Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er straks 11 mnd og vi klarer rett og slett ikke å få inn rutiner for søvn, hverken dupp på dagtid eller natt. 

Han bør ha to dupper på dagtid, føler vi hadde bedre rutiner på det fra han var 6-9 mnd, nå er han nærmest umulig å legge uansett! På natta har han begynt å våkne oftere og oftere. Det hjelper ikke om vi samsover eller prøver å legge han i egen seng. 

I går prøvde jeg å legge han i egen seng kl.1900, han sovnet to ganger, men våknet etter 20 min, så prøvde jeg å få han til å sove sammen med meg, da sov han frem til 0100, så våknet han og var våken i en time, måtte gi han flaske og bytte bleie da den var full av tiss, så sov han frem til 0500, etter det nektet han å sove mer. Kan nevne at han små-våkner i perioden 0200-0500, da må han flyttes på eller han må få smokk. 

Kjenner hodet sprenger av hodepine, jeg føler meg konstant fyllesyk pga. søvnmangel. Noen som er i/har vært i tilsvarende situasjon? 

Anonymkode: 62b41...02a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Baby er straks 11 mnd og vi klarer rett og slett ikke å få inn rutiner for søvn, hverken dupp på dagtid eller natt. 

Han bør ha to dupper på dagtid, føler vi hadde bedre rutiner på det fra han var 6-9 mnd, nå er han nærmest umulig å legge uansett! På natta har han begynt å våkne oftere og oftere. Det hjelper ikke om vi samsover eller prøver å legge han i egen seng. 

I går prøvde jeg å legge han i egen seng kl.1900, han sovnet to ganger, men våknet etter 20 min, så prøvde jeg å få han til å sove sammen med meg, da sov han frem til 0100, så våknet han og var våken i en time, måtte gi han flaske og bytte bleie da den var full av tiss, så sov han frem til 0500, etter det nektet han å sove mer. Kan nevne at han små-våkner i perioden 0200-0500, da må han flyttes på eller han må få smokk. 

Kjenner hodet sprenger av hodepine, jeg føler meg konstant fyllesyk pga. søvnmangel. Noen som er i/har vært i tilsvarende situasjon? 

Anonymkode: 62b41...02a

Hei,

her våkner minste rundt 5 hver dag for tiden, og har tidligere våknet hyppig på natten (i 1,5 år). Det går forholdsvis greit nå siden jeg har fått tatt en dupp selv en eller annen gang i løpet av dagen (når pappaen kan ta barna), men jeg vet veldig godt hvordan det er å ha søvnmangel over tid etter førstemann. Jeg ønsker først og fremst å si: At det er turbulent med sovingen for tiden trenger ikke å ha noe som helst å gjøre med det dere som foreldre gjør. Mange opplever at det går fint med soving både dag og natt over en lengre periode (dj sa det gikk bedre 6-9 mnd), og plutselig snur det. Det kan være tenner som er på vei opp, det kan være et utviklingstrinn (altså at barnet er i ferd med å lære nye ting og dette går ofte utover humøret og søvnen). Poenget er: Prøv å si til deg selv at det er en fase, at det ikke betyr at dere har mislyktes som foreldre, for det er ikke sant! Alt går over. Det hjelper lite der og da, for da er «det svarte hullet» altoppslukende, og det er stress å ikke vite NÅR det går over. Men det går over selv om man ikke ser så lyst på det der og da. 

Vår minste er nå 1,5 år og har nettopp begynt å sove gjennom natta uten hyppige oppvåkninger/melk, og det første halvåret var det krise med vogn og kun bæresele som fungerte til dagsoving. Kanskje får du tips fra andre som kan fungere, og kanskje er dette bare en fase som er sånn uavhengig av hva dere gjør. Mitt aller beste tips må være: Be om «hjelp» fra mann/venn/besteforeldre/nabo (eller hvem som helst du føler du kan spørre) om å passe ungen 30-60 min slik at du kan prøve å sove litt på dagen. For min del er det det eneste som gjør at jeg klarer meg gjennom en dag der jeg er helt nedkjørt. Det nytter i alle fall ikke å si «sov når babyen sover», når babyen ikke sover på dagtid. 

Forresten gikk vår jente over fra 1 til 2 dupper da hun var 11 mnd, fordi vi sleit med å få henne til å sovne på dagen og også på kvelden. Det var jo ikke ideelt i overgangen (da 2 dupper var for mye or 1 for lite, så da byttet vi litt mellom 1 og 2 dupper ut ifra hvor lite hun hadde sovet på natta. Men etter en måneds tid endte vi på kun 1 dupp, og da sov hun lengre på dagen, og sovnet fortere på både dagtid og kveldstid. Men det betyr jo ikke at det er problemet hos dere eller at dere vil oppleve det samme.

Foreldrelivet er krevende, men at du opplever motgang betyr IKKE at du er mislykket som mor ❤️Det er altfor lett å føle det slik - been there, done that.

Håper du får deg litt hvile snart! Og det ble visst et langt innlegg 🙈

Skrevet

Har du vært hos kiropraktor og sjekket at baby ikke har noen låsninger? Venninnen min fikk et nytt liv etter kirotime for baby.

Anonymkode: 6ee4a...2e3

Skrevet

Og du er flink som står på, ikke mislykket, bare super! Det er en grunn til at søvnfrarøvelse også er en torturmetode. 🤗💕

Anonymkode: 6ee4a...2e3

• Liker 2
Skrevet

Du er ikke mislykket. Dette høres helt normalt ut. Du er bare en helt vanlig forelder med en helt vanlig baby. Og du har lov til å føle deg utslitt, frustrert og lei. ❤️

Søvnmangel over tid tar noe helt ekstremt på. Folk som ikke har barn eller insomnia, og som snakker om å ha sovet lite, vet ikke hva de snakker om. Jeg trodde jeg visste hva det var å sove lite før, men med en på 15 mnd. og å ha tre uker til termin med kronisk hoste og bekkenløsning, med typisk 3-4 timer søvn hver natt til sammen (gjerne maks to timer sammenhengende), så har jeg skjønt at det jeg før tenkte var lite søvn, egentlig var luksus.

Men det går over. Jeg hadde en bra periode med søvn da lillejenta var 7-12/13 mnd., og det var helt herlig. Og det er ikke pga. henne at jeg sover lite nå heller. Hvert barn er forskjellig.

For oss hjalp det å legge lillejenta på eget rom og stoppe helt med nattamming ved 6-7 mnd. Ingen mat mellom kveldsammingen i 19-tida og morgenammingen i 4-5-tida. Hun aksepterte det i løpet av 2-3 netter, og sov da plutselig 10-12 timer sammenhengende. Da gikk jeg fra å våkne minst én gang annenhver time til å faktisk få sove hele natta. (Etter en uke eller to med å våkne av melkelekkasjer.) Vi gjorde overgangen ved at pappaen og lillejenta flytta over i annet rom samtidig, sånn at han kunne vugge henne i søvn når hun våkna om natta. Men det skjedde nesten ikke, så etter noen få netter kom han tilbake til vårt rom igjen og alle tre var fornøyde. Etter det begynte lillejenta å sove bedre på dagtid også.

Det er ingen garanti for at denne metoden vil funke for dere, men det er verdt et forsøk. Helsesykepleieren sa at når babyer er over 6 mnd., så trenger de ikke mat om natta lenger. De ber om det for kos, men fysisk sett trenger de det ikke. Og du kan gi mye mer kos på dagtid om du er uthvilt enn når du er zombie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...