Gå til innhold

Hvorfor er tilbudet i kommunale barnehager mye dårligere enn private?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser etter en passende barnehage til mitt barn som begynner i barnehagen til høsten. Jeg er mildt sagt sjokkert over hvor dårlig tilbudet i kommunale barnehager er. Dessverre er de 2 nærmeste barnehagene kommunale og de private ligger ett stykke unna hjemmet mitt. 

De kommunale barnehagene er stengt 6 uker i året! Altså hele romjulen, hele påskeuken, så er man nødt til å ta ut barna 3 uker hver sommer og selvsagt så har de minst 5 planleggingsdager per år. Dette går ikke for meg, jeg som arbeidstaker har 5 uker ferie i året. De kommunale barnehagene har ikke matservering, ikke sovevakt, lekeapparater var utdaterte og i tillegg hadde de veldig korte åpningstider.  Nei, jeg har ikke tenkt å ha barnet 50 timer i barnehagen per uke, men jeg starter tidlig på jobb og er avhengig av å levere kl. 0700. 

Og på toppen av det hele virket personalet i de kommunale barnehagene lite imøtekommende.  Litt sure og brydd når jeg tok kontakt. Mens de private virket mer positive og så mye hyggeligere. Det kan godt henne det bare var dagsformen til de enkelte jeg pratet med. 

Hva tenker dere? Har dere samme inntrykk av private og kommunale barnehager? Hba er i såfall grunnen til dette? 

Anonymkode: 07f6b...b01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har til gode å møte en barnehage som ikke krever tre sammenhengende ferieuker på sommeren. De fleste barnehager har også fem plandager. Uansett privat eller ikke. 
Jeg har bare hatt barna i private barnehager, men har hørt at kommunale barnehager har et tak på hvor mye de kan ta i matpenger. Mener noen sa det var rundt 200kr pr barn. Da sier det seg selv at mattilbudet blir deretter. Barnehagen vi har nå har fullkost, men da blir det jo også 500kr pr barn i kostpenger. 
Og det med holdninger i personalet varierer nok fra barnehage til barnehage. 

• Liker 6
Skrevet
atropos skrev (28 minutter siden):

Jeg har til gode å møte en barnehage som ikke krever tre sammenhengende ferieuker på sommeren. De fleste barnehager har også fem plandager. Uansett privat eller ikke. 
Jeg har bare hatt barna i private barnehager, men har hørt at kommunale barnehager har et tak på hvor mye de kan ta i matpenger. Mener noen sa det var rundt 200kr pr barn. Da sier det seg selv at mattilbudet blir deretter. Barnehagen vi har nå har fullkost, men da blir det jo også 500kr pr barn i kostpenger. 
Og det med holdninger i personalet varierer nok fra barnehage til barnehage. 

3 uker ferie hver sommer er jeg helt enig i, da har jeg uansett selv fri fra jobb. Det samme gjelder planleggingsdager. Men stengt hele romjulen og hele påskeuken?! Da er jeg på jobb, fordi det er vanlige arbeidsdager. Jeg kan ikke ta ut ferie da OG ha 3 uker fri om sommeren, hele påsken og hele romjulen og de 5 planleggingsdager. Dette utgjør 6 uker I året, og det har ikke ikke muligheten til. 

Skrevet

Tror ikke det har noe med kommunal vs. Privat. Vi går i privat barnehage, og er enda mer stengt enn det du beskriver. De kommunale i området her har også bedre åpningstider og lekeapparater og sovevakter er det ingen forskjell på. Eneste de private er bedre på er matservering, men det betaler vi da også i dyre dommer for.

Anonymkode: b17d7...8f1

• Liker 8
Skrevet

Ingen barnehager i de to kommunene vi har bodd i har hatt stengt i romjulen. Ikke i utgangspunktet i alle fall. Man gir beskjed hvilket behov man har i julen også bemannes barnehagen deretter. Er det ingen som skal være i bhg. i romjulen er bhg. naturligvis stengt. 

Anngående privat vs kommunal så har jeg ikke inntrykk av at det alltid er de kommunale som er dårligst. Har vært borti noen barnehager (ppl tror jeg det var) som var mye dårligere bemannet enn de kommunale og med fære pedagoger. Men i de private barnehagene kan man natuligvis lettere finne de som har fokus på akkutat det som er viktig for dine barn. Vi har hatt ungene i friluftsbarnehage. Hadde vi hatt steiner her, hadde vi valgt det. 

Anonymkode: 06e20...dce

• Liker 2
Skrevet

Min går i privat barnehage, og de har stengt romjulen og hele juli. De har heller ikke noe annet mattilbud enn brødmat, pluss et fruktmåltid, midt på dagen. Varmmat innimellom. Fruktmåltidet sender vi forøvrig med selv (unntatt nå under korona, nå er det kun frokosten vi sender med hvis hun skal frokost i barnehagen). 

Anonymkode: 3a46d...7a1

• Liker 2
Skrevet

Det er stor forskjell på kommunale barnehager fra kommune til kommune . Mat penger kan økes i kommuner men ofte prøver de å holde det lavt . Har hatt mine barn både i privat og kommunalt . Der vi bodde før valgte vi Privat pga det var det beste tilbudet og nyeste barnehagen, vi måtte stille til dugnad i den private Bhg også .  Da vi flytter ble det kommunal barnehage med godt tilbud. Så jeg har positiv erfaring fra begge . 

Anonymkode: 52930...8f4

Skrevet

Dette har ikke noe med kommunal eller privat å gjøre. Private barnehager kan også ha stengt hele romjulen og påskeferien, eller ha et dårligere mattilbud/lekeapparater etc enn kommunale. Vår kommunale barnehage har nesten full kost (unntatt frokost), åpent virkedager i romjula og påsken. 

Anonymkode: 233a7...f3c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

3 uker ferie hver sommer er jeg helt enig i, da har jeg uansett selv fri fra jobb. Det samme gjelder planleggingsdager. Men stengt hele romjulen og hele påskeuken?! Da er jeg på jobb, fordi det er vanlige arbeidsdager. Jeg kan ikke ta ut ferie da OG ha 3 uker fri om sommeren, hele påsken og hele romjulen og de 5 planleggingsdager. Dette utgjør 6 uker I året, og det har ikke ikke muligheten til. 

Det kommer nok litt an på barnehagen. Vi har privat der vi kan melde oss på romjul og påske. Hvis det er flere enn fem barn påmeldt holder barnehagen åpen. Men er du alene om dette barnet? Mitt inntrykk er at foreldre ofte overlapper litt ferieukene slik så barnet kan være hjemme i romjul og påske. 

Skrevet

Vi har privat barnehage og den er stengt 2 uker om sommeren, forventer/krever (står i vedtektene) at barnet har 3 uker sammenhengende fri ifb med de to ukene og at de har totalt 4 uker fri løpet av mai-september. I tillegg har de stengt i romjulen, og har plandager som alle andre barnehager. 

En annen barnehage, under samme eiere, har åpent hele sommeren og også romjulen for de med behov. 

Det handler ikke om privat vs ikke privat. Foreldrestyrt barnehage er en fordel når det gjelder private, men ellers er det lite som skiller private og kommunale i all hovedsak. 

Anonymkode: 0cb8a...2ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser etter en passende barnehage til mitt barn som begynner i barnehagen til høsten. Jeg er mildt sagt sjokkert over hvor dårlig tilbudet i kommunale barnehager er. Dessverre er de 2 nærmeste barnehagene kommunale og de private ligger ett stykke unna hjemmet mitt. 

De kommunale barnehagene er stengt 6 uker i året! Altså hele romjulen, hele påskeuken, så er man nødt til å ta ut barna 3 uker hver sommer og selvsagt så har de minst 5 planleggingsdager per år. Dette går ikke for meg, jeg som arbeidstaker har 5 uker ferie i året. De kommunale barnehagene har ikke matservering, ikke sovevakt, lekeapparater var utdaterte og i tillegg hadde de veldig korte åpningstider.  Nei, jeg har ikke tenkt å ha barnet 50 timer i barnehagen per uke, men jeg starter tidlig på jobb og er avhengig av å levere kl. 0700. 

Og på toppen av det hele virket personalet i de kommunale barnehagene lite imøtekommende.  Litt sure og brydd når jeg tok kontakt. Mens de private virket mer positive og så mye hyggeligere. Det kan godt henne det bare var dagsformen til de enkelte jeg pratet med. 

Hva tenker dere? Har dere samme inntrykk av private og kommunale barnehager? Hba er i såfall grunnen til dette? 

Min erfaring er helt motsatt. De kommunale er proffe, følger opp ungene, samtidig som de er hyggelige. De private var bare opptatt av økonomi. Ansatte bare nyutdannede og ufaglærte, med en ekstrem gjennomtrekk av personale. Fulgte ikke opp avtaler, på grensen til svindel. De hadde feks rotet bort oppsigelsen av plassen til barnet, som jeg personlig leverte til styrer. De ville ha meg til å betale tre måneder ekstra, selv om de allerede hadde gitt plassen til et annet barn. 

Fant ut at det var noe som flere familier opplevde, så det var visst vanlig praksis. 

Angående ferier og at barnehagen er stengt, så får de fleste andre til dette. Mer kommenterer jeg ikke på det. 

• Liker 7
Skrevet
atropos skrev (25 minutter siden):

Men er du alene om dette barnet?

Ja, jeg har derfor ikke muligheten til å overlappe med barnefar. Jeg er 100% alene, og mine foreldre er såpass "unge" at de selv er i full jobb. 

Skrevet

Såvidt jeg vet er det lovbestemt at barn skal ha 3 uker sammenhengende ferie. 

Hos oss i Oslo hadde bydelene samarbeid og ferietilbud. Men alle barn måtte ha minst 3 uker sammenhengende ferie, da ila sommeren. 

Men ang forskjell: nei, jeg opplever mer at det er tilfeldig. 

I vår bydel er det like god score på den ene veldig populære private og vår kommunale. (De to var på topp). 

Vi hadde SLITTE utearealer osv - men jeg ser ikke problemet med det? Jeg personlig synes det var sjarmerende og koselig - ungene stortrivdes. 

Anonymkode: 83077...868

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke det har noe med kommunal vs. Privat. Vi går i privat barnehage, og er enda mer stengt enn det du beskriver. De kommunale i området her har også bedre åpningstider og lekeapparater og sovevakter er det ingen forskjell på. Eneste de private er bedre på er matservering, men det betaler vi da også i dyre dommer for.

Anonymkode: b17d7...8f1

Nei, jeg tror heller ikke det. Vi har kommunalbarnehage, og den eråpen alle hverdager, inkludert romjul, påske og hele sommeren. Det eneste kravet er at barna skal ha tre uker sammenhengende fri om sommeren (vi bestemmer når), pluss planleggingsdager. Bor i en kommune rett utenfor Oslo.

Anonymkode: aaeb5...276

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei:)

Mine barn har går i en kommunal barnehage. De har matservering (når det ikke er korona), de har sovevakt, gode lekeapparater, og tilbud om sommeråpen barnehage for de som behøver det. Fem planleggingsdager har de, men jeg som arbeidstaker har rett på permisjon i forbindelse med dette. Noe oppfølging av barn må du nesten regne med. Det er vanlig med planleggingdmsdager også i de private barnehagene heromkring. Åpningstiden er fra 07.30-17.00. Jeg vet enkelte andre kommunale barnehager her har tidligere åpning. De private barnehagene rundt her har samme åpningstid som vi har i vår. Barnehagen vår har åpen barnehage alle dager som ikke er helligdager, det betyr at det er tilbud også i romjulen og i påskeuken. Det er forventet at barna får tre uker ferie i løpet av året, og det synes jeg alle barn har godt av. Du har jo mer ferie enn det så barna kan ha fri når du har det. 

Barna og vi elsker de som jobber i barnehagen. Vennlige, hjelpsomme og positivt innstilt. 

Anonymkode: 193de...b48

Skrevet

Her er det omvendt. De private holder stengt i romjula og i påsken mens de kommunale har åpent. Men min oppfatning er at de private har mer penger å rutte med så tilbudet blir derfor bedre. Lengre åpningstider også i de private.

Anonymkode: b1fa8...cce

• Liker 1
Skrevet

Forskjellen er nok penger. De fleste private bhg har god råd, nok ressurser til å ta inn vikarer/ha varmmatservering/nye leker osv. hvertfall den jeg jobber i. Mens i mange kommunale barnehager er ansatte utslitte, de får ikke vikarer fordi de ikke har råd, man må ha med maten selv pga det ikke er servering osv

Skrevet

Det er veldig varierende. Og er nok ikke en kommune vs privat sånn sett. 

I de kommunale her er det åpent i romjul/påske (såfremt det er barn og det er bindende påmelding)og stengt 2 uker om sommeren. Jeg har også jobbet i en foredrestyrt bhg som var stengt påskeuka og hele romjula. 

Økonomisk har nok private mer midler. da de kommunale som oftest bare har ett minimum og man må snu på hver krone. 

Man merker stor forskjell på å jobbe i privat vs kommunal. Det handler stort sett om forskjell i bemanning og økonomi/ressurser 

Anonymkode: c4657...60f

Skrevet

Sånn en gang for alle: Jeg har ingen problemer med at barnet har 3 uker ferie om sommeren. Da har jeg også ferie, så det skulle bare mangle at barnet var med meg.  

Men jeg har ikke fri i romjula, påskeuken bortsett fra offentlige helligdager.  Da kommer jeg til å ha ett problem :(

Jeg har kun 5 uker ferie i året og barnehagen er stengt i 6 uker hvert år :(

Skrevet
Spicymami skrev (56 minutter siden):

Forskjellen er nok penger. De fleste private bhg har god råd, nok ressurser til å ta inn vikarer/ha varmmatservering/nye leker osv. hvertfall den jeg jobber i. Mens i mange kommunale barnehager er ansatte utslitte, de får ikke vikarer fordi de ikke har råd, man må ha med maten selv pga det ikke er servering osv

Jeg kjenner ikke igjen dette, og jeg er godt kjent i sektoren. Private barnehager har ikke mer penger. De mottar det samme i støtte, og tror der er vanligere at private barnehager holder igjen på vikarer ol siden de har eiere som er avhengig av et visst overskudd. Kommunale barnehager er det ingen som skal ta ut overskudd fra.

Anonymkode: 906aa...858

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...