Gå til innhold

Hva skal til for at du plutselig bryter kontakten med venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baksnakking, løgn og når de ikke viser empati og støtter meg ved alvorlig sykdom

Anonymkode: c9526...3be

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Og da mener jeg helt uten forvarsel. Over natten. Gå fra å ta initiativ stadig vekk, til å tydelig vise at du ikke ønsker kontakt? Ikke bekjente eller nye venner, men barndomsvenner.

Anonymkode: 07c49...0c2

Tillitsbrudd, uten forsøk på forsoning. Har opplevd det. Og når det skjedde, var det faktisk lett å kutte, har ikke savnet henne en dag siden. Mine gode følelser for henne forsvant over matten. 

Endret av Tatja
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer helt an på situasjonen. Noen velger jeg å la vennskapet gli ut med fordi vi har blitt så forskjellige/ evt at det er så overfladisk at ingen får så mye ut av det. Jeg har kuttet ut venner da jeg var yngre fordi de var for dramatiske, men nå i voksen alder har jeg ingen slike rundt meg lengre. Jeg har valgt meg en liten vennegjeng som jeg setter pris på og holder «bekjent» kontakt med barndomsvenninner. Bekjente som det kun er enveiskontakt med glir ut av seg selv etter hvert. Skulle jeg kutte ut en av mine nærmeste så måtte det ha vært pga noe alvorlig tror jeg. 

Anonymkode: 81f54...994

• Liker 1
Skrevet

Jeg har måttet bryte med en barndomsvenninne. Hun har blitt elsker med min tidligere kjæreste, som hun vet betyr mye for meg. Og hun er ikke engang forelsket i han. Føles som et enormt svik. Hun vet jeg føler det sånn, men viser ingen forståelse eller initiativ til forsoning. 

Anonymkode: ea1b8...d1a

• Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke mange, men når jeg kutter ut noen ser jeg meg aldri tilbake. Joda, det hender jeg tenker på dem, men det er ikke tanker som får meg til å gjenoppta kontakta. Kan tenke at jeg håper det går bra med dem. 

Da har jeg kuttet tvert, kort og brutalt, sperret overalt. Takler ikke tillitsbrudd, baksnakking og løgner og medisinske råd som kan sette meg i fare. 

Anonymkode: 37473...468

• Nyttig 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Har ei venninne jeg har kjent hele livet som plutselig har kuttet meg ut igjen. Hun har sine perioder og jeg synes dette er så slitsomt å forholde seg til. 

Hun sliter mentalt, er sjalu på meg, og sliter med økonomi osv. Når hun har det vanskelig kutter hun ut folk som er nære venner og spesielt folk som har det hun vil ha selv. Det som er trist er at hun ikke forstår at de rundt blir såret når hun gjør slikt.. 

Hun kan gjerne ikke gi lyd fra seg på 2 eller 4 måneder for å plutselig ta kontakt og da later hun som ingenting. For meg funker ikke dette, og hun er ikke god nok venn for meg til at det skal gå bra å holde på slikt i lengden. Hun vet nok innerst inne at dette ikke er akseptabelt og jeg har kuttet henne ut. Jeg blir rett og slett såret av å være i relasjon med henne, da jeg har barn som trenger en mor som har energi og slike venner tapper meg for energi dessverre. 

Bruker heller tid på folk som gir meg noe❤️😊

Anonymkode: 886b7...41d

Det er sikkert mer her enn det du skriver. Men jeg tenker at en venn som sliter mentalt og trekker seg vekk i vanskelige perioder ikke er en dårlig venn, bare en venn som har en sykdom.

Anonymkode: 7e87c...d44

• Liker 3
  • Nyttig 2
  • 4 år senere...
Skrevet

Jeg har kuttet ut 5 stk i mitt liv

Ene fordi jeg ble usikker på henne. Hun baksnakket andre i alle samtaler vi hadde, og jeg følte på det at hun sikkert snakker sånn om meg også. Ikke er det noe gøy å høre masse baksnakking heller. 

To andre fordi de bare var negative. Den evige pessimismen ble utrolig slitsom i lengden

De 2 siste var to toxic mannlige venner. Følte meg utnyttet av dem

Anonymkode: 0b2a4...c7e

Skrevet

Jeg ble ditcha over natta. Vet ikke den dag i dag hvorfor . Vi kom hjem fra en koselig tur og så fikk jeg plutselig mld om at forholdet var over. Vi var veldig nære og jeg trodde først hun skrev om noen andre. Ikke fikk jeg spurt heller , hun bare blokka meg over alt …. Dette er nå 9 år siden og jeg tenker at jeg har d bedre uten henne, var visst ikke så god venn som jeg trodde 

Anonymkode: 2a229...d4f

• Hjerte 1
Skrevet

At min beste venninne var ledig, hadde bil og var edru, men nektet å kjøre meg til voldtektsmottaket fordi hun hadde kjøpt potetgull og sjokolade og hadde tenkt å se favorittfilmen sin for hundrede gang. 

Anonymkode: d171e...733

• Hjerte 11
Skrevet

Tillitsbrudd

Anonymkode: fbea0...acc

• Liker 1
Skrevet

Kutte og kutte…glir fort over i bekjente når det ikke er noe interesse for å møtes og dele livets gleder og sorger med. Bare for å møtes årlig for å oppdatere og fortsatt kunne kalles venn.

Anonymkode: 51a6f...d5a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg ble ditcha over natta. Vet ikke den dag i dag hvorfor . Vi kom hjem fra en koselig tur og så fikk jeg plutselig mld om at forholdet var over. Vi var veldig nære og jeg trodde først hun skrev om noen andre. Ikke fikk jeg spurt heller , hun bare blokka meg over alt …. Dette er nå 9 år siden og jeg tenker at jeg har d bedre uten henne, var visst ikke så god venn som jeg trodde 

Anonymkode: 2a229...d4f

Tydelig at du gjorde eller sa noe på den turen som var *jævlig* ugreit, men at du ikke har selvinnsikt nok til å skjønne hva.

Anonymkode: 2459c...28c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kuttet min bestevenn over 30 år fordi jeg plutselig forstod at jeg hadde verdsatt illusjonen av vennskapet. Begynte etter hvert å se at hun aldri egentlig gav noe tilbake. Når jeg trengte hjelp mente hun at jeg virket så glad så hun tok litt lett på det. Min goto når jeg står i problemer er å se det positive . Jeg prøver også å le litt for å kanskje ufarliggjøre situasjonen for meg selv og hjelpe meg med å ha styrke til å stå i det. Jeg har alltid stilt opp når hun trenger hjelp og støttet og vært på hennes side. Oppdaget også at hun baksnakket meg med sine venner. Og jeg som trodde vi var bestevenner. Innså da at det var en illusjon, og at jeg var venn med en som egentlig ikke likte meg så godt. Jeg synes det er er rart at jeg ikke oppdaget dette før? Jeg trodde så sterkt på illusjonen at jeg lurte garantert meg selv. Plutselig forsvant illusjonen og da var det ikke så mye mer å gjøre enn å avslutte vennskapet. Jeg valgte å forklare hvorfor og gikk videre 

Anonymkode: 45102...984

• Hjerte 3
Skrevet

Tillitsbrudd og baksnakking/latterliggjøring.

Anonymkode: dd967...0d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 10.40):

Og da mener jeg helt uten forvarsel. Over natten. Gå fra å ta initiativ stadig vekk, til å tydelig vise at du ikke ønsker kontakt? Ikke bekjente eller nye venner, men barndomsvenner.

Anonymkode: 07c49...0c2

Det er jo en rekke ting:

1. det avsløres eller de selv avslører at de har verdier uforenelige med å være et ok menneske. (De er rasister, hater kvinner og mangfold etc. de er fanatiske, deltar i organisasjoner som sprer hat, velger å ikke forholde seg til sannhet og vitenskap, stemmer frem grupper eller partier som har hat som fanesak). Jeg skylder ikke personer som har valgt å være forkastelige en forklaring. Det kan hende jeg gir den likevel, men ingen skylder folk som hater noe som helst annet enn en iskald skulder.

2. de velger å gå fra akseptable meninger til noen av de over. Radikalisering er ditt eget valg og ansvar. Jeg kutter deg ut. Det bør også alle andre du kjenner gjøre.

3. de har fått barn og velger å ikke være ok foreldre. Igjen - uforenelig med noen form for sosial omgang.

4. de har gjort noe ulovlig, alternativt det avsløres at de har skjult en ikke-oppgjort fortid med slikt. Ran, vold, gjengmedlemskap, narko, voldtekt etc. 

Inegn voksne skal elske eller elskes uten forbehold. Det finnes og må finnes en rekke valgt av handlinger og holdninger som gjør deg umulig å elske. Det er en god ting, og det bør ikke bekymre folk flest t det er slik. Bekymrer det noen at deres livsvalg kan gjøre dem uelsket? Da tenker jeg det tyder på at de både ønsker å oppføre seg uetisk og bli elsket. Og det er ufortjent.

Anonymkode: 68df5...f23

Skrevet

At de sier sitt gamle seg ikke finnes lengre, er død. Har blitt en ny person i følge dem selv. Vil bare være for seg selv og ikke treffe andre. Avslører seg selv på Facebook åpenlyst om at det var koselig å treffes med noen andre, og faktisk ikke har sittet asosial med seg selv. Jeg bare passer ikke inn i denne nye tilværelsen tydeligvis. Det går jo an å gi meg en beskjed om det siden hun kalte meg bestevenn før.

Anonymkode: 4ec60...5cc

Skrevet

Hadde ei som la seg etter kjæresten min. Da var det vennskapet over.

Anonymkode: 69ead...4ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En tidligere kompis stjal noe sist han var på besøk,er ikke venner lenger nå.

Anonymkode: 373f8...9c2

Skrevet

Jeg kutter ut ei venninne fordi hun alltid avlyser avtaler. Jeg orker ikke å bli behandlet på den måten, lenger. Det er så dårlig gjort. Hun har holdt på slik i årevis og jeg har latt det gå hver gang. Nå er det nok. Da får jeg heller være alene. 

Anonymkode: 8584f...db5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 11.43):

Jeg kuttet min bestevenn over 30 år fordi jeg plutselig forstod at jeg hadde verdsatt illusjonen av vennskapet. Begynte etter hvert å se at hun aldri egentlig gav noe tilbake. Når jeg trengte hjelp mente hun at jeg virket så glad så hun tok litt lett på det. Min goto når jeg står i problemer er å se det positive . Jeg prøver også å le litt for å kanskje ufarliggjøre situasjonen for meg selv og hjelpe meg med å ha styrke til å stå i det. Jeg har alltid stilt opp når hun trenger hjelp og støttet og vært på hennes side. Oppdaget også at hun baksnakket meg med sine venner. Og jeg som trodde vi var bestevenner. Innså da at det var en illusjon, og at jeg var venn med en som egentlig ikke likte meg så godt. Jeg synes det er er rart at jeg ikke oppdaget dette før? Jeg trodde så sterkt på illusjonen at jeg lurte garantert meg selv. Plutselig forsvant illusjonen og da var det ikke så mye mer å gjøre enn å avslutte vennskapet. Jeg valgte å forklare hvorfor og gikk videre 

Anonymkode: 45102...984

Virker jo ikke som om det har vært en illusjon, men mer at du sender ut feil signaler iforhold til hva du føler. Noe hun også påpekte. Slike mennesker er veldig vanskelig å lese og være sammen med. Her har jo du vært uærlig med hun og undervurdert vennskapet deres, og kan forstå at det er frustrerende for henne. 

Anonymkode: c31c9...562

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...