Pipaluk Skrevet 20. februar 2021 #1 Skrevet 20. februar 2021 https://www.nrk.no/rogaland/studenter-far-fravaer-hvis-de-ikke-har-pa-kamera-i-hjemmeundervisning-1.15380047 80 prosent oppmøte er obligatorisk. Hvordan dokumetere at de faktisk er der om de ikke bruker kamera? Hvis foreleser derimot filmer forelesning så studentene kommer med på film bør det være valgfritt å bruke kamera eller ikke
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #2 Skrevet 20. februar 2021 De burde ha opprop i starten av timen med video, før evt opptak startes. Så kan de slå av video. Ingen kan kontrollere om de sitter i klasserommet og overhode ikke følger med heller. Anonymkode: 02c47...d77 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #3 Skrevet 20. februar 2021 Her er det ikke snakk om vanlig forelesning, men et opplegg som krever 80% oppmøte. Da synes jeg det er innafor å kreve kamera, og ser ikke helt hvorfor det skal være et stort problem. Hvordan skal man vite om folk faktisk er der uten kamera? Det holder ikke å kun ha på kamera ved opprop i starten, da kan jo studenten bare gå med en gang etter at kamera er slått av. Omtrent som at en student hadde reist seg og gått rett etter navneopprop ved fysisk oppmøte - da hadde ikke den studenten fått godkjent oppmøte, selv om hen var der ved oppropet. Anonymkode: 7ee74...b79 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #4 Skrevet 20. februar 2021 Lærer kan jo heller si en gang i møtet at alle skal sende hjerteemoji og mot slutten sende H i chatten, så ser hen hvem som er der. Anonymkode: 404f1...678 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #5 Skrevet 20. februar 2021 Selvfølgelig er det rimelig. Ellers kan de jo bare la være med å ha obligatorisk oppmøte. Og hvorfor er dette et problem for studentene? De skal jo allikevel sitte bak skjermen og følge med. Vi har også kameraplikt på jobb. Studentene får lån og stipend, så de får gjøre hva de får betalt for Anonymkode: 5d5e3...9eb 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #6 Skrevet 20. februar 2021 Helt greit å kreve at kamera er på. Anonymkode: c7982...256 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #7 Skrevet 20. februar 2021 Helt greit med kamera-plikt, men bør være ok å slå av kort (pleier å gjøre det selv om jeg må snyte meg f.eks 😉 ) Anonymkode: 8674e...34c 3
Heihola Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 Jeg forstår virkelig ikke hva problemet med å ha på kamera er! Noen endringer i undervisninger har vært gjort dette året, og den beste løsningen har vært hjemmeundervisning via pc/mac. Da er det vel ganske naturlig at man i enkelte tilfeller må ha på kamera? For å delta på undervisningen aktivt, for å vise at man er der. Det er jo litt det samme som å fysisk være i et klasserom da. Jeg forstår hvorfor foreleser foretrekker kamera på, og for de fleste så bør jo det være helt fint å få til... alle har vel kamera på pcen/macen sin uansett? Om man skal jobbe som lærer så vil man komme i massevis av situasjoner der man må stå foran masse mennesker å snakke. Man må stå foran masse mennesker å synge, å svare på spørsmål, ja det er en hel del ting man må gjøre som man kanskje i utgangspunktet ikke er så komfortabel med. Jeg tror f.eks. at de færreste lærere er særlig komfortabel med å stå foran en hel klasse å synge, lære elevene en sang til et eller annet arrangement, men det er jo også en del av jobben. Så i mitt syn da, så er det ganske forståelig at lærerstudenter må ha på kamera... 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #9 Skrevet 20. februar 2021 Skremmende at offentlige instanser pålegger/presser folk til å gi fra seg informasjon/metadata til private selskaper som bruker denne informasjonen i blant annet markedsføring og logging av personlig informasjon. Akkurat det samme som Kvinneguiden og Egmont Norge gjør, men her gir man fra seg informasjonen frivillig ved å delta. Det HIØ og andre studiesteder bør gjøre er å utforme en kontrakt studentene må signere på før studiestart hvor de skriver under på at de er enige og inneforstått med at høgskolen/univsersitet bruker programvare som krever at studtene gir fra seg personlig informasjon til til diverse tredjeparter. Da har også studentene mulighet til å søke seg til studiesteder som ikke presser studentene til å gjøre noe de ikke ønsker. Spørsmålet er om dette i det hele tatt er lovlig. Anonymkode: b13fa...223 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #10 Skrevet 20. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig er det rimelig. Ellers kan de jo bare la være med å ha obligatorisk oppmøte. Og hvorfor er dette et problem for studentene? De skal jo allikevel sitte bak skjermen og følge med. Vi har også kameraplikt på jobb. Studentene får lån og stipend, så de får gjøre hva de får betalt for Anonymkode: 5d5e3...9eb Jeg tror du har misforstått grunnen til at man får stipend og lån. Anonymkode: e4a88...6f9 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #11 Skrevet 20. februar 2021 Hadde vært bedre læringsutbytte om man fikk oppgaver underveis og alle måtte sende inn svar via canvas iløpet av 5 minutter. Da vil læreren raskt se hvem som faktisk er der. Anonymkode: 970f4...911 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #12 Skrevet 20. februar 2021 Nå kan jeg svare fra begge sider, da jeg både er lærer, men også student selv (videreutdanning). Jeg mener det er helt ok at studenter (og elever) nekter å ha på kamera. Jeg vil aldri tvinge mine elever til å ha på kamera, men tilpasser heller slik at det er variasjon. Selv som student har jeg på kamera i starten, men jeg syns det er direkte slitsomt både den følelsen man har av å bli "stirret på", men også stirre på andre og alt de gjør. Dette tar fort bort mye konsentrasjon også, både av egen erfaring, men også elevene mine sin, da man fort kan bli opphengt i hva de 30-100 andre gjør. Syns det er bedre slik flere legger opp til at de når som helst plutselig deler opp i "break out rooms" med ned til 3 studenter/elever, der inne så er kamera ofte på, fordi da er det en direkte dialog. I skolen handler kamera vel så mye om at man ønsker ikke at bilder osv skal bli tatt, og dette gjelder også i høyere utdanning. Hvor mange har vel ikke sett bilder på instagram, snap etc fra folk som sitter i forelesning, og viser hva som skjer - eller skal fortelle om "hun som spiste en banan på en merkelig måte" osv. Det er ikke naturlig for mennesker at vi skal stirre på hverandre i 5-6 timer i strekk, man gjør ikke det i et klasserom heller - da stirrer man i bakhodet til den foran seg. Anonymkode: 3613e...830 5
ErGlad Skrevet 20. februar 2021 #13 Skrevet 20. februar 2021 (endret) Det er kun studentene som ikke har rent mel i posen, som skriker høyt om å ikke ha kamera på! Endret 20. februar 2021 av Visum 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #14 Skrevet 20. februar 2021 Ville det liksom vært "mye bedre" for studentene å faktisk måtte reise til studie-stedet, og sitte i løpet av hele forelesningen?? Anonymkode: 69cf2...833 1
Pipaluk Skrevet 20. februar 2021 Forfatter #15 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nå kan jeg svare fra begge sider, da jeg både er lærer, men også student selv (videreutdanning). Jeg mener det er helt ok at studenter (og elever) nekter å ha på kamera. Jeg vil aldri tvinge mine elever til å ha på kamera, men tilpasser heller slik at det er variasjon. Selv som student har jeg på kamera i starten, men jeg syns det er direkte slitsomt både den følelsen man har av å bli "stirret på", men også stirre på andre og alt de gjør. Dette tar fort bort mye konsentrasjon også, både av egen erfaring, men også elevene mine sin, da man fort kan bli opphengt i hva de 30-100 andre gjør. Syns det er bedre slik flere legger opp til at de når som helst plutselig deler opp i "break out rooms" med ned til 3 studenter/elever, der inne så er kamera ofte på, fordi da er det en direkte dialog. I skolen handler kamera vel så mye om at man ønsker ikke at bilder osv skal bli tatt, og dette gjelder også i høyere utdanning. Hvor mange har vel ikke sett bilder på instagram, snap etc fra folk som sitter i forelesning, og viser hva som skjer - eller skal fortelle om "hun som spiste en banan på en merkelig måte" Dette er lærerstudenter vi snakker om her. Er de så barnslige osv. Det er ikke naturlig for mennesker at vi skal stirre på hverandre i 5-6 timer i strekk, man gjør ikke det i et klasserom heller - da stirrer man i bakhodet til den foran seg. Anonymkode: 3613e...830 Det er foreleser du skal se på, ikke alle andre. Hvis du blir opptatt av å se på alle andre, og hva de gjør så må det være en veldig kjedelig forelesning. På Zoom så har man mulighet til portrett modus, hvor du bare ser foreleser. Er ikke det bedre enn galleri hele tiden? I hvertfall hvis det ikke er lagt opp til noe interaksjon i timing. Hvis foreleser gjør opptak derimot så forstår jeg ikke kravet om å ha på kamera. Det er i strid med personvern.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #16 Skrevet 20. februar 2021 Det blir som å kreve å gå i burka. Helt greit at man må vise at man er til stede. Anonymkode: f5589...2d8 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #17 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå kan jeg svare fra begge sider, da jeg både er lærer, men også student selv (videreutdanning). Jeg mener det er helt ok at studenter (og elever) nekter å ha på kamera. Jeg vil aldri tvinge mine elever til å ha på kamera, men tilpasser heller slik at det er variasjon. Selv som student har jeg på kamera i starten, men jeg syns det er direkte slitsomt både den følelsen man har av å bli "stirret på", men også stirre på andre og alt de gjør. Dette tar fort bort mye konsentrasjon også, både av egen erfaring, men også elevene mine sin, da man fort kan bli opphengt i hva de 30-100 andre gjør. Syns det er bedre slik flere legger opp til at de når som helst plutselig deler opp i "break out rooms" med ned til 3 studenter/elever, der inne så er kamera ofte på, fordi da er det en direkte dialog. I skolen handler kamera vel så mye om at man ønsker ikke at bilder osv skal bli tatt, og dette gjelder også i høyere utdanning. Hvor mange har vel ikke sett bilder på instagram, snap etc fra folk som sitter i forelesning, og viser hva som skjer - eller skal fortelle om "hun som spiste en banan på en merkelig måte" osv. Det er ikke naturlig for mennesker at vi skal stirre på hverandre i 5-6 timer i strekk, man gjør ikke det i et klasserom heller - da stirrer man i bakhodet til den foran seg. Anonymkode: 3613e...830 Jeg underviser også (universitetet), og krever ikke at kamera er på. Men i en situasjon med obligatorisk oppmøte (noe mine fag ikke har), mener jeg det må være greit å kreve det. Hvis man skal være redd for at andre kan legge ut bilder hvor man ser rar ut, kan man jo ikke gå utenfor døra i det hele tatt. Man kan jo bli tatt bilde av mens man er på fysisk forelesning også. Her er det snakk om profesjonsutdanninger med obligatorisk oppmøte. Anonymkode: 7ee74...b79 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #18 Skrevet 20. februar 2021 Jeg er ikke student, men har hjemmekontor med stadige møter på Teams. Jeg forstår at, i dette tilfelle, lærer ønsker å se ansiktet. Men når det gjelder å finne ut at folk er der så kan man be om at de trykker liker eller sier hei i kommentarfeltet sånn innimellom. Men jeg blir veldig sliten når møtene våre drar ut i tid og vi må ha på kamera. Jeg føler jeg må sitte helt rett opp og ned og se rett frem. Det blir så unaturlig foran kameraet. Ting synes veldig godt, det er ikke som i det virkelige liv hvor små bevegelser ikke er synlige på samme måte. Jeg forstår begge sider. Det er ukomfortabelt å sitte foran kameraet over tid, men jeg forstår også at man ønsker å se ansiktet og sikre seg at de er tilstede. Anonymkode: affe5...28d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå