Gå til innhold

Hva skal til for at du plutselig bryter kontakten med venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om

jeg skulle ha kuttet ut en barndomsvenninne over natta må det jo ha vært noe konkret som har skjedd. Noe jeg muligens har hørt via en tredjeperson. Da har jeg måttet la min venninne forklare meg hva som har skjedd. Man kutter ikke ut et livslangt vennskap over natta basert på at man har hørt noen andre har sagt noe. 
Jeg kuttet faktisk ut en venninne for et par år siden. Grunnen var at hun hadde snakket drott om mitt barn til andre. Jeg hadde visst det over tid, men sett an. Da jeg konfronterte henne med det og spurte om det stemte klikket det for henne. Hun gikk i forsvar, så til angrep på meg og ringte rundt og skapte drama. Jeg tåler mye, men om noen kødder med flokken min / barna mine så er tilliten borte. Kan ikke ha venninner som sier ting om barnet mitt, og spesielt ikke da jeg har støttet meg veldig på min venninne da barnet mitt har blitt utsatt for grov mobbing. Jeg har vært ikke savnet henne en gang. Ferdig 

Anonymkode: 0e39e...af7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løgn, baksnakking og tillitsbrudd. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kuttet kontakten med hele miljøet fra oppveksten jeg. Slå den

Skrevet

Enten hvis de ikke vil meg vel, at jeg hører backstabbing, løgn og svik. Eller hvis jeg generelt ikke går overens med personen. Og hvis jeg tar opp dette, da de ikke viser noen tegn til å jobbe for vennskapet. Da orker jeg ikke. Jeg orker ikke venner som bare jeg føler meg opprørt, sint og konfronterende med. Da passer vi bare ikke sammen. 

Jeg har kun 1 gang faset en ut av livet mitt. Men ellers andre ganger bare blir de mer perifere venner for meg. Da betyr det ikke så mye for meg hvordan de er, for jeg ser de så sjeldent. 

Anonymkode: 001e7...099

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 10.31):

Tydelig at du gjorde eller sa noe på den turen som var *jævlig* ugreit, men at du ikke har selvinnsikt nok til å skjønne hva.

Anonymkode: 2459c...28c

Nope. For alt har fint da vi kom hjem og der gikk noen dager før dette skjedde. Ikke krangla vi, ikke diskuterte vi og vi fiska, grilla og alt var bra. 
her tar du feil gitt 

Anonymkode: 2a229...d4f

Skrevet

Venninne 1. Dattera hennes fortalte meg at jeg må ringe venninnen mindre, fordi jeg var masete.

Venninne 2 og 3. Jeg ringer og sier at jeg har lyst til å snakke sammen. Venninne 2 sier at hun driver og handler, men ringer meg med en gang hun er ferdig å handle. Dette var flere måneder siden. Hun har fortsatt ikke ringt. 
Det er mulig at det er hun som har kuttet meg ut😆

Venninne 3. Samme situasjon som venninne 2. Sier at hun skal ringe ila helgen. Det var flere helger siden.

Det er nok noe galt med meg😊 

Anonymkode: 293a4...3b5

• Nyttig 1
Skrevet

Vi er tre venninner i slutten av 20-årene som møtes ofte, både sammen og hver for oss. Men venn 1 har tidvis adferd som hører til barneskolen. Det aktuelle er at venn 1 sitter og planlegger ferier og ting de skal gjøre sammen, med venn 2, foran meg, og slik er det hver gang vi møtes. Det er gjerne mimring tilbake til de fine tingene de har gjort sammen, og planlegger flere ting sammen med henne. Alt dette uten å inkludere meg i disse planene, selv om jeg har spurt om å reise bort sammen. Utenom dette sender hun meg lange fortrolige meldinger og mener jeg er hennes beste vennninne. Jeg er nær med venn 2 også, og synes denne adferden til venn 1 er forkastelig. Jeg er glad i henne, men synes hun virker usikker og har markeringsbehov. Hva synes dere? 

Anonymkode: 8d722...224

Skrevet

Etter lang tid der jeg ikke hadde følt meg hørt og forstått, fikk jeg vite at hun hadde delt en veldig privat ting jeg hadde delt i fortrolighet fordi jeg trodde vi var nære venner videre. 

At jeg ikke følte meg hørt og forstått var jeg villig til å se mellom fingrene på, for det er mye fint i vennskap uten at den andre verken er så empatisk eller god lytter. Men når jeg ikke lenger kan føle meg trygg, så blir det ganske verdiløst for meg. 

Anonymkode: 9742c...87f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er tre venninner i slutten av 20-årene som møtes ofte, både sammen og hver for oss. Men venn 1 har tidvis adferd som hører til barneskolen. Det aktuelle er at venn 1 sitter og planlegger ferier og ting de skal gjøre sammen, med venn 2, foran meg, og slik er det hver gang vi møtes. Det er gjerne mimring tilbake til de fine tingene de har gjort sammen, og planlegger flere ting sammen med henne. Alt dette uten å inkludere meg i disse planene, selv om jeg har spurt om å reise bort sammen. Utenom dette sender hun meg lange fortrolige meldinger og mener jeg er hennes beste vennninne. Jeg er nær med venn 2 også, og synes denne adferden til venn 1 er forkastelig. Jeg er glad i henne, men synes hun virker usikker og har markeringsbehov. Hva synes dere? 

Anonymkode: 8d722...224

Dette er rett og slett bedriten oppførsel, håper du har andre som er bedre venner enn dette

Anonymkode: 9ab35...4c5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Om jeg ikke får respekt i et vennskap, så er det ikke et vennskap.

Anonymkode: 23244...5a4

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kuttet ut to stykker fordi de ikke brydde seg når jeg ble alvorlig syk. Hvem trenger fiender når man har venner som gir faen i deg.. 

Anonymkode: ff949...f45

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når det kommer til vennskap har jeg kommet til en liten regel for meg selv. Jeg tror at jeg om ti år kommer til å ha fire-fem gode venninner, venner. Det er ikke sikkert at det blir noen jeg kjenner i dag. De må ikke være bundet av noe til ulempe for meg, det må ikke være nytte, kostnad i det. En skal møte venner fordi en har det moro sammen, kjemi, ikke fordi en trenger noen. Og fordi en vil hverandre vel på alle punkter. 

Anonymkode: 12ad2...e5e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ei venninne som ikke tålte når jeg hadde det bra og hvis vi plutselig traff hverandre så ignorerte hun meg bare og hvis jeg snakket med henne så himlet hun med øynene og kroppsspråket fortalte meg at hun ikke ville snakke med meg. Jeg kuttet henne ut fordi livet er for kort for sånne venner. Men det viste seg også at hun baksnakket meg. Det er vel det, baksnakking, løgner, små stikk for å bevisst såre meg og spille på samvittigheten min for å utnytte meg bevisst som gjør at jeg kutter ut venner. Har kuttet ut familemedlemmer av samme årsak. 

Anonymkode: 6b09a...023

Skrevet

Hvis relasjonene du har er noe du trenger for incomet ditt, nettverk for jobb etc., da er det ikke lenger venner, men forbindelser. En venn skal en oppsøke deg for gleder, også sorger, men ikke bare det ene av det. Verken medgangs eller motgangsvenn. Det er som med drikke. Oppsøker du alkohol kun for sort, drikke er glass, og drikke en flaske når du er glad. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis relasjonene du har er noe du trenger for incomet ditt, nettverk for jobb etc., da er det ikke lenger venner, men forbindelser. En venn skal en oppsøke deg for gleder, også sorger, men ikke bare det ene av det. Verken medgangs eller motgangsvenn. Det er som med drikke. Oppsøker du alkohol kun for sort, drikke er glass, og drikke en flaske når du er glad. 

Kun for sorg, drikke et glass, og en flaske når du er glad.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Når jeg innser at relasjonen ikke gir meg noe. Da mener jeg ikke at det har vært en periode på et halvt år hvor relasjonen ikke har gitt meg noe. Men om det er tydelig tegn fra da vi ble kjent. Etter jeg ble utbrent måtte jeg ta en runde på hva slags relasjoner som ga meg noe. Jeg ble overrasket over de som tok mye uten å gjøre noe, men de engasjerte seg så lite i relasjonen. Jeg var et typisk ja menneske og var med på alt, men det var ikke gjensidig. Ikke så lett å se eller merke om man ikke har vært ute noen vinternetter. 

Det kan komme ut av det blå at jeg innser det. Og da kan jeg bestemme meg for å ikke engasjere meg i de noe mer. Ofte hører jeg ikke noe fra de. Men dersom de gjør innsats i å holde kontakten, og de klarer å gi meg energi, så revurderer jeg. Men dersom mønsteret kommer igjen, så er det over og ut

Endret av Stoltskeiv
  • Nyttig 3
Skrevet

Skal mye til, er ganske raus og muligens litt overfladisk av meg. 

Folk er folk, noen unngår jeg fordi en ikke er på bølgelengde, andre fordi de er idioter, men de aller fleste er fine folk med livets dårlige perioder innimellom 

Anonymkode: fdd71...7b7

Skrevet

Dårlig energi og negativitet. Det er ting som observeres over tid, ikke noe jeg slår hardt ned på fra dag 1. Det skal litt til, men har mine grenser. 

• Nyttig 1
Skrevet

"Venninne" som erklærte at det er synd på meg som ikke har barn (ufrivillig barnløs) for jeg kommer til å bli ensom i alderdommen.  Det gjorde så vondt at jeg ikke orker å forholde meg til henne lenger. 

Anonymkode: 05232...459

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 10.40):

Og da mener jeg helt uten forvarsel. Over natten. Gå fra å ta initiativ stadig vekk, til å tydelig vise at du ikke ønsker kontakt? Ikke bekjente eller nye venner, men barndomsvenner.

Anonymkode: 07c49...0c2

Tillitsbrudd . Hvis noe jeg har sagt i fortrolighet kommer ut evnt at de er needy / konfronterende / konfliktsøkende . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...