AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #1 Skrevet 19. februar 2021 Lurer veldig på hva som blir riktig her? Små barn som skal ta blodprøve og får nærmest panikkanfall når de skal ta blodprøven allerede bare av å strekke ut hånda og skal ha på det stramme båndet, er allerede da hylende, hysterisk, gjennom svett, vrir seg og nekter så man må holde igjen hånda til barnet for å så stikke, med tvang. Da har man prøvd alt før dette med å få henne til å prøve det stramme bånde rundt hånda selv, snakke seg frem til det på en god måte, prøve skjermen samtidig osv. men uansett hva du prøver så får barnet heeelt panikk og blir helt hysterisk. Veldig veldig redd. Hva gjør man hvis man MÅ ta blodprøven? Ta den med tvang eller? Lurer sterkt på etter blodprøvetaking på min datter på 3 år idag, der jeg følte at vi på et eller annen vise måtte få til denne prøven men samtidig føltes det veldig veldig som en psykisk påkjenning der sykepleiere må holde hånda med tvang og hun i fange mitt heelt hysterisk. Føltes ut som at jeg i fange skulle være den tryggeste plassen som plutselig ikke ble det😞😞 jeg fikk så vondt i hjerte mitt at jeg begynte å grine etterpå... og er redd nå for at hun ikke føler like mye tillit for meg. Måtte til beroligende drikke til for å få til denne blodprøven etter hun var så hysterisk og ikke fikk tatt den, men det syntes jeg virket verre for å få denne sprøyte drikken inn i munnen hennes, så pressa hun sykepleieren dette midle i munnen hennes, jenta mi liggende i fange mitt med hode vendt bakover med tvang, også helt panikk anfall, sykepleieren presset så hånda bak mot hode så hun skulle svelge dette midlet og ga seg ikke før hun hadde svelgt og fått inn alt, samtidig med henne full i panikk... følte dette ble helt feil håndtert på og har vondt i hjertet mitt for henne enda. Hvordan gjøre blodprøve på en bedre måte? Tilfeldig hun må ta det igjen, som jeg håpen hun slipper mens hun er så liten! Anonymkode: cb201...424
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #2 Skrevet 19. februar 2021 Tok blodprøver på min datter som er nøyaktig 2 år gammel for noen dager siden. Jeg holdt henne fast, og de stakk. Ikke noe dilldall eller utsettelser. Ja, det var fælt, men sånt må man gjennom innimellom. Jeg snakket rolig til henne underveis. Hun glemte det med en gang det var over. Fikk en premie og alt var i orden. Anonymkode: d1142...b25 9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #3 Skrevet 19. februar 2021 Forklar ærlig på forhånd hva som skal skje og at det må skje og at det kan være ubehagelig men fort overstått. Dette har fingert her i huset. De har også fått belønning etterpå (typ is på kiosken på sykehuset, bolle hos bakeren etterpå etc). Anonymkode: aa150...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #4 Skrevet 19. februar 2021 Jeg hadde en fantastisk lege, han er dessverre død nå- men han gjorde følgende; først la han bedøvelse salve der det skulle stikkes, og ventet til denne virket. Under selve blodprøven satt han og skravlet og tullet med henne, så hun merket ikke engang at de tok blodprøve. Anonymkode: 22582...f59 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #5 Skrevet 19. februar 2021 Tenker det er best at mor går ut av rommet, slik at sykepleierne kan gjøre jobben sin i fred. Du skiller ut stresshormoner og påvirker barnet ditt slik at barnet blir redd. Da er det bedre at du overlater jobben til de som klarer å forholde seg rolig og profesjonelt. Anonymkode: bfbe2...6e1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #6 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker det er best at mor går ut av rommet, slik at sykepleierne kan gjøre jobben sin i fred. Du skiller ut stresshormoner og påvirker barnet ditt slik at barnet blir redd. Da er det bedre at du overlater jobben til de som klarer å forholde seg rolig og profesjonelt. Anonymkode: bfbe2...6e1 Verste råd ever... Anonymkode: a94b0...977 20
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #7 Skrevet 19. februar 2021 Emla-krem! Anonymkode: a0bc5...6e6 4
Uglems Skrevet 19. februar 2021 #8 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenker det er best at mor går ut av rommet, slik at sykepleierne kan gjøre jobben sin i fred. Du skiller ut stresshormoner og påvirker barnet ditt slik at barnet blir redd. Da er det bedre at du overlater jobben til de som klarer å forholde seg rolig og profesjonelt. Anonymkode: bfbe2...6e1 Så treåringen skal bli overlatt til totalt ukjente og mor skal gå? (det er det barnet opplever.. Og de fleste mødre greier faktisk å oppføre seg 🙄) 8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #9 Skrevet 19. februar 2021 Har tre barn. Den ene hyler, spreller, skriker og er livredd, men vi holder fast, er rolige og snakker med lave beroligende stemmer. Lege og sykehus er informert om at hen er redd for leger. Tvang nødvendig. Den andre er redd, gråter litt, men er ellers fattet. Ingen tvang nødvendig. Tredje må ha beroligende på forhånd, men er fortsatt liten, bare to. Blodprøver må tas. Sånn er det bare. Har mamma det bra og er trygg er mye gjort❤️ Anonymkode: 76fd4...edf 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 https://lovemammaene.no/tvang-mot-barn-bedre-losninger/ Les her😊 Anonymkode: 67142...391
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #11 Skrevet 19. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har tre barn. Den ene hyler, spreller, skriker og er livredd, men vi holder fast, er rolige og snakker med lave beroligende stemmer. Lege og sykehus er informert om at hen er redd for leger. Tvang nødvendig. Den andre er redd, gråter litt, men er ellers fattet. Ingen tvang nødvendig. Tredje må ha beroligende på forhånd, men er fortsatt liten, bare to. Blodprøver må tas. Sånn er det bare. Har mamma det bra og er trygg er mye gjort❤️ Anonymkode: 76fd4...edf Beroligende?! På en som knapt er to? Hjelpes. Må da være mye bedre å holde ungen fast i ti sekunder, enn at den skal være neddopa! Anonymkode: 4ae92...25a 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #12 Skrevet 20. februar 2021 Emlakrem på forhånd Anonymkode: fa1ab...859 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #13 Skrevet 20. februar 2021 Nervøse eiere får nervøse hunder. Opplever barnet at mor/far er trygg, selvsikker og bestemt - så går skrekken raskt over og antagelig går det bedre for hver gang. Om far beholder roen bedre enn mor, kan det være lurt at han følger til slike timer. Anonymkode: 21a6a...ed4 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #14 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Føltes ut som at jeg i fange skulle være den tryggeste plassen som plutselig ikke ble det Nei herregud ikke tenk på det, barn er barn. De er dumme og har haugevis av irrasjonelle tanker om hva som er skummelt eller vondt. Vi har alle tatt blodprøve og det gjør jo faktisk ikke noe vondt. Anonymkode: 5ed78...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #15 Skrevet 20. februar 2021 Gå må du hvertfall ikke gjøre! Min far er barnekreftoverlever fra den tida da foreldre ikke fikk være til stede på sykehuset. Han sliter med dette den dag i dag. Min strategi når mitt barn måtte ta viktige blodprøver (disse kunne IKKE utsettes) var å snakke/forberede barnet, ta på Emlaplaster, og være rolig og veldig bestemt. Han hylte likevel,og nektet, men jeg holdt fast og bestemt mens de stakk. Fort overstått, og jeg gråt på kammerset etterpå, men hadde gjort det likedan igjen! Barnet var like blid etter ei lita stund, og har ikke merket noe i etterkant. Plasteret gjorde jo også at det ikke var vondt, men frykten er selvsagt der uansett. Derfor er det ufattelig viktig for barnet å ha deg der, trygg og rolig (hvertfall utenpå) Anonymkode: b83f6...74d 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #16 Skrevet 20. februar 2021 Må finnes bedre måter enn å holde barnet nede. Jeg har legeskrekk/tannlege skrekk på grunn av sånne episoder i barndommen. Emla krem og tålmodighet er tingen. Anonymkode: 3d2e0...1e8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #17 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må finnes bedre måter enn å holde barnet nede. Jeg har legeskrekk/tannlege skrekk på grunn av sånne episoder i barndommen. Emla krem og tålmodighet er tingen. Anonymkode: 3d2e0...1e8 Man skal selvfølgelig ikke gå rett på tvang, men man kan gjerne ikke bli sittende der i timesvis heller. Noen barn tør med litt tålmodighet, men langt fra alle. Men må man holde fast bør det gjøres av en rolig trygg voksen (mamma eller pappa), og med god omsorg etterpå. Anonymkode: 28f8f...2ab 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #18 Skrevet 20. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nervøse eiere får nervøse hunder. Opplever barnet at mor/far er trygg, selvsikker og bestemt - så går skrekken raskt over og antagelig går det bedre for hver gang. Om far beholder roen bedre enn mor, kan det være lurt at han følger til slike timer. Anonymkode: 21a6a...ed4 For en fin metafor der du sammenligner barn med hunder. Men selv hunder er født forskjellige, og det er barn også. Anonymkode: a94b0...977 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #19 Skrevet 20. februar 2021 Min erfaring, etter å ha tatt blodprøver av hundrevis av barn, er at foreldrenes oppførsel har mye å si, samt hvordan barna blir forberedt. Barn som er forberedt godt av foreldrene, med info om at det må ta blodprøve, hvordan det gjøres, hvorfor, at det ikke er farlig, at dette har mor/far gjort mange ganger, at det er ubehag et lite sekund og så går det over, gjerne med lovnad om en is på vei hjem, er mye mindre redd for å gjennomføre enn de barna som ikke er forberedt i det hele tatt. Foreldre som selv er engstelige eller vingler når prøven skal tas gir utrygge barn som værer at noe er farlig, og derfor blir redde. En del foreldre tror også at de kan snakke til barna og at vi skal vente til barnet har lyst å ta prøve, det har aldri fungert. Mange vil heller ikke holde barnet eller la helsepersonell holde barnet, da blir opplevelsen for barnet bare i en da større grad at dette er noe mor/far syns er ugreit, og blir det mer motstand. Forberedte barn, der foreldrene si "dette må vi selv om du ikke har lyst" og som om nødvendig holder barnet mens blodprøven tas, er de som får barn som bli minst hysteriske underveis og etterpå. Vet du at barnet skal ta blodprøve kan du kjøpe Emla krem på apotek og smøre på der blodprøven skal tas (evt flere steder om barnet er vanskelig å ta prøve av), dekk til med tegaderm og la det sitte på en times tid frem til blodprøvetaking. Nå har du jo allerede gitt barnet dårlige assosiasjoner til det å ta blodprøver, men du kan jobbe med forberedelse f.eks med å la barnet "ta prøver" på dukken sin, kjøpe gjerne en sånn "doktorkoffert" på lekebutikken så lek kan bidra til å ufarliggjøre det som skjer hos legen. Anonymkode: 36de9...8f5 9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #20 Skrevet 20. februar 2021 Jeg overhørte et barn som ikke ville ta blodprøver, og etter 20 minutter med bare dilldall, fikk han faktisk slippe! Jeg ble helt sjokkert, det hadde aaaldri gått da jeg var barn, og det kommer heller ikke til å gå på mitt barn. Usikker på hva som er mest riktig, men hvis det overhodet ikke er mulig med snakk, så må man jo bare få det overstått tenker jeg. Anonymkode: 42ae7...224 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå