Gå til innhold

Dere med eldre barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere i helgene? 

Mine på 11 og 13 vil kun sitte å spille. Er enormt vanskelig å få dem med på ting. De får ikke sitte å spille fra de står opp til de legger seg, men jeg sliter veldig med å finne på noe som er "godtatt" 

Anonymkode: 9c23f...8f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine er 8, 10 og 12. De to eldste spiller mye i helgene, men det er jo det dagens ungdom driver med. De spiller dessuten med vennene sine, chatter og videochatter så det er sosialt selv om de sitter i hver sine hus og det synes jeg gjør spillingen lettere å akseptere. Vi har ingen begrensninger på spilletid. Forutsetningen er at lekser er gjort på hverdagene, de deltar på fritidsaktivitetene sine, de har gjort oppgavene sine i huset, de sier ikke nei til å være med venner rent fysisk og de sier ikke nei til familieaktiviteter. 

Vi finner alltid på noe sammen hele familien i helgene. Nå om vinteren er det som oftest enten skitur eller aketur, og vi tar med noe godt å spise og varm sjokolade og annet som gjør turen ekstra hyggelig. Om sommeren er det sykkelturer, eller vi drar og bader, og når det ikke er koronastengt gjerne også til svømmehaller og slikt, museer eller andre attraksjoner. Innendørs blir det mest brettspill (det liker de) og hver lørdag har vi filmkveld. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har datatid, der gameren vår får beskjed via sin data om når det er 15 minutt igjen av dagens tid. Dette kan selvsagt endres fortløpende av foresatte, men det behøver ikke nødvendigvis gameren å vite noe om. Sjekk ut Family Safety om du har Microsoft. Det er for øvrig et sterkt faresignal om de blir så lenket til skjermene at de ikke klarer å finne på noe annet. Les deg litt opp om avhengighet. Skjønner samtidig dilemmaet godt.

Anonymkode: 28964...a05

Skrevet

Står på ski og går turer ute. 12-åringen vil helst sitte på mobilen, og 7-åringen på iPaden.

De må bli med ut hver helg. Alt er som regel greit når vi først er ute, selv om dørstokkmila er hard.

Anonymkode: dd705...b04

Skrevet (endret)

En blanding av at de er med venner, at de slapper av (gjerne med mobil/pc), film og mat sammen, at vi tar en tur eller familiebesøk. 

Tenker at vi alle må gi og ta litt. 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
Arkana skrev (31 minutter siden):

Mine er 8, 10 og 12. De to eldste spiller mye i helgene, men det er jo det dagens ungdom driver med. De spiller dessuten med vennene sine, chatter og videochatter så det er sosialt selv om de sitter i hver sine hus og det synes jeg gjør spillingen lettere å akseptere. Vi har ingen begrensninger på spilletid. Forutsetningen er at lekser er gjort på hverdagene, de deltar på fritidsaktivitetene sine, de har gjort oppgavene sine i huset, de sier ikke nei til å være med venner rent fysisk og de sier ikke nei til familieaktiviteter. 

Vi finner alltid på noe sammen hele familien i helgene. Nå om vinteren er det som oftest enten skitur eller aketur, og vi tar med noe godt å spise og varm sjokolade og annet som gjør turen ekstra hyggelig. Om sommeren er det sykkelturer, eller vi drar og bader, og når det ikke er koronastengt gjerne også til svømmehaller og slikt, museer eller andre attraksjoner. Innendørs blir det mest brettspill (det liker de) og hver lørdag har vi filmkveld. 

Ja de spiller med vennene sine her også. Men her sier de nei hvis venner kommer å spør om de vil bli med ut, og dørstokkmila er veldig lang. De sier nei til familie aktiviteter og man må "true" med at de ikke får spille mer den dagen hvis de ikke blir med. 

På sommeren er de nesten ikke inne, da de er ute med venner hele dagene. Så det er veldig fint. Men vinteren derrimot 🥴🙄  vi har ikke ski, og akeing er kjedelig 🤦‍♀️ingen liker/gidder brettspill, de vil ikke se film med meg, baking er bare teip osv. 

Anonymkode: 9c23f...8f6

Skrevet

Hjelper det om dere tar en skikkelig prat med dem? Prøve å få dem til å forstå hva som er tanken bak at de ikke skal sitte foran den skjermen hver eneste helg og kanskje komme fram til en slags avtale om at hvis de blir med på en aktivitet med familien hver lørdag og søndag så får de styre tiden sin selv resten av dagen? Forhåpentligvis er det mer forlokkende enn at dere jager dem vekk fra skjermen og de går rundt og kjeder seg resten av dagen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er heller ikke spesielt streng vedrørende skjermtid. Har 2 gutter på 12 og 15 og skjønner at det er mer spennende å spille med venner enn baking eller å se film med meg. Men avtalen er at vi skal gjøre noe sammen hver lørdag og de må finne på noe sammen med venner på søndagene. Gjør de det, får de disponere resten av tiden ganske fritt selv i helgene. 

Anonymkode: 55490...20c

Skrevet
Arkana skrev (2 timer siden):

Dette kunne jeg skrevet selv. Vi bestemmer, men samtidig så får de komme med ideer og ting de vil gjøre. Feks idag er 2 av de eldste barna på pokemonjakt med pappaen, mens den siste er på besøk hos en kompis. Inorgen skal vi i bakken. Derfor får de og lov å spille litt i ettermiddag og på morgenen imorra. Tror det viktig med en balanse, og kanskje være litt streng  

Anonymkode: 0f06c...7a0

• Liker 1
Skrevet

På vinteren er det gjerne skiturer, bålturer, ute og aker, går på skøyter etc. Spør aldri om de vil være med ut, for vi foreldre har bestemt at de skal ut. Men får påvirke mye med hva vi skal gjøre ute. Vi har ofte én "familiedag" og én "vennedag" i helga, uten at det er helt bestemt. Men fint med en dag der vi som familie gjør noe sammen, og en dag der de gjerne finner på ting med venner. Men da er det et krav å også være ute en del av tiden. Ser at noen av vennene stort sett bare vil være inne, men de fleste blir med ut.

Anonymkode: bd2fe...72f

Skrevet

Mine er 10 og 13, de spiller en del men i helgene vi er hjemme er vi også på felles tur med hunden i skogen, vi er i sentrum på biblioteket eller kafé. De er også sammen med venner.

Anonymkode: f8e4c...d69

Skrevet (endret)

Har to gutter på 14. De spiller playstation, ser på telefonen sin eller er ute med venner. De er overhode ikke interessert i å finne på noe med oss annet enn litt prating innimellom (når det passer dem stort sett,eller de har noe spesielt å fortelle),ut å spise eller shopping. Noen ganger har vi ryddeprosjekter de må være med på, ellers holder de seg mest for seg selv. 

Vi har forresten spillefri på søndager,så da er det mest mobiltelefon eller serier,han ene er også ofte ute og spiller basket eller lignende.

Endret av Kålfrid
Skrevet

Har hatt faste tider for spilling i alle år, men det har glidd litt ut nå med eldre barn og korona. Jeg har 3 gutter på 11-16 år. Men de må ta noen timer pause hver dag ja. Vi spiller litt brettspill (strategispill som Risk og catan), og sparker litt fotball, drar i klatrehallen, bowler, skiturer. Nå i vinterferien blir det slalom og kjelkeaking,  og litt gaming. Ellers er de med venner ja, noen ganger fysisk, men mest over nett. Eldste vil heller være med venner enn familien nå, og det er sånn det skal være. Vi lager gjerne avtaler vi da. Feks at om de er med på tur i 2 timer så får de 2 timer ekstra spilletid etterpå. Da er alle happy.

Anonymkode: 4c722...20a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...