AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Blir så irritert på foreldre som lar unger mange år under aldersgrensa spille fortnite! Nå har vi holdt igjen ei god stund, men tror ikke det er en eneste gutt i klassen til min sønn som ikke spiller. (Og det er ikke bare noe sønnen min sier.) Vil ikke at han skal være utenfor, så ble enig med faren om å la han spille. Men jeg kjenner på en ekkel følelse av å la 9-åringen min sitte å spille skytespill der det er om å gjøre å drepe andre. Måtte nare få ut frustrasjonen. Anonymkode: b4410...fee 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Jeg ville aldri latt et barn få lov til å drive med voldelige datasimuleringer av drap og tortur. Anonymkode: ced2e...67b 1
Gjest NoDiablo Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 Det samme sa folka mine da jeg var kid. Gikk veldig bra i mitt tilfelle. Men, jeg sier som mine foreldre... tidene forandrer seg. For meg også, fra jeg var valp. Min generasjonsgutter så utviklingen fra harde polygoner til realistiske skygger. For meg var det folk og røvere i cowboy- og indianerby. Vrangforestillinger skjedde verken meg eller noen jeg kjente, selv om vi seff kunne lese om at det skjedde med andre (oftest USA) i avisa. Jeg skjønner dere som foreldre ønsker å ta dette alvorlig. Se det an dog. Vi er barn av vår tid. Betyr ikke nødvendigvis at dere oppdrar soldater i stua deres fordi om de liker å skyte på bits and bytes. De fleste unggutter skjønner tross alt forskjellen. De fleste!! Selv om gutta faktisk trenger å utagere litt, så hadde aldri jeg latt det bli en vane å "myrde folk" (selv om jeg kan synes det er gøy selv fra tid til annen). Jeg hadde intervjuet dem om action-spillet. Og jeg hadde hørt nøye på hva de hadde å si.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 Mulig jeg tar ekstremt feil, for barnet mitt er ikke så gammel enda. Jeg hadde satt foten ned. Forklart barnet mitt at å bruke tid på å late som man dreper, skyter og torturere andre, ødelegger hodene til små barn. Jeg driter i hva de andre i klassen gjør, foreldrene gir etter og tar feil. Så hadde jeg tatt det opp på foreldremøte, at de som ikke synes noe om det, kan gå sammen om å forby det tullet i hjemmet.. Så kan de resterende gjøre som de vil. Utenforskap er kjipt og leit for barnet, men noen ganger må man ta ansvar og være en streng forelder. Vis forståelse, men forklar at vold ikke har noe plass i deres hjem. Er barnet modent nok, kan man også forklare hva som skjer inni kroppen til et menneske som blir utsatt for vold. Du godtar ikke det som underholdning eller sosialisering online. Anonymkode: bb463...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 Det har aldri skjedd at noen har blitt voldelige på grunn av et data spill. Anonymkode: 1833c...904
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Skjønner ikke det jeg heller. Hva hvis noen lagde et spill som handlet om pedofile sin vandring rundt i verden, og muligheten for å drive med pedofile fantasier bak en PC-skjerm? "jammmmeeen, det skjer jo ikke på oooordentlig, daaaaa" Anonymkode: 4cfea...b09 Jeg spiller skytespill noen ganger, men jeg har aldri fantasert om å drepe noen i virkeligheten. sammenligningen du gjør er uansett idiotisk. Anonymkode: 1833c...904 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 Skytespill har vel som regel en aldersgrense på enten 16 eller 18 år. Anonymkode: 1833c...904
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #8 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har aldri skjedd at noen har blitt voldelige på grunn av et data spill. Anonymkode: 1833c...904 Jo. Jeg vet om to. Det tristeste tilfellet er et barn på fire år som hver dag er vitne til drepespill og filmer med 18 års grense. Han går inn i egen verden og går løs på ting rundt seg. Han har også fått lekevåpen i gave. Alt handler om å angripe "mulige farer" når han går inn i denne verdenen. Gutten bare leker, men det går jo litt langt når han skremmer bort katter... Anonymkode: bb463...7bc
Hannah80 Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skytespill har vel som regel en aldersgrense på enten 16 eller 18 år. Anonymkode: 1833c...904 Fortnite har 12 år.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 Synd foreldrene ikke forstår at det er det sosiale med Fortnite som trekker barna. Men de må jo bare styre på. Anonymkode: 58d67...240
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #11 Skrevet 19. februar 2021 Foreldre som deg er bare komisk 😂 Anonymkode: b4814...138 1
Gjest NoDiablo Skrevet 19. februar 2021 #12 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Skjønner ikke det jeg heller. Hva hvis noen lagde et spill som handlet om pedofile sin vandring rundt i verden, og muligheten for å drive med pedofile fantasier bak en PC-skjerm? "jammmmeeen, det skjer jo ikke på oooordentlig, daaaaa" Anonymkode: 4cfea...b09 Jeg synes per i dag ikke at det er sammenliknbart (sånn med mindre du ikke ser at ungen utvikler direkte drapsglede, noe man sjelden så i gamle dager). Småttingene (de fleste igjen) verken liker eller nyter å torturere. De jobber for å vinne, i en konkurranse. Og de får kick av å utforske overlevelsinstink og adrenalinrushet sitt. Akkurat som vi gamlinger gjorde da vi illuderte drap og fengsling/tortur av nabobarna.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #13 Skrevet 19. februar 2021 Analysis: Why it’s time to stop blaming video games for real-world violence Anonymkode: 1833c...904
Hannah80 Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 (endret) Min snart 8-åring får ikke spille Fortnite. Det er ikke utelukkende pga skytingen. For akkurat den drepe-biten er jo lite grafisk og realistisk. I forhold til mange andre spill i hvertfall . Men det er den avhengighetsskapende delen av det. Ser på tanteungene mine. Er jo ikke annet enn mas og atter mas om dette spillet. Mas om penger til å kjøpe ditt og datt til spillet. Mas om mer spilletid. Mas om alt egentlig. Sønnen min og én til i klassen, er de eneste som ikke spiller Fortnite. Endret 19. februar 2021 av Hannah80 1
Gjest NoDiablo Skrevet 19. februar 2021 #15 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det har aldri skjedd at noen har blitt voldelige på grunn av et data spill. Anonymkode: 1833c...904 Jo! På filmer også, fra 70-tallet. Så noen er kapable til å tippe over uansett.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #16 Skrevet 19. februar 2021 NoDiablo skrev (Akkurat nå): Jo! På filmer også, fra 70-tallet. Så noen er kapable til å tippe over uansett. Disse personene var allerede voldelige før de spilte et spill eller så en film. Anonymkode: 1833c...904
Gjest NoDiablo Skrevet 19. februar 2021 #17 Skrevet 19. februar 2021 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Min snart 8-åring får ikke spille Fortnite. Det er ikke utelukkende pga skytingen. For akkurat den drepe-biten er jo lite grafisk og realistisk. I forhold til mange andre spill i hvertfall . Men det er den avhengighetsskapende delen av det. Ser på tanteungene mine. Er jo ikke annet enn mas og atter mas om dette spillet. Mas om penger til å kjøpe ditt og datt til spillet. Mas om mer spilletid. Mas om alt egentlig. Sønnen min og én til i klassen, er de eneste som ikke spiller Fortnite. Dette støtter jeg. Også handler det ikke om selve spillet, men om skaden de pådrar seg ved å spille ihjel viktige stunder i oppveksten sin, der sosialisering og grunnleggende normer for samhandling skal utvikles.
Gjest NoDiablo Skrevet 19. februar 2021 #18 Skrevet 19. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Disse personene var allerede voldelige før de spilte et spill eller så en film. Anonymkode: 1833c...904 Dette kan verken bekreftes eller motbevises. Så jeg er ikke uenig med deg. Jeg tror også at de som hadde det iboende i seg tidlig, lettere fikk det ut med en "trigger", som for eksempel det som skjedde etter filmen Child`s Play da jeg var ung. Jeg og flesteparten tålte se den. Også var det noen få (i USA) som lot seg inspirere til drap pga den i en alder av 8 år. Jeg tror det er fordi noe, før eller siden ville fått begeret deres til å renne over fra grelle fantasier til handling. Kunne dette vært unngått med å skjerme dem fra all volden i underholdningen? Ikke utrolig. Og heller ikke motbevist. Det er uansett nokså påvist at mange unge får utviklingen sin, konsentrasjon, sosialisering og samhandling med andre mennesker forstyrret og utsatt ved å flykte inn i spilling. Det ville i hvert fall bekymret meg å se mitt barn tilbringe altfor mange timer foran skjermen, uansett hva de drev på med. Endret 19. februar 2021 av NoDiablo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå