Gå til innhold

Jeg er overvektig, og MÅ slanke meg, men får ikke begynt...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er overvektig, og helsevesenet og fastlege «maser» om dette. Jeg har alvorlige leddplager og astma, og føler jeg ikke blir tatt på alvor før jeg går ned i vekt. Er 52 år.

Sliter med å få til en start her, og trenger motivasjon.... 

Anonymkode: 754ad...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er problemområdene dine? Spiser du for mye godteri og junk, spiser du for store måltider, har du en overspisingslidelse, er du inaktiv? Trenger mer informasjon.

Anonymkode: 7f58d...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helsen din motivasjon nok, eller har du et ønske om å... forlate verdenen, siden du ikke gidder ta tak? Du lever bare en gang. Husk det. 

Anonymkode: 36991...7b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er problemområdene dine? Spiser du for mye godteri og junk, spiser du for store måltider, har du en overspisingslidelse, er du inaktiv? Trenger mer informasjon.

Jeg spiser for mye godteri og kaker.... jeg trener litt da, har god kondisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke helsen din motivasjon nok, eller har du et ønske om å... forlate verdenen, siden du ikke gidder ta tak? Du lever bare en gang. Husk det. 

Anonymkode: 36991...7b1

Ja, jeg vet det, og vil så gjerne leve dette livet på en god måte. Jeg er glad i søtt, men trener litt. Jogger tre dager i uken, 2,5 km, så kondisen er god....men vekta er for høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spiser for mye godteri og kaker.... jeg trener litt da, har god kondisjon

Du kan gjøre som meg. Gå en tur ut når du får lyst på noe godt :) Få tankene over på noe annet :) Ikke handle når du er sulten, vent til du er mett .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bestemme deg, men tenk på at det er ikke en tryllekur du skal på, for hvis du går for en kur som varer i x antall måneder, vil du jo bare gå opp i igjen når du går tilbake til "vanlig" liv. Du må rett og slett begynne å leve sunnere.

Lag deg en plan, for eksempel gå tur 1 time 3 ganger i uken. Spis godteri kun fredag og lørdag, kutt ut brus, drikk lettbrus eller lettsaft. Bestem deg for å spise  f. eks. 3 stk frukt eller gulrøtter som emellommåltid hver dag. Det metter, og så blir du mindre sulten til middag.

Og belønn deg selv. Hva med å spare en 50-lapp for hver dag du ikke spiser godteri/usunn mat? Eller 100 kr hver gang du er på en fjelltopp i nærområdet? Så kan du kjøpe deg noe fint når du når en viss sum. 

Jeg er ikke spesielt glad i å trene, og jeg er veldig glad i godteri, sjokolade, smågodt, potetgull, kaker, du aner ikke. Men, følelsen av å være i god form er faktisk bedre. Å kunne gå i oppoverbakker uten å puste og pese, å kunne bruke klær i normal størrelse, det synes jeg er enda bedre enn godteri og kaker. 

Anonymkode: 67927...0ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysticgirl skrev (2 minutter siden):

Du kan gjøre som meg. Gå en tur ut når du får lyst på noe godt :) Få tankene over på noe annet :) Ikke handle når du er sulten, vent til du er mett .

Takk for tips 😁 spesielt «gå en tur når du får lyst på noe godt» 😊 

Dette skal jeg virkelig prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier du?

Begynte selv for 2,5 uke siden. Har fedme. Gått ned 3 kg. Klær i skapet som ikke passer motiverer meg, pluss at sommeren plutselig er her 😊

Anonymkode: 20851...7b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det, og vil så gjerne leve dette livet på en god måte. Jeg er glad i søtt, men trener litt. Jogger tre dager i uken, 2,5 km, så kondisen er god....men vekta er for høy

Det er bra! Veldig god start. Og siden du liker å jogge så kan du fokusere på å øke lengden på turene dine. 3 km neste gang, neste uke øke til 5 km osv. All den tid du kommer deg ut og er aktiv er tid du ikke bruker til å spise eller kjempe mot søtsuget. Du trenger ikke jogge hele distansen heller, men når du allerede har god kondis så klarer du fint å gjøre turen lang med å gå innimellom. Gjerne et par timer sammenhengende.

Å komme seg ut på tur har vært avgjørende for meg for å gå ned i vekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må bestemme deg, men tenk på at det er ikke en tryllekur du skal på, for hvis du går for en kur som varer i x antall måneder, vil du jo bare gå opp i igjen når du går tilbake til "vanlig" liv. Du må rett og slett begynne å leve sunnere.

Lag deg en plan, for eksempel gå tur 1 time 3 ganger i uken. Spis godteri kun fredag og lørdag, kutt ut brus, drikk lettbrus eller lettsaft. Bestem deg for å spise  f. eks. 3 stk frukt eller gulrøtter som emellommåltid hver dag. Det metter, og så blir du mindre sulten til middag.

Og belønn deg selv. Hva med å spare en 50-lapp for hver dag du ikke spiser godteri/usunn mat? Eller 100 kr hver gang du er på en fjelltopp i nærområdet? Så kan du kjøpe deg noe fint når du når en viss sum. 

Jeg er ikke spesielt glad i å trene, og jeg er veldig glad i godteri, sjokolade, smågodt, potetgull, kaker, du aner ikke. Men, følelsen av å være i god form er faktisk bedre. Å kunne gå i oppoverbakker uten å puste og pese, å kunne bruke klær i normal størrelse, det synes jeg er enda bedre enn godteri og kaker. 

Anonymkode: 67927...0ce

Penger vil ikke motivere, da tilgangen er stor. Men en plan er nok lurt. Jeg klarer vanligvis bare noen dager «slanking» før jeg sprekker, men jeg setter kanskje for store krav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser du for mye godteri og kaker? Svaret på dette er en viktig nøkkel til hvordan du skal ned i vekt. 

Du bør også snakke med legen din om vekta di. Om du er så overvektig at det påvirker helsa di burde du kunne henvises til noen som kan dette. Du sier fastlegen allerede maser, vel da får du mase tilbake. 

Anonymkode: 1682c...9ad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier du?

Begynte selv for 2,5 uke siden. Har fedme. Gått ned 3 kg. Klær i skapet som ikke passer motiverer meg, pluss at sommeren plutselig er her 😊

Anonymkode: 20851...7b0

Jeg veier 69 kg, men er bare 158 cm. Har alvorlige leddproblemer, så alle ekstra kg jeg har får store konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor spiser du for mye godteri og kaker? Svaret på dette er en viktig nøkkel til hvordan du skal ned i vekt. 

Du bør også snakke med legen din om vekta di. Om du er så overvektig at det påvirker helsa di burde du kunne henvises til noen som kan dette. Du sier fastlegen allerede maser, vel da får du mase tilbake. 

Anonymkode: 1682c...9ad

Huff, tror svaret er at jeg kjeder meg hjemme. Har en krevende lederstilling, og ingenting som «interesserer»  meg hjemme lengre. Jeg prøver å finne ting å gjøre, men der er ingen skikkelig interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 69 kg, men er bare 158 cm. Har alvorlige leddproblemer, så alle ekstra kg jeg har får store konsekvenser.

Du er jo ikke så veldig overvektig. Får du medisin for leddproblemene? Er det revmatisme? Vektnedgang vil hjelpe, men du bør jo selvsagt bli behandlet mer omfattende når tilstanden er "alvorlig".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er jo ikke så veldig overvektig. Får du medisin for leddproblemene? Er det revmatisme? Vektnedgang vil hjelpe, men du bør jo selvsagt bli behandlet mer omfattende når tilstanden er "alvorlig".

Nei, er ikke medisinert enda. Fastlege mener problemene skyldes overvekt, og løsningen er vektnedgang. Egentlig har han nok rett, for med de utfordringene jeg har, så er overvekt alvorlig. 
Jeg har hypermobile ledd i hofter og skuldre, for grunne hofteskåler og begynnende osteoporose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, er ikke medisinert enda. Fastlege mener problemene skyldes overvekt, og løsningen er vektnedgang. Egentlig har han nok rett, for med de utfordringene jeg har, så er overvekt alvorlig. 
Jeg har hypermobile ledd i hofter og skuldre, for grunne hofteskåler og begynnende osteoporose. 

Jeg veier som deg og har samme høyde ca. Problemet er lidelsene dine, ikke vekta. Noen leger virker det som får betalt for å slanke pasientene.  Jeg har mine lidelser selv og de var ikke bedre når jeg veide under 50 kg.

Anonymkode: 76b67...c80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg syns der er rart at en lege "maser" om vektnedgang  når du har en BMI på 27, lett overvekt. Det er på langt nær så kritisk som du fremlegger det som.

Her ville jeg faktisk vurdert å skifte lege, og gå til en som ikke er like ensporet i behandlingen. Å gå ned i vekt vil nok hjelpe, men det er ikke den eneste løsningen på alle helseproblemene dine.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg veier som deg og har samme høyde ca. Problemet er lidelsene dine, ikke vekta. Noen leger virker det som får betalt for å slanke pasientene.  Jeg har mine lidelser selv og de var ikke bedre når jeg veide under 50 kg.

Anonymkode: 76b67...c80

Jeg har mye smerter, joggeturene er vonde, men jeg klarer det, en stund til...

Jeg har så lyst til så mye, men smertene i bena «overskygger» meg, på en måte.

Jeg vil trene (driver med kampsport, alltid gjort det)hadde som mål å starte opp etter jul, hvis bare kortisonsprøytene ga nok smertelindring... men det gjor de ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg syns der er rart at en lege "maser" om vektnedgang  når du har en BMI på 27, lett overvekt. Det er på langt nær så kritisk som du fremlegger det som.

Her ville jeg faktisk vurdert å skifte lege, og gå til en som ikke er like ensporet i behandlingen. Å gå ned i vekt vil nok hjelpe, men det er ikke den eneste løsningen på alle helseproblemene dine.

Med mine utfordringer er vekt, i følge legen, avgjørende.... Og jo, jeg jogget lettere for 10 kg siden, men nå verker det i knær og legger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...