Gå til innhold

Hvordan kan jeg finne ut om hun har råd til å kjøpe meg ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samlivsbrudd. Jeg vil kjapt ut, hun er ikke klar for å selge, ønsker å bo der, men har hun råd til å kjøpe meg ut? Markedsverdien på boligen er rundt 2.4. Vi har i dag 1.6 i felles lån. Jeg ønsker bare å få ut min egenkapital på 500k, så jeg kan gå videre. Er det realistisk å få til? Hun tjener ca 500k i året.

Anonymkode: 29ddf...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så din egenkapital er 500 og hennes 300? Tviler på at banken vil la henne låne 500 000 på boligen og sitte igjen med bare 300 i egenkapital på boligen. 

Anonymkode: 82469...12e

Skrevet

Nei, ikke veldig realistisk, med mindre dere har spesielt forhold til banken, kausjonist og/eller ingen annen gjeld. 

Anonymkode: 297f3...117

Skrevet

Se så lurt det er å kjøpe bolig sammen folkens. 

Ikke meningen å ødelegge tråden, men må bare nevne det,  når sånt som dette skjer igjen og igjen og igjen.. 

Anonymkode: fd44b...fe4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meningen å ødelegge tråden, men må bare nevne det,  når sånt som dette skjer igjen og igjen og igjen.. 

Kanskje ikke meningen, men det gjør du. Taper ikke noe på å kjøpe sammen så lenge man har avtalene i orden, stress å flytte fra hverandre uansett. Mindre lurt å leie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så din egenkapital er 500 og hennes 300? Tviler på at banken vil la henne låne 500 000 på boligen og sitte igjen med bare 300 i egenkapital på boligen. 

Anonymkode: 82469...12e

Hun hadde ikke egenkapital, boligen har steget i verdi. Tenkte det kanskje kunne gå  for henne å beholde den pga verdiøkning og sikkerhet i boligen.

Skrevet

Det er det bare banken som kan svare på, og banken har ikke lov å gi det svaret til deg alene. Hun har sannsynligvis ikke råd, men det kommer bl.a. an på barn, bil, studielån og andre lån m.m.

Anonymkode: 5f56b...0d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kanskje ikke meningen, men det gjør du. Taper ikke noe på å kjøpe sammen så lenge man har avtalene i orden, stress å flytte fra hverandre uansett. Mindre lurt å leie.

Mer lurt å kjøpe noe selv. Særbo er undervurdert. Da slipper man så mye arbeid hvis forholdet tar slutt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke alle som har råd til å kjøpe alene, men som får lån med partner. Du mener det er lurere for folk å sitte i hver sin leide leilighet?

TS: anbefaler å be om samtale med banken sammen med henne, så regner de fort ut det. Synes du skal få komme deg ut når du har bestemt deg.

Dessuten, jeg har snakket med banken helt alene om dette, uten samboer. Jeg vil at han skal flytte, så jeg snakket med banken om hvor mye jeg måtte kjøpe ham ut for osv. Mulig de ikke har lov til å snakke om det når det gjelder andre veien?

Anonymkode: 919e5...df6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...