AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #21 Del Skrevet 20. februar 2021 Man blir sliten av smerter og mister motivasjonen når trening gjør vondt.. Har det litt på samme måte med kroniske smerter. Alle snakker om hvor godt det føles etter trening, hos meg er det da smertene kommer. Så blir liksom fanget litt, i en trøtt, litt håpløs tiltaksløshet, fordi jeg vil unngå å få mer smerter. Det kom til et punkt hvor jeg ikke holdt ut med ubehaget. Men vet jo samtidig at det lett blir onde sirkler av å bli liggende for mye på sofaen også. Ser at problemene baller på seg når jeg blir overvektig. Det som fungerer for meg nå er å fokusere på maten og heller trene forsiktig. (gåturer, lett styrke, svømming ect) Hvis du veier og skriver opp alt du spiser i en periode blir det mindre fristende å for spise seg på kaker og smågodt. Har fått mange aha opplevelser av myfitnespal, hvor mye kalorier det faktisk er i ting jeg tidligere bare småspiste uten å tenke. Anonymkode: b0cfd...bb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #22 Del Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg veier som deg og har samme høyde ca. Problemet er lidelsene dine, ikke vekta. Noen leger virker det som får betalt for å slanke pasientene. Jeg har mine lidelser selv og de var ikke bedre når jeg veide under 50 kg. Anonymkode: 76b67...c80 Mens jeg sliter med noe av det samme som trådstarter, med mye muskel- og leddplager. Mine plager ble betydelig mye bedre etter kostholdsendring og ned i vekt. (Jeg tror egentlig kostholdet har har mest å si, og lavere vekt var egentlig "en bivirkning" ved omleggelse til nytt kosthold 😄) Anonymkode: 9cb50...d3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #23 Del Skrevet 20. februar 2021 Hvis du ikke har et sug etter søtt kan det rett og slett hjelpe å tenke litt på hvorfor du spiser det, om du trenger det osv. Rett og slett bli litt mer bevisst. Hvis det er kjedsomhet bør du prøve å finne noe å holde deg opptatt med. Det er også veldig lurt å ikke ha slikt i hus, da blir terskelen høyere for å spise slikt. Fyll tallerkenen med grønnsaker og spis nok sunt fett, det metter. Anbefaler også MCT-olje. Og sist men ikke minst, inntak av sukker gir mer betennelse i kroppen. Så det å begrense inntaket i seg selv kan hjelpe på smertene. Anonymkode: fc0f7...8ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #24 Del Skrevet 20. februar 2021 Livet er for kort til å spise grøntfor og urtete. Kos deg med godteriet! Anonymkode: 68175...ed2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #25 Del Skrevet 20. februar 2021 Du er heldig at du har et spesifikt problemområde. Å spise for mye søtt er noe som finnes råd for og siden eller er bra vil du kunne få god effekt bare med å kutte i dette. Forslag: innfør lørdagsgodt. Ta krom tilskudd. Drikk sukkerfri. Begynn med tyggis og pastiller. Begynn å strikke/hekle etc når du slapper av i sofaen. Spis bær med dobbel 0 yoghurt. Spis litt kveldsmat. Legg deg tidligere om det er sent på kvelden du sprekker. Puss tennene før du tar kvelden. Lykke til. Anonymkode: 6e614...61c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #26 Del Skrevet 20. februar 2021 Ikke ha usunne ting i huset, skaff deg en app hvor du registrerer det du spiser, ikke spis mellom måltidene. Når du begynner å spise sunnere kommer gjerne motivasjonen fordi man føler seg bra. Anonymkode: 1f336...46f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #27 Del Skrevet 20. februar 2021 Kanskje du kan endre treningsmåte? Jeg har ikke de samme plagene som deg, men har slitt mye med kroppen. Jogging er det verste jeg kan prøve meg på for rygg/knær ledd. Da er jeg ødelagt en uke etterpå... Har fu prøvd svømming? Det er skånsomt mot kroppen. Og styrketrening. Det har veldig mye å si for meg og h ordna kroppen min reagerer i alle fall. Anonymkode: 1deb3...67a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #28 Del Skrevet 20. februar 2021 Hei du! For meg så hjelper det å ikke tenke "fra nå av skal jeg bare spise formuftig", men heller tenke at hvert måltid er en sjanse til å spise næringsrik mat som er bra for meg. Hvis jeg snubler og spiser sånt jeg egentlig ikke vil, så bare prøver jeg igjen ved neste anledning. Har alltid vært litt alt eller ingenting og derfor har det vært vanskelig å gå ned i vekt. Anonymkode: b0ca6...8a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #29 Del Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, jeg vet det, og vil så gjerne leve dette livet på en god måte. Jeg er glad i søtt, men trener litt. Jogger tre dager i uken, 2,5 km, så kondisen er god....men vekta er for høy Anonymkode: 754ad...af7 Høres jo bra ut da Det er bare en måte å kutte søtt på, og det er å tvinge seg forbi hyllene HVER gang uansett hvor lyst du har på sjokolade osv. Si nei hele tiden. Men....BMI på 27? Hvordan er vekten et helseproblem her? Anonymkode: 3089a...688 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #30 Del Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kanskje du kan endre treningsmåte? Jeg har ikke de samme plagene som deg, men har slitt mye med kroppen. Jogging er det verste jeg kan prøve meg på for rygg/knær ledd. Da er jeg ødelagt en uke etterpå... Har fu prøvd svømming? Det er skånsomt mot kroppen. Og styrketrening. Det har veldig mye å si for meg og h ordna kroppen min reagerer i alle fall. Anonymkode: 1deb3...67a Jeg skulle akkurat til å si det samme, for jeg reagerte på at ts har jogging som treningsmetode når h*n har leddproblemer. Svømming er en anbefalt treningsmetode ved slike problemer: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/dive-in-for-joint-health Anonymkode: f3c6c...072 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #31 Del Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Penger vil ikke motivere, da tilgangen er stor. Men en plan er nok lurt. Jeg klarer vanligvis bare noen dager «slanking» før jeg sprekker, men jeg setter kanskje for store krav Anonymkode: 754ad...af7 Men det med penger var bare et eksempel. Et eller annet belønningssystem, og du kan jo godt bruke penger, selv om du har nok fra før. Det er noe med å unne seg noe man ikke gjør så ofte. Har ikke alle noe man tenker hadde vært fint å gjøre, man får bare ikke gjort det? Massasje, weekendtur (etter pandemien), teater, osv. Klistremerker på ark kan også være en idé. Litt sånn "lure deg selv", men slik at du ser den konkrete framgangen på andre måter enn antall kilo, hvis du skjønner. Jeg har f. eks. et ark der jeg skriver ned alle fjellturene jeg er på, så får jeg en slags barnslig tilfredsstillelse både når jeg skriver ned og ser på datoene. "Tenk, jeg har vært på Fjellfjellet x ganger i år, og der er jo den gangen sola skinte så fint osv." Og det kan også være lurt å ikke gå for hardt ut. Begynn i det små med en eller to ting, så kan du innføre flere endringer etter hvert. Anonymkode: 67927...0ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #32 Del Skrevet 20. februar 2021 Les denne https://www.norli.no/selvforsvar-mot-overvekt har gått ned 25 kg på et halvt år med å følge hans råd. Anonymkode: 30053...565 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 20. februar 2021 #33 Del Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg spiser for mye godteri og kaker.... jeg trener litt da, har god kondisjon Anonymkode: 754ad...af7 Det er sukkeravhengigheten som styrer din hjerne. Du trenger avsrusning på en måte. Da må du slutte med søtsaker brått og holde ut i noen dager. Du kommer til å føle deg verre, nesten som om du har influensa, humøret blir dårlig og du vil kanskje bli en person som er mindre hyggelig å være rundt. Men når denne perioden er over, kommer du ikke til å føle lyst på søtsaker. Da er det viktig å ikke falle i gamle vaner hvor du spiser godteri og kaker fordi du er vant til det. I så fall blir det kun vaner og ikke indre lyst og behov. Jeg håper du bor sammen med noen som kan hjelpe deg. Kast alt av godteri og kaker i huset og IKKE gå ut for å kjøpe nye. Når du får veldig lyst på noe søt, drikk et glass vann eller spis et eple. Det er sukker i frukt også, men av den sunnere typen man ikke blir avhengig av. Du mangler vilje og motivasjon og din dårlig helse bør være motivasjon nok for å ta tak i dette. Sett deg realistiske mål og få de rundt deg å hjelpe deg. Unngå å dra til kiosker, butikker og andre steder som selger maten du skal unngå. Så unngår du fristelser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå