Gå til innhold

Hvorfor skal jeg betale for andres pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vet at pensjonssytemet ikke er bærekraftig. Og dagens unge må sørge for å spare til egen pensjon, siden de ikke vil få noe fra det offentlige når de blir gamle.

Det gjør meg ingenting å ta ansvar for egen pensjon. Men jeg vil ikke gjøre det i tillegg til å betale for dagens generasjon pensjoner.

Det er jo blodig urettferdig.

Anonymkode: 6630b...7f7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med i tillegg til å betale for dagens generasjon? Sparer du pensjon for noen andre? Hvis du sikter til skatten du betaler så får du masse igjen for den, så du kan heller tenke at den kommer deg til gode, ikke at du betaler for Olga på 80 år. 

Anonymkode: fec93...16f

• Liker 8
Skrevet

De som er pensjonister nå eller blir de i løpet av de neste 10-15 årene har da vell jammen ta både jobbet og skattet de også. Så sånn sett betalt til egen pensjon. 

Skatt går i en fellespott som sikrere oss all, deg innkudert, sykehus og legetilsyn om nødvendig, samt alle andre helsetjenester du trenger, sykepenger når du er syk, eller hjemme i foreldrepermisjon, nye veier og vedlikehold av disse, tunneler, kulturhus, gratis skolegang til deg selv og barna dine (om du har eller skulle få), svømmebasseng, idrettsanlegg og mye mye mer. Ja noen ender opp med å betale mer til staten enn andre, og noen er også en større utgift for staten enn andre. Men alle vi som lever i dag, får mer enn vi gir. Vi bruker hele tiden av oljepengene våre. Hadde vi ikke hatt oljepengene hadde vi hatt en helt annen levestandard enn det vi har. 

Men uansett, dette med at noen betaler mer til fellesskap enn andre, er rett og slett bare sånn det må være når man lever i en samfunn som er trygt og godt for alle. Tror de færeste hadde sagt fra seg dette utrolige gode sikkerhetsnettet vi har i landet vårt. Selv om noen nok hadde sitter igjen med mer penger enn det gjør nå, men om man da hadde blitt syk, havnet i en alvorlig ulykke eller fått en handikappet barn, hadde man nok angret. Og selv om jeg aldri skulle fått bruk for sykehus og dagpenger, ville jeg likevel ikke levd i et samfunn som f.eks USA. Der middelklassen er liten men rik (er det virkelig nødvendig med et bad til vært soverom og svømmebasseng?) og der den største delen av befolkningen lever i stor fattigdom. For sånn er det i land der man kun skal tenke på seg selv. 

Anonymkode: 5e11d...f88

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS mener sikkert gullpensjonen til etterkrigsgenerasjonen, som samtidig trekker opp stigen etter seg. 68-erne, aka boomersene, dessertgenerasjonen. Tidenes mest late generasjon. 

Anonymkode: a7a49...41c

Skal alle som er født senere også få like stor pensjon? Vi vet jo alle at det ikke går. Men et sted må man jo nesten sette grensen for hvem som får og hvem ikke. Vi som er unge i dag er tross alt mer forberedt på at det er sånn det blir og har mulighet til å begynne å spare. Foreldregenerasjonene vår har ikke hatt like stor økonomisk frihet og ikke hatt samme mulighet til å spare som vi har. Nå når de begynner å få det romslig økonomisk, begynner det å bli litt vell dårlig tid til å skulle legge av til pensjon. Derfor får enda flere full pensjon fremover, før bremsene settes på. Ja det er kipt. Men det er da logisk at vi ikke bare plutselig i år bestemmer at det er stopp fra neste år. Vi vet hva som kommer, bare å forberede oss. 

• Liker 1
Skrevet

Tenker litt som deg ts. Vi som er "unge" nå kan se bort ifra pensjon fra det offentlige. Vi må sikkert jobbe til vi stuper i grava, eller spare på egenhånd. Å spare gjør meg ikke noe, men om jeg ikke skal få pensjonsytelser fra statskassa er jeg ikke så interessert i å sponse fellesskapet heller. Da får folk ordne seg en inntekt på egenhånd. Blir det et mer tøft samfunn? Ja, dessverre. 

Anonymkode: 2369a...c68

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker litt som deg ts. Vi som er "unge" nå kan se bort ifra pensjon fra det offentlige. Vi må sikkert jobbe til vi stuper i grava, eller spare på egenhånd. Å spare gjør meg ikke noe, men om jeg ikke skal få pensjonsytelser fra statskassa er jeg ikke så interessert i å sponse fellesskapet heller. Da får folk ordne seg en inntekt på egenhånd. Blir det et mer tøft samfunn? Ja, dessverre. 

Anonymkode: 2369a...c68

Jeg er ikke ung nå, men midt i femtiårene. Kommer til å få dårlig pensjon (er en av «pensjonstaperne» født midt på sekstitallet som havner mellom to pensjonsordninger). Mange av oss har hjemmeboende og dyre tenåringsbarn ennå, samt boliglån, usikre jobber og bare ti-tolv år til pensjonstida. Sannsynligvis vil nye pensjonsregler komme igjen og igjen og stramme inn, samtidig som vi har kort tid å soare på. Jeg håper inderlig at jeg får beholde jobben til jeg blir 67, men jeg jobber i det offentlige og vet at det kommer innsparinger. 

Anonymkode: 8dc09...7d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De som er pensjonister nå eller blir de i løpet av de neste 10-15 årene har da vell jammen ta både jobbet og skattet de også. Så sånn sett betalt til egen pensjon. 

Skatt går i en fellespott som sikrere oss all, deg innkudert, sykehus og legetilsyn om nødvendig, samt alle andre helsetjenester du trenger, sykepenger når du er syk, eller hjemme i foreldrepermisjon, nye veier og vedlikehold av disse, tunneler, kulturhus, gratis skolegang til deg selv og barna dine (om du har eller skulle få), svømmebasseng, idrettsanlegg og mye mye mer. Ja noen ender opp med å betale mer til staten enn andre, og noen er også en større utgift for staten enn andre. Men alle vi som lever i dag, får mer enn vi gir. Vi bruker hele tiden av oljepengene våre. Hadde vi ikke hatt oljepengene hadde vi hatt en helt annen levestandard enn det vi har. 

Men uansett, dette med at noen betaler mer til fellesskap enn andre, er rett og slett bare sånn det må være når man lever i en samfunn som er trygt og godt for alle. Tror de færeste hadde sagt fra seg dette utrolige gode sikkerhetsnettet vi har i landet vårt. Selv om noen nok hadde sitter igjen med mer penger enn det gjør nå, men om man da hadde blitt syk, havnet i en alvorlig ulykke eller fått en handikappet barn, hadde man nok angret. Og selv om jeg aldri skulle fått bruk for sykehus og dagpenger, ville jeg likevel ikke levd i et samfunn som f.eks USA. Der middelklassen er liten men rik (er det virkelig nødvendig med et bad til vært soverom og svømmebasseng?) og der den største delen av befolkningen lever i stor fattigdom. For sånn er det i land der man kun skal tenke på seg selv. 

Vel, det  er ganske mange av oss som jobber hardt som har blitt mindre interessert i å bidra til et "fellesskap" der noen henter ut veldig mange tjenester mens andre må jobbe ræva av seg og har stort sett ikke tid til annet enn jobb. Da stemmer vi politisk også på retninger som søker å redusere velferdsstaten. Ikke nødvendig avvikle den helt, men kraftige kutt slik at man får mer personlig handlingsrom. 

Nei, det er ikke "sånn det må være", for egentlig har kuttene allerede begynt. Det er ikke tilfeldig at man har hatt borgerlig regjering i lang tid nå, og jeg blir heller ikke overrasket hvis de blir gjenvalgt for 3. gang. Det fungerer faktisk slik at når mange nok er klar for en endring, så velger man også inn flere politikere som jobber for de samme endringene. Og det er ikke bare i Norge det har skjedd, sosialdemokratiene og deres velferdsstater står for fall stort sett over hele verden. Det er fordi det dessverre ikke er bærekraftig fordi man på et eller annet tidspunkt kommer til et punkt der det hentes ut mer enn det skapes. Du sier det jo også selv, hadde det ikke vært for oljefondet hadde man allerede hatt et helt annet samfunn. Men oljefondet er heller ikke utømmelig slik mange syntes å tro.

Ja, en trist bieffekt er at det kan bli større forskjeller i et samfunn der folk må sørge mer for seg selv. Men det skulle kanskje alle de som ukritisk henter ut penger fra det offentlige og de politikerne som har bygget opp en velferdsstat som ikke er bærekraftig tenkt på før. 

Anonymkode: af3f7...25f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal alle som er født senere også få like stor pensjon? Vi vet jo alle at det ikke går. Men et sted må man jo nesten sette grensen for hvem som får og hvem ikke. Vi som er unge i dag er tross alt mer forberedt på at det er sånn det blir og har mulighet til å begynne å spare. Foreldregenerasjonene vår har ikke hatt like stor økonomisk frihet og ikke hatt samme mulighet til å spare som vi har. Nå når de begynner å få det romslig økonomisk, begynner det å bli litt vell dårlig tid til å skulle legge av til pensjon. Derfor får enda flere full pensjon fremover, før bremsene settes på. Ja det er kipt. Men det er da logisk at vi ikke bare plutselig i år bestemmer at det er stopp fra neste år. Vi vet hva som kommer, bare å forberede oss. 

Problemet er at det ikke er så lett å spare hvis man samtidig med egen sparing også må finansiere velferdsstatens økende utgifter som nødvendigvis må betales med stigende skatter- og avgifter. Da må man ha veldig godt betalte jobber, og de er det ikke mange av i disse dager. 

Det handler for øvrig ikke bare om pensjoner for min del, men også en rekke andre velferdsytelser som forbrukes i stor skala. 

Skrevet

Bl.a.: Fordi de betalte for fødestua du kom til verden på, og lønn til jordmor. De betalte skolegangen din.

• Liker 3
Skrevet

Hei.

Dette tema dukker opp fra tid til annen på KG.

Jeg tror at et lite perspektiv og orientering er på sin plass.

Den offentlige pensjonsordningen ble etablert i 1967.

Allerede på 1970 tallet ble det innsett at det ble betalt for lite inn til den felles pensjonskassen.

Grunnet til dette var at det allerede var eldre i Norge, som allerede hadde fylt 70.

Min bestemor og bestefar og din oldemor og oldefar, fikk også utbetalt pensjon fra pensjonskassen.

De fikk penger av pensjonskasse, men hadde aldri betalt noen ting inn til pensjonskassen. Neste spørsmål ble, hvor mye skulle de få.

Det var faktisk disse som hadde lagt grunnlaget for den velferdsstaten vi i dag lever i.

Dette var almen kunnskap, men politikerne torde ikke gjøre noe med dette. Hvis de skulle har gjort noe måtte skatten økes. Og ingen ville vinne valget med slagordet «Vi skal øke skatten betraktelig, stem på arbeiderpartier, Senterpartiet», osv.

Jeg husker jeg hørte at enkelte påstod, at skatten måtte økes med mellom 7 til 15%. Norge hadde allerede høy skattebelastning. Så det ville ha blitt en «populær» beslutning, og en «sikker» måte å vinne et valg på.

Så det alle regjeringer gjordet, var å dytte problemet foran seg, til de var tvunget til å ta tak i det.

Så tvang pensjonsreformen seg frem

Så «det blodig urettferdig» startet allerede når pensjonskassen ble etablert.

I «gamle dager» ble 7,5% av innbetalt skatt satt av til alderspensjon, arbeidsledighetstrygd, sykepenger, og andre sosiale utgifter som vi nå nyter godt av.

Den sosiale profilen, inkludert pensjonskassen ble opprettet slik at alle skulle bli tatt vare på i alderdommen, når vi ble syke, uføre, noen ble født med så store handikapp at de aldri ville kunne delta i arbeidslivet.

Alt dette ble nedfelt i lover, så som folketrygdloven, sosialloven osv.

Så til TS sin påstand om at: «Det er jo blodig urettferdig»

Jeg har vært med på å betale inn til den opprinnelig offentlige pensjonskassen slik at mange av deres tipolde,- olde-, og besteforeldre skulle kunne få en pensjon.

Har jeg også da blitt usatt for «…blodig urettferdighet», fordi jeg betalte inn til pensjonskassen, og som ble tatt ut i pensjon av mine besteforeldre og dine oldeforeldre, som aldri hadde betalt inn noe ting til pensjonskassen?

Det var dine og mine oldeforeldre og besteforeldre som la grunnlaget for vårt velferdssystem, slik jeg har nevnt tidligere, så de var berettiget til, ja faktisk hadde krav på alderspensjon, til tross for at de aldri hadde innbetalt noe til kassa.

Mange av de skjevheter som eksisterer i samfunnet skyldes misforståelser og feiltolkninger av lover og regler, og av mer eller mindre inkompetente personer som er satt til å forvalte disse lover og regler.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi vet at pensjonssytemet ikke er bærekraftig. Og dagens unge må sørge for å spare til egen pensjon, siden de ikke vil få noe fra det offentlige når de blir gamle.

Det gjør meg ingenting å ta ansvar for egen pensjon. Men jeg vil ikke gjøre det i tillegg til å betale for dagens generasjon pensjoner.

Det er jo blodig urettferdig.

Anonymkode: 6630b...7f7

Mange har nok ikke forstått hvor stor forskjell det er og kommer til å være mellom dagens pensjoner og den som vi i kommer etter vil få.

Det er absolutt forståelig at dagens pensjonister vil beholde det de har og blitt lovet, men det forandrer ikke det faktum at det er og blir en stor byrde for de yngre generasjoner.

Etter min mening burde i alle fall se på de mest gunstige offentlige ordningene snarest. Da mener jeg ordninger som ble innført i en annen tid, men som fremdeles består. Typisk afp ordninger for yrkesgrupper som Politi, industri osv. 

Skrevet

Vi mangler folk som kan betale skatt, er det ikke det de sier. Vi kunne jo slå sammen Norge, Sverige og Finland? En naturlig tråd fra regionreformen. Vi kommer til å bli slått sammen en vakker dag uansett.

Anonymkode: 1fd08...4b3

Skrevet
TBergh skrev (16 minutter siden):

Så til TS sin påstand om at: «Det er jo blodig urettferdig»

Jeg har vært med på å betale inn til den opprinnelig offentlige pensjonskassen slik at mange av deres tipolde,- olde-, og besteforeldre skulle kunne få en pensjon.

Har jeg også da blitt usatt for «…blodig urettferdighet», fordi jeg betalte inn til pensjonskassen, og som ble tatt ut i pensjon av mine besteforeldre og dine oldeforeldre, som aldri hadde betalt inn noe ting til pensjonskassen?

Jeg vet ikke hvor gammel du er. Men dersom du får ut pensjon fra det offentlige er det ingen urettferdighet. Da har du betalt inn, og du får ut. 

Dagens unge vil bli den første generasjonen som betaler inn, men ikke får ut pensjon. Generasjonen etter dagens unge vil heller ikke få noe ut, men de trenger heller ikke å betale noe inn. Siden deres foreldre (dagens unge) allerede har måttet sørge for sin egen pensjon.

Anonymkode: 511a4...349

Skrevet

Skal vi legge oss på det nivået, så er jeg lite fornøyd med at mine surt ervervede penger går til barnetrygd og kontantstøtte. Jeg synes ikke at mine penger skal gå til de formålene.

Skjønner dere hvor jeg vil hen når jeg sier dette ? Når vi betaler skatt, så går det tilbake til potten som skal forvaltes til fellesskapet. Og sånn må det være. Enkelt sagt så hjelper vi hverandre, i stedet for at vi tenker meg, meg, meg.

Anonymkode: 8f670...8c9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal vi legge oss på det nivået, så er jeg lite fornøyd med at mine surt ervervede penger går til barnetrygd og kontantstøtte. Jeg synes ikke at mine penger skal gå til de formålene.

Skjønner dere hvor jeg vil hen når jeg sier dette ? Når vi betaler skatt, så går det tilbake til potten som skal forvaltes til fellesskapet. Og sånn må det være. Enkelt sagt så hjelper vi hverandre, i stedet for at vi tenker meg, meg, meg.

Nei, sånn må det ikke være i all fremtid. En del av oss, og jeg tør påstå - en stadig økende andel av befolkningen gitt oppslutningen om mer borgerlig/konservativ politikk de siste 10-20 årene, ønsker et samfunn der man i større grad må ta mer ansvar selv dersom man f. eks. ønsker en stor familie. Det kan innebære at barnetrygd/kontantstøtte ikke bør finnes i fremtiden for eksempel. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det nivået? Så hvis man hadde innvilget dagens unge generasjon gullpensjoner på bekostning av de eldre generasjoner, så hadde ikke sistnevnte hatt innvendinger mot det?

Oppslutningen om velferdsstaten henger sammen med likhet for alle når det kommer til de brede ordningene. Når det kommer til pensjonsordningene er dette åpenbart ikke tilfelle lenger. Alle ville jo reagert likedan om man måtte betale for gratis helsetjenester for andre samtidig som man måtte betale fra egen lomme dersom man fikk behov for det selv.

Endret av Grandidosa83
Skrevet

Hvor mye er det man får av staten når man får barn? På 70-tallet fikk dagens pensjonister null niks når de fikk barn. Bare en tanke. 

Anonymkode: deef6...bbc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye er det man får av staten når man får barn? På 70-tallet fikk dagens pensjonister null niks når de fikk barn. Bare en tanke. 

Vel, akkurat barn er jo strengt tatt en investering i pensjon. Uten dem hadde det blitt 0 i pensjon for noen med dagens modell. 

Men ja, kutt gjerne barnetrygden mot at yngre generasjoner slipper å betale på eldre generasjoners gullpensjon. Det er ganske åpenbart hvem som kommer best ut av det.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Grandidosa83 said:

Vel, akkurat barn er jo strengt tatt en investering i pensjon. Uten dem hadde det blitt 0 i pensjon for noen med dagens modell. 

Men ja, kutt gjerne barnetrygden mot at yngre generasjoner slipper å betale på eldre generasjoners gullpensjon. Det er ganske åpenbart hvem som kommer best ut av det.

Det er ikke bare barnetrygden jeg tenker på. Noen som hadde hørt om «ung ufør» på 70-tallet? De som er pensjonister nå har oppdratt en haug med kravstore egoister som skal ha i bøtter og spann. Så blir dere fornærmet når dere ikke kan få mer og mer. Dere aner faktisk ikke hva dere snakker om. Dere får stoppe innvandringen da, og sørge for at unge folk holder seg i jobb. 

Skrevet

Og hvordan kan det å få barn være investering i pensjon når disse barna nekter å betale skatt som skal gå til pensjon? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...