Gå til innhold

Dere som har opplevd at mannen valgte en annen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tar det før det ble bedre? Har gått snart to år nå, men kan fortsatt våkne gjennomsvett av mareritt hvor jeg ser de to for meg. De er fortsatt sammen. Dette er det mest traumatiske jeg har opplevd noensinne, men trodde det skulle slippe taket etterhvert?

Anonymkode: 52566...428

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor lang tid tar det før det ble bedre? Har gått snart to år nå, men kan fortsatt våkne gjennomsvett av mareritt hvor jeg ser de to for meg. De er fortsatt sammen. Dette er det mest traumatiske jeg har opplevd noensinne, men trodde det skulle slippe taket etterhvert?

❤️
Det ble bedre etter 1 år cirka...men har fortsatt mareritt noen ganger. 

Anonymkode: 0d6d2...a1e

• Liker 2
Skrevet

4 år tok det her. Det som hjalp var å få en ny. Høres patetisk ut. Men nå føler jeg ingenting for eksen lenger. Mye er nok fordi min nye mann er så utrolig mye bedre på alle måter. 

Du må prøve å tenke på at den mannen hun "stjal" fra deg var en illojal mann som ikke står støtt som fjell i vanskelige tider, men som rømmer til neste dame. En sånn mann vil man ikke ha. Det at han valgte henne handler ikke om deg og at du ikke var bra nok. Men om han og at han var feig. 

Anonymkode: 30437...42e

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

4 år tok det her. Det som hjalp var å få en ny. Høres patetisk ut. Men nå føler jeg ingenting for eksen lenger. Mye er nok fordi min nye mann er så utrolig mye bedre på alle måter. 

Du må prøve å tenke på at den mannen hun "stjal" fra deg var en illojal mann som ikke står støtt som fjell i vanskelige tider, men som rømmer til neste dame. En sånn mann vil man ikke ha. Det at han valgte henne handler ikke om deg og at du ikke var bra nok. Men om han og at han var feig. 

Det stemmer jo ikke...Det er å lure seg selv. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det stemmer jo ikke...Det er å lure seg selv. 

I mitt tilfelle stemte det. Ser gang på gang at eksen løper når det blir problemer i forholdene hans. 

Man må faktisk finne seg strategier for å komme seg over en eks. 

Som regel har man satt personen på en pidestall som man må få han/hun ned fra. Og da må man se på det negative ved personen. 

En strategi jeg også lærte meg var å skrive en liste med alt det negative ved eksen. Kun hans negative sider og ingenting positivt. For så å lese gjennom den listen gang på gang når savnet ble for stort. Det hjalp det også.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I mitt tilfelle stemte det. Ser gang på gang at eksen løper når det blir problemer i forholdene hans. 

Som regel har man satt personen på en pidestall som man må få han/hun ned fra. Og da må man se på det negative ved personen. 

En strategi jeg også lærte meg var å skrive en liste med alt det negative ved eksen. Kun hans negative sider og ingenting positivt. For så å lese gjennom den listen gang på gang når savnet ble for stort. Det hjalp det også.

Ah...hvis det er typisk han, er jeg enig, men hvis eksen valgte en annen for første gang og er lykkelig med henne, bør man tenke «Var det noe JEG gjorde galt?». Det gjør kanskje vondt å tenke sånn, men det hjelper på sikt. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mulig det var slik i ditt tilfelle, men det gjelder ikke alle. 

En mann trenger ikke å være feig, stjålet eller illojal som ikke står støtt som fjell i vanskelige tider, selv om han bryter ut av et forhold 🙄 

Forholdet kan være dårlig for ham, og da skal han ikke stå støtt som fjell, bare for å ikke bli kalt feig og illojal. 

Noen passer ikke sammen, noen finner noen de passer bedre sammen med. 

Det går ikke an å stjele mennesker, med mindre du er en kidnapper.

Anonymkode: d8af7...591

• Liker 8
Skrevet

Men til deg TS, jeg skjønner at det gjør vondt og bli forlatt. Tror ikke du skal se etter skyld i deg selv, dette var mannens valg, det trenger ikke å ha noe med deg å gjøre. 

Jeg vet ikke hvilken situasjon du er i, men hold deg aktiv, ta en god utdanning/videreutdanning/strekk deg etter drømmejobben, ett eller annet. Reis (innenlands enn så lenge), legg planer og hold deg opptatt. Bli den beste versjonen av deg selv, og du skal se at eksen blekner litt etter litt ☺️

• Liker 3
Skrevet

Selv etter 15 år kan jeg av og til kjenne den rå følelsen av svik. Det er ikke tanken på han sammen med andre som «plager» meg nå, men den følelsen av at noen jeg stolte på gjorde dette med meg. 

Anonymkode: 96317...26c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke hvis det er feil strategi. Da risikerer man jo bare at det samme skjer igjen.

Og det å tenke «Alt er noen andres feil, ingenting er min feil, det er ingenting jeg kan gjøre bedre.» er en FORFERDELIG feilslått strategi når det kommer til å bevare forhold.

Jeg vil faktisk si at det er som å be om at det skal skje igjen. 

Anonymkode: ca480...086

• Liker 4
Skrevet

Det verste er tapet av familien. Jeg får ikke lenger bo sammen med mine egne barn på heltid, fordi mannen min heller vill finne seg en ny kjæreste. Det føles som et dobbelt svik. 

Skjønner faktisk ikke hvordan dette kan bli bedre. For det handler jo om barna mine også, ikke bare mannen.

Anonymkode: a639f...d0f

• Liker 7
Skrevet

Er det mer traumatisk å bli forlatt for en annen, enn å "bare" bli forlatt?

Spør litt av nysgjerrighet, men også kanskje fordi man kan snu tankemønster litt her.. i stedet for å tenke på at han valgte en annen, så kan du kanskje prøve å få fokuset litt bort fra denne tredje personen som trengte inn, og tenke på forholdet deres og hvorfor det ikke kunne eller skulle vare.

Når man føler seg valgt bort så havner man fort i en offerposisjon, og en posisjon hvor man blir desperat etter å "vinne" den andre tilbake. Du blir helt maktesløs og hjelpeløs og viljeløs. Og mister fokus og glemmer å tenke på om det egentlig var riktig at dere skulle være sammen. Ta litt kontroll over situasjonen ved å tenke på at du ikke lengre vil ha han.

Vet ikke om det hjelper, men var bare noen tanker...

Ellers - rebound :) Spesielt i disse tider tror jeg litt fysisk kontakt med en annen kan hjelpe psykisk.

Anonymkode: 2e3fa...446

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig det var slik i ditt tilfelle, men det gjelder ikke alle. 

En mann trenger ikke å være feig, stjålet eller illojal som ikke står støtt som fjell i vanskelige tider, selv om han bryter ut av et forhold 🙄 

Forholdet kan være dårlig for ham, og da skal han ikke stå støtt som fjell, bare for å ikke bli kalt feig og illojal. 

Noen passer ikke sammen, noen finner noen de passer bedre sammen med. 

Det går ikke an å stjele mennesker, med mindre du er en kidnapper.

Eh hvis han velger en annen saa er han jo utro!? Og en idiot. Det er noe annet

Anonymkode: 4086b...e10

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor slite så lenge etter en person som mente at en annen var bedre enn deg? En som frivillig gikk ut av forholdet og risikerte alt for en annen kvinne? For han er kanskje hun nye mye bedre match. Jeg hadde ikke kastet bort fem minutter på en som ikke elsket meg nok til å bli hos meg. 

Anonymkode: bb2a7...341

• Liker 1
Skrevet

Jeg var gjennom et samlivsbrudd i fjor sommer, så jeg føler med deg TS. Her hadde vi vel egentlig snakket om et mulig brudd lenge, men han tok den endelige avgjørelsen. Det siste året mistenkte jeg at han traff andre, eller i det minste hadde blikket tydelig vendt ut. Han fant seg raskt ei ny, ei han kjente gjennom jobben, som egentlig bekreftet mine mistanker. 

Men ekteskapet vårt var jo ikke bra de siste årene, og jeg ønsket selv å gå lenge. Det som holdt meg igjen var barna. Hadde vi ikke hatt barn, hadde jeg gått selv for lenge siden. Så prøv å snu tankegangen din litt: Var forholdet virkelig så bra? Er det egentlig kjærlighetssorg over mannen du føler, eller er det mer en "familiesorg" over alt som ikke ble? Jeg leste et sted at "lykkelige par blir jo ikke skilt", så prøv å kjenn etter alt som ikke var bra. Var du virkelig så lykkelig selv? Tenk at nå har du en ny sjanse i livet; grip den! Hva gjør deg lykkelig nå?

Jeg kan fortsatt kjenne et stikk innimellom over å ikke ha barna mine på heltid, men fokuserer på at tiden med dem er mye bedre enn før. Jeg har mer overskudd, så jeg nyter tiden mer. Når barna er hos faren, har jeg god tid til jobb, trening, venner, hobbyer og dating. Det er kanskje ikke løsningen for alle å raskt kaste seg ut i datingverden igjen, men for meg har det gjort godt. Det er herlig å kjenne litt kriblinger i magen og den spenningen som følger med. Slutt å se bakover; velg å se fremover! Nå starter resten av livet ditt. 

Anonymkode: 28c84...f6c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Eh hvis han velger en annen saa er han jo utro!? Og en idiot. Det er noe annet

Anonymkode: 4086b...e10

Ja, utroskap er en fæl ting, men det betyr ikke at personer som er utro er forferdelige personer, og feige idioter. De utfører en forferdelig idiotisk handling, ja, men kan være oppegående og gode personer utover det. 

Utro personer er vel like forskjellige som personer som ikke er utro, vil jeg tro. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ah...hvis det er typisk han, er jeg enig, men hvis eksen valgte en annen for første gang og er lykkelig med henne, bør man tenke «Var det noe JEG gjorde galt?». Det gjør kanskje vondt å tenke sånn, men det hjelper på sikt. 

Gud bedre for et idiotisk råd. Et mye bedre råd er å se etter en bedre match, som elsker deg og ikke en annen. Kan selvfølgelig være greit å tenke gjennom forholdets mangler også, for å slippe taket på sorgen og lære noe av det. Men å psyke seg selv ned med egne feil og mangler, er jo særdeles lite konstruktivt i sorg. 

Anonymkode: e5290...bf3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du sett eller hørt noe fra de siden? Har du øvd på å tenke stygt om han?

Anonymkode: 625b7...1d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du sett eller hørt noe fra de siden? Har du øvd på å tenke stygt om han?

Akkurat det rådet forstår jeg ikke. For hvis man har barn sammen så må man jo samarbeide, og da må man jo både tenke og si pene ting om den andre til barna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Akkurat det rådet forstår jeg ikke. For hvis man har barn sammen så må man jo samarbeide, og da må man jo både tenke og si pene ting om den andre til barna. 

Ja, du må ha tillit til han som en forelder. Det er noe annet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...