som pleieassistent på dette stadiet er det mer enn bra nok. 

Anonymkode: 87c07...aa1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mange medisinstudenter får jobb som assistent på sykehus :) Der har man oppgaver som en helsefagarbeider. 

Anonymkode: 84440...28f

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ofte er det lettest å få jobb i kommune først, ofte krav om x antall timer i pleie før du kan jobbe på sykehus. Mange sykehus har ansatt årets sommervikarer allerede, så mulig du er litt sent ute for det (alltids verd å ringe å høre da). Men i kommune er det nok gode muligheter enda 🙂

Og tar du en sommer i kommune nå, så bør det være null stress å få jobb på sykehus neste år.

når det er sagt, det er ikke nødvendigvis noe dårligere på CV med jobb i kommune 🌟

hilsen annen med.stud

Anonymkode: 410ea...9ef

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ingenting som gjør seg fra eller til på CV’en som førsteårsstudent. Det er jobb som medisinstudent med lisens som teller. For å få det må du som regel ha arbeid tilsvarende sykepleier etter 4. året, og før det ha sykehuserfaring som pleieassistent. Du kan jobbe både innenfor psykiatri eller somatikk. Jeg har erfaring fra begge deler, og går inn i tilsvarende en sykepleiestilling på sykehuset fra sommeren. 

Så lenge du får relevant jobb som pleieassistent på dette stadiet er det mer enn bra nok. 

Takk for svar :) Da får jeg satse på å få meg en pleieassistent stilling denne sommeren. Får søke både i kommune og på sykehus, så får jeg se hva jeg får.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar :) Da får jeg satse på å få meg en pleieassistent stilling denne sommeren. Får søke både i kommune og på sykehus, så får jeg se hva jeg får.

Tenker at det uansett er en lure erfaring, både i fremtidig yrkes valg og i livet. 

Kommune er ofte fleksibel når det gjelder å jobbe litt ekstra og. 

Anonymkode: 4749b...a0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet tidligere på ulike sykehjem, og der var det mange medisinstudenter som jobbet deltid. Der er det ofte beboere med sammensatte helseproblemer og ørten diagnoser. Du kan ha alt fra en schizofren person med demens og kreft og slag samtidig, til en relativt oppegående person med bare MS, til en storrøykende dement person med diabetes og lårhalsbrudd og en personlighetsforstyrrelse på toppen. Eller så kan du ha en helt ordinær gammel person uten så mange problemer, annet enn moderat demens. Og så finnes det ulike typer demenssykdommer som utarter seg på ulike vis. Gjennom årene får man vært gjennom så mye! Og det fine med å jobbe der er at man følger opp beboerne over lang tid, så man får se hvilken effekt ulike behandlinger og medisiner har på de ulike personene og hvordan de opplever det over en lengre tidsperiode. 

På tross av at sykehjem ofte har et negativt stempel mtp trivsel (både sant og usant på mange måter), opplevde jeg at mange medisinstudenter følte de fikk god valuta for jobben. Jobber man i tillegg med demens oppå alle de andre helseproblemene, kan det være flere utfordringer og problemstillinger som kan være spennende rent fagmessig. Vet også om mange som får jobb på sykehus, som også er fornøyde med uttellingen, men derfra har jeg null erfaring og kan ikke uttale meg. 

Vet ikke om man jobber mer spesifikt med konkrete helseproblemer på de ulike sykehusavdelingene, men forstår det sånn at det på enkelte avdelinger er vanskeligere å få jobb enn på andre avdelinger. På sykehjem er det oftest relativt enkelt å få jobb, så det kan jo være en fin plass å starte på. Enkelte steder finnes det avdelinger som er mer spesifikt rettet mot sykdommer som parkinsons og MS, eller så finnes det både demensavdelinger og somatiske avdelinger å velge mellom. Nå har jeg valgt å omskolere meg til en annen yrkesretning enn helsevesenet, men ønsker å framsnakke sykehjemmene litt. Man kan bli svært medisinskfaglig dyktig etter noen år på baken på sykehjem, og jeg har mange erfaringer derfra som har vært nyttige på tross av omskoleringen. Men man må jo også være villig til å være litt ‘potet’ der man utfører alt fra stell til aktivisering til matlaging, alt etter hvilken avdeling man er på - spesielt når man er assistent. Av og til må man være litt prest, eller vaskedame, andre ganger en ordinær og jovial samtalepartner, eller så må man være litt IT-ansvarlig for de eldre. Det varierer også veldig hvordan sykehjemsavdelingen fordeler rollene. Har opplevd at sykepleiere og helsefagarbeidere kun har ansvar for det medisinske, men har også opplevd at dette er et delt ansvar blant alle ansatte. 

Anonymkode: efa44...69e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

En med.stud gjør aldri jobben til en sykepleier, og har heller ikke sykepleiestilling, bare for å klarere det først som sist. 

Ts søk jobb som pleieassistent på sykehjem, det er en veldig fin erfaring å ha med seg videre. Du lærer både grunnleggende stell og pleie, kommunikasjon, innsikt i litt ulike sykdommer/tilstander, får sett hvordan mennesker med ulikt funksjonsnivå fungerer i hverdagen, og får med deg hvordan helsetjenesten er bygd opp og fungerer. De fleste sykehus krever et minimumsantall pleietimer før de ansetter medisinerstudenter, nettopp fordi disse ikke har pleie i utdanningen sin og heller ingen klinisk erfaring tidlig i studiet. En førsteårs student har så begrenset kunnskap at det er nesten ingen vits i på sykehus, så gå for kommunehelsetjenesten. En annen jobb som også er aktuell for medisinerstudenter er "skrivestue" på sykehus, altså skrive notater, epikriser o.l. etter diktat.

Anonymkode: 7520a...236

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt flere steder at sykehus ikke ansetter medisinstudenter som ikke har vært innom sykehjem. 

Anonymkode: 52b03...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medisinstudent på førsteåret. Jeg søkte sommerjobb på et universitetssykehus for sommeren som kommer for noen uker tilbake. Jeg klarte å få den og skjønner av tråden at jeg kanskje har vært heldig siden jeg ikke har noe erfaring fra helsetjenesten fra før av. Men det viser jo i alle fall at det er mulig og verdt et forsøk 😊 

Anonymkode: 8bf23...d13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 13.11):

En med.stud gjør aldri jobben til en sykepleier, og har heller ikke sykepleiestilling, bare for å klarere det først som sist. 

Ts søk jobb som pleieassistent på sykehjem, det er en veldig fin erfaring å ha med seg videre. Du lærer både grunnleggende stell og pleie, kommunikasjon, innsikt i litt ulike sykdommer/tilstander, får sett hvordan mennesker med ulikt funksjonsnivå fungerer i hverdagen, og får med deg hvordan helsetjenesten er bygd opp og fungerer. De fleste sykehus krever et minimumsantall pleietimer før de ansetter medisinerstudenter, nettopp fordi disse ikke har pleie i utdanningen sin og heller ingen klinisk erfaring tidlig i studiet. En førsteårs student har så begrenset kunnskap at det er nesten ingen vits i på sykehus, så gå for kommunehelsetjenesten. En annen jobb som også er aktuell for medisinerstudenter er "skrivestue" på sykehus, altså skrive notater, epikriser o.l. etter diktat.

Anonymkode: 7520a...236

Som jeg nevnte er stillingene jo tilsvarende sykepleiestillinger. Med andre ord er de opprettet for medisinstudenter til å gå i typiske sommervikariater for sykepleiere, eller deltidsstillinger ellers i stemesteret. I stedet for at sykepleiere med videreutdanning går inn i vikariat på den avdelingen jeg skal starte på i sommer, velges fortrinnsvis medisinstudenter som har fullført 4. året. Det er helt vanlig på andre avdelinger også. Jeg studerer og jobber ved et universitetssykehus. Dette er overhodet ikke noe nytt. 

Jeg hadde for øvrig klinisk erfaring fra 1. semester, noe som er mer og mer vanlig på de norske medisinutdanningene. 

Jeg erfarer at avdelingene ønsker medisinstudenter med lisens som har jobbet seg oppover som pleieassistent og som tilsvarende sykepleier. De kjenner til avdelingen på en annen måte en de som ikke har det. Det er også derfor de oppretter disse stillingene for medisinstudenter. Enkelt og greit for begge parter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 20.48):

Jeg er medisinstudent på førsteåret. Jeg søkte sommerjobb på et universitetssykehus for sommeren som kommer for noen uker tilbake. Jeg klarte å få den og skjønner av tråden at jeg kanskje har vært heldig siden jeg ikke har noe erfaring fra helsetjenesten fra før av. Men det viser jo i alle fall at det er mulig og verdt et forsøk 😊 

Anonymkode: 8bf23...d13

Hei, og gratulerer med sommerjobb:) Jeg går også medisin på 1. året og har fått sommerjobb på sykehjem. Kan du fortelle litt om hvordan du gikk frem for å søke på sykehus og fikk jobben uten noe pleieerfaring? Kjenner du noen på sykehuset? Jeg har også lyst til å søke jobb på sykehus fra og med neste sommer. Jeg søkte på et par sykehusstillinger for noen måneder tilbake (som pleieassistent) og ble aldri innkallt til intervju mest fordi jeg har null erfaring:/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tenker alle jobber hvor du får pasient erfaring vil være bra. Man må jo begynne en plass. Og som førsteårs student tenker jeg det er litt hipp som happ. 

Hvis du skal tenke litt strategisk, så tenker jeg starte med sykehjem og lære pleie og stell. Evt hjemmesykepleien. Så neste år eller året etter (det som passer), søke deg mot sykehus eller ØHD/KAD avdeling eller legevakt. Noen sykehjem har øyeblikkelig hjelp senger. Det kommer litt an på kommunen.

Kan være en fordel å kunne stell og pleie når du skal søke arbeid som assistent på sykehus, ØHD/KAD eller legevakt. 
Pluss at om du jobber som assistent på sykehjem eller i hjemmetjenesten, så får du et veldig godt innblikk i hverdagen der, som jeg tenker vil være nyttig senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...