Gå til innhold

Partner i permisjon - husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvordan andre fordeler husarbeid mens en part er hjemme i foreldrepermisjon. 

I vårt tilfelle er det mann som er hjemme i permisjon med 1 barn (vi har kun 1 barn). Gode rutiner på både soving og måltid, men kan ha mange oppvåkninger på natten. Jeg jobber turnus på en tidvis krevende arbeidsplass (det har vært krevende fra jeg begynte igjen for ca 1,5 mnd siden). 

Er ikke ute etter å "ta" mannen min, men jeg vet jo selv hvordan jeg mener vi skal fordele dette. Er nysgjerrig på om andre familier har gode løsninger. 

Anonymkode: 51283...26e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på mye, jeg er litt sånn at begge skal bidra det de kan, men om det er med jobb, husarbeid eller fixe noe praktisk er litt det samme. Når jeg var i permisjon gjorde jeg alt, med unntak av handling (han handlet på vei hjem fra jobb). Middag lagde ofte han imens jeg la baby, og så lagde vi mat sammen i helgene. Jeg tok også alle netter og alle morgener (vår lille morgenfugl står opp klokken 5), så han var frisk til jobb. Det fungerte for oss, men sier ikke det er rett set up for alle. Vi har kun ett barn. 

Anonymkode: cb67b...e27

• Liker 1
Skrevet

Dette er så individuelt at dere nesten må sette dere ned å se på hvem som får mest søvn og flest pauser i løpet av en dag, samt hvem som er mest sliten.

Hos oss er jeg i permisjon nå. Jeg har langt mindre pauser i løpet av et døgn og sover langt mindre i løpet av et døgn, men han har ganske lav arbeidskapasitet (ikke syk, bare er sånn) så han er ganske ferdig etter en arbeidsdag. Jeg må dermed gjør alt husarbeidet og finne kreative løsninger for å få til det med klistremerkebaby. Jeg er sliten selv, men er mer robust enn mannen, derfor må jeg også gjøre mer. Han hadde helt sikkert blitt utbrent om han måtte tatt våkenetter og husarbeid. 

Anonymkode: 9302c...4ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er så individuelt at dere nesten må sette dere ned å se på hvem som får mest søvn og flest pauser i løpet av en dag, samt hvem som er mest sliten.

Hos oss er jeg i permisjon nå. Jeg har langt mindre pauser i løpet av et døgn og sover langt mindre i løpet av et døgn, men han har ganske lav arbeidskapasitet (ikke syk, bare er sånn) så han er ganske ferdig etter en arbeidsdag. Jeg må dermed gjør alt husarbeidet og finne kreative løsninger for å få til det med klistremerkebaby. Jeg er sliten selv, men er mer robust enn mannen, derfor må jeg også gjøre mer. Han hadde helt sikkert blitt utbrent om han måtte tatt våkenetter og husarbeid. 

Som å lese om oss. Han må ha mer pauser, er ikke like effektiv, klarer ikke å sette seg i gang selv. Hvorfor er mennene så sarte? 

Jeg tar også morgener, netter, mest husarbeid, planlegging osv. Vi har fire barn. Han ser helt knekt ut når han har hatt en dag langt unna mitt tempo og mengde med plikter. 

Anonymkode: 29a63...12b

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Som å lese om oss. Han må ha mer pauser, er ikke like effektiv, klarer ikke å sette seg i gang selv. Hvorfor er mennene så sarte? 

Jeg tar også morgener, netter, mest husarbeid, planlegging osv. Vi har fire barn. Han ser helt knekt ut når han har hatt en dag langt unna mitt tempo og mengde med plikter. 

Mennene så sarte? Skjer deg. 

Anonymkode: 3f930...25e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Alle menn er jo ikke slik, men jeg har mang en gang lurt på hvorfor min orker så lite i forhold til meg. Ikke det at jeg har masse overskudd selv, men jeg får alltid gjort det som MÅ gjøres for å være en ansvarlig og god forelder, samt leve i et hjem som er nogenlunde rent og ryddig.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...