Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg synes jeg har gått opp så mye i både denne og forrige graviditeten. I første gikk det fort bort igjen, så håper det skjer nå og, men har bare inntrykk av at det "ikke er bra" å gå opp såpass. 

Jeg har alltid vært tynn, spist noenlunde sunt. I første graviditet begynte jeg på 43 kg og opp til 63 på slutten. 

I denne begynte jeg på ca 45,46 og jeg er nå på 65 og er i uke 38.. Til gjengjeld har jeg skikkelig stor mage.

Jeg er 156 høy, så førvekten var nok innafor. 

Jeg spiser helt normalt, velger ofte sukkerfritt, men noen ganger får jeg lyst på noe søtt😔. Nå føler jeg alt er min feil, og at hvis jeg hadde spist sunnere og enda mindre enn jeg vanligvis gjør, hadde jeg ikke gått opp så mye. Jeg har ikke tord å slanke meg selvsagt, har bare vært obs på matvalg, men vekten går oppover fordet.. 

Er det vanlig å gå opp 20 kg uten å endre matvanene? Er det flere der ute? 

Anonymkode: b732c...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk opp 28 kg og 26 kg i mine svangerskap. Mistet alt 6-8 uker etter fødsel, og et par kg til i tiden etterpå. 

Jeg antar jeg hadde mye vann i kroppen og at det ikke bare var fett. Spiste nok mer enn normalt, men var ikke helt på styr liksom. 

På sykehuset sa de at jeg hadde en fin vekt når jeg fødte. 

Anonymkode: f2022...3e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg gikk opp 28 kg og 26 kg i mine svangerskap. Mistet alt 6-8 uker etter fødsel, og et par kg til i tiden etterpå. 

Jeg antar jeg hadde mye vann i kroppen og at det ikke bare var fett. Spiste nok mer enn normalt, men var ikke helt på styr liksom. 

På sykehuset sa de at jeg hadde en fin vekt når jeg fødte. 

Anonymkode: f2022...3e8

Håper det bare er vann her og for min del😊 jeg husker bare jeg var litt ekstra sulten rundt uke 11, men gikk ikke opp nevneverdig av det.. Har hatt lyst på enkelte typer mat, men det har vært helt vanlig mat, og jeg blir fortere mett og orker ingenting resten av dagen.. 

Kan jeg spørre hva vekten din var da du fødte? 

Skrevet

Uavhengig av høyden din så har du en ganske lav vekt i utgangspunktet. Kvinner som har lav vekt/ er litt undervektige kan gå opp mer enn anbefalt heter det. 

Anonymkode: a717c...bc6

• Liker 7
Skrevet

Som brukeren over skriver om du er lav, var du litt undervektig før svangerskapet. Da er det relativt vanlig å gå opp mer. Jeg er også liten i utgangspunktet (samme vekt, 2 cm lavere), og gikk opp omtrent like mye i andre svangerskap (første gang hadde jeg dårlig matlyst, og gikk opp mindre, men det førte også til at jeg ble svært tynn etterpå). Det kjentes litt som om kroppen regulerte det selv, og jeg spiste når jeg var sulten. Kiloene forsvant av seg selv andre gang også. Jordmoren kommenterte at vektoppgangen var fin andre gang, nettopp fordi det var lite å gå på i utgangspunktet. 

Anonymkode: d4273...208

Skrevet

Da satser jeg på at vektoppgangen er normal her også, jeg driver stadig og sammenligner meg med andre, som går opp 8 og 12 kg osv.. 😅 Synes jeg ser helt ok ut, men ser jo at fingrene og beina er litt større enn vanlig, så det er nok bare vann.. Nei, jeg gleder meg til babyen kommer så kan vi ut å gå lenger enn de 50 meterne jeg orker 😂

• Liker 1
Skrevet

Basert på BMI (som ikke sier alt, men gir en indikasjon), så var du undervektig i utgangspunktet. Det betyr at kroppen din hadde lite eller ingenting i reserver å gi til det lille mennesket du nå produserer inni deg. Å gå opp rundt 10 kg er en veldig grov tommelfingerregel, men overvektige kan gjerne gå opp litt mindre, mens undervektige gjerne kan gå opp mer. Og om man samler mye vann i kroppen, så kommer det i tillegg.

Det viktige her er at du spiser det både din og babyens kropp trenger av næring og næringsstoffer. Det som har vært bare nesten nok for deg før, kan det hende at ikke er nok nå. Fosteret prøver å ta det den trenger, men hvis det ikke er nok av noe, så får både den og du mangler. Og selv om det er nok til den lille, så kan kroppen din få problemer. Tenk om din bekymring for å gå opp for mye i vekt gjør at du og/eller babyen får problemer fordi dere ikke fikk riktig næring under svangerskapet.

Jeg er sikker på at du har en helt fantastisk nydelig gravidkropp! Prøv å fokusere på det viktige her - å gjøre hva du kan for at du og den lille har og får best mulig helse. Det måles ikke best i din vekt under svangerskapet.

Jeg gikk selv opp 25-30 kg i mitt første svangerskap og har gått opp over 20 kg så langt (uke 38) i dette. Mye var vann første runde, for ca. 15 kg forsvant på 1-2 uker. Før 7 mnd. var gått, var jeg litt under startvekta (som var såvidt litt overvektig), og ble gravid igjen. Jeg gjorde ingenting spesielt for å gå ned. Bare ammet og spiste normalt, sov dårlig og var mamma. ❤️

• Liker 2
Skrevet
ididi skrev (3 timer siden):

Basert på BMI (som ikke sier alt, men gir en indikasjon), så var du undervektig i utgangspunktet. Det betyr at kroppen din hadde lite eller ingenting i reserver å gi til det lille mennesket du nå produserer inni deg. Å gå opp rundt 10 kg er en veldig grov tommelfingerregel, men overvektige kan gjerne gå opp litt mindre, mens undervektige gjerne kan gå opp mer. Og om man samler mye vann i kroppen, så kommer det i tillegg.

Det viktige her er at du spiser det både din og babyens kropp trenger av næring og næringsstoffer. Det som har vært bare nesten nok for deg før, kan det hende at ikke er nok nå. Fosteret prøver å ta det den trenger, men hvis det ikke er nok av noe, så får både den og du mangler. Og selv om det er nok til den lille, så kan kroppen din få problemer. Tenk om din bekymring for å gå opp for mye i vekt gjør at du og/eller babyen får problemer fordi dere ikke fikk riktig næring under svangerskapet.

Jeg er sikker på at du har en helt fantastisk nydelig gravidkropp! Prøv å fokusere på det viktige her - å gjøre hva du kan for at du og den lille har og får best mulig helse. Det måles ikke best i din vekt under svangerskapet.

Jeg gikk selv opp 25-30 kg i mitt første svangerskap og har gått opp over 20 kg så langt (uke 38) i dette. Mye var vann første runde, for ca. 15 kg forsvant på 1-2 uker. Før 7 mnd. var gått, var jeg litt under startvekta (som var såvidt litt overvektig), og ble gravid igjen. Jeg gjorde ingenting spesielt for å gå ned. Bare ammet og spiste normalt, sov dårlig og var mamma. ❤️

Tusen takk for et fint svar💖 det var betryggende for meg 💕 

Jeg har egentlig bare spist når jeg er sulten under graviditeten, noe som er mer enn da jeg ikke var gravid, da gikk ofte sulten over og jeg drøyde det bare til neste måltid.. Men så er det det med næring, og blodprøvene viser visst ikke annet enn jernmangel, så tror jeg får i meg det jeg kan. Håper jeg da. Er litt usikker på hva slags prøver legen tar hver gang 😅 

Uansett håper jeg bare det går bra med babyen, han er det viktigste 💕

Det blir nok som forrige svangerskap og som du beskriver, at kiloene bare forsvinner etterpå og med ammingen 😊

Skrevet

Jeg er nå i uke 33 og har gått opp 21 kg hittil! Hadde normal bmi og var slank i utgangspunktet, så min jordmor sier jeg ikke skal tenke på vektoppgangen og at det ikke er  så "farlig". Hun sier at dersom startvekten min hadde vært høyere, hadde hun fulgt det opp tettere! Jeg har også stor mage, altså over gj.an på symfysemål så blir fulgt opp på grunn av det! Hvis jordmor hadde vært bekymret for vektoppgang i tillegg hadde jeg fått tettere oppfølging på det, men den lille i magen ser ut til å trives godt og det er det viktigste☺️ Er viktig å prøve og kose seg uten å bekymre seg for alt, og dersom man er i det lavere sjiktet med vekt i utg.pkt så ville jeg ikke stresset med de ekstra kiloene☺️ Blir det et problem vil jordmor henvise deg videre! Masse lykke til videre!☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...